Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

Hoi Nick.
Wat betreft de kleding we zijn er achter gekomen dat dit de eerste UH-1D
waren in Vietnam en de foto s die we van de piloot vonden had hij helaas voor uw een overall aan dus hebben onze piloten er ook een aan.
Dus Nick even wennen haha.
Gr Arie
Wacht maar tot de kleur er op zit kan nu al garanderen dat dat ook een gesprek op zal leveren .

Laatst bewerkt:
Echt een prachtige heli die jullie daar gemaakt hebben.
Ik hoop hem snel eens ik het echt te kunnen bewonderen.
Dat is een heli die ik hier van op de basis niet zoveel zie vliegen.

De vloer in de romp is ook mooi afgewerkt dit geeft een voordeel om misschien een doorgunner te voorzien ooit als extra.

even :offtopic: als mag.

Weet je wat ik jammer vind dat ze nog geen kleine piloten uit brengen op kleinere schalen. bv piloten van lengte 10cm tot 19cm "de kleinste van vario"
Als iemand ze toch weet gelieven mij dan maar een pb te sturen.

Hoi Bert.
In 1965 was de deurgunner was nog niet uit gevonden er waren wel enkele die een M 60 aan bungee koord hadden hangen maar dat was ook alles.

Hey hey, waarschijnlijk is die overal op jullie foto's de uitzondering die de regel bevestigd. Post die foto's ne keer aub. Ben er heel benieuwd naar... evenals naar de kleur van jullie machine... olive drab, of toch noch iet anders???

Heligroeten,

Nick

We hebben al geprobeerd om de foto te pakken maar lukt helaas niet en wat betreft de kleur waren wij ook wat verrast maar het is groen maar geen olive drab.maar wel heel erg mooi ( vinden wij).

De heli die wij bouwen is van 229th Aviation Battalion zoals ze in 1965 rond vlogen in Vietnam dit betekent dat de heli maar half gecamofleerd was en nog zijn oude groene kleur had wat meer groen is dan het latere olive drab. De kleur die er dichtbij komt is Japanese navel green van Tamiya. Fotos uit die tijd zijn vaak onduidelijk en vaag maar op dit schilderij is wel aardig te zien hoe het ongeveer moet worden First Boots On The Ground by William S. Phillips De kleur verweerde ook nog zeer snel en werd dan lichter. In de film we were soldiers hebben de helis in het begin van de film nog het goede kleurenschema precies zoals het moet later in de film vreemd genoeg niet meer. De ophang steunen voor de M60s werden bij het 229th pas begin 1966 afgeleverd waardoor de heli dus onbewapend was.

Mooi Mooi ,

Het komt goed , de infobanken zijn goed bestudeerd en zullen dus een prima resultaat opleveren ....
GO GO GO .....

Grtz
Ronny

wat ik nog eigenlijk af vraag de tail is die elke vario los te halen voor vervoer ? of hebben jullie allemaal een bus/station waar je hem in vervoert ?

wat ik nog eigenlijk af vraag de tail is die elke vario los te halen voor vervoer ? of hebben jullie allemaal een bus/station waar je hem in vervoert ?

Ik denk dat veel mensen inderdaad een stationwagen, bus of aanhanger gebruiken. Bij sommige heli's zoas de grote Bell 47 of de Lama kan de tail er geloof ik af. De constructie van die dingen leent zich er goed voor, maar persoonlijk zou ik het er zelf nooit op wagen om dat met een andere (glas/carbonvezel en Epoxy) romp te doen. Mij te link.

Ik gebruik in elk geval een aanhanger (kan ik tot twee meter romplengte in kwijt), en dat bevalt me eigenlijk uitstekend.

Groet, Bert

Ik denk dat veel mensen inderdaad een stationwagen, bus of aanhanger gebruiken. Bij sommige heli's zoas de grote Bell 47 of de Lama kan de tail er geloof ik af. De constructie van die dingen leent zich er goed voor, maar persoonlijk zou ik het er zelf nooit op wagen om dat met een andere (glas/carbonvezel en Epoxy) romp te doen. Mij te link.

Ik gebruik in elk geval een aanhanger (kan ik tot twee meter romplengte in kwijt), en dat bevalt me eigenlijk uitstekend.

Groet, Bert

@bert waarom is jou te link vario heeft dat toch zo bedacht ik neem aan dat hun er wel goed mee getest hebben voor ze iets op de markt zetten.die van jou kan je dus niet zomaar even los maken.aanhanger is geen optie voor mij.

Oh, als Vario een heli ontworpen heeft voor een afneembare staart, zullen ze dat echt wel goed getest hebben....
Dat vertrouw ik ook wel

Ik bedoel eigenlijk dat ik nooit zelf een heli zal modificeren om de staart afneembaar te maken.... Dat is me te link.

Voor mij houd het in dat wat niet in de aanhanger past, voor mij ook geen optie is....

Groet, Bert

Oh, als Vario een heli ontworpen heeft voor een afneembare staart, zullen ze dat echt wel goed getest hebben....
Dat vertrouw ik ook wel

Ik bedoel eigenlijk dat ik nooit zelf een heli zal modificeren om de staart afneembaar te maken.... Dat is me te link.

Voor mij houd het in dat wat niet in de aanhanger past, voor mij ook geen optie is....

Groet, Bert

ow haha dan begreep ik je verkeerd.ja idd zo is het maar net

De heli heeft inderdaad een afneembare staart maar wij vonden de constructie hiervan niet echt geweldig en het is ook een lastig karwei om de staart erop en eraf te halen dus wij hebben de staart er vast opgemaakt.

De heli heeft inderdaad een afneembare staart maar wij vonden de constructie hiervan niet echt geweldig en het is ook een lastig karwei om de staart erop en eraf te halen dus wij hebben de staart er vast opgemaakt.

ah okay is dus niet zomaar even er op en er af halen.......hoelang is zijn staart eigenlijk ?

ah okay is dus niet zomaar even er op en er af halen.......hoelang is zijn staart eigenlijk ?
De staart is 110 lang maar waar we de meeste problemen mee hadden is het feit dat het nog al eens voorgekomen is dat de staart los kwam tijdens de vlucht en dat hoeft maar 1 cm te zijn dan komt de staartaandrijving los .
Of dit komt door eigen schuld of dat de staart los trilt laten we maar in het midden .
Wij wilden in ieder geval niet het risico nemen en de heli is goed te vervoeren dus vast er op.
Gr Arie

Indrukwekkende docu. Misschien dat beeld materiaal uit We were soldiers van toepassing kan zijn op de bouw van je heli. Die film gaat immers over het gevecht in de la Drang vallei. Die film zit vol historisch correcte feiten maar of dat ook voor de heli's geldt...?

De heli die we aan het bouwen zijn is gebaseerd op de film het is een van de eerste die actief was in Vietnam.
Gr Arie

Back