Bouw van Spitfire 90 size, Kyosho.

Hallo,

Ik ben sinds kort, trotse eigenaar van de Spitfire 90 size van Kyosho.:-D (span van 1.82M)
Ik ben van plan om hem elektrisch te gaan maken.
Het is van origine een brandstof-kist.
Hij is wel groot,
Spit.jpg

spit2.jpg

Afbeelding047.jpg

De bedoeling is, om er een 3 blads prop op te zetten van 16X10
En dan een 380KV motor, in combinatie met een 6 cellen lipo pakket.
Ik hoop hiermee een trekkracht te genereren van ongeveer een kilo of 5 tot 7. Misschien wel meer.
Ik verwacht dat dat wel moet lukken, heb al eens een test gedaan met een kleinere motor. (580KV)
En dan met een 3 blads prop van 12X8. (ook in combinatie met een 6 cellen pakket)
Daarmee heb ik een trekkracht bereikt van 5,1 kg.
Dit heb ik in deze kist gemonteerd; (Cessna 182)
[URL="
- CMPRO Cessna 182 Electric[/URL]
Deze kist weegt 4,3 kg. Span van 1.65M
Verder heb ik standaard servo's. (tenminste, als de douane het vrij geeft)
De verwachting is, dat de kist in totaal een 4,3 kg gaat wegen.
Dit wil ik er in gaan zetten;

• Motor, Turnigy AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1820w
  • Prop, Airscrew 16x10 3blads
  • Servo, HXT 10kg Servo (metal gear) 55g / 10kg / .16sec
  • TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
  • Accu, ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 25C
Nu eerst effe bouwen.

Ik ben begonnen met de neus-kap.
Die was helaas niet zo netjes uit de doos gekomen. (De rest van de kist, ziet er geweldig goed uit.)
De lak was hier en daar wat beschadigt.
Dus heb ik de kap wat afgeschuurd.
Heb na het schuren, besloten om de lijnen die op de romp zitten, door te gaan trekken in de neus.
Dit heb ik gedaan met een stift en een flexibel stripje. (Die wel een rechte kant moet hebben. dit, om de lijnen recht te kunnen tekenen.)
Om hem daarna opnieuw in de blanke (MAT) lak te zetten. (eerst geprobeerd op een proef-stukje, om te kijken of de viltstift-lijnen niet oplossen door de blanke lak.)
Om dan de uitlaten ook nog realistisch over te laten komen, heb ik die ook geverfd.
Afbeelding014.jpg

Dit heb ik gedaan met een koper kleur, een aluminium kleur, en zwart.
Vervolgens de uitlaten op de neus gelijmd, en daarna de neus in de blanke lak gezet.
Nu de blanke-lak er op zit, zijn de lijnen ook niet meer zo kwetsbaar. (je kunt ze er dus nu niet meer af vegen.)
neus.jpg

De flaps, rol-roeren en het hoogte-roer, zitten inmiddels vast met film-scharnieren.
Afbeelding028.jpg

Het is voor gesneden, (de sleuven voor de film-scharnieren) maar het is wel raadzaam, om er kleine zoek-randjes bij in te snijden.
Afbeelding027.jpg

Ben nu met de stuur-stangen bezig, en het is toch wel lastig om zo klein mogelijke gaten in de romp te maken, waar de stangen door heen gaan.
Je wilt de gaten tenslotte niet te groot hebben.
En om dan de stangen door die gaatjes te krijgen...............
Viel niet mee.
Afbeelding024.jpg

sleuven.jpg

En dan nog een plaatje van de canopy,
Afbeelding031.jpg

Afbeelding037.jpg

Zo, en dan nu maar weer snel verder bouwen.
:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouw van Spitfire 90 size, Kyosho

Een update van de Spitfire.

Heb nu inmiddels het onderstel kunnen klaarmaken.
Het was al voor een groot deel al geassembleerd. (op de wielen en de kappen na.)
Hiervan een paar plaatjes,
Afbeelding056.jpg

Afbeelding057.jpg

Afbeelding066.jpg

Afbeelding065.jpg

En heb ook de vleugel kunnen samenstellen, en ook pas, kunnen maken voor de romp.
Ik kan hem alleen nu nog niet vastzetten, in verband met de elektronica. (de vleugel blijft ook demonteerbaar, in verband met vervoer)
Hier ook een paar plaatjes, (voor de duidelijkheid, de tafel is ongeveer 1,75 bij 1 meter.)

Afbeelding061.jpg

Afbeelding063.jpg

Afbeelding064.jpg

Laatst bewerkt:
Sjonge wat een vreselijk mooie kist is dit toch!! Al heb hem al in het echt gezien toch blijven de foto's me verwonderen! Wat een monsterlijk groot ding! Helemaal nu ik hem op z'n onderstel zie staan.

Kan niet wachter tot ik eens aan mijn eerste .90 ga beginnen ;-)

Blijf dit draadje zeker volgen!

Grt, Dave.

Bouw van Spitfire 90 size, Kyosho

Een kleine update,

Ben begonnen om de vleugel verder te assembleren.
Voordat ik de kapjes heb gemonteerd, heb ik ze, net als de neus, eerst opnieuw gelakt.
Dit, omdat het glanzend is. (de rest van de Spit is daarentegen mat)
Ik heb dit wederom voorzien van lijnen, die ook in de rest van de vleugel zitten. (hetzelfde principe als van de neus.)
En pas daarna in de mat-lak gezet.
Afbeelding073.jpg

Ik heb vervolgens de folie weggesneden waar de kapjes komen.
Afbeelding076.jpg

Als je de kapjes rechtstreeks op de folie plakt, en je er een keer hard tegen aanstoot, dan is de kans groot, dat de kap met folie losscheurt.
En als je hem op het hout lijmt, kan de kap zonder folie er afbreken, en blijft je folie heel.

Maar omdat je dit met secondelijm lijmt, is het handiger, om eerst het hout te verzadigen met houtlijm. Balsahout heeft een sterk zuigende werking. Alleen het deel wat je wilt gaan verlijmen, insmeren. (gewoon er op smeren, en laten drogen.)

Afbeelding072.jpg

Nu trekt de secondelijm niet direct in het hout, en is de lijm-verbinding beter.

En hier het eindresultaat,

Afbeelding085.jpg

Afbeelding087.jpg

Afbeelding098.jpg

Laatst bewerkt:
Hij's weer erg fraai, Jacco!
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Willem.

Hé Willem,

Bedankt.
Ben zelf ook wel benieuwt, en hoe hij vliegt.
De aluminium spinner had ik ook al binnen, maar die wil ik zwart gaan maken.
En dan de uiteinden van de 3 blads-prop, geel. (1 cm ongeveer)
Gr,

Jacco.:p

spitfire

Je bent goed bezig, Jacco.
Het ziet er fraai uit. Ga zo door zou ik zeggen.

Gr Harmen.

:bye:[/QUOTE]
Ja, wie weet wat er allemaal van komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjonge nog even en hij kan van het uitzicht boven Ede genieten!

Heb natuurlijk even de update bekeken maar heb hem vandaag ook weer even in het echt gezien. Wat een gave kist!! Hoop er stiekem toch op dat hij komende zomer nog gaat vliegen dan ga ik zeker wat gave plaatjes schieten!

Hou ons op de hoogte!!

Sjonge nog even en hij kan van het uitzicht boven Ede genieten!

Heb natuurlijk even de update bekeken maar heb hem vandaag ook weer even in het echt gezien. Wat een gave kist!! Hoop er stiekem toch op dat hij komende zomer nog gaat vliegen dan ga ik zeker wat gave plaatjes schieten!

Hou ons op de hoogte!!

Bedankt hé, maar moet eerst maar eens kijken of hij dit jaar nog de lucht in gaat.
Heb ook nog de Cessna, eerst daar maar eens mee vliegen.
Daar kun je ook nog mooie plaatjes van maken, toch?
:p

He Jacco,

Gaaf hooor!! Als je gaat vliegen laat me dan ff weten, dan wil ik graag zien.
Heel veel succes en we horen het wel...

Ps. Groetjes aan je vrouwtje

Bouw van Spitfire 90 size

Zo, de spullen uit Hongkong zijn binnen.
En ik heb eerst de motor-steun moeten aanpassen. (bevestigings-plaat en opvul-busjes gemaakt. En motor uit elkaar gehaald, en goed na gekeken op metaal-gruis. Wil nog wel eens gebeuren.)

Afbeelding102.jpg

Afbeelding103.jpg

Afbeelding104.jpg

Ik heb nu ook de motor (met een prop van 16X10, 3 blads) kunnen testen, met de volgende gegevens;
-trekkracht van 5.2 KG
-52,91 Ampère
-1195,7 Watt
Niet verkeerd dacht ik zo.
En op deze manier gemeten;
Afbeelding099.jpg

Afbeelding105.jpg

Het is wel een erg nauwkeurige meting. (nauwkeurige meters)
Ik gebruik niet (nog niet, ben er nog niet uit) een losse BEC, dus eerst gaan meten of de servo's niet boven de 2,5 Ampère gaan trekken. (belast meten, en alle 7 servo's bij elkaar)

Nu de rest van de elektronica maar gaan in bouwen.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Jacco, mooi die motorsteun met modificatie (neem aan dat je die busjes er tussen hebt gezet omdat de as wat naar achteren uitsteekt ?

Wat betreft de trekkracht zit je toch prima zo? weet je inmiddels al wat het volledige toestel vliegklaar gaat wegen ?

Leuk om weer een update te kunnen volgen!

Ziet er goed uit Jacco, mooi die motorsteun met modificatie (neem aan dat je die busjes er tussen hebt gezet omdat de as wat naar achteren uitsteekt ?

Wat betreft de trekkracht zit je toch prima zo? weet je inmiddels al wat het volledige toestel vliegklaar gaat wegen ?

Leuk om weer een update te kunnen volgen!

De busjes zitten er tussen, omdat ik een extra busje op de seegerring heb geplaatst. (anders word er met 5.2 kilo alleen aan de seegerring getrokken, en nu zit er een busje bij op. Een stukje zekerheid.)

Afbeelding108.jpg

Afbeelding107.jpg

Dit is de steun geworden, incl motor, hoe hij op het toestel gaat komen,

Afbeelding106.jpg

Het toestel gaat vlieg-klaar, ongeveer een 4,1 kg wegen.

so zantvoort dr zit echt wel power in deze motoren:banana: ik heb n piper pawnee met n 5055 580 kv met n 15/9 prop en n 5 cel 5000 paket en ik heb dit setje vd week even getest en wert er gewoon bang van:yes: wat n vermogen komt hier uit sjongejonge., mijn pawnee heeft n span van 2 meter volgens mij gaat hij kaarsrecht onze petrus n hand schudden:lol:
mooie spit trouwens ik heb zn kleine broertje van ik geloof 150 span zit nog in de verpakking nog even n setupje voor regelen:wink:

mvgr johan snijders

so zantvoort dr zit echt wel power in deze motoren:banana: ik heb n piper pawnee met n 5055 580 kv met n 15/9 prop en n 5 cel 5000 paket en ik heb dit setje vd week even getest en wert er gewoon bang van:yes: wat n vermogen komt hier uit sjongejonge., mijn pawnee heeft n span van 2 meter volgens mij gaat hij kaarsrecht onze petrus n hand schudden:lol:
mooie spit trouwens ik heb zn kleine broertje van ik geloof 150 span zit nog in de verpakking nog even n setupje voor regelen:wink:

mvgr johan snijders

Hé Johan,

Klopt, die motoren zijn erg goed/sterk.
Ik heb die zelfde motor (580kv) in een Cessna van mij zitten. (span 1,65M)
YouTube - Kanaal van poedoejacco
Zoals je kunt zien, is ie zo weg.
daar zit een 3 blads prop op van 12X8.
Die 15X9 van jou, is dat een 2 blads, of een 3 blads?
En hoeveel Ampère verbruikt hij?
Het is zeker een goede setup voor die andere spit van jou.
Ik denk dat ik voor deze Spit, toch voor de 380kv ga.
Groet,

Jacco.

Back