Bouw verslag Multicat BKM10?

Zo even tijd voor een hele kleine update.

Had belooft om nog een fotootje te plaatsen.

Dit wordt wel even de laatste update tot en met volgende week.

Op de foto's kan je zien de bobem plaat voor de accommodatie met de hoek lijn voor de wand delen.

en de volgende foto is van de 2x2 mm hoek lijk. Best lastig om dit een beetje netjes te bouwen.
Ik gebruik daar voor een buig apparaat zie foto.

5354081265_0400471d12_b.jpg

5354081357_93356f5347_b.jpg

5354695548_2cb481c739_b.jpg

Foto van buig apparaat - Sorry is een beetje donker. Zwart op Zwart werkt niet zo goed.
5341350758_9fddca211a_b.jpg

Zo dit was het weer even.
Zal eens gaan kijken wat de 700 kost hier in de US.

Gerrald

en de volgende foto is van de 2x2 mm hoek lijk. Best lastig om dit een beetje netjes te bouwen.
Ik gebruik daar voor een buig apparaat zie foto.

Beste Gerrald,

Uit je eerdere verslag had ik opgemaakt dat je 2 mm aluminium profielen gebruikte, maar begrijp ik het nu goed dat je die zelf vouwt? Ik had al gekeken naar aluminium hoekprofielen van 2x2 mm maar kon ze nergens vinden, dan weet ik nu dus waarom!!
Maar had je misschien niet makkelijker messing hoekprofielen kunnen gebruiken, die zijn er wel in die kleine afmetingen. Of vind het juist een uitdaging om dit soort dingen zelf te maken?

Mijn zoektocht naar het aluminium plaat dat jij gebruikt heeft nog niets opgeleverd. Wel heb ik ergens gevonden dat het waarschijnlijk om legeringen uit de 3000 serie gaat. Maar ik zoek nog verder.

Groet,

Ad

Beste Gerrald,

Uit je eerdere verslag had ik opgemaakt dat je 2 mm aluminium profielen gebruikte, maar begrijp ik het nu goed dat je die zelf vouwt? Ik had al gekeken naar aluminium hoekprofielen van 2x2 mm maar kon ze nergens vinden, dan weet ik nu dus waarom!

Ad

@ Ad,

Voor ligt de uitdaging om dit alles zelf te maken. Tot zo ver ben ik zeer tevreden. Natuurlijk is er nog niet veel te zien maar hoop dat dit alles gaat lukken.

Gerrald

Nee dat was het ook niet maar beter dan niks toch?
Ben morgen weer op weg terug naar the US en hoop dan zeer binnen kort weer een update te geven.

Hallo Allemaal,

Wilde even laten weten dat dit project al een tijdje in de koelkast staat.
Het is niet een project dat op een dood spoor staat het is aleen zo dat ik het druk heb op mijn werk en het verlang lijstje van de vrouw een beetje te lang was geworden. :)

Zodra deze een beetje is gesloken zal dit draadje zekers verder gaan.

Gerrald

:eek:ik was al bang dat dit ook al zo`n project was geworden waarvan je opeens niks meer hoort en wat helaas hlverwege wordt beeindigt.:D

Heren echt niet ongerust zijn. Dit project staat al jaren op mijn lijstje en dit gaat zeker lukken.

Het is zomer, verlang lijstje van vrouw, het verbouwen van hobby ruimte, een echt boot varen. Oh en natuurlijk moet er ook nog gewerkt worden. :)

Gerrald

Beste mede forum leden.

Het heeft weer even geduurd maar hier zijn we weer.
Na meer dan een jaar niks doen aan modelbouw gaan we deze winter weer eens verder.

Om te beginnen heb ik een vraag aan jullie waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen.

Als jullie weten heb ik bijna alle tekeingen van dit bootje en wil de spanten gaan uittekenen. Nu zit er bij de set tekeningen het volgende schema and moet volgens my makelijk zijn om deze te teken.

Hier een plaatje
Small.jpg

Maar als ik deze 2 schema's bekijk raak ik de weg kwijt.
De linker kant heeft het over "Half Bearth From CL" Rechter kant "Height to Base"
Als ik deze op een tekening plot wordt het een vreemd spant.

Ik werk as volgt als voorbeeld.

Linker kant zegt bij voorbeeld.
op waterline hoogte 3000 dat er een punt ligt op 4544 van cl
rechter schema op bijvoorbeed zegt op buttock 4500 een punt 2360 van de base line ligt.

Als ik dus alle punten teken en aan elkaar verdind hed ik toch het juiste spant?

Hier ook een link naar een grotere voorbeeld van deze tekening.
http://i889.photobucket.com/albums/ac99/klompjeusa/Drawings/Large.jpg

Alle raad is welkom.

Gerrald

Text op de plaatjes is teveel gokken wat er staat.
Maar als je de spantafstanden weet en de hoogtes van de waterlijnen kan je inderdaad uit de spantvorm uit die tabel halen.

De linker tabel geeft de vorm van de spanten. De rechter geeft een aanvulling hierop voor specifieke vlakken, zoals de centerline, diverse vertikale doorsneden parallel aan schip midden op de gegeven buttock afstanden, de dekken en kennelijk een tweetal knikken in de spanten. Dit zijn dus aanvullingen op de spantenplan, waaruit je ook het complete lijnenplan kunt tekenen.

Groet,

Ad

Jammer dat de tabel niet echt te lezen is, anders had ik het wel uitgetekend.
Altijd wel leuk werk, en ik zit een beetje in een bouwdip. Dan zijn dit soort klusjes leuke tussendoortjes........

Groet,

Ad

complimenten met de bouw wijze
zit toch met vraagje hoe maat vast worden de tekeningen geprint ?
dit omdat ik lang geleden eens een prototype van iets had getekend en kreeg toen veel last van vervorming in de print als ik het zo mag noemen
was dus niet maat vast zo te zien hier geen last van
kan aan de software of printer gelegen hebben ,heb zelf geen idee

gr Henk

@ Henk

Het uitprinten ligt in mijn ogen aan hoe je dat doet en aan de lijn dikte.
Ik probeer zo dun mogelijk te printen. Heb nooit een schaling toegepast.

Wel met lijn diktes gespeeld in de CAD programmas.

Zo de eerste spant tekeningen zijn er.

Als eerste wil ik Ad bedanken voor alle hulp! Bedankt

Hier een 3 tal plaatjes in 3D CAD. Dit is allemaal van het achterschip. Voorschip is not niet klaar en ook moet er natuurlijk nog openingen in de spanten. Wilde eerst de outline klaar hebben.

Het achtership is een heel interesant gedeelte.

hull.jpg

hull3.jpg

hull2.jpg

Dit was een avondje werk.

Back