"bouw" verslag Robbe Laser

Gisteren was ik even bij Quartel voor wat balsa en daar heb ik de fout :rolleyes: gemaakt om even langs de 2ehands vitrine te lopen. Normaal staat daar alleen spul in dat óf buiten mijn bestedingsbereidheid ligt, óf er niet uit ziet. Maar nu lag er een doos van Robbe in met een speedboot-modelletje; de Laser. 15 euro... De vorige eigenaar is niet verder gekomen dan het opschroeven van het raam en de stickers in de kuip plakken, de meeste spullen zaten nog netjes in het zakje er bij. Die kon ik niet laten liggen...

full

Er zit zelfs al een motortje + schroefas in en een mechanische snelheidsregelaar (okee, die gaat er wel uit voordat er gevaren wordt):

full

Thuis al heel snel bepaald dat ik het ongespoten plastic wel erg goedkoop vond ogen (ja, ik weet het, 15 euro...) en de stickers zaten niet goed vast, soms scheef en ze lieten op sommige punten los. Ze ogen ook best goedkoop. Dus ik ga dit bootje een leuk kleurtje geven (waarschijnlijk blauw van onder - tot de waterlijn, en wit van boven) en wat persoonlijke touches geven.
De eerste: Echt houten dekken. Lang leve Ikea en de koffieroerstaafjes, mooi smal, dun en flexibel hout:

full

En ik heb inmiddels ook het windscherm/de ruit een behandeling met smoke paint gegeven zodat deze lekker donkergrijs/zwart afsteekt tegen het wit van de boot.

Wat staat er verder nog op de planning:
-Mechanische snelheidsregelaar exit, ESC enter
-Echt plexi dekluikje en deurtje (smoke) met metalen details
-Kleine kikkertjes etc. maken
-Navigatieverlichting
-Kuipverlichting
-Misschien nog een stuurtje, oogt wel zo leuk
-fake-kussentjes ipv de stickers
-Leuk kleurtje
-In de toekomst misschien nog eens een brushless upgrade + LiPo, maar voorlopig blijf ik lekker low-budget brushed + NiMH/NiCD varen:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Sets,

De Laser is een leuke boot, vaart prima.

Je kunt ook prima met een borstelmotor op lipo's varen (langere vaartijd, véél langer als je hetzelfde gewicht als een NiMH pakket in lipo's neemt), je moet dan wel een regelaar met lipo onderspanningsherkenning nemen zoals de Thor 15 van CTI:
Hobby-Lobby Modellbau - CTI Fahrregler Thor 15 LIPO (2-3 Zellen) Thor15 Lipo
In Nederland verkrijgbaar bij RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Met een langere vaartijd neemt echter het opwarmen van de motor ernstige vormen aan, een waterkoeling is aan te bevelen, liever zo'n 'l--lig' spiraaltje (goed vastgezet met krimpkous en warmtegeleidende pasta) dan helemaal niks.
Een borstelkoeling erbij is dan helemaal optimaal.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dat die Laser leuk vaart, zeiden ze bij Quartel ook inderdaad. Ik ben benieuwd, ik heb er in ieder geval weer wat leuks te knutselen aan.

Dat van die LiPo's zal ik in mijn achterhoofd houden; mijn grootste bezwaar tegen die dingen is momenteel botweg de investering in nieuwe technologie, nieuwe cellen, nieuwe lader... Terwijl ik eigenlijk bijna niet vaar. Daarom blijf ik dus voorlopig gewoon lekker met mijn goedkope prul-packs klooien, die ik gewoon kan (nou ja...) opladen met het meegeleverde wal-adaptertje. Ik heb er al wel verlekkerd naar gekeken :)

Die Thor 15Li springt zeker direct in de low-voltage cutoff als ik die op mijn NiMH pack draai? Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik weer gewoon zo'n goedkope Turnigy 20A Brushed regelaar van HK haal (geen achteruit...) of dat ik toch maar wat meer geld uittrek voor een regelaar die wél een beetje achteruit kan geven.

Oh ja; het dekje zit inmiddels in de kuip. Die kan straks geschuurd en dan in de botenlak. Ik denk dat ik het invallende deel van het voordek ook zo'n zelfde behandeling geef, het ziet er wel fancy uit.
Ook het dekluikje is gezaagd en op maat + schuin en rond gevijld en daarvan staat de onderkant nu in de smoke gray. Morgen oid maar even de randjes écht glad schuren en polijsten, en daarna een laagje aluminium(kleur) geven voor het effect.
Van die kleine dingetjes maakt het wel een stuk mooier bootje, stiekem :D

Laatst bewerkt:
een tip voor een esc: de standaard Tamiya regelaars

die zitten bij elke Tamiya auto en worden door de autojongens zelden gebruikt , je kunt ze dus voor geen geld overkopen
die regelaars werken prima voor zo'n bootje,zit achteruit op die je eventueel kan uitschakelen en regelen zelfs lage toerentallen heel fijn

momenteel gebruik ik er ééntje in een Rivera van graupner met een 600eco en een 35 mm schroef;motor en regelaar zonder koeling worden niet eens lauw

mvg

Hallo Jan,
Die Thor 15Li springt zeker direct in de low-voltage cutoff als ik die op mijn NiMH pack draai?
Afhankelijk van het gekozen voltage ligt de LVC op 6 respectievelijk 9V (de regelaar 'ziet' welk voltage wordt aangeboden en stelt daar de LVC op in, met een leeg zes cellen pack gaan varen zal bijna onmiddelijk de LVC triggeren).
De regelaar reduceert dan de output tot 25%, zodat je toch naar de kant terug kunt komen, zie de Duitse uitleg bij de Thor:
Hobby-Lobby Modellbau - CTI Fahrregler Thor 15 LIPO (2-3 Zellen) Thor15 Lipo

Het Tamiya alternatief van Ben klinkt ook goed.

Ik heb zelf destijds ook getwijfeld over Lipo's, omdat ik de kast vol had liggen net NiMH packs.
Ik ben begonnen met een goedkoop setje 7,4V, die voor m'n wedstrijdboten te licht bleken, in m'n slepertje van 60 cm drijft dat setje (2 x 4000mAh 15C parallel) inmiddels al een jaar of drie een 550 motor aan en heb ik een vaartijd van vijf(!) uur vol gas.

Voor m'n wedstrijdboten heb ik inmiddels diverse lipo's en laders van Hobbyking in gebruik en ik heb nog geen moment terug gewild naar NiMH,.
Omdat ik samen met m'n zoon wedstrijden vaar, had ik bij de NiMH méér tijd nodig voor het onderhoud van de NiMH packs, dan dat we daadwerkelijk aan het varen waren...
De lipo's leg ik weg in 'storage mode' en laad ze voor het varen weer op en dat is alle 'onderhoud'.

Groeten, Jan.

Ik zal ook echt wel overstappen op LiPo's, maar nu nog ff niet. Ik vaar zowiezo geen wedstrijden en ben dit ook niet van plan, en momenteel kan ik gewoon de investering even niet maken. Dus vaar ik eerst het Nixx spul helemáál naar zijn grootje voordat ik overstap ;-)
Ondertussen knutsel ik lekker verder. De vorderingen tot nu toe:

Mooi smoke black zonneschermpje:
full

Het dekwerk in de kuip zit er allemaal in:
full

full

Plexi toegangsdeurtje gebogen en gespoten:
full

...En een dekluikje:
full

En tot slot een console gemaakt voor de gashendel:
full

Verder staat er nog een stuurtje in de lijm en heb ik de romp en "vleugel" in de plastic primer gezet. Nu nog even leuke kleurtjes uitzoeken en het hele zaakje netjes spuiten.

Heeft iemand eigenlijk nog een goed idee hoe ik de randen van dat houtwerk netjes kan afwerken?

Ook moet ik nog ff uitvogelen hoe ik leuk uitziende kikkertjes kan maken op priegelschaal. (nee, ik ga ze niet kopen... what's the fun of that anyways?)

voor de volledigheid nog even iets vermelden ivm de Tamiya regelaar :

achteruit heeft een vertraging
maw als je van voor naar achter gaat staat de motor ong. een seconde stil , niet echt handig bij bv een sleepboot maar wel een voordeel bij dit type sneller varende bootje denk ik

mvg

Tamiya TEU 101-BK , betaal je rond de 15 euro

ondertussen leveren ze ook al de TEU 104-BK , deze heeft volgens mij dezelfde specifikaties maar heeft extra een lvc
maar deze laatste wordt nog niet zoveel aangeboden op de 2dehands markt

mvg

Denk erom, dat als de boot gespoten is en je het windscherm erop schroeft, dat er een randje kit ter afdichting onder zit, je wilt niet weten hoeveel spatwater er anders tussen scherm en romp door komt, wat natuurlijk een weg in de romp vind...

Groeten, Jan.

Ik zal er een randje kit in zetten ;-) Dat heb ik nog wel; komt goed. Had de vorige eigenaar trouwens (nog) niet gedaan; het scherm zat alleen geschroefd.

Van de week heb ik me een beetje bezig gehouden met klein geneuzel en beslag.
Eerst maar eens: de dekluikjes met verf, en de bedieningsstand met gashandel:
full

Een toplichtje met 3mm LED:
full

Navigatieverlichting voor voorop. Hier moeten nog gaatjes + 2mm ledjes in, maar die boor ik pas als ze binnen zijn:
full

Een stuurtje:
full

En last but not least, de kikkertjes, gesoldeerd en in een polycarbonaat voetje. Ik heb me een partij spierpijn van die veel te kleine pruldingetjes vasthouden en op maat vijlen...!:onweer:
full

full

Ze staan nu nog in de grondverf, maar er moet nog een paar laagjes wit overheen. Ik heb er gelijk maar 9 gemaakt: 4 voor deze en de rest ga ik dan gebruiken op een ander project, waar ik van de winter tijd voor hoop te hebben.

Ik zit nog een beetje te piekeren over de kleur die ik het bootje ga geven:
-Wit, met een blauw onderwaterschip
-Wit dek, alu-kleurige romp en blauw onderwaterschip
-Wit dek, alu-kleurige romp.

Wat vinden jullie?

kikkers zien er netjes uit, echter hoop ik wel dat je ze zonder voetje op de boot monteerd :)...

vraagje, hoe heb je dat dekluik gemaakt? welk materiaal en hoe kom je aan die krasvrije ronde hoeken?

Ik ga die kikkertjes met voetje monteren, anders krijg ik ze nooit vast. Tenminste, niet op die Laser. Op dat toekomstige project gaat dit misschien wel lukken.
Misschien ga ik de voetjes nog wel wat vlakker schuren, het zijn nu inderdaad wel vrij hoge voetjes.

Dat dekluik heb ik gemaakt door een stukje polycarbonaat op maat te zagen, vervolgens schuine kantjes en afrondinkjes er op te vijlen en vervolgens schuren, schuren schuren... tot korrel 600, nat.
Daarna met koperpoets poetsen tot het weer mooi shiny glanst :-) typisch klusje om 's avonds rustig op de bank te doen, voor de tv (want geestdodend).

Ik was eigenlijk van plan om de originele stickers/striping te gaan gebruiken, maar ik heb net weer even wat plaatjes zitten googlen en misschien dat een dunne blauwe streep inderdaad wel subtieler is.

Het voordekje gaat trouwens ook nog met hout ingelegd worden.

De boot oogt met dat hout en extra details een stuk meer chique, en ik denk dat de originele stickers daar niet bij passen.

Ik zou die voetjes inderdaad wat "afslanken", het is geen werkschip.

misschien moet je de kikkers dan uit het hout frezen dat ze iets verzonken komen te liggen.

voor de rest! NICE...

en dat voor 15 euro... geen geld

De kikkertjes dacht ik op de rand te gaan lijmen, en daar komt geen hout. Dus ik ben bang dat ik ze wat platter moet gaan vijlen...
En inderdaad: 15 euro is natuurlijk een lachertje voor zo veel bouwplezier.
De kosten zullen nog wel íets oplopen: Regelaartje, ontvangertje... maar dan nog.

Ik ben er trouwens nog altijd niet uit hoe ik de randen van dat houtinleg netjes kan afwerken. Iemand ideeën voor een net afwerkrandje oid?

zoals je het nu hebt, zou ik zeggen kitrandje...

anders er uit halen en opnieuw beginnen, maar dan eerst rand leggen :)...

heb geen pasklare oplossing voor je

Back