Bouw van Gruse GB 15/1

Al enkele maanden lagen de plannen klaar (zaten bij de FMT van juli en augustus 2011) maar ik had door andere projecten nog geen tijd gevonden om er aan te beginnen. Ik was eerst niet van plan er een verslag van te maken, - daarom geen foto's van het prille begin - maar omdat het een niet zo courant toestel is in de modelbouwwereld leek het me op den duur wel leuk om de voortgang van de bouw te delen. En ook om de problemen die waarschijnlijk wel de kop zullen opsteken in de groep te kunnen werpen om er dan een oplossing voor te vinden.

Zo ongeveer zou het toestel moeten worden:

grusegb15.jpg

En dit was enkele dagen geleden, de romp is al voor een groot deel klaar en de staartboom zit al op zijn plaats:

DSC04585.jpg

Ondertussen heb ik de romp verder bekleed en met balsa plamuur in de weer geweest. Op de achtergrond is het vleugelmiddenstuk met het motorspant te zien.

DSC04587.jpg

De servo's voor hoogte en richting geplaatst, en de alu bevestigingen voor de vleugelsstruts ook ingebouwd.

IMGP0001-2.jpg

Hoogteroer gebouwd uit 8 mm balsa, in het FMT verslag stond 10 mm maar dat leek me toch een beetje te dik, ook omdat er aangeraden wordt om achter het zwaartepunt zo lucht mogelijk te bouwen.

IMGP0007-2.jpg

Onderkant afgewerkt, met triplex plaatje voor landingsgestel en servoluikje:
IMGP0008-2.jpg

Door vele andere bezigheden ging de bouw trager dan verwacht verder.
Maar ondertussen is de ruwbouw bijna af, nog enkele kleinigheden te doen.
Ik kan al eens nadenken over de bespanning, vertrouwde Oracover of
ga ik me toch eens aan spanpapier wagen, waar ik geen ondervinding mee heb.
We zien wel.

DSC04775.jpg

Ondertussen zijn we al meer dan een half jaar verder en de Gruse heeft zijn maiden al gehad. Geen denderende zweef eigenschappen, maar daar is hij dan ook niet voor gebouwd. Maar het is wel eens iets anders in de lucht.......

DSC_0117_zpsa664b8ea.jpg

Misschien is het mogelijk een canopy te maken en zo het frontale oppervlak wat kleiner te maken?

Wel leuk, eens wat anders :)

Back