Bouw verslag Tucano voor speed 600 (Nigel Hawes design)

yeaaaaahhh het is gelukt om in 1 vleugelhelft een net profiel te krijgen

aangezien ik vanavond toch geen rust in mijn r**t had heb ik de stoute schoenen toch maar aan getrokken en begonnen om de vleugels in profiel te schuren.

en het resultaat mag er zijn.

MVC-702F.JPG

hier het verschil met de nog onbewerkte vleugel helft. een net profiel zou ik toch zeggen.

MVC-700F.JPG

het verschil aan de romp zijde

MVC-701F.JPG

een ronding aan de neus en achter lijst is seconden werk met een GP contour-multisander...nee ik heb geen aandelen gp

hier even hoe ik te werk ben gegaan..

de tools.
een vlakke schuurlat. , schaafje. en flexibele schuursponsjes in diverse korreldiktes.

MVC-703F.JPG

je begint met eerst de afgetekende delen in vorm te schaven tot de afgetekende diepte op de voor/achter lijst.

met de schuurlat de geschaafde delen netjes vlakschuuren

boven het afgetekende gedeeltje schuurje nog een gedeelte schuin af. alleen nu minder schuin als de vorige.

met de flexibele schuursponsjes nu langzaam aan toewerken naar het gewenste profiel. werkend van grof naar fijn.... de truc is om heel weinig druk uit te oefenen op het hout en een de uiteindelijke vorm in je schuurbeweging op te nemen....

na zo'n 2 uurtjes werk heb je dan een net vleugelprofiel uit de vlakke plaat gemaakt.

op naar de andere helft.

groet,

vinze

Ik snap dat ook niet maar je ziet tegenwoordig steeds meer kisten met een dikke achterlijst
Ik dacht dat dat lui heid was maar dat schijnd beter te zijn.
Snappen doe ik het dus niet.
Anderen misschien wel

korte uitleg waarom dit zou kunnen zijn.

Je "splitst" de lucht aan de voorzijde van de vleugel, en als je deze met behulp van een "spitse" achterlijst bij elkaar laat komen botsen de luchtmolekulen tegen elkaar aan wat zorgt voor onaangename wervelingen wat weer resulteert in meer weerstand. Is de achterlijst nu niet helemaal scherp dan kunnen de luchtmoleculen zich weer netjes naast elkaar voegen zonder botsingen. Dit zijn ervaringen van de NASA die ik ooit ergens gelezen heb. Dit geld volgens hen alleen bij hogere snelheden. Dit was ook de reden dat hoge snelheids vliegtuigen zoals de X-15 een apart kielvlak had waarvan de achterlijst wel heel dik was.

Vinze,
Heb je al gekeken of je de cockpit niet gewoon via Nexus (RCM&E) kan bestellen. Meestal wordt dat in de RCM&E aangegeven (als je wilt kan ik het thuis even nazoeken).
gr,
Erik

je kan de canopy inderdaad bestellen via nexus maar ik vind 13 pond toch een beetje te veel van het goede.

ik zla vanavond eens een mailtjes sturen naar Nigel. mischien dat hij een alternatief heeft ......

vandaag in dortmund mijn vertraging gehaald en enkele GWS servo's (3,2 KG voor 9.90 euro!!) dus alles is nu in huis. hopenlijk vliegt ie met de hemelvaart

groet,

vinze

zo het weekend is weer bijna voorbij.

heb heel veel vorderingen gemaakt en had dus weinig tijd om het op het net te zetten... maar goed daa gaan we..

MVC-705F.JPG

De rolroeren worden uit de vleugel gesneden.

MVC-706F.JPG

zelf de rolroer aansturing fabriceren neem een 2mm torcrod. en een plasic buisje met een binnen diameter van 2mm

MVC-707F.JPG

eerste bocht

MVC-708F.JPG

na de 2e bocht even passen op de tekening...klaar

MVC-710F.JPG

voorzichting een gleufmaken in de vleugel waar de aansturing ingelijmd wordtt.

MVC-711F.JPG

afdekken met wat balsa na het schuren zit het als gegoten.

MVC-712F.JPG

de scharnieren maken is het eeen slotmachine een klusje van seconden.

MVC-713F.JPG

om de juiste v-stelling te verkrijgen een handigheidje stapel wat materiaal op (cd's werken goed, 1 cm per stuk) zorg dat de vleugel haaks op de rand van je bouwplank is en en nu schuuren maar)

oeps alweer 10 foto's volgende antwoord

MVC-715F.JPG

3 mm plaatjes worden in de vleugel gelijmd hier komt straks het onderstel op .

MVC-718F.JPG

en de vleugel is dan eindelijk samen gevoegd.

een handige manier om de vleugel en romp op elkaar exact passen te maken is om 2 strips zelfpalkkend schuurpapier op de vleugel te plakken en zo de juiste vorm er in te schuren.

verder met de staart

MVC-716F.JPG

staart uitlijnen tov de romp en de fin op het stabiloplakken

MVC-717F.JPG

met op maat gemaakte blokjes 10mm balsa wordt de ronding van de romp doorgezet naar achteren

MVC-719F.JPG

De stuurstangen heb ik op ongelijke hoogte van elkaar geplaatst om te zorgen dat ze bij volledige uitslag niet met de roeren in de war komen

MVC-721F.JPG

motor toegangsluik uitgesneden
op dortmund eindelijk de vertraging gekocht voor de tucano dus even passen.

MVC-722F.JPG

de kenmerkende verdikking op het motorspant

MVC-723F.JPG

even passen met de spinner en het sluit mooi aan.

MVC-714F.JPG

volgens tekening zitten vleugelen en romp aan elkaar gelijmd ... omdat voor de vleugel verwijderbaar moet worden heb ik wat hier wat voor aangebracht dit wordt na bespanning nog met epoxy aan de rompvast gelijmd

MVC-726F.JPG

om te zorgen dat de schroven zich niet door het balsa trekken hier wat 0,4 mm triplex ingelijmd.

MVC-732F.JPG

nog een overzichts foto

bijna klaar maar nog wel wat werk te doen....

groet,

vinze

zo na een tijdje geen foto's meer gepost te hebben hier dan eindelijk de foto's van het eind resultaat.

inmiddels al zo'n tien vluchten met het toestel gemaakt en ik begin er nu aan te wennen wat een verschil met mijn trainer zeg je blijft sturen. met een 12x8 prop is op stijgen een stukie taart. climb-ot van zo'n 60/ 70 graden de snelheid is redenlijk schaal maar door de grote prop heb je dus hele leuke grote airobatics figuren....

de cocpit kap is trouwensgemaakt met de lostfoam techniek zoals al eerder beschreven. ik ben nu bezig om een mal te maken voor een heldere kap.

MVC-743F.JPG

MVC-738F.JPG

MVC-739F.JPG

MVC-741F.JPG

super toestelletje

groet,

vinze

totaal gewicht was 1480 gram... en vloog als een raket.

helaas vanmiddag schoot waarschijnlijk de accu naar achter met asl gevlog een idioot zwaartepunt ..getracht te landen maar knalde met de neus tegen de grond.

alles voor en achter de vleugel (staart en neus) is nog tip top in orde. vleugel heeft zelfs geen scheurtje in bekleding. alleen heeft de romp tussen cockpit en vleugel als kreukel zone gedient. ......

nu versterkt met 1 mm triplex doubler . morgen verder afmaken en donderdag weer vliegen.

Vince wat was het ruwbouw gewicht van jou versie. Ik zit nu op 500 gram voor alleen het airframe. Met het landingsgestel en de electronica erbij zit ik op 900 gram. Nu alleen nog kijken welke kleuren ik erop ga zetten met bespannen.

bijna alles samengevoegd tot een nieuw model.
afb6058.jpg

dit weegt het kale airframe.
afb6059.jpg

Het geschatte vlieggewicht zal vermoedelijk rond de 950 gram komen te liggen.
Motor Typhoon 15, regelaar CC phoenix 35, Accu 3s1p Kokam 2000 UHD, servo's 2x MPX MSX-2 en 1 maal Graupner C-2081, ontvanger ACT Micro 6

Hoi Theo,

Dat ziet er veel belovend uit!
Ik ben benieuwd of het lukt met de balans.
Vaak een probleem met de lichte LiPoly packs.

Cheers,
Rob

De balans is geen probleem, de motor en de regelaar voorin en dan direct na het eerste spant komt de accu onder de cockpit, de ontvanger en servo's komen ook in die ruimte. En ik heb nog ruimte over om te spelen met het zwaartepunt.

Hoi Theo,

Aha. Ben zeer benieuwd als hij dadelijk klaar is hoe hij vliegt!

Rob

Ik moest na de crash van de Reflex snel iets nieuws hebben om ook bij wat meer wind buiten lekker te kunnen vliegen. Hier dan na enkele weken bouwen mijn versie van de Tucano.
Motorisering is een Typhoon 15 met een CC Phoenix 35 regelaar en 3s1p Kokam 2000 UHD. Wat de prop betrefd moet ik nog eens effe experimenteren. helaas moet ik daarmee nu enkele weken wachten aangezien de regelaar vandaag uiteindelijk toch kapot bleek te zijn.

schuin van voren
afb6149.jpg

boven aanzicht
afb6150.jpg

onder aanzicht
afb6151.jpg

Nu weer verder met de andere projecten.

typhoon 15 beste prop 9X6 geeft veel trekkracht met redelijk veel snelheid
groetjes een en goede maaiden

@Theo,

Erggggggg VET!!!!

Hopelijk krijg je de CC35 weer snel terug.
De mijne heb ik geupdate en in stand "hard start" gezet. "soft start" is standaard en voor bijvoorbeeld gearboxen.
Het resulteerde dat de motor de mount lostrok :-D

Groetjes,
Rob

Back