Bouw van Niobe zwieperts

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 jul 2014.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    een helftje is af....deeltjes met spuitlijm van bison aan elkaar geplakt. (kheb de "hoe maak je een mooi vleugeltje" video's van Barnes nog es goed bekeken :D) Kerntjes zijn goed gelukt.

    [​IMG]

    Ik heb het laatste grootste deeltje nu eens niet zigzaggend gesneden....beetje een gewoonte dat zikzakken........maar niet zigzaggen is veel slimmer....veeeel minder draden ! Wat ben ben ik tog een zikko ...soms...:hammer:
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2014
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Goed bezig frank!!!
    Ik weet niet of het tantalus profiel geschikt is om zonder ailerons te vliegen, je vliegt zonder aileron continue in speedstand ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm sja das ook weer niet de bedoeling.......maar het profiel zoals het is staat toch niet in de speedstand...cruise lijkt me meer voor de hand liggend ? Speed lijkt me meer met ailerons iets omhoog? ..heb eigenlijk geen idee ?..nog maar eens over nadenken.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2014
  4. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ehhh nee volgens mij bag je ze in speedstand, en om te cruisen geef je hem 2mm flap, beter even met Loet checken! Of gewoon proberen en als hij te hard gaat snijd je aan de onderzijde een reep je uit uen lijm je de achterlijst met een paar mm positief flap weer vast!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    dan maak je toch flap servo's, maar geen aileron ;D
     
  6. sp00fman

    sp00fman

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Enschede
    Is dat vleugelprofiel van de zoneV2?

    Op Rcgroups is een topic over een aangepast zone profiel specifiek voor 1meter vleugelspan. zou dat niet een beter resultaat geven?

    A 1M Zone Wing - RC Groups
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zou kunnen, gaan we na de tantalus ook eens proberen.
     
  8. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Probeer eens ongeveer 6mm flap. Lekker veel. Deed bij mijn mini ook wonderen
     
  9. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Zo ist ! Gewoon afremmen die hap, en dan net zo dat het wel nog blijft vliegen. In thermiek kun je zo maar met 10-12 mm. of nog meer gewoon omhoog zonder te overtrekken, maar cruisen met 6-8 mm geeft weer het gevoel van een fullsize in cruise, gewoon proberen.
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    minimaal 6mm flap is idd het wondermiddel....gistermiddag getest ...al is het wel in italiaanse lucht, dat wel.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, dan zal het hier wel niet werken ... ;-)
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ti' s niet veel zwiepen geweest hier in italie....en de thermiek was zo plat als een pizza, mn record nulletjes zwaar verbroken..

    Naja, morgen weer thuis, en ik hoor net dat onze 3 nieuwe mini rompjes practisch klaar zijn. Dus thuis snijden en baggen die handel.

    [​IMG]
     
  13. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    En toch een leuke foto vanuit je kruis zo..
     
  14. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Je zou bijna denken dat de vakantie in Italië een straf was :D
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Naja....valt mee hoor...het eten is hier geweldig (wij eten allemaal glutenvrij, en Italie is echt een paradijs voor no-glutenmensen) , 't weer was ok, de boot ging als een speer over het meer, vissen, zwemmen , zonnen.....top!!!

    .....maar qua DLG.......was het echt 3 keer he-le-maal nix..

    Niet getreurd.....morgen weer lkkr thuis :D
     
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    komt bekend voor, 3 jaar terug in Umbrie in de heuvels, iedere ochtend even met de zwever de lucht in, 2 weken geen belletje gevonden :( In de middag misschien nog wel maar twas me daar echt te heet om te blijven bakken..

    De Eigenaresse (Van origine Finse boerin) was aangeloten bij de ... geen idee, organisatie voor glutenvrij koken ?

    Als je interesse hebt pm me dan maar even

    Bob
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tnx bobt, altijd interesse

    Lekker thuis in Lago ijsselsteen......samen met mbv Huey (ook gister terug uit italy) gezwiept vanmiddag hier om de hoek, bij de 3 gebroeders...

    Huey met zn tantalus competitione full size, ik met het tantalusje competitione-tje. Af en toe wat thermiekjes gepakt..Huey was er beter in dan ik, maar een full size is ook makkelijker vinnik zelf. (en ik kan niet sturen...okok)

    Ook tijd kunnen nemen om wat te experimenteren met flapsettings....tis wel een brak oud tantalusvleugeltje wat ik nu gebruik.....maar met wat experimenteren levert het dit toch een vet kekke mini op.....thermiekstand vooral....nu staan de ailerons op 9mm down in thermiekstand en dat tovert dit kistje om naar een stapvoets vliegend thermiekhappertje...

    zwiephoogte vanavond in dead air is een constante +/- 45 meter...en das hoger dan ik gooi met mn ballo full size, timer staat gemiddeld op 1:30 + gisteravond.

    Wat opvalt is dat dit vleugeltje je een veeeeeeel breder/dynamischer bereik geeft dan de standaard AG profieltjes van de mimi.....2 mm up en hoog zwiepen....0 mm steken (en dat gaat als een racemonster zo snel) en met +7mm flaps / kont omhoog , hang dit lusje gewoon kek in een bel...stapvoets.....

    Erg vet !! (en nu nog leren sturen...hahahahaha)

    [​IMG]

    als ik nou es die spullen van emc vega binnen heb......:hammer:
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2014
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    info over hoe DLG staartjes te snijden

    Misschien heeft iemand goeie info over het snijden van staartjes ? We kunnen gewoon balsa nemen, in profiel schuren en baggen, maar van schuim snijden is wel moderner enzo.

    Ik vind er niet zoveel over op inet.
     
  19. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Rohacell® 31 IG-F 300 x 600 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

    Deze nemen en een staardeel er van maken, op 30% van de koorde een dun lijntje tekenen vanaf daar een profiel schuren met dat als dikste punt.

    Enkel de bovenkant aan na de 30% schuren, een gewelfd profiel die presteert beter onder invalshoek(hoger gooien) en voor je elevator heb je standaard wat up-trim nodig dus heb je een negatief gewelft profiel nodig en hoef je dus ook niet te trimmen.

    Dat ziet er ong. Zo uit:
    [​IMG]



    Als ligger dit gebruiken:
    TeXtreme® Carbon tape 38 g/m² (IM, unidirectional) 20 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

    Voor een 1m kun je de tape door de helft knippen.
    Als hinge gebruik ik een stuk glasvezeltape van 3m met vezels in bijde richtingen van 1.5cm breed. Meestal op de helft van de vleugel. 36gr kevlar lijkt me beter voor een mini.

    Krijg je superstrakke staartdelen van die ook mooi duurzaam zijn :)

    Hier mijn laatste twee:

    [​IMG]

    Owja let er op dat je epoxy harder niet in de zon heeft gestaan... Deze set van 7gr totaal kan ik weg gooien :hammer:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Topgozert ! Ik kan weer ff verder :D
     

Deel Deze Pagina