Hallo Allemaal,
Het heeft een tijdje geduurd na mijn laatste bouw verslag. Het moet er nu toch maar weer eens van komen.
Na het bouwen van de Smit Rotterdam, De Amsterdam, De Smit Hunter, en the Conserver ben ik nu begonnen aan een multicat van Damen. Namelijk de Multicat 2611 in de Boskalis uitvoering.
Dit is de eerste keer dat ik van tekening ben gaan bouwen dus een hele uitdaging. Maar goed het moest er een keer van komen.
De Multicat wordt gebouwd in een schaal van 1 op 25. Dit wordt dus een behoorlijk schip.
In het echt.
LOA 27.13 meters
BOA 11.82 meters
Diepgang 3.85 meters
In 1 op 25 schaal
LOA 1085.2 millimeters
BOA 472.8 millimeters
Diepgang 154 millimeters
Dit schip wordt een beetje anders gebouwd dan de meesten hier bouwen. In plaats van hout of plastic gebruik in print platen. Nee niet de elektronica platen. Dit zijn aluminium platen van 0.2 millimeter dik. Deze worden gebruikt in de offset drukkerijen voor het drukken van tijdschriften of kranten.
Voor dat ik zo ver was om de onderdelen uit te snijden moet ik dit over zetten van de velen tekeningen die ik heb van dit schip.
Via via ben ik in het bezit gekomen van alle tekeningen tot en met het laatste kleine detail. Dit is natuurlijk heel mooi maar in Tiff formaat en dat is niet makkelijk om te zetten. Dus ben ik aan de slag gegaan met een 3d CAD programma. Ben begonnen met het uittekenen van de accommodatie.
Via dit was het mogelijk om een uitdraai te maken van alle onder delen die nodig zijn. Na het printen van de onderdelen het papier op het plaat materiaal geplakt
Het uit snijden gebeurt met een af breek mesje. Een paar keer over de lijn en dan kan je het zo af breken.
Zie hier het resultaat.
Na het uitsnijden van de onderdelen begonnen met het in elkaar zetten. Dit alles wordt gelijmd met een 2 componenten lijm (epoxy) special voor metaal of aluminium.
Door dat dit heel dun materiaal is maak ik hoek lijn van 2 mm bij 2 mm om de plaatjes aan elkaar te zetten.
Zo dit was het dan tot nu toe even.
Jullie zullen waarschijnlijk wel af vragen waarom eerst de accommodatie? Wel dit is omdat ik eerst wilde uit proberen of dit ging werken met dit materiaal. Tot zo ver ben ik zeer te vrede maar het is een heel gestaag proces.
Hier neg even het algemeen plan met wat details.
Nou dit was het voor deze keer en hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden en natuurlijk hoor ik graag van opbouwende kritiek.
Gerrald
Het heeft een tijdje geduurd na mijn laatste bouw verslag. Het moet er nu toch maar weer eens van komen.
Na het bouwen van de Smit Rotterdam, De Amsterdam, De Smit Hunter, en the Conserver ben ik nu begonnen aan een multicat van Damen. Namelijk de Multicat 2611 in de Boskalis uitvoering.

Dit is de eerste keer dat ik van tekening ben gaan bouwen dus een hele uitdaging. Maar goed het moest er een keer van komen.
De Multicat wordt gebouwd in een schaal van 1 op 25. Dit wordt dus een behoorlijk schip.
In het echt.
LOA 27.13 meters
BOA 11.82 meters
Diepgang 3.85 meters
In 1 op 25 schaal
LOA 1085.2 millimeters
BOA 472.8 millimeters
Diepgang 154 millimeters
Dit schip wordt een beetje anders gebouwd dan de meesten hier bouwen. In plaats van hout of plastic gebruik in print platen. Nee niet de elektronica platen. Dit zijn aluminium platen van 0.2 millimeter dik. Deze worden gebruikt in de offset drukkerijen voor het drukken van tijdschriften of kranten.
Voor dat ik zo ver was om de onderdelen uit te snijden moet ik dit over zetten van de velen tekeningen die ik heb van dit schip.
Via via ben ik in het bezit gekomen van alle tekeningen tot en met het laatste kleine detail. Dit is natuurlijk heel mooi maar in Tiff formaat en dat is niet makkelijk om te zetten. Dus ben ik aan de slag gegaan met een 3d CAD programma. Ben begonnen met het uittekenen van de accommodatie.



Via dit was het mogelijk om een uitdraai te maken van alle onder delen die nodig zijn. Na het printen van de onderdelen het papier op het plaat materiaal geplakt

Het uit snijden gebeurt met een af breek mesje. Een paar keer over de lijn en dan kan je het zo af breken.
Zie hier het resultaat.


Na het uitsnijden van de onderdelen begonnen met het in elkaar zetten. Dit alles wordt gelijmd met een 2 componenten lijm (epoxy) special voor metaal of aluminium.

Door dat dit heel dun materiaal is maak ik hoek lijn van 2 mm bij 2 mm om de plaatjes aan elkaar te zetten.

Zo dit was het dan tot nu toe even.
Jullie zullen waarschijnlijk wel af vragen waarom eerst de accommodatie? Wel dit is omdat ik eerst wilde uit proberen of dit ging werken met dit materiaal. Tot zo ver ben ik zeer te vrede maar het is een heel gestaag proces.
Hier neg even het algemeen plan met wat details.

Nou dit was het voor deze keer en hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden en natuurlijk hoor ik graag van opbouwende kritiek.
Gerrald