Bouw verslag Multicat BKM10?

Hallo Allemaal,

Het heeft een tijdje geduurd na mijn laatste bouw verslag. Het moet er nu toch maar weer eens van komen.

Na het bouwen van de Smit Rotterdam, De Amsterdam, De Smit Hunter, en the Conserver ben ik nu begonnen aan een multicat van Damen. Namelijk de Multicat 2611 in de Boskalis uitvoering.

5341350448_fd3e9ee02b_b.jpg

Dit is de eerste keer dat ik van tekening ben gaan bouwen dus een hele uitdaging. Maar goed het moest er een keer van komen.

De Multicat wordt gebouwd in een schaal van 1 op 25. Dit wordt dus een behoorlijk schip.

In het echt.
LOA 27.13 meters
BOA 11.82 meters
Diepgang 3.85 meters

In 1 op 25 schaal
LOA 1085.2 millimeters
BOA 472.8 millimeters
Diepgang 154 millimeters

Dit schip wordt een beetje anders gebouwd dan de meesten hier bouwen. In plaats van hout of plastic gebruik in print platen. Nee niet de elektronica platen. Dit zijn aluminium platen van 0.2 millimeter dik. Deze worden gebruikt in de offset drukkerijen voor het drukken van tijdschriften of kranten.

Voor dat ik zo ver was om de onderdelen uit te snijden moet ik dit over zetten van de velen tekeningen die ik heb van dit schip.

Via via ben ik in het bezit gekomen van alle tekeningen tot en met het laatste kleine detail. Dit is natuurlijk heel mooi maar in Tiff formaat en dat is niet makkelijk om te zetten. Dus ben ik aan de slag gegaan met een 3d CAD programma. Ben begonnen met het uittekenen van de accommodatie.

5340739725_5dc4b93f56_b.jpg

5341351308_9fc7c8c3ba_b.jpg

5341351402_0decce2af3_b.jpg

Via dit was het mogelijk om een uitdraai te maken van alle onder delen die nodig zijn. Na het printen van de onderdelen het papier op het plaat materiaal geplakt

5340739549_95d1ea75ce_b.jpg

Het uit snijden gebeurt met een af breek mesje. Een paar keer over de lijn en dan kan je het zo af breken.

Zie hier het resultaat.

5341350854_f830b3752a_b.jpg

5340739057_2d3e9aa763_b.jpg

Na het uitsnijden van de onderdelen begonnen met het in elkaar zetten. Dit alles wordt gelijmd met een 2 componenten lijm (epoxy) special voor metaal of aluminium.

5340739271_b59a50cd0d_b.jpg

Door dat dit heel dun materiaal is maak ik hoek lijn van 2 mm bij 2 mm om de plaatjes aan elkaar te zetten.

5341351092_bdb5d58710_b.jpg

Zo dit was het dan tot nu toe even.

Jullie zullen waarschijnlijk wel af vragen waarom eerst de accommodatie? Wel dit is omdat ik eerst wilde uit proberen of dit ging werken met dit materiaal. Tot zo ver ben ik zeer te vrede maar het is een heel gestaag proces.

Hier neg even het algemeen plan met wat details.

5341351572_38d0f573f0.jpg

Nou dit was het voor deze keer en hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden en natuurlijk hoor ik graag van opbouwende kritiek.

Gerrald

Intresant project, alu lijmen met epoxy zoals in de vliegtuigbouw, zo vervormd deze niet door de warmte en behoud zijn mecanische eigenschappen van tijdens het wals proses.

Je progamma dat je gebruikt bestaat daar ook een gratis versie van ? teken zelf me de free versie van deftship maar daar kun je geen uitdraai van je platen mee maken :(

Rene,

Bedankt voor je reactie.
De lijm die ik gebruik is JB Weld. Hier kan je alle specificaties vinden.
J-B Weld Company - J-B WELD Product Information

Het teken programma dat ik hier gebruik is een teken programma dat heet Alibre. Ik geloof niet dat hier een gratis versie van is. Moet wel zeggen dat het heel goedkoop is in vergelijking met andere 3d programma's.

Je kunt the trial versie eens uitproberen.

Gerrald

Beste Gerrald,

Een (wat mij betreft) bijzonder originele bouwtechniek. Ik zie hier wel mooie mogelijkheden om te combineren met mijn etswerkzaamheden. Ik zou bijvoorbeeld delen waarin éénzijdig ingeëtste derails zijn opgenomen kunnen combineren met delen gesneden uit dit aluminium. Gezien de prijs en arbeidsintensiteit van (ook zelfgemaakte) geëtste onderdelen zou dit wel eens een aantrekkelijke optie kunnen zijn. En als ik ooit nog eens wilde plannen krijg om een varend schip te gaan maken, zou dit ook een aanzienlijke gewichtsbesparing ten opzichte van messing opleveren.

Als je de moeite wilt nemen om ze te beantwoorden heb ik een aantal vragen

Dit zijn aluminium platen van 0.2 millimeter dik. Deze worden gebruikt in de offset drukkerijen voor het drukken van tijdschriften of kranten.....
Het uit snijden gebeurt met een af breek mesje. Een paar keer over de lijn en dan kan je het zo af breken.

Ken jij de type aanduiding van het aluminium en de "toestand" waarin het geleverd wordt (zoals bijv. Al 2024 T6, waarbij 2024 de legeringsaanduiding is, en T6 de warmtebehandeling die het heeft ondergaan)? Of, kan je misschien aangeven waat dit soort plaatmateriaal (voor de hobbyist) verkrijgbaar is? Het gaat kennelijk om een harde variant, gezien het feit dat je het met een paar snedes met een afbreekmes kunt afbreken. Veel aluminium plaat dat ik gezien heb wordt in een "halfharde" toestand geleverd, en dat geeft dan te veel vervorming aan de breekrand, als het al wil breken.

Na het uitsnijden van de onderdelen begonnen met het in elkaar zetten. Dit alles wordt gelijmd met een 2 componenten lijm (epoxy) special voor metaal of aluminium.

Waar haal je de J-B Weld lijm? Ik heb even gekeken, maar zie geen Nederlandse vertegenwoordiger. Gewoon via internet?

Ik heb even rondgekeken, maar het Alibre 3D tekenpakket dat jij gebruikt is jammergenoeg niet voor de Mac beschikbaar. Ik veronderstel dat jij de hobby versie gebruikt, en die is inderdaad niet duur. Ik ga toch eens op zoek naar een betaalbaar pakket voor de Mac, want als ik dit zo zie biedt dat toch wel veel voordelen ten opzichte van het 2D tekenen dat ik doe.

Succes verder met dit ontzettend leike project.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Ad,

Natuurlijk zal ik proberen je te be antwoorden.

Aangaande de platen. Ik ben er niet 100% zeker van waar deze platen van zijn gemaakt. Ik weet dat ze er in verschillende diktes zijn. van 0.15 mm tot 0.4mm.
Deze platen krijg ik van mijn oude wergever hier in de US. Tot en met 2006 werkte ik voor een hele grote drukkerij.

De lijm koop ik hier in de VS in een doe het zelf zaak. Weet niet of je die in Nederland kan kopen. Maar online bestellen via J-B Weld is zeker een optie. Dit is een zeer bekent merk hier in de VS.

Het 3d Programma dat ik gebruik is de profecionele versie. Dit heeft ook te maken met mijn werk. Maar kan zeker de hobby versie aan raden. Probeer het eerst even uit met de trial versie. Als ik het goed heb kan je die voor minimaal een maand gebruiken.

Hoop dat dit je vragen beantwoord

Gerrald

Bedankt voor je snelle reactie, Gerrald.

Wat betreft het plaatmateriaal zal ik mijn licht eens opsteken wat er in de grafische industrie gebruikt wordt. Ik heb vroeger veel onderzoek gedaan aan aluminium plaat, maar dat waren allemaal vliegtuiglegeringen zoals 2024 en 7075. Gelukkig heb ik daardoor nog wel de nodige contacten die me verder kunnen helpen.
Ik had me met m'n vraag over de epoxy lijm even niet gerealiseerd dat jij in de USA zit (even kijken naar iemand z'n profiel was ik even vergeten). Ondertussen heb ik gezien dat Conrad het ook heeft, en zal ik verder hier in het lijm forum eens rondkijken wat de ervaringen daar zijn.
Voor mij is het voorlopig nog een verre toekomst, omdat de Rotterdam die ik bouw qua dekopbouw in ruwe vorm af is. Maar bij een eventueel volgend project ga ik dit zeker overwegen.

Succes met de bouw verder, ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Groet,

Ad

BOKA

Hallo Gerald,
Ik ben benieuwd, het ziet er goed uit, jammer dat het een BOKA boot is en geen Van Oord DMC boot, maar ach, dat terzijde
grt
Hawser

Zeg, laten we on topic blijven.
Wees blij dat er weer eens iemand een interessante bouwstijl wil delen.
Nu hebben we ons onlangs lopen irriteren aan "jeugdige topicvervuilers" en nu begin je zelf.
Wat maakt het nu uit wat voor boot je kiest en of er BOKA, van Oord, Bugsier, SMIT op staat. Je kiest een schip dat je wilt bouwen omdat je er iets mee hebt. Ja toch?

ik heb 2 jaar bij de boka gewerkt gerrald,vandaar hahahah maar goed,bijna iedereen di eik ken werkt er,of heeft er gewerkt,krijg je he als je in sliedrecht woont,echt een baggerdurp hahahaha

gr alex

Aan Allemaal,

Niet elkaar in de haren vliegen LOL

Ik heb zelf bij BOKA gewerkt en tussen BOKA en Van Oord is er altijd concurentie geweest ne is.
Wat ik de Van Oord mensen vind is dat ze zelf maar een Van Oord versie moeten maken.

Zo nu weer terug On Topic.

Vandaag 2 meter 2mm bij 2mm hoeklijn gebogen. en ik go zo weer eens verder met het uitsnijden.

Vandaag of morgen zullen er weer foto's volgen.

Dit aankomende weekeneinde zal er niet veel van bouwen komen. Ben namelijk voor een paar dagen in Nederland. Altijd leuk om familie te bezoeken.

Gerrald

@ Alex,

Ik zal zeker mijn familie de groeten doen van je.

@ Adam,

Ja dat is zeker heel jammer had graag een keer werk schepen dag bij gewoond. Maar wie weet.

@ Iedereen.

Even een vraagje aan de experts.
Ik ben zachtjes aan gaan zoeken naar motoren voor dit scheepje. De maat van de schroeven worden 60 mm in een tunnel. Mij vraag aan jullie is wat voor motoren raden jullie aan?

Gerrald

Back