Bouw van twee happy hunters schaal 1:33

Wordt nog volop aan gewerkt, net zoals de Happy Hunter!! :lol:
Zal even kijken of ik nog een foto heb van afgelopen week, ik heb de verschansing op de brug gemaakt. :lol: En dat is redelijk gelukt.

verschansing1.JPG

normal_verschansing2.JPG

Nu nog schuren :? en dan ziet het er goed uit denk ik.

Groeten,
Jan

Ziet er goed uit hoor!
Ik vond het het meest irritante onderdeel van mijn (onafgebouwde) Hunter.
Heeft me wel een halve plaat triplex gekost om het goed te krijgen :oops:
Succes!

Greetings,
Luit

Nou,

Ik ben er niet tevreden over.
Ik snap niet hoe hij op de brug gemonteerd moet worden.
Zoals het nu zit, lijkt het mij geheel niet goed.
Heeft iemand een foto van zijn happy hunter?
Het sluit nu nog niet zo goed aan.

Alvast bedankt.
Groeten,
Jan :)

De brugverschansing van mijn (Robbe) HH heeft me drie avonden gekost en een hoop frustratie.
Poging en avond 1:
Voor alle zekerheid het onderdeel op papier overgetekend. Daarna de lichtbakken voor stuur- en bakboordslicht uitgesneden, en in vorm geschuurd. De verschansing in het midden gelijmd, met de hoeken in heet water gedoopt en vervolgens de bocht naar de zijkant om getrokken.
"knik" aan beide kanten, onderdeel niet meer bruikbaar.
Diagnose: te dik en door de opening van de lichtbakken juist op de hoeken weer te zwak. Onderdeel -->enkele reis kliko.
Brugdek geschuurd tot het weer vlak was. Mopperdemopper...opruimen - borrel.

Poging en avond 2:
Van dunnere kunststof een nieuw onderdeel gemaakt. Netjes uitgesneden, openingen voor de lichtbakken er nog niet ingesneden. In het midden vastgelijmd, hoeken in heet water en om de bocht trekken. Resultaat: het dunnere plastic kreeg meer bochten dan een compleet peloton cheerleaders. Gesloopt, onderdeel --> enkele reis kliko.
Diagnose: te dun en te zwak.
Brugdek geschuurd tot het weer vlak was. Mopperdemopper...opruimen borrel.

Poging en avond 3:
Een plaat plastic 0,8mm dik van de goede lengte gepakt, met aan de boven- en onderzijde 1cm overschot. Nog geen lichtbakken uitgesneden. In het midden aan het brugdek vastgelijmd, hoeken een voor een in het hele water gedoopt en op die manier de bocht er in gemaakt. Langs de hele lengte vastgelijmd en vervolgens in vorm gesneden en geschuurd. Lichtbakken erin aangebracht. De voorzijde staat iets teveel verticaal, maar het geheel is nu acceptabel. Opruimen - borrel.

Oei ziet een hoop frustratie in het verschiet ik moet die verschansing ook nog maken :? Ik denk dat ik eerst maar een malletje maak voordat ik de plaat triplex op gebruik 8O

Gr Martin :D

Ik heb hem gemaakt van vliegtuigtriplex.
Geheel uitgezaagd en in warm water gelegd.
ongeveer 15 minuten lang.
Toen op de brug gezet en geprobeerd rond te zetten, maar durfde niet al te ver te gaan.
Geheel weer in warm water en onder water krom getrokken, dit ging! :lol:
Toen weer op de brug gezet en geheel op de plek gezet. Droog gefohnd! En het resultaat is hierboven te zien. :roll:

P.S. ik vind vliegtuigtriplex wel duur! (of ik ben beet genomen :oops: )

Groeten,
Jan

Het belangrijkste is:
Eerst de verschansing op het model plaatsen, daarna pas de lichtbakken erin maken. Anders blijf je een zwakke plaats houden op het meest kritische punt. En of je dan triplex gebruikt of ABS zal niet veel uitmaken.

Roel van Essen zei:
Het belangrijkste is:
Eerst de verschansing op het model plaatsen, daarna pas de lichtbakken erin maken. Anders blijf je een zwakke plaats houden op het meest kritische punt. En of je dan triplex gebruikt of ABS zal niet veel uitmaken.

Dat is inderdaad de juiste oplossing, alleen duurt het soms lang tot je tot zo'n oplossing komt :oops: (zie mijn antwoord hierboven)
Zelf heb ik het in 2 onderdelen gemaakt, dus bakboord tot de middellijn, en dan stuurboord tot de middellijn.
Dit omdat ik e'm aan de ene kant goed had, en vervolgens de andere kant verkl*te :mad:
Als het aan mij ligt ga ik nooit weer een schip bouwen met zo'n verschansing, het heeft me minstens een jaar van m'n leven gekost, en een ongeloofelijke partij drank om de frustraties weg te drinken :wink:

@ Jan:
Vliegtuigtriplex is echt duur! dus je bent niet beetgenomen.
En eeehhh succes met je verschansing!!!!

Greetings,
Luit

Snap niet waarom het zo moeilijk moet om die verschansing te maken.
Vliegtuigtriplex 0.8 mm is ook te koop.
Dit is zeer buigzaam in de breedte van de plaat.
Als de verschansing nu 2 mm dik moet worden dan lijm je twee lagen met UHU Hart op mekaar.
Eerst één laag aanbengen en dan de tweede laag erop lijmen.

Met ABS kan je hetzelfde doen door dunner materiaal te nemen en dan in lagen op mekaar te lijmen.
Boven op de verschansing komt weer een potdeksel plat of ronde buis.

En zoals Roel schreef later de lichtbakken erin maken.

Ik heb hier nog een doos vol met graupner wasknijpers deze hebben een andere vorm als de door de huisvrouw gebruikte wasknijpers maar deze zou je ook kunnen gebruiken als je beide lagen op mekaar lijmt de een na de ander wasknijper naast mekaar erop zetten.

Hoi Mannen,

Naar die borreluren van Roel, heb ik triplex genomen
en die abs laten zitten(oude doos)
Dit is een fluitje van een cent,als het met beleid
wordt gedaan.

Gr.Rob

Hallo,

Vanavond de eerste straalbuis gemaakt.
proeftunnel.jpg

Vind hem niet stevig genoeg, maar moet maar eens kijken wat ik er mee kan.

Groeten,
Jan

nu loop hij iets taps toe, met een pvc buis moet ik nog veel doen en heb dan eigenlijk niet de juiste maat.
Hij moet namelijk 9,2 cm zijn aan de kant van de schroef.
Aan de achterkant, dus bij het roer is deze nu 8,8 cm.
Dit lijkt mij wel redelijk goed.
Met een pvc buis loopt hij gewoon recht, dat is niet zoals het hoort volgens mij.

Jan

Dat draadje kende ik nog niet :oops:
Maar dat is ook een hele simpele methode volgens mij.
En als ik de fotos zie gewoon geweldig!
Bedankt voor de tip.
Ga deze ook zeker proberen.

Groeten,
Jan :wink:

Ga niet van de tekeningen uit die bij het bouwpaket worden geleverd.

Straalbuizen heb je in alle soorten maar de meeste lopen aan de buitenzijde taps en van binnen recht.
Alleen aan de roerzijde is hij naar buiten afgerond.

Het Kotteren van een Straalbuis vanuit de Machinekamer.

cotterenina3.jpg

cottereniizh6.jpg

cottereniiifc4.jpg

cotterenivnn6.jpg

cotterenvmm4.jpg

cotterenvite6.jpg

Ga morgen verder, ga dan iik kijken hoe ik de straalbuizen kan bevestigen.
Heb ze inmiddels beide klaar.
Vanbinnen zijn ze nu recht, van buiten lopen ze taps toe zoals op de mooie fotos hierboven...
Bedankt voor de fotos.

Groeten,
Jan

Hoi,

Het was enige tijd stil in dit draadje, dat kwam door een neus operatie.
Die moest even tussen door.... :oops:
Hierdoor mocht ik tijdelijk niet met mijn hobby verder. :mad:

Maar nu mag het weer, dus weer verder gegaan met de verschansing, want die is blijven liggen.....
Hier even twee foto's.
29%20december-1.JPG

29%20december%202.JPG

De voorkant wordt binnenkort geheel geschuurd, dan moet alles glad zijn... hoop ik.
Groeten,
Jan :lol:

Back