Bouw verslag 1m eigen ontwerp

@all,

Nieuwe foto's op de site. Kiel montage is te zien en volledige kantel hoek. Ook kon ik het niet laten om even de mast erop te zetten.

@ RobertH
lijkt mij ook leuk om samen te varen.. Wel jammer dat jij 50cm langer bent. Komt jou kantelhoek overeen met die van mij?

Groetjess Remco

link: Picasa-webalbums - RJ

hoi allemaal,

Weer een paar daagjes kunnen klussen en de gang zit er lekker in. Vandaag servo plankje geplakt en gister het hele roer gebeuren erin gemaakt. Rest nog alles om de mast op zinn plek te zetten het dek en een leuk kleurtje.

Wel heb ik nog een vraagje....... Heeft iemand van jullie ervaring met zelfgemaakte trommels (voor op een sailwinch) ik heb al iets gemaakt van massief epoxy maar ook dit is niet ideaal. Het probleem is voornamelijk de bevestiging aan de servo zelf (fijn die kleine karteltjes) . Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Remco

bij sommige servos zit in plaats van een kruisvormig servo armpje ook een ronde , bij de robbe servos zelfs een grote van ong 4 cm doorsnede,
kun je die niet gebruiken om de trommel op te bevestigen?
met boutjes of schroeven

groeten johan

hoi johan,

Zoon ronde heb ik inderdaad ook, het bijkomende probleem is dat de diameter van mijn trommel maar een milimeter of 10 a 11 mm moet worden. Voor schroeven of boutjes is dus weinig plaats. Waar ik zelf aan dacht is om een trommel van staal te maken en deze aan de onderkant te voorzien van kartels. Vervolgens wil ik van 1 trommel alles eraf zagen zodat allen de bevestiging voor de servo overblijft. Als ik die stalen trommel met kartels nu warm maak en met de kartel kant in het plastic druk. Dan hoop ik dus dat die 2 onderdelen niet meer onderling kunnen draaien.

Iemand hier een mening over???

Groetjes Remco

Voor mijn Micro Magic met een kantelkiel heb ik van een bestaand servoheveltje alle pootjes afgezaagd en gevijld zodat alleen het rondje over bleef.
Het rondje heb ik in de zelf gemaakte trommel gelijmd met epoxy.

thanx voor je snelle reactie!

Zit dat ook echt vast, mij is ooit geleerd dat epoxy niet lijmt op plastic... ?

Gr Remco

Het trommeltje is gemaakt van PVC en zit to nu toe erg goed vast.
Zit nu alleen te twijfelen of ik het niet toevallig met secondelijm vast gelijmd heb ipv epoxy.
Wel heb ik kartels gevijld in het servo heveltje zodat ik wat meer lijm oppervlak heb.

@ Jeroen,

Thanx voor jou oplossing, ik ga toch mijn methode uitproberen daar ik het niet zie zitten om te lijmen.. Dit komt ook mede doordat mij trommel maar een diameter moet krijgen van 11 mm.

@all,
De gang zit er nogsteeds lekker in. Dek is in vorm en dekbeslag in de maak. Vanavond ook de romp binnen en buiten in de blanke lak gezet, nu maar hopen dat ze helemaal waterdicht is. Foto update op de site:

Picasa-webalbums - RJ - Modelboot 2008

Groetjes Remco

Hoi Tom,

Het plastic wat ik nu voor mijn fok heb gebruikt is vacuum plastic van mijn werk. Hier heb ik dan ook geen gegevens van. Wel weet ik dat ik het voorlopig nog niet ideaal vind. Maar ik heb het zeilen nog niet met boom en alles op de boot gehad dus dat is ook nog even afwachten.

Groet Remco

Even een kleine update van mijn project.

Ik heb haar een korte water proef in het bad gegeven en dat viel nog helemaal niet tegen, eigelijk ben ik wel tevreden :-). Inmiddels heb ik het dekbeslag af en het dek gelijmt. Nu ben ik bezig met de electra (paar servo kabeltjes verlengen). Maar dan kan ik het spuiten toch niet lang uitstellen.. Daarover heb ik dan ook een vraagje: tot welke korrel schuren jullie voordat je gaat spuiten??? En hoeveel laagjes spuiten jullie zonder tussen schuren??

Dan als laatste nog een vraag over het afdichten van de gaten in mijn dek. Ik heb er gaten in gemaakt met de bedodling deze met folie af te dichten, maar nu wat voor folie?? Bij de modelbouw winkels hebben zeilen wel strijkfolie maar zou dat goed zijn?? Anders dacht ik aan boekkaft folie gezien ik graag iets doorzichtigs wil. Hebben jullie daar nog ideeen over?

Gr Remco

Voordat ik mijn boot had gespoten heb ik hem nat opgeschuurd tot korrel 800. Daarna heb ik 3 laagjes verf erop gespoten. Schuren tussen de verf lagen hoeft niet zolang je het maar binnen een bepaalde tijd doet. Dit kun je lezen op de verf bus.

Voor het afplakken van de gaten gebruik ik reparatie tape voor zeilen (patches). Naar mijn idee kun je alles gebruiken zolang het maar waterdicht is en een goede kleef kracht heeft.

Suc6

hoi remco

ik gebruik altijd folie die ze gebruiken bij het beletteren van auto's en
reclame borden, dus even in de gouden gids kijken waar er zo'n
reclamebedrijf bij je in de buurt zit.

als je zegt dat het voor je hobby is hebben ze altijd wel wat restanten
over, ik kreeg tenminste zo een doos vol mee met alllerlei kleuren

groeten johan

@ Johan,
dank voor je reactie, krijg je die folie er ook nog een beetje af zonder dat je verf meegaat??

@ kylix,
ook bedankt ik denk dat ik je advies opvolg en nog doorschuur tot 600 of 800. En dan maar hopen dat ik genoeg geduld heb voor dunne laagjes.

Gr Remco

hoi remco

de verf gaat kapot, als het er lang opzit,
als je de folie warm maakt met een hete lucht fohn gaat het beter,

bij de abn 2 heb ik een malletje gemaakt waardoor ik altijd even grote stukken folie uit kan knippen ( deksel van een potje)
en de randen waar ik op plak verfvrij gemaakt.
deze boot heeft een glasvezel epoxy dek, en dat werkt prima

groeten johan

Op de marblead die ik heb zit plakdoek dat kan je zo loss haalen en weer dicht plakken en is helemaal waterdicht ik weet alleen niet waar je dat spul vandaan kan haalen ?? Ik denk bij een zijlmakerij of zo ??? Ik zou het ook graag weeten wat mijn afdicht doosje waar mijn ontvanger ect in zit zit onder zoon plakdoek lapje en dat begint all aardig te verouderen ;o)

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Bij de modelbouw winkel heb ik stijk folie gekocht (oracover) na een testje denk ik dat dit goed tentamen gebruiken is voor onze toepassing, de lijm lost op bij een vrijheid lage temperatuur hierdoor denk ik dat de onderliggende lak niet zal verbranden. Wel is het natuurlijk zo dat je een stijkbout nodig hebt voor het aanbrengen.

Ik weet nu ook weer waarom ik mijn spuitwerk zolang heb uitgesteld, daar baal ik zo van. Als ik nog een bootje maak breng ik hem meteen naar een spuiter!! Voorlopig is de romp zwart en is het een zootje, de verf wilde niet op het kale glas epoxy hechten ofzo andere optie is dat ik niet genoeg geduld had en dat er nog wasbenziene van het vetvrij maken op gezeten heeft toen ik begon. Maar ik baal wel zoals jullie begrijpen... Nu maar terug schuren tot het weer glad is en dan van tamyia (zoon klein busje) zwart erop zetten (zou goed moeten hechten aan plastics) hierna denk ik dat ik deze weer terug moet schuren met krl 800 en dan de motip zwart erover.

Heeft iemand van jullie nog goede sugessties????

Groetjes Remco

Ik zou niet met wasbezine ontvetten. Zelf gebruik ik terpetine/aceton. Spuit liever 10 keer een dunne laag dan 2 hele dikke.

suc6

en xeker geen twee merken lak over mekaar gebruiken, ellende gegarandeerd
ik spuit zelf alyijd eerst een laagje spuitplamuur van motip, hier hecht de lak goed aan en het is ideaal om de laatste oneffenheden weg te schuren

groeten johan

Back