Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk

    Dankje voor je compliment,
    Ze had nog wel wat strakker gekund, maar dan moet ik de toplaag gaan polijsten. De lijnen die er op zitten maken dat een beetje onhandig, dus daar begin ik niet aan.
    Wat betreft je opmerking over de rookgenerator, het klopt dat het geen stoomschip is. In principe is er tijdens het varen nauwelijks tot geen rook zichtbaar bij het echte schip. De generator die ik gebouwd heb is in toerentallen te regelen. Dat will zeggen; hoe meer gas, hoe meer rook. Bij idle zal er slechts heel weinig uitkomen. Is ook allemaal te finetunen en middels de zenders straks op afstand zelfs uit te zetten. Hier zal ik ook uitvoerig mee testen en uiteindelijk besluiten of het wel of niet blijft zitten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niets ten nadele van een rookgenerator, maar voor diesels vind ik ze totaal ongeschikt. Buiten dat de kleur niet goed is komt bij een echte diesel de zwarte (teveel brandstof), witte rook (te weinig brandstof) of blauwe rook (verbrande smeerolie) er pulserend uit. Dat is met een rookgenerator niet te realiseren. Naar mijn idee kun je er veel beter een zo'n echt mogelijk motorgeluid inbouwen. Bij dit schip ook geen sinecure, want de originele had twee motoren op één schroef. Geen idee of dat nog zo is. Maar met een Beier module kun je twee motorgeluiden naast elkaar afspelen. Dan wordt het de kunst om zo echt mogelijk uitlaatgeluid te pakken te krijgen. Machinekamergeluid is er wel, maar dat hoort iemand die aan de wal staat niet. Waarschijnlijk ben ik te kritisch. Het heeft me vele uren gekost om voor mijn Bugsier 3 acceptabele motorgeluiden te knippen en te bewerken. Kreeg daarbij de hulp van een beroepsschipper die zijn Deutz op 240 toeren liet lopen en het aan de uitlaat opgenomen geluid voor me op Youtube zette. Maak er maar wat moois van Jeremy en stoor je niet teveel aan mijn kritiek. Gr. Klaas.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klaas, je hebt een punt hoor. In principe klopt mijn generator helemaal niet wat betreft het rook. Vandaar ook het idee om het wel of niet in te bouwen, of wel in bouwen en later besluiten om het wel of niet te doen.
    Wat betreft het geluid, daar ben ik niet zo zeer gecharmeerd van. Op een of andere manier klinkt het in mijn ogen vaak te nep. Daarbij hoort het geluid ook zwaar te zijn. Iets wat met een klein speakertje niet te realiseren is. Of je moet een ponton met een 18” subje meeslepen...
    Het is in elk geval stof om over na te denken. Ik wil het wel realistisch houden en zo natuurgetrouw mogelijk. Als dat betekend dat de generator vervalt, dan zij het zo. Is niet erg.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eindelijk iemand, die de toepassing van een geluidsmodule bij schepen op de juiste wijze verwoordt.
    Je geeft een *.* vermogen uit aan geluidsmodules en als het schip 5m uit de kant is, dan hoor je niets meer.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Natuurlijk moet het geluid zwaar zijn, maar je krijgt natuurlijk nooit het volume als bij een echte. Nu hoeft dat ook niet want het gaat om een model op schaal en dan mag het ook wat minder fors klinken. Maar het geluid moet wel natuurgetrouw zijn. Even filmpje zoeken. Geluid is niet optimaal want de speaker is te licht en kon niet tegen de 20 Watt van de Beier module. De overgang van start naar draaiende motor is niet optimaal evenals bij het stoppen. Je hoort ook nog de scheepshoorn en een uitlopende ketting van het anker. Tweede video is opgenomen van de wal. De speaker zit in de stuurhut en onder de voeten van de kapitein zit een open rooster. Bij het eerste filmpje staat de camera op de accommodatie voor de brug. Voorstagen en vlaggenlijn verstoren het beeld een beetje. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Wauw, dat is nog eens een mooi kleurtje en zover ik kan zien, keurig gespoten.
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje Sjoerd! Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over hoe de kleur is uitgevallen. Dichterbij het origineel kom ik niet. De echte heeft een AWLgrip verfje met Flag Blue als kleur. Jammer genoeg niet in Ral te krijgen. Gelukkig heb ik van hun persoonlijk een staaltje meegekregen en een restje verf. Maar die is niet bruikbaar zonder de andere toevoegingen wat me zo nog een paar honderd euro kost. Deze kleur is uiteindelijk Steel Blue geworden, met ralkaart naast het staaltje kwam deze het meest overeen. Het spuitwerk is op foto slechter dan in het echt.
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje Klaas voor je filmpjes. Toch trekt het me niet om er geluid in te zetten. Niets ten nadele van jou en anderen die het er wel in hebben. Het doet mij niet zoveel. Ik spendeer dat geld liever in iets wat schaalgetrouw wel klopt. Overigens wel een hele leuke en mooie Bugsier 3 die je hebt.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon lekker je eigen schip ervan maken Jeremy. Dat geeft de meeste voldoening! Blijf het volgen. Mijn Bugsier is pas 44 jaar jong en staat niet varend in een perspex vitrine. Dat is wel een behoud. Gr. Klaas.
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dat komt zeker goed Klaas. Het gaat niet snel, maar uiteindelijk komen we er wel.
    Das al een ouwe dame Klaas!
     
  11. containerschipcaan

    containerschipcaan

    Lid geworden:
    9 okt 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    rosmalen
    Een goedemiddag
    Ik zie dat jij een mooie oplossing hebt gemaakt om zelf cilinders te maken voor schaal 1:50 nu wil ik dit ook voor mij model gaan toepassen nu is mijn vraag welke maat draadeind heb jij toegepast voor de cilinder
    Alvastbedankt

    Gr Hans
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoi Hans,

    Volgens mij heb ik daar M2 draadeind voor gebruikt. De oplossing is goed, maar de praktijk moet uitwijzen of het lang goed gaat. Druk komt namelijk allemaal terecht op de spindel van de vertragingsmotor.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toen ik dit filmpje tegen kwam moest ik toch nog even aan jouw model denken. Je gaat het er niet in bouwen, maar toch. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  14. hcs_vliss

    hcs_vliss

    Lid geworden:
    10 feb 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    nederland
    Ik vroeg me af of er in dit prachtige topic nog iets nieuws te melden is.
    Mooi project. Dat is een ding dat zeker is!
     
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dank voor het compliment.

    Echter nog niet veel nieuws te melden helaas. Er zijn zoveel dingen tussen gekomen waaronder ook kinderen dat het allemaal even on hold is gezet. De seawolf ondergaat op het moment ook een refit. Qua kleur zal ik haar zo laten, eventuele drastische wijzigingen in het ontwerp kan ik nog meenemen in de bouw.
    Zodra er iets te melden is zal ik dat hier direct weer neerzetten:)
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    wimo100, MicropropSport en Herby63 vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hola! Ziet er uit als een "Olde Grieze"
    Vers in de nieuwe primers?
    Of een gevalletje van AKZO lakgarantie?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    In 1951 was de Holland een nije grieze Bas en werd ze met moeite door de Bonte brug in Groningen getrokken. Inmiddels is het een dame op leeftijd (70+) en maakte recentelijk een "uitglijdertje" op Terschelling. De grijze in Harlingen is de ex Clyde van Smit Internationale en omgebouwd tot jacht Seawolf. In wezen twee schitterende sleepboten, die historie schreven. Als het stoort poets je het maar weg Jeremy. Gr. Klaas.

    1951 Groningen Bonte brug 57035_010.jpg
    Plaatje gevonden bij GHetNa
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2022
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schitterende plaat!
    Mooi schip is dat toch. Was ook een relatief snel schip.
     
  20. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    wat een prachtige bouw van een schip en wat een mooi bouwverslag.
    Ik heb het hele verslag in 2 delen doorgelezen en dan ........
    De finale, niets meer.
    Dat is toch wel zonde, Jeremy.
    Gaat dit nog goed komen of ?
     

Deel Deze Pagina