Bouw van Nurflugel Zorro 2m.

Er lijkt niet veel wash out in die vleugel te zitten, klopt dat?

De tipverdraaiing is verdeeld over de hele lengte van de vleugel
van af de eerste rip tot de eind rip is 3 graden.
Leek mij genoeg voor deze vleugel.
Nogmaals; ik probeer gewoon wat uit, en zal met testvluchten moeten bekijken of dit concept werkt.
Maar dat zal ik ook zeker gaan melden, als ik zover ben.

Mocht ik er helemaal naast zitten dan hoor ik dit graag.
Haal tenslotte mijn info ook van het internet.

Heb vanavond weer wat kunnen doen aan de vleugels.
Bovenkant beplankt en de airlons eruit gesneden.
Ga de scharnieren maken van plastic strookjes van 6 mm breed.
(afval van een verpakkingsdoos transparant)
Kan zelf nog geen foto's plaatsen dus die volgen spoedig.

Op naar een nieuwe bouwavond.

Zorro_009.jpg

Zorro_011.jpg

De tipverdraaiing is verdeeld over de hele lengte van de vleugel, van af de eerste rip tot de eind rip is 3 graden.
Lijkt mij prima, maar hoe zit het met de vleugel van Eclipse 86? Want daar sloeg mijn vraag op, naar aanleiding van zijn foto. Die ribben hebben wel allemaal een voetje aan de achterkant, maar zo op het oog lijkt het voetje van root tot tip overal even hoog...

hallo, het zijn de fotos van gdegroot hoor, ik heb ze enkel gepost.ik zal de zorro ook niet bouwen, wel de hai 2 met een poging van combinaie van de hai vleugel met de zorro romp...

dus alle foto's die je hier ziet zijn van de zorro die gdegroot aan het bouwen is... groeten

Heb gisteravond Zorro grof in elkaar gezet. Kwam er toen achter dat het zwaartepunt niet helemaal klopte.
Bouwtekening zal ik dus aan moeten passen.
Oplossing was de vleugel naar voren te plaatsen. Dit model is eigenlijk zonder motor bedoeld. Maar deze wil ik er wel in.
Toch handig dat het een eigenbouw is. kan het aanpassen naar wens.

Toch handig dat het een eigenbouw is. kan het aanpassen naar wens.
Ik denk dat er maar weinig bouwpakketten / tekeningen zijn waar het zwaartepunt goed uitkomt als je klaar bent met lijmen.
In mijn sprinter moest ongeveer 200 gr. lood in de neus, afgezien van de motor en de lipo.

Heb weer tijd gehad om te bouwen. Op de foto's zie je de vleugel in combinatie met de romp. Wel een mooi plaatje.:D

Gebruik een koolstof staaf van 6 mm, die ik vast lijm in de romp.
Hierover schuif je de vleugels. Om te zorgen dat ze niet verdraaien zitten achteraan de rip kleine koolstof staafjes van 2 mm.
Vooraan de rip komt ook nog een staaf van 6 mm die de romp inschuifd om de vleugel te borgen. Kan ook nog wel zijn dat ik dat met een breekbout ga doen.
Deze moet je dan aandraaien, vanuit de cockpit.

De servo's kunnen nu ingebouwd worden. De draden lopen via aan elkaar gelijmde rietjes. Super licht.:)

Tot de volgende aanvulling.:bye:

Kan ook nog wel zijn dat ik dat met een breekbout ga doen. Deze moet je dan aandraaien, vanuit de cockpit.
Lijkt me eigenlijk een lastig gedoe!
De servo's kunnen nu ingebouwd worden. De draden lopen via aan elkaar gelijmde rietjes. Super licht.
Wat is het voordeel om de draden door rietjes te leiden, ipv ze op een paar plekken vast te lijmen aan de constructie? Zelfs een rietje is zwaarder dan niks...
Bart

even weer een foto update:

foto1~0.jpg

foto2~0.jpg

foto3~0.jpg

mooie rietjes btw. gerhard;) snoeren door rietjes is/staat netter bij doorzichtig folie (mening) bij niet transparant folie zit het in je hoofd dat het netjes is:p

groet,

Roy

Laatst bewerkt:
Ailerons

Ik had de ailerons uitgesneden, en de langezijden afgeschuind, zodat deze omhoog en omlaag kan bewegen.
Nou zag ik op de club een zwever (kunstof) die had de ailerons aan de bovenkant helemaal gelijk met de vleugel. En aan de onderkant een v stelling.
Dit zag er veel beter uit dan wat ik op dit moment heb.
Heb nu besloten om mijn ailerons aan te passen (extra werk) :( zodat er aan de onderkant alleen nog maar een kier is.
Dit betekend dat de schanier (kunstof strip) boven in geplaatst moet worden.

Als het zover is zal ik een detail opname maken van de ailerons.
Nu weer aan het bouwen.:banana:

Laatst bewerkt:
naar Dortmunt geweest om te shoppen.

Zo nu kan ik verder met Zorro.:p

Ben op de beurs geweest in Dortmunt en heb van alles mee genomen.
Een 280 watt brushless motor (merk Daymond 1120 Umin)
Regellaar dymond smart 30.
Servo kabel voor in de vleugel.
Aeronaut klapprop 8x6 met luchtgekoelde spinner.
Light folie Transparant donkerpaars met groen gecombineerd.

Deze setup ga ik nu op Zorro bouwen.:D

Wanneer ik weer foto heb zien jullie ze ook.

Goudplug als borgpen vleugels

Na een tip van een clubgenoot, over hoe ik de vleugels borg bij de romp kwamen we tot een oplossing.:rolleyes:

Gewoon twee goudpluggen vast lijmen in de romp en vleugel.
Wanneer je nu de vleugel over de carbon staaf schuift, wordt hij geborgen door de plug. :p
En het zit nog vast ook. Prima oplossing voor niet al te zware vleugel constructies. (zie foto's, deze volgen z.s.m.)

Tevens heb ik de airelons aangepast. Ziet er nu veel beter uit.:p
Van boven een klein kiertje, en van onderen een v groef.
Het scharnierende stripje heb ik vrij ver boven in geplaatst.
Op de foto zie je het kleine kunstof stripje. Op 3 van deze stripjes zal de airelon scharnieren.

Als je die ailerongroef helemaal mooi wil afwerken kan je er een strip overheen plakken, uiteraard maar één kant vastplakken... zodat die V-groef wordt afgedekt.

Ben erg nieuwsgierig naar de foto's van die vleugelverbinding. Ik heb nog een (overgenomen) zwever staan waar twee schroefhaakjes in de vleugels zitten, kennelijk bedoeld om elastiek of zo tussen te haken - maar in de romp kom ik daar niet bij, en het zou ook maar een heel kort elastiek worden want die twee haken komen bijna tegen elkaar... dus misschien is die goudplug-truc daar wel wat voor.

Back