bouw verslag Makma Caribbean 1 en 2.

Hallo Bas,

Was de 'oude motor' een binnenloper of een buitenloper?
Dit in verband met een eventueel te maken motorspant voor een max Ø 40 mm motor.

Foto van de plaats waar de motor gezeten heeft misschien?

Groeten, Jan.

Hallo Bas, die motor is geschikt voor een riggertje van 40 cm, niet voor een boot van een meter.

"Buitenlopergewijs" moet je meer aan zoiets denken:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 500 H3126 Brushless outrunner 1300KV
Liever nog een grotere diameter, met het oog op je schroef, maar dan wordt de KV aan de lage kant en moet je lipo's gaan gebruiken om voldoende voltage en een laag genoeg gewicht te houden.

Ik zou wél een watergekoeld motorspant maken zoals dit:

full

In de boot:

full

Daarmee voer je de restwarmte effectief af.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

okee , maar ik heb maar een 35 A regelaar , ik wil ook best op lipo's gaan varen . 2 of 3 s lipo's valt namelijk de prijs ook wel mee . maar kan mijn regelaar dit ook aan .

mvg Bas

Hallo Bas,

Die fan motor kun je met een 35A regelaar best aansturen, een buitenloper zoals uit mijn link zal niet lukken...

Het uitgaan van een bestaande regelaar is trouwens ook een dubieus uitgangspunt om zo'n grote romp te motoriseren...

Met een 35A regelaar zul je je beoogde snelheid niet halen, ben ik bang.

Groeten, Jan.

hallo
en een lagere snelheid ??
mm okkee das jammer , wat zou wel moeten lukken ??
mvg Bas
Hallo Bas,

Dit wordt onderhand wel een moeizaam verhaal, probeer nu eerst eens het vaarklare gewicht van de boot vast te stellen, dan is het gemakkelijker om daar een aandrijving bij te verzinnen.

Low budget zou de fan motor met óf
1) een getande riem overbrenging
2) een directe aandrijving met een langere as, zodat de ashoek niet te steil wordt.
Voeding hiervoor bij voorkeur lipo's, zodat je bij ontoereikende snelheid door het verhogen van het aantal cellen het voltage kunt verhogen tot de boot snel genoeg vaart en de boel toch niet overmatig zwaar wordt.

Groeten, Jan.

hallo

okee ik denk dat het vaarklare gewicht rond de 3/4 kilo licht .
ik wil best op brushless gaan varen met lipo's dus de prijs maakt niet zo veel uit.

mvg Bas

hallo allemaal.

Ik heb al meerdere keren gevaren met mijn bootje. maar ik heb mijn motorsteun erin gelijmd met 2 componenten epoxy lijm, maar de lijm word niet hard. en de motor blijft er dus ook niet vast in zitten. en schiet continu los. heeft iemand een idee welke lijm ik dan kan gebruiken????

gr en alvast bedankt
Henk-Jan

Hallo Henk-Jan,

Welke lijm heb je gebruikt?
Mengverhouding goed?
Temperatuur tijdens het uitharden niet te laag?

Foto's?

Groeten, Jan.

hallo allemaal.

Ik heb al meerdere keren gevaren met mijn bootje. maar ik heb mijn motorsteun erin gelijmd met 2 componenten epoxy lijm, maar de lijm word niet hard. en de motor blijft er dus ook niet vast in zitten. en schiet continu los. heeft iemand een idee welke lijm ik dan kan gebruiken????

gr en alvast bedankt
Henk-Jan

hey,
Let erop dat je de 2 comp. echt heel goed mengt, heb er helaas ervaring mee...

hallo,

met dat mengen zit het wel goed.
je draaid er zo'n tuitje op en dan mengt hij het van zelf.
met de tempratuur weet ik niet. ik hem gewoon gelijmd op kamer tempratuur.
ik zal mprgen even foto's plaatsen.

gr Henk-Jan

mengen en motoren

Dag mensen,
Ik kwam bij jullie terecht omdat ik de Caribbean zo'n knappe boot vind.
H-J , k heb je trouwens een PB'tje gestuurd.

Ik wilde nog even reageren op het mengen.
Zo'n tuitje alleen gaat volgens mij niet volstaan hoor.
Goed mengen zoals anderen ook al zegden is zeer belangrijk met epoxy.

Waarom geen polymeerkit zoals TEC 7 of iets van Bizon of zo gebruiken ?
Die blijven een heel klein beetje elastisch en dat vangt dan weer goed de trillingen op.
Ik gebruik een dergelijke kit ook al een tijd en dat geeft prima resultaat.

Wat betreft motoren: mijn boten zijn een beetje van hetzelfde kaliber als de Makma.
Ik vind schaalsnelheid belangrijk + een portie extra voor als het nodig is.
In mijn modellen van meer dan een meter gebruikte ik gewoonlijk de speed 900 van Graupner. Helaas is die in Belgie bijna niet meer te krijgen.
Fanmotor van Audi/VW blijkt goed te voldoen.

Momenteel ben ik aan het overstappen op Buhler.
Mijn props zijn meestal rond de 50 à 55 mm. En dan heb je geen waanzinnige toerentallen nodig. Overbrengingen zijn een oplossing maar maken lawaai (tandwielen) of je moet een tandriem gebruiken (nog geen ervaring mee)...

J-H of kan je m'n PB'tje eens bekijken ?

Back