Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoi Sjoerd,

    Kwa ruimte is eigenlijk de enige optie om de motor in de basis van de kraan te verwerken zoals ook jij hebt gedaan. De motor die ik heb besteld komt uit china en is 10 RMP, vraag was of dit ook echt zo is, maar gezien de snelheid is dit perfect en mooi op schaal. Nouja, slimmer wil ik niet noemen, dit is waar ik als eerste aan dacht. Heb het idee bij de sleepbolders vandaan, waar andere bouwers vaak de stutten tot in het onderschip verankeren.

    Enige waar ik nog tegen aan loop is de manier waarop het spul stopt, ik heb geen idee hoe ik bijvoorbeeld de cilinder automatisch kan laten stoppen wanneer deze op zijn eindpunt is. Dus dat zal allemaal op gevoel moeten.

    Ik heb even twee plaatjes geschoten van de cilinder en hoe deze is opgebouwd;
    0C2DDE49-83E9-4327-8855-A7527CA302DF.jpeg

    Ik heb voor de motor een soort van hubje gemaakt van messing waar de motor van het geheel in rust. Hier kon ik dan gelijk twee moeren op solderen. De huls van de cilinder schuift er dan zo over heen.

    A90DACB6-8816-4ABC-9577-8C359B785A9B.jpeg
    En dan in het geheel. Staat momenteel nog in de primer. Wellicht morgen even de juiste kleur aanbrengen. Even een los motortje voor het idee. De slag is nog steeds niet helemaal wat ik wil, maar een andere optie heb ik niet meer.
    Hoop dat dit voldoende is, als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel.
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jeremy,
    Het systeem begrijp ik. Netjes gemaakt ook. Echter ben ik benieuwd naar het motortje met vertraging die je gebruikt. Hoe sterk is dat? Er is best wat kracht voor nodig om een boom en een knukcle omhoog te brengen.
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dank! Het motortje met vertraging heb ik besteld in china. Dit was de langzaamste uit de serie. Het is me even ontschoten hoeveel RMP deze ook al weer deed, dus daarvoor moet ik even in mijn bestellijst zoeken.

    Als test had ik 2x een 12v7ah lood accu tegen de cilinder geplaatst. Deze kon die gemakkelijk aan de kant schuiven. Ik verwacht wel iets meer stres op de kraan, maar we zullen het zien. Ik voorzie niet veel problemen.
    Dit heb ik overigens wel anders gedaan bij het telescoop deel van de kraan, daar worden de krachten opgevangen door een lager, zodat de motor vrij spel heeft.
    Later volgen nog wel even wat plaatjes van de huidige stand van zaken.

    EDIT;
    Hierbij even de link naar de betreffende motoren. Ik heb de 40RMP variant gebruikt voor de cilinder.
    https://m.aliexpress.com/item/32820...id=775amp-wgpCUkGm3YB-tfVNpY4GdQ1546207213297
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tazz, als je het bovenste deel van het schroefdraad afvijlt...
    Dan draait de moer die erop zit 'los' over de draad op het door jou gekozen hoogste punt en gaat de kraanarm niet verder.
    Op het moment dat je de arm wil laten zakken, en de motor omgekeerd loopt, zal de moer op een gegeven moment het schroefdraad weer 'pakken' en gaat de zaak keurig omlaag.

    Voor de eindstop in rust: Is het een idee om in de steun waar de kraan op ligt in rust een schakelaar te verwerken? Met een diode er overheen stopt de verticale beweging op het moment dat de schakelaar wordt ingedrukt; wil je de arm weer omhoog hebben, kan de stroom door de diode de andere kant oplopen en gaat de kraan weer omhoog. En vanwege de weerstand die de diode (ook in de 'open stand' heeft, ongeveer 1 Volt) zijn de eerste omwentelingen netjes langzaam.
    Zo maar ideetje...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Eindpunt afvijlen is wel een logisch idee. Was ik zelf nog niet op gekomen. Zeker iets wat ik even ga toepassen. Het idee met de eindschakelaar en diode lijkt mij ook een geweldige oplossing. Echter, begrijp ik niet zo goed hoe dit geschakeld moet worden. Heb je voor mij hier een schema voor? Ik denk namelijk dat dit uiteindelijk de beste oplossing is.

    Hoi Klaas,

    Ja, heb ik ook al aan zitten denken. Ideaal voor wanneer er een constante blokkeerstroom is. Echter, aangezien de lasten van de kraan wel eens verschillen, zit ik dus met een variabele blokkeerstroom, die, denk ik niet variabel te programmeren zijn. Wellicht iets om over na te denken.
     
  7. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Jeremy

    Ik heb even in een oude folder gekeken van;https://lemo-solar.de/web/ueberuns.php.
    Hier stonden vroeger altijd wel een aantal tips in met schakel voorbeelden.
    Heb deze schakelingen zelf al eens gebouwd en werkt perfect.

    Succes met je mooie project. Peter


    Motor ompool-1.JPG

    Motor ompool-2.JPG
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @horsepower
    Dank! ik ga me hier even een beetje in verdiepen. Het zal uiteindelijk wel logisch worden en ik denk dat ik ergens wel een oplossing vindt.

    @klaas,
    Super, dank. Ik ga het eventjes lezen!

    Ik heb het even doorgelezen. Het verhaal is mij duidelijk. Schakelaartjes zullen worden besteld en het idee is om dan de schakelaar in het rustblok te monteren. Omdat de kraan in werking toch nooit helemaal gaat zakken is dit voor mij een prima oplossing.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2018
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hier zijn we dan alweer met de laatste update van dit jaar.

    Vandaag ben ik weer verder gegaan met de kraan. Veel onderdelen gemaakt en gespoten zodat ze klaar zijn om in elkaar gezet te worden. Er zijn nog tal van dingen voordat de kraan werkelijk helemaal in elkaar kan en volledig functioneel is. De basis moet nog vast in het schip. Hiervoor moet het buisje voor de boring nog vast gezet worden en de basis worden vastgelijmd op het dek. Uiteraard nog veel meer details die gemaakt moeten worden, maar die kunnen er opgezet worden zodra de kraan eenmaal op het schip vast staat.

    Mede dankzij jullie ook weer een aantal dingen geleerd die ik weer mee neem in het vervolg van de bouw. De microswitch en diodes zijn besteld, dus zodra die er zijn kan ik ook met de elektronica aan de gang.

    Voor nu even een opsomming van wat ik tot nu toe van de kraan klaar heb;

    phpsSpblbPM.jpg
    De basis. de grijze kleur is primer en komt nog een juiste kleur grijs op zodra ik die heb laten mengen. Wat hydraulica slangen gemonteerd. Moet nog hele kleine schroefjes zien te vinden die in de steunen kunnen.

    phpQWx8DsPM.jpg

    De cilinder heeft nu ook zijn kleurtje wit gekregen, die staat momenteel nog te drogen en kan morgen weer in elkaar. Daaronder te zien is de winch die op de kraan komt.

    phpZJywbBPM.jpg

    De winch wordt door middel van een wormwiel bediend. Motortje ligt klaar, enkel nog een steun maken waar de gearmotor in kan zodat deze er aan bevestigt kan worden. Op de foto lijkt die nog redelijk groot, maar in werkelijkheid is deze maar 1 x 1 cm.

    phpGyEclHPM.jpg

    Kraanvoet in wording. Geheel al in kleurtje gespoten. En ja, vergeten af te plakken:hammer:
    phpvmGBUoPM.jpg php7k6pXDPM.jpg

    Ook hier volgen nog wat meer details.

    En dan als laatste nog wat plaatjes van de boom van de kraan. Een aantal onderdelen al in de maak. Ik ben nog even aan het wachten op juiste dikte stroomdraad zodat ik die kan verlengen en kan doorvoeren in de voet van de kraan. Dan kan ook dat verder in elkaar
    phpY3Fbc8PM.jpg

    Niks staat nog vast. Zodra de kabeltjes verlengt zijn en de kabeltjes van de winchmotor kan worden doorgevoerd, lijm ik het geheel vast en kan die dicht. Daarna weer verder afwerken.

    Dat was het dan voor 2018. Drie jaar geleden in augustus 2015 ben ik begonnen met de bouw. Mijn schoonvader bouwt ook modellen en doet daar gemiddeld 4 tot 5 jaar over. Toen ik dit project begon had ik de bedoeling dat te overtreffen, maar daar kwam ik al gauw op terug. Sindsdien ben ik nog steeds vrolijk aan het bouwen, met de nodige pauzes tussendoor, want ja het gewone leven gaat ook verder. Ik hoop dat voor iedereen 2019 een topjaar mag worden en daarbij ook veel bouwplezier.

    Iedereen alvast een fijn 2019!:banana::beer::bye:
     
    sjouke vindt dit leuk.
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Vandaag wat tijd gehad om de kraan verder in elkaar te zetten. Gelijk even gepast op het dek en dat gaat allemaal prima. De kraanvoet, boom en cilinder zijn nu gemonteerd, alleen moet de boom verder af gemaakt worden voordat deze permanent vast kan. Ook moeten er nog meer details geplaatst worden. Zo moet er nog een lange cilinder gemaakt worden, wat motortjes die voor de hydraulica dienen en de basis moet worden vastgelijmd op het schip. Daarnaast moet het bedieningsplatform nog gemaakt worden.

    Hierbij nog even wat plaatjes;

    540D79E2-1FE1-4921-B2EC-4EB1175BB1B5.jpeg

    Kraan voorgemonteerd. Niks permanent nog, tot ik alles voor zover klaar heb dat het werkelijk vastgezet kan worden.

    129252C5-8C91-4BA5-B0FF-D6C709E50B7F.jpeg

    Hier te zien met de winch bovenop. Nog niet vast aangezien de boom nog niet klaar is. Maar dat geeft alvast een impressie.

    En dan moet die aan boord om te kijken of het allemaal past en naar wens is. Ook belangrijk was om te kijken hoever hij buitenboord zou komen, meer dan voldoende dus.

    835311CE-CF5B-4A72-9F73-463953B464C8.jpeg

    64653903-A664-4983-A735-683DF7C47DE9.jpeg
    A1EA7C3F-5FD7-4C72-9328-A503582FC315.jpeg

    Tot zover eerst maar weer. Nu de kraan verder afwerken. Ik denk bij de volgende update de kraan helemaal af te hebben en zodra alle elektronica binnen is en aangesloten zal ik daar ook even een filmpje van posten.
     
    sjouke en Bert V vinden dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jeremy,
    Dat ziet er allemaal veelbelovend uit. Heb ook even bij Ali gekeken naar de leverancier van je motoren met vertraging. Is echt een kwestie van proberen, geeft weinig informatie op zijn site. Ben dan ook zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Deze kraan heeft één uitschuifdeel, op de Sovereign zit er een met een zgn. Knuckle, ditis een tweede boom die onder de eerste vouwt als ie opgeborgen wordt. Maakt het iets complexer. Maar ik zie dit van jou wel lukken. Blijf je volgen.
     
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Inderdaad maar weinig informatie. Wel staat er een spreadsheet over een aantal dingen.
    Heel veel denkwerk en priegelwerk, maar het loont. Jou kraan heb ik gezien, ziet er zeker ook goed uit net als de rest van het schip.
     
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Aangezien de komende tijd niet veel temperatuursverandering is en het dus koud is buiten in het hok, wil ik toch maar binnen met de airbrush bezig totdat het buiten weer de juiste temperatuur is. Een enkele keer gewoon zo met de airbrush gespoten, maar dan staat m'n hobbykamer bijna direct vol met verfdamp. Op internet al meerdere malen naar een DIY spraycabine. Hier uiteindelijk maar eens mee begonnen en binnen een klein uurtje had ik dan mijn nieuwe spraybooth. Het is allemaal niet hightec maar het volstaat. Ik kan in ieder geval zeggen dat de problemen voor 80% zijn opgelost. Voldoende om de kleine dingen die ik moet spuiten even binnen te doen.

    Hier het resultaat:
    phpKPdEVXAM.jpg

    Een ikea opbergkist, een fan en wat ledjes. Op de fan is al goed te zien dat het dus wel degelijk werkt. Zoals ik al meldde, dit is geen permanente oplossing en neemt niet alle schadelijke stoffen weg. Maar alle verfpartikeltjes zijn in ieder geval gefilterd.
     
    Macrabbit en Stoompomp vinden dit leuk.
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Zo we zijn weer een stukje verder met de kraan. In duitsland heb ik 4 micro regelaartjes besteld voor de besturing van de kraan. De kraan heeft uiteindelijk 4 functies en daarvoor zijn 4 regelaartjes nodig. Uiteindelijk wil ik de knuppels op de zender gaan gebruiken voor aansturing van de kraan, maar ook voor het varen. Hier zal ik dus nog een schakeling voor moeten zoeken/bedenken om dit de realiseren. Als iemand al iets dergelijks heeft, hoor ik graag hoe diegene dat heeft gedaan.

    Er zijn nog een aantal details die geplaatst moeten worden voordat de kraan helemaal af is, dus daar hou ik me dan eerst nog even mee bezig. Mijn doel was om eerst het geheel werkend te krijgen. Inmiddels is dit getest en kan ik zeggen dat alle functies prima werken. Ik heb de lasten niet gemeten, dus als iemand wil weten hoeveel hij kan tillen, dan vermeld ik dat nog wel even.

    Verder nog een aantal andere kleine dingetjes gedaan, meer daarover later.

    Hieronder even een kort filmpje. Gebrek aan telefoon geheugen kon ik het filmpje niet langer maken, maar het geeft even een impressie.

    @Macrabbit,
    Ik heb de cilinder getest, het motortje kan wel redelijk wat gewicht hebben, hoeveel precies heb ik nog niet getest, en ik durf hem ook niet te over belasten. Maar de lasten die die hij uiteindelijk zal dragen, kan de cilinder makkelijk hebben.



    Tot zover eerst maar weer
     
    Reinoud, Marc w, sjouke en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Misschien wat zoeken naar oplossingen van destijds voor het bijbootje van de Norderney en de Vegesack (? die reddingsboot met dat bootje onder een paar bogen achterop/in met klapachtersteven) Misschien dat zenders toen nog zo kostbaar waren dat zet het met 1 zender oplosten.
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik weet niet wat voor zender je hebt, maar met open-TX kan je het denk ik wel mengen, knopje ene kant is varen, knopje andere kant 4 andere kanalen gebruiken

    Groeten

    Arie
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dank voor de reactie,

    Ik ken de Nordeney idd, daarvan kwam ook het idee om bij mijn eigen schip ook een klein modelletje te maken. Echter omdat de kraan ook werkend is, ga ik de kraan via dezelfde zender aansturen. Ik weet dus dat het mogelijk moet zijn om via dezelfde zender de kraan te besturen, maar daarvoor wil ik de knuppels gaan gebruiken. Uiteindelijk wil ik kunnen schakelen tussen varen en de kraan bedienen door middel van een schakelaar over te halen.
    Daar moet ik me dus even in verdiepen, dus dat verhaal over de Nordeney ga ik nog maar eens bestuderen. Dank!
     
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo Arie,

    Momenteel heb ik een F14 zender, maar die moet plaats gaan maken voor een andere. Ik had al gekeken naar de Carson, die is 12 kanalen. Of die helemaal geschikt is weet ik nog niet. Maar zoiets als jij beschrijft zou wel de oplossing bieden denk ik.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jeremy,
    Ik heb voor mijn kraan op de Sovereign het volgende gedaan. Bij RCPoint een module gekocht die 4 kanalen aan kan sturen. Deze moduul moet worden aangestuurd door een Multiswitch op je zender en Decoder in de boot. Door middel van 1 kanaal op je decoder schakel je deze moduul. Hoe werkt het verder? Je sluit de 4 functies van je kraan aan op één kant van de module en de 4 functies van je knuppels op de andere kant van de module. Door de schakelaar op je multiswitch te bedienen kies je uit 2 mogelijkheden, of je gebruikt de knuppels voor het besturen van je boot, of je gebruikt de knuppels voor het aansturen van je kraan. Hoop dat de uitleg duidelijk is.
     

Deel Deze Pagina