Bouw verslag 1m eigen ontwerp

Bouw verslag 1m eigen ontwerp Varend filmpje op pag 4

Goeden avond allemaal,

Zoals sommige van jullie al weten ben ik alweer een tijdje bezig met een model. Het is een eigen ontwerp welke een doorontwikkeling is op mijn vorige boot (open 60 houten bouw). Omdat ik een beetje te lui ben om mijn foto's up te loaden via het forum heb ik ze geupload naar de volgende site. Net zoals ik te lui ben voor de forum upload heb ik ook geen teksten geplaatst bij de foto's, maar ik ben natuurlijk bereid om alle vragen te beantwoorden.

Picasa-webalbums - RJ

Groetjes Remco

Laatst bewerkt:
Hoi Remco,

Hoe heb je dat glasweefsel van de mal zo goed om de scherpe hoeken van de plug gekregen. Ik heb wel eens een proefstukje gemaakt maar dan ging het glasweefsel opbollen vanwege de stijfheid.

805547c9b7111ff48.jpg

Ik had 160 grams keeperglasweefsel gebruikt.

Groet Eduard.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien heb je de luxe dat je alle materialen en apparaten bij de hand hebt en dat je goed thuis bent in het verwerken van weefsel en epoxy/polyester.
Ziet er zeer goed uit.
Ben benieuwd naar de vervolgstappen.

Pendelaar

Hoi Eduard,

Zoals pendelaar eigelijk al een beetje heeft verklapt heb ik de luxe om met vacuum te werken, hierdoor kon ik het glas overal aanduwen. Zonder het vacuum is het heel moerlijk om die scherpe hoekjes te maken zonder dat er lucht in komt. Je kan dan ook beter voor een afronding kiezen radius van 6 a 8 mm dit kan je nog goed lamineeren. Hierna moet je dan het hoekje scherp maken met plamuur.

Groetjes Remco

Remco

Houdt het regelement goed in de gaten van de Iom klasse vooral als wil gaan wedstrijdzeilen met de romp
Want er zijn een aantal dingen wat gewoon niet gebruikt mag worden in de romp b.v carbon en je moet kunnen zien dat de romp van glasmat is gemaakt dus niet spuiten aan de binnen zijde van de romp
Maar ik vind het zeer goed met vacuum trekken van de romp

Tom

hey Remco,

Mooie fotoreportage zeg, ook een mooie boot eh :D
Dit heb je precies al meerdere malen gedaan! Een vraagje, ik las dat het een open 60 is, heb je je gebaseerd op een van de bestaande schepen of is het een volledig zelf ontwikkelde open 60? Ook ben ik benieuwd hoe jij de kantelkiel-ophanging en aandrijving gaat regelen.

Succes nog met de bouw.

Pj

Hoi Pj,

Danku danku :-) altijd leuk om te horen. Toch is dit voor mij de eerste keer dat ik een modelbootje maak van composiet. Mijn vorige boot de houten open 60 had ik getekend aan de hand van de foto's van de Bonduelle (het gele monster). De romp die ik nu maak heb ik naar beste weten verbeterd aan de hand van die oude lijnen. Foto's van het kantel meganisme zal ik binnekort bij op de foto site zetten.

In woorden is het als volgt:
aluminum as met 1 pin naar boven welke als hefboom werkt en 2 naar benenen om de kiel aan te bevestigen. De as is gelagerd met kunstof busjes en de buitenkant van deze busjes zitten in een carbon huis. Dit huis is een ronde pijp welke aan 1 kant dicht is en de andere kant komt de as eruit met de zijde van de hefboom. Dit gat is dus hetgeen wat ik waterdicht moet maken verder zijn er geen verbindingen naar binnen. In grote lijnen komt het overeen met het systeem van dazzler, alleen is mijn kiel bevestiging anders. (hiervan komen ook wel foto's) .

De aandrijving wil ik met touwtjes en katrolle ngaan doen en dit wil ik zoveel vertragen zodat ik het hopenlijk niet met een winch maar met een servo kan doen zodat het kantelen sneller zal gaan, maar dit word nog even experimenteren.

Mocht je nog vragen hebben roep je maar :-)

Groetjes Remco

hey remco,

Aha de bonduelle kennen we :D, is best wel een mooie boot.

Ook de grote lijnen snap ik maar wacht graag de tekeningen af.
Wat bedoel je nog met "zoveel vertragen zodat ik het hopenlijk niet met een winch maar met een servo kan doen zodat het kantelen sneller zal gaan" wat ik niet snap is dat vertragen het kantelen sneller zal laten gaan.

Pj

hoi Pj,

Nee natuurlijk dat klopt, het moet een middenweg worden tussen de vertragingen en een snelle servo om de boel heen en weer te krijgen. Dus zo min mogelijk vertragingen en een snelle sterke servo. Maar wel weer genoeg vertragingen om de servo te helpen.

De gulden middenweg

Gr Remco

Hoi allemaal,

Op de foto site heb ik een aantal foto'tjes toegevoegd van de constructie en mechaniek rond de kiel.

Groetjes Remco

@ tom

Ik heb helemaal over je post heen gelezen, excuses. Als dat het geval is in de iom klasse dan gaat het hem niet worden om hem te laten meten. Mijn huidige romp is nu van carbon... denk trouwens ook niet dat een kantel kiel toegestaan is.. ;-) .

Groetjes

ha nu snap ik em volledig:D
zal eens rap naar de tekeningen gaan zien, ik zou heel graag ook een kantelkiel inbouwen maar dit lijkt mij toch niet zo snel gedaan als gezegd.

Pj

Hoi PJ,

Ik heb hem er ook nog niet in zitten ;-) zal nog wel even klusje zijn denk ik ook.

@all, Vandaag carbon boot gelost, kwam bij de boeg lastig los maar toch in 1 stuk geboren ;-). Nieuwe foto's op de foto pagina. (zie 1ste post)

Groetjes Remco

Hoi allemaal,

Ik heb eindelijk weereens tijd gevonden om wat te knutselen. Heb in middels de spanten rond de kiel gelijmt en het kiel systeem zit daarmee vast. Tijd voor de laatste puntjes als roer, canjard, wantputtingen en dek. Misschien dan toch nog varen van t voorjaar ;-).

Nieuwe foto's op bovenstaande website.

Gr Remco

hoi RJJ,

Amai mooi gedaan! Echt aangenaam om naar zon professionele 'reportage' te kijken.
Ik hoop inderdaad dat hij vlug het water opgaat want dan zou ik graag het effect van die kantelkiel eens willen zien.

succes nog met de verdere bouw
Pj

Back