Bouw van Nurflugel Zorro 2m.

Bart,
Zowel mijn Cirrus als Hurricane hebben zo'n constructie met haakjes in de romp waar elastiek aan zit. Bij mij 3 ringetjes van een fiets-binnenband geknipt. Aan de buitenzijde zit een soort knopje dat in een "sleutelgat" in de wortelribben van de vleugels gaat. Werkt uitstekend.
Wat mij bij die goudpluggen niet aanstaat is dat bijvoorbeeld bij het lanceren je vleugels los kunnen schieten. Je versnelt dan rap waardoor de tippen naar achteren willen. Vergis je niet in de kracht die daarbij vrijkomt. Elastiek trekt het dan weer op zijn plek is mijn ervaring.
Als je het al met pluggen doet zou ik een streepje plakband over de vleugeld doen. Maar goed......

even weer een foto update:

foto4.jpg

foto5.jpg

foto6.jpg

foto7.jpg

foto8.jpg

foto9.jpg

gaat lekker zo Gerhard :thumbsup:

groet,

Roy

pluggen

Bart,
Zowel mijn Cirrus als Hurricane hebben zo'n constructie met haakjes in de romp waar elastiek aan zit. Bij mij 3 ringetjes van een fiets-binnenband geknipt. Aan de buitenzijde zit een soort knopje dat in een "sleutelgat" in de wortelribben van de vleugels gaat. Werkt uitstekend.
Wat mij bij die goudpluggen niet aanstaat is dat bijvoorbeeld bij het lanceren je vleugels los kunnen schieten. Je versnelt dan rap waardoor de tippen naar achteren willen. Vergis je niet in de kracht die daarbij vrijkomt. Elastiek trekt het dan weer op zijn plek is mijn ervaring.
Als je het al met pluggen doet zou ik een streepje plakband over de vleugeld doen. Maar goed......

Ik heb er nu aan beide kanten 1 plug. Dit geeft al een goed resultaat.
Je trekt de vleugel niet zomaar van de romp. Kan er altijd nog 1 plug in bouwen, zodat er twee aan elke kant zitten.
De start met motor gaat vrij rustig. Daar ben ik niet bang voor.
Plakband is geen optie. De vleugel schuift tegen de romp.
Ga het zo eerst proberen.

Hoi,
Je trekt hem niet zo van de romp dat klopt. Maar wat je moet proberen is wat er gebeurt als je de tip naar achter trekt (dus niet van de romp af maar juist naar achter). Dat is ook het geval als je je kist weggooit bij een start met hulpmotor. Ik ben wel eens bijna een vleugel verloren op die manier....

folieschema Zorro

Hier heb ik een folie schema in de computer gemaakt.
Tevens kijk ik of het lukt om zelf foto's te plaatsen.

pnImgZQDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLdnpwmq0a.jpg

Wat betreft de vleugel bevestiging, dit zal ik uitproberen.

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit!! ook je kleurenschema is leuk.
ik denk dat dat met die pluggen wel goed moet gaan omdat je ook al een carbonbuis in je vleugel en romp hebt.

stijn

Extra goudplug.

Heb er even over nagedacht, en besloten om voor die paar cent geen risico te lopen. Heb gewoon nog een goudplug erin gebouwd. Op deze foto zie je de romp met de twee pluggen. Dit zit echt super strak. Ben nu niet meer bang dat ik een vleugel zal verliezen.

4kIhYwQDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLdnpwmq0a.jpg

J1pmaLd3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLdnpwmq0a.jpg

Onder de romp liggen twee oranje stukjes plastic. Dit komt van een vuurpeil af, die ik bewaard heb. Door deze tapse hulzen doormidden te zagen krijg je prachtige lucht inlaat kapjes, die je zo op de romp kunt plakken.:D

4kIhYwQDwqmJmawSCU03ks3kKjMw0003kskXLVEK4CL1c.jpg

Laatst bewerkt:
Foto van de rip met pluggen

Hier zie je de rip voorzien van twee pluggen.

J1pmaLd3po0L1iXx0503ks3kskXL0003kskXLd0rpCL1c.jpg

Ga nu servo's in bouwen. De airelons voorzien van folie, waarna ik ze vast kan zetten in de vleugels.

J1pmaLd3po0L1iXx0503ks3kKjMw0003kskXLVEK4CL1c.jpg

Laatst bewerkt:
Vleugels bespannen

De vleugels zijn bespannen. :p
Nu nog de romp. Hierin moet het staartstuk nog vast gelijmt worden.
Denk nog een paar dagen en dan is Zorro geheel vliegklaar.

Het folie schema zie er prachtig uit, al zeg ik het zelf.:D

IkwggLSnKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLdnpwmq0a.jpg

p1IhcBREJ47sCNBM3603ks3CwibY0103kskXLdnpwmq0a.jpg

p1IhcBREJ47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLd0rpCL1c.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, de kleurtjes zijn helemaal goedgekeurd! Mooie kist.

Volgende keer nog een extra balsa strip op de tippen? (Folie ziet er wat gedeukt uit)

Romp

De romp van Zorro dicht gemaakt. Staart stuk zit er nu vast op. :p

Heb op de rug nog een extra luikje gemaakt. Deze is voorzien van een magneet om het luikje vast te houden. Dit heb ik gedaan om strak beter bij de bedrading te komen wanneer ik de vleugels erop schuif.

w9KjZZxCoJEolgYR7T03ks3kskXL0003kskXLdnpwmq0a.jpg
w9KjZZxCoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLeEoK0sCi.jpg

Laatst bewerkt:
nog twee foto's

Hier zie je goed hoeveel ruimte ik heb om de appartuur in te bouwen.
(lipo, regelaar, motor, ontvanger).

o0vnfJSnKrCq0cac1o03ks3kskXL0003kskXLdnpwmq0a.jpg

KnwCbbREJ47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLdnpwmq0a.jpg

Ruimte zat dus :p

Laatst bewerkt:
Eerste vlucht Zorro

Zorro is klaar voor de start.:p
Het is zo ver. Zal hij het doen of niet. Het zwaartepunt nog eens bekeken. Alles lijkt goed te zijn. Alleen die wind. Draaid van de ene naar de andere kant. Heb me er bij neer gelegd dat ik vandaag alleen een handstart zal doen, om te kijken of Zorro vliegen wil. Eerst nog maar eens een foto van het eindresultaat. Stel je voor, je gooit hem aan diggelen. :rolleyes:

J0LhgKHCoJEolgYR7T03ks3kskXL0003kskXLdnpwmq0a.jpg

Eerste schade

Na de eerste twee worpen had ik al schade aan mijn staartstuk en motor spant. :bad-words:

2nsmcYenKrCq0cac1o03ks3kskXL0003kskXLdnpwmq0a.jpg

Na een kleine inspectie bleek dat ik nog wel een worp aandurfde. Deze keer kreeg ik de wind mooi tegen. En, de glijvlucht die ik wou zien.
Ben daarna maar gestopt om verdere schade te voorkomen. Kan dus nog geen filmpje laten zien. Dit zal zeker de volgende keer gebeuren.
Want VLIEGEN WIL DIE WEL. :p
Nu eerst de schade maken en misschien zondag weer vliegen. ;)

Mooi gebouwd zwevertje. Gelijkend naar een ontwerp van Robert schweißgut.
Alleen jammer van de eerste schade. Ik hoop dat het mee valt.
Ikzelf vind die handstartjes een beetje onzinnig. Alleen maar kans op schade.
En te weinig tijd om te trimmen. Je gaat vaak overkorrigeren met een slechte landing als gevolg. Schade ontstaat meestal bij het landen en niet tijdens het vliegen.
Beter is om "gewoon" te gaan vliegen. Motor half gas en rustig weg gooien.
Dan heb je genoeg tijd om te korrigeren. Als hij op hoogte is heb je meer dan voldoende tijd om je model goed uit te trimmen en het vlieggedrag van je model te leren kennen.
Landen gaat dan ook beter.
Succes met de volgende vluchten.
Ben benieuwd naar het filmpje.

Groet Arthur.

Laatst bewerkt:
Ikzelf vind die handstartjes een beetje onzinnig. Alleen maar kans op schade.
En te weinig tijd om te trimmen. Je gaat vaak overkorrigeren met een slechte landing als gevolg. Schade ontstaat meestal bij het landen en niet tijdens het vliegen.
Ja daar ben ik het in principe mee eens - een zorgenkindje van mij (Yoda 2meter) gaat telkens prima met een zweefstart uit de hand, maar elke keer als de motor gestart wordt (kan pas nadat-ie gegooid is ivm de duwschroef) gebeuren er onverwachte dingen...
Toch vind ik het nogal wat om een nieuw model de eerste keer maar hup meteen omhoog te sturen. Is gewoon een grote stap.

Toch doe ik het ook altijd zo. Weggooien en wat gas. Gebeurt er wat raars dan gelijk in rechte lijn landen. Als er dan niks raars gebeurt gelijk in rechte lijn doorklimmen naar een veilige hoogte en wat flauwe bochtjes draaien. Gaat dat ook goed dan hoger en de langzame vlucht/stall even proberen zodat je weet wat je kunt verwachten in de landingsfase.

Hoogte is je vriend denk ik altijd maar. Maar ja, daar heeft ieder zijn eigen ideeën over.

Vraag me alleen nog af hoe die schade is ontstaan, te zwakke constructie of problemen met de landing?

schade

Vraag me alleen nog af hoe die schade is ontstaan, te zwakke constructie of problemen met de landing?

Heb het verkeerde 3 mm triplex gebruikt. Was het soort met balsa erin.
Doordat het vliegtuig met de neus de grond raakte, knapte het neusspant waar de motor aan vast zit. Het spand heeft niet veel hout i.v.m. koel gaten en schroefgaten.
Heb nu kwaliteit triplex gebruikt. Dit is een stuk sterker. :p
Ben dus alweer druk aan het bouwen.
Zondag wordt niet gevlogen :( Ik kan niet en het weer lijkt me ook niet goed.
De nieuwe poging zal nog even uitgesteld moeten worden.

Back