bouw verslag hr.ms Sumatra schaal 1:50

full

Na dit gedaan te hebben volgt natuurlijk de aandrijving.
ik heb gekozen voor 2 electro motoren ,1 van gnaupner 500 ,en een die gelijk daar aan is.
Voorzien van een snelheids regelaar van robbe.
als advies voor de bouwers beveel ik de robbe rokraft 120 aan..

full

foto hierboven is de kiel op advies van Paul.
Aangezien inderdaad het een slank model kruiser is en met een beetje wind de kans groot is dat hij last krijgt van kapsijsjes,zwaartekant naar onder dmv aan weerskanten 2 stalen stangen.
dus demonteerbaar om ook met rustig weer redelijk wat stabiliteit te garanderen.

Is ondertussen al weer even geleden ,maar toch een update..
heb ondertussen al enige proef vaarten achter de rug met de Sumatra,en de stabiliteit is prima..
zie foto..

full

Had in die periode veel last van dat mijn schroef na verloop van tijd los liep en was hem dan ook kwijt..
totaal geen aandrijving meer.
Ook daar ga ik een oplossing voor zoeken voor dat probleem..

En een totaal plaatje van het geheel..

full

Lijkt er mischien niet op dat het snel gaat ,maar das ook niet de bedoeling.
ik heb me voor genomen voor en tijdens de bouw, dit model tot op het kleinste detail na te bouwen.
Sins kort ben ik ook in het bezit van een hout draaibank,en ik moet zeggen ,,ik maak daar mooie dingen mee.

Laatst bewerkt door een moderator:
Cool!
Ik heb ooit wat gelezen op internet van de Java en de Sumatra, en toen het boek erover besteld door J. Anten, met de gedachte om er misschien ooit eens een van te gaan maken. Ik ga dit zeker volgen!

VrGr,

Theo

Hallo Martin,

De Sumatra was een zeer ranke kruiser, hoe ga je haar stabiliteit geven? Door middel van een los te schroeven onderkiel? Ongeveer een tiende deel van haar lengte is de breedte. Daarbij steekt er meer boven de waterlijn dan eronder. Dit is in de modelbouw een "enge" maat voor een varend scheepsmodel.

Je zal er vast wel een oplossing voor hebben anders was je er niet aan begonnen.;)

Succes met de bouw.

groeten Paul

Hallo Martin,

Als je een update van je verslag wilt geven, kun je het beste reply-en dan je eerste tekst elke keer te wijzigen. Zo hebben anderen ook door dat er iets nieuws op staat.

Groeten Paul

Hoi Martin,

ik ben het helemaal met Paul eens, ik heb waarschijnlijk wel een paar updates gemist als ik zie hoever je nu bent.
Hoeveel schroeven heb je er trouwens onder zitten, en steken ze ook uit buiten de zijkant van het schip? Ik heb foto's gezien in mijn boek waarop staat dat de beide zijschroeven uitsteken buiten de romp, en dat er daarom een bescherming is aangebracht.

VrGr,

Theo

Hoi Martin,

ik ben het helemaal met Paul eens, ik heb waarschijnlijk wel een paar updates gemist als ik zie hoever je nu bent.
Hoeveel schroeven heb je er trouwens onder zitten, en steken ze ook uit buiten de zijkant van het schip? Ik heb foto's gezien in mijn boek waarop staat dat de beide zijschroeven uitsteken buiten de romp, en dat er daarom een bescherming is aangebracht.

VrGr,

Theo

hai theo

Officieel zouden er ook 3 schroeven moeten zitten ,maar ik heb gekozen voor 2.
Het geheel staat iets naar buiten ,maar omdat ik gekozen had voor het achter dek van de bismarck komt de bescherming aan de buiten kant niet uit de verf.
zou het mooiste zijn als ik hem presies als op de tekening had gemaakt.
helemaal mee eens, maar een beetje creatief is ook niet verkeert dacht ik.

Grt martin

hallo

de nurenberg is ook zo een slank schip
het is maar 8 cm breed en op een schaal van 1/100
dit is ook een aeronaut kit
hier de oplossing met de kiel zoals ik ze gemaakt heb
IMG_1155Small.jpg

IMG_1156Small.jpg

IMG_1157Small.jpg

de boot is nog niet af want er moeten nog een paar masten en wat geschut op komen te staan
maar door deze kleine kiel die vanonder wel zoals een zeilboot verzwaard is blijft hij mooi stabiel liggen en er is ook geen invloed wat het recht door gaan in de bocht betreft
wat ik bij die lange kiel vrees wel een probleem gaat geven

groetjes raf

Hallo Martin,

Creatief zijn is altijd goed,het zal best wel lukken.
Liever 2 keer kijken en 3 keer nadenken,en dan doen wat je van plan was.
Rome werd ook niet op 1 dag gebouwd.
Ik ga dit ook volgen,ik denk dat wanneer mijn 7 Provincien klaar is(later dit jaar)ik of de "Java",de Sumatra of "de Ruyter ga bouwen.
Door dit forum leer je veel.

Groet,John

Snel hoeft ook niet, Martin.
Snelle bouwers zijn over het algemeen geen mooie bouwers (hoewel er uitzonderingen zijn ;))
Maarre... in hout (niet mijn meest favoriete materiaal) vind ik het knap tot zover.
Alleen één ding: Dat ronddraaiende "ding" op de commandobrug zal waarschijnlijk de stereoscopische afstandsmeter voor de vuurleiding zijn.
Die draait niét als een radar rond. Ja, hij kan wel draaien, maar globaal met dezelfde snelheid als de hoofdbatterij, en niet rond en rond en rond...
De afstandsmeetploeg binnen in zou heel snel k*tsmisselijk zijn...
Dus: die motor die eronder zit kan je je besparen. Wat je wel kan doen is die motor door een servo vervangen en de afstandsmeter gelijk met je hoofdbatterij laten lopen.
(En als ik ongelijk heb, weet Paul er vast meer van...:D)

Mooi schip Splinter85.
Ik hou er niet van om opmerkingen te maken over iemands werk maar ik zag iets op de film waarvan ik dacht, klopt dit wel.
In de tijd van de Sumatra waren er nog weinig schepen met radar.
Mogelijk is de Sumatra ooit uitgerust met radar.
Maar die "scanner" die daar zo mooi ronddraait is geen scanner maar een afstandpeiler, zeg maar een verrekijker om de afstand te meten.

Veel succes met je model.

stoker

Ik ga me daar eens over buigen..
Dacht altijd dat radar een uitvinding was die of net voor of tijdens de ww2 ontwikkeld was.
Het idee als vuurleiding is lang zo gek nog niet..
Met deze tips ga ik ook weer mee aan de slag...

:D

Hallo Martin,

Wat Roel schreef is waar. Dit is de afstandsmeter voor de vuurleiding. Tijdens de WW2 hadden ze zeker radar maar die zagen er niet uit als een ronddraaiend "balkje" maar meer als een soort traliewerk wat ronddraaide. Voor zover ik weet werd de Java-klasse niet uitgevoerd met radar. Ik zou ook zeker de aandrijving eruit halen en het tot afstandsmeter houden.

Wil je meer weten over afstandsmeters, loop dan even door mijn verslag van de Hertog heen. Er is genoeg over gesproken, niet waar Roel....:rolleyes:

Succes met bouwen.

groeten Paul

Maarre... in hout (niet mijn meest favoriete materiaal) vind ik het knap tot zover.

Daar wil ik nog even op terugkomen.
welk materiaal wordt er over het algemeen gebruikt voor de dek opbouw??
Zelf ben ik nu alweer even met de Bismarck van hachette bezig.
Dure hobby misschien ,maar ik gebruik het als studie materiaal om de manier van bouwen te kunnen toepassen op mijn toekomstige schepen.
Moet ergens beginnen dacht ik zo.
En ik kan het opbrengen.:D
Maar als ik dan naar de materialen kijk die daarbij gebruikt worden is het voor,(ik schat) 80% hout.
Zitten wel wat kunststof,resin onderdelen en messing details bij ,maar dat is minimaal.

Grt Martin

Hallo Martin,

Je hoort weleens wat in modelbouwland dat de ene zweert bij berkentriplex of kunstof/ABS of (wat ik sinds kort gehoord heb) fosforbrons of printplaat. Zelf bouw ik alles van hout, maar dan wel het goede hout dus niet van dat BB-hout. Als je het goed behandeld gaat het een leven mee.

groeten Paul

Beste Martin,

wat ik laatst zag op een amerikaanse modelbouw site is "gator foam" is in nederland ook te verkrijgen als zijnde foamplaat in dikte 3 mm en 5mm het nadeel is volgens mij dat je hier moeilijk rondingen in kan krijgen

ik zie bij de MMI ook veel RUSSISCH Berken triplex

succes verder met de bouw.

gr. Gert.

Stukje tekst uit "Hr. Ms. Kruisers 'Java' en 'Sumatra' " van J.Anten:

Vuurleiding en seinstation
De vuurleiding werd vanaf 1922 besteld en vervaardigd bij de in het voorgaande jaar (door het duitse Siemens & Halske) opgerichte firma Hazemeyer's Signaal Apparaten. De richtapparatuur bestond uit onder meer vier stereoscopische Zeiss afstandsmeters met een basis van 4 meter, waarvan een in de kap van de gepantserde commandotoren.
Zenuwknooppunt van de vuurleiding was het seinstation, waar alle kabels van en naar de waarnemingsposten en de artillerie bijeenkwamen. Dit seinstation lag onder het pantserdek direct voor het voorste ketelruim, dus boven de voormachinekamer. Het seinstation kan worden beschouwd als de voorloper van de huidige commandocentrales. Van het seinstation liepen 70 kabels door de pantserkoker naar de commandotoren, het brein. Vanaf hier werd aan elk kanon centraal de bakshoek en vlucht doorgegeven en als die waren ingenomen, wat aan lampjes in de commandotoren was af te lezen, werd centraal afgevuurd.
Bij verbouwing eind 1937 werd op de Java het seinstation uitgebreid door de naastgelegen ruimte erbij te betrekken. Ook zal toen een moderne 'rekentafel', een analoge vuurleidingscomputer zijn geplaatst, zoals op pag. 55 rechtsboven is afgebeeld in het voorafgaande boek Hr.Ms. Kruiser 'De Ruyter', 1933-1942. Voor nachtelijk richten waren zes zoeklichten aanwezig, waarvan de spiegel een doorsnede had van 1,20 meter. De sterkte was 150 ampere bij 75 volt.

...

Er staat nog wat over verbouwingen van rond 1935 en 1937 (Java), maar er wordt continue gesproken over vuurleiding en niet over radar.

Ik ben benieuwd wat je verder aan informatie weet te vinden, ik blijf het mooie schepen vinden en zo'n schip van de Nederlandse Marine doet mij veel meer dan een Bismarck of dergelijke schepen.
Ik blijf dit verslag zeker volgen!

VrGr,

Theo

wat ik laatst zag op een amerikaanse modelbouw site is "gator foam" is in nederland ook te verkrijgen als zijnde foamplaat in dikte 3 mm en 5mm het nadeel is volgens mij dat je hier moeilijk rondingen in kan krijgen
Deze foamplaat is ook verkrijgbaar in 1 en 2mm dik en werkt prefect. Snijd makkelijk en laat zich beter frezen als polystyreen, en veel makkelijker snijden als ABS.
Mijn opbouw van de Smit Kamara is er ook van gemaakt.
Persoonlijk komt er bij mij geen gram hout meer aan m'n schepen. Bij de Kamara zijn de spanten nog van hout, maar bij het volgende schip worden deze ook zeker PVC schuimplaat.

Back