Bouw verslag van F3C romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Super john, 9 okt 2011.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Een wens binnen mijn F3C avontuur is mijn modellen voorzien van een F3C romp. Een F3C romp is in mijn ogen een echte eye catcher tijdens de wedstrijden, vanaf het begin dat ik het F3C vliegen al volg trekken deze rompen al mijn aandacht.

    Helaas zijn (bijna) alle F3C rompen erg kostbaar en aangezien ik nog geen ervaren piloot ben verwacht ik er nog wel eens eens te crashen en dat zal dan serieus in de papieren gaan lopen. Ik loop al tijden met plannen om zelf een romp te gaan maken, ik weet dat het een vrij secuur en tijdrovend werk is maar ga toch een poging ondernemen. Ik heb de afgelopen weken al wat tijd gestoken in het bestuderen van foto's en ander lees voer over het maken van mallen maar moet nog veel uitzoeken. Ik maak daarom nu direct maar een begin van dit draadje omdat ik weet dat er genoeg lezers zijn die veel ervaring hebben met het maken van mallen en kunnen mij dus perfect kunnen helpen.

    De romp die ik wil gaan maken is de:

    STAYSEE

    [​IMG]


    Een andere F3C vlieger Is enige tijd ook al eens begonnen met deze romp en kom mij aan de uitslagen helpen:
    [​IMG]

    Het eerste begin is er nu , de volgende stap is een model van roofmate maken volgens onderstaande principe:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Eerst maar op zoek naar roofmate en dan de uitslagen overzetten. Haast heb ik niet en ik heb geen flauw idee hoever ik met dit project kom. Ik heb geen enkel idee hoeveel tijd het in beslag gaat nemen want vliegen zal toch echt de hoogste prioriteit hebben, maar ja als het maanden wit blijft van de winter ;).


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Succes John!
    Ben erg benieuwd.
    Een ding is zeker, je hobbykamer wordt helemaal "roofmate blauw" van de winter :D
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    We zijn weer een klein stukje verder, de papieren uitslagen zijn uit hout uitgesneden en het roofmate is aangeschaft.

    Ik heb de langsdoorsnede eerst maar eens lang het mechaniek gehouden om te kijken of het mechaniek wel een beetje past. En het valt zowaar mee, het zal even spannend worden met de staart constructie. Met name de heckrotor stuur stang , daarvoor is er erg weinig ruimte dus daar moet ik over nadenken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    John,

    welke afstand heeft jouw houten mal tussen de hoofdrotoras en de staartrotoras? als ik de foto zo zie komt het op me over alsof je de mal te klein hebt of je heli groter is dan gebruikelijk voor een 700....

    De afstand die het moet zijn is 93,5 cm. oftewel de vakken die op de rompscan zichtbaar zijn, zijn 10 bij 10 cm.

    Nog een tip waar ik toen niet aan gedacht heb is de oppervlakte van de staart. Die mag voor het huidige programma een stuk minder groot zijn.

    S.
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven,

    Ik denk dat het door de positie van waar ik de foto heb genomen waardoor het 'lijkt' dat de romp niet past. Ik zal de komende dagen een foto nemen die duidelijker laat zien dat de romp wel past.
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    We zijn weer een heel klein beetje verder, het geraamte is klaar. Ik ben er alleen nog niet uit wat ik met de 'staart' ga doen. Ik vind deze te groot en ben op zoek naar de reglementen waarin staat wat de maximale afmetingen zijn. Ik heb ook al foto's gezien met een open staart gedeelte iets wat mijn voorkeur heeft.

    Volgende stap is het roofmate tussen de spanten aan te brengen, ik denk dat ik de roofmate met een polyurethaanlijm ga lijmen.

    (De spanten zijn nog niet gelijmd)


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    lekker bezig! ziet er goed uit, als het goed lukt ben ik wel geïnteresseerd om een kapje van je over te nemen ( tegen een passende vergoeding)
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    @Stef:Als het ooit zover komt dat ik er goede rompen van kan maken dan ben ik uiteraard wel bereid om er meerdere te maken voor een kleine vergoeding.

    Ondertussen wel weer iets gedaan, de spanten zijn gelijmd en de eerste stukken roofmate zijn gesneden. Mooi spul trouwens dat roofmate, makkelijk te bewerken met een scherp mes. Heb ondertussen ook al lijm gekocht , ik ga de roofmate met polystyreenschuimlijm van bison lijmen.

    Een ander punt waar ik over na het denken ben is het gewicht, ik hoop dat het gewicht van de romp incl. verf rond de 600/700 gram uitkomt. Aangezien de Trex nu al 6.2 kg weegt zal het een heel gevecht worden om onder de 6.5 kg te blijven volgens de reglementen. Ik denk er n.l. ook aan om de frame platen opnieuw te gaan maken en wel een heel stuk korter, zeg maar tot aan waar de slede zit van de accu. Ik kan dan misschien ook de 2 stuks 6s lipo's dan naast elkaar plaatsen i.p.v. achter elkaar.

    Werk genoeg dus, zal de volgende keer weer een paar foto's plaatsen en proberen mijn frame verbouwing iets meer op papier te krijgen.
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Tof! ik ben benieuwd naar je updates:)
     
  10. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.554
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei John ,

    Mooi Mooi Mooi , deze ga ik zeker volgen ...

    Grtz

    Ronny
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het gaat niet snel maar stukje bij stukje komen we verder. Zuinig als ik ben probeer ik zo min mogelijk roofmate te versnijden, ik heb twee platen en heb er nu precies 1-tje versneden. Ik red het net niet met 1 plaat maar de ruwe blokken zijn gesneden en op de staart en neus na heb ik de ruw bouw klaar.

    [​IMG]


    [​IMG]

    De rotzooi valt tot nu to mee want ik snij op dit moment alles. Straks moet ik gaan schuren en dan zal het wel een enorme statische stofboel worden. Ik ben van plan om een soort plastic "kamertje" te maken van dun plastic waar ik de romp in kan zetten en deze dan in vorm schuren. Dit alleen maar om de troep beheersbaar te houden omdat ik anders toch echt ruzie krijg met de chef des huizes ben ik bang.

    Ik hoop dit weekend de laatste ruwe blokken klaar te krijgen en roofmate te kunnen lijmen en alvast de ruwe vormen te kunnen snijden voor het in vorm schuren van de romp.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Lekker bezig, er komen nog stukken op voor de zijkant waar nog stukjes hout uitsteken?
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ja daar maak ik nog extra stukken roofmate op, die liggen al klaar en komen er pas op al ik de boel ga lijmen.
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ruwbouw romp

    We hebben weer een beetje 'zin' gevonden om wat aan de romp te doen. De roofmate stukken zijn vastgekit en zag er zo uit:


    [​IMG]





    [​IMG]

    Ziet er niet uit maar het is ruwbouw en ik ben met een mes aan de gang gegaan.

    Work in Progress:

    [​IMG]

    De chef des huises was niet heel erg blij....:eek:nweer:

    [​IMG]

    Na ruim een uur heb ik bijna 1 zijkant ruw gesneden, de staart en de andere zijde moet nog gedaan worden maar de contouren worden zichtbaar.

    [​IMG]

    Volgende keer de rest afmaken en dan verder met een rasp denk ik, om vervolgens verder te gaan met schuurpapier. Als de romp ruw klaar is gaan we verder met plamuren en vervolgens weer schuren. Dit zal ook wel een aardig klusje worden maar ...het begin is er.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey John,

    in alle stilte, maar met de grootste belangstelling volg ik jouw werkzaamheden en technieken, die je hier zo didactisch in beeld brengt.
    Mega interessant, daar ik jouw werkmethode ga toepassen om de foute turbine-omkapseling bij de cobra te hermaken.
    Blijf doorgaan met dit mooie werk.

    Heligroeten,

    Nick
     
  16. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    Hééééééll interessant , zal ik ook volgen :)

    Groetjes
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Work in progress

    Dat ik absoluut geen ervaring heb met het maken van een mal dat blijkt wel. Ik hou mij op dit moment maar bezig met 1 kant van de plug om het een en ander te proberen zodat ik al mijn ervaring van het "" uithouwen"" van de roofmate kan gebruiken voor de andere zijde.

    Ik wist van te voren al dat deze plug een probeersel zou worden, vanwege mijn onervarenheid zit ik toch wel een beetje te klooien. De Staysee romp is echt een mooi vormgegeven body maar voor een leek zoals mij is het nabouwen hiervan iets te hoog gegrepen. Ik ga nu een stapje terug en probeer een romp te gaan bouwen die enigszins ''lijkt'' op de Staysee. Het lukt heel aardig maar je moet dit soort dingen gewoon een paar keer hebben gedaan om wat ervaring op te doen.

    Maar we gaan vrolijk verder met het snijden (hakken :-|) en schuren van de plug. Ik was van plan om na het snijden van de grote stukken verder te gaan met een rasp maar omdat ik die niet had ben ik eerst gaan kijken wat het resultaat is als ik met korrel 120 aan de gang ga. Dat valt zeker niet tegen en ga maar niet met een rasp aan de slag, bij het snijden beschadig je de romp soms al erg en ik denk dat een rasp echt te grof is om dit materiaal te bewerken.

    Voor de grote vlakken gebruik ik een stukje kurk met het schuurpapier erom heen, doe je dat niet dan loop je de kans om diepe krassen te maken.

    [​IMG]

    Tevens heb ik het kurk een beetje gemodificeerd om de ronde hoeken te bewerken:

    [​IMG]

    Een ander voordeel van het grover schuurpapier is dat je het makkelijk kan schonen met een stofzuiger, die moet je toch bij de hand hebben want het schuren en snijden van de roofmate maakt je toch een bende: mijn vrouw kan mij wel wat aandoen --> :murder:

    Schuurpapier na het schuren:

    [​IMG]

    Schuurpapier na behandeling stofzuiger:

    [​IMG]

    Verder gebruik ik een liniaal om te kijken of het allemaal een beetje in vorm blijft, kijk vooral uit bij het grofweg afsnijden van de roofmate want voordat je het weet heb je teveel weggehaald en moet je het later weer met veel plamuur corrigeren. En dit is bij mij dus wel op diverse plekken overkomen, het gebeurt vrij snel dat je teveel materiaal wegsnijd dat je met plamuur moet bij kleien.

    Meten met liniaal:

    [​IMG]

    En voor de lange stukken een stuk hout:

    [​IMG]

    Een voorbeeld stukje voor het schuren:

    [​IMG]

    En na het schuren:

    [​IMG]

    Verder had ik al wat hoofdbrekers over twee zaken:


    1. Hou krijg ik in vredesnaam beide zijden enigszins gelijk?
    2. Waar en hoe maak ik de deling in de romp om toegang tot de romp te krijgen?


    Voor vraag 1 heb ik de oplossing, ik ga een profielkam of contour kam gebruiken:


    [​IMG]


    Met dit instrument kan je beide zijde vrij nauwkeurig gelijk maken....hoop ik :confused:




    Hoe ik de romp verder ga delen, daar heb ik absoluut nog geen idee over.


    De romp heb ik aan 1 kan dus grof gesneden en ben met korrel 120 aan de gang, hiermee schuur je de grote losse delen weg en wordt het oppervlak wat gladder. Ik haal er wel regelmatig een stofzuiger overheen om al het losse stof weg te halen dan kan ik beter zien wat ik aan het doen ben.


    [​IMG]



    [​IMG]

    Voorlopig nog veel tijd aan het schuren besteden en dan de andere zijde aanpakken en dan met de plamuur aan de gang. Voor het maken van een mal moet zeker geduld hebben en ook GEEN haast anders komt er niets van terecht.

    We gaan stug door en tot de volgende keer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    't Blijft boeiend om dit experiment te volgen.
    Benieuwd naar het vervolg...

    Heligroeten,

    Nick
     
  19. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.554
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei John ,

    Ja ja , dat is echt wel tof om zoiets te maken ,
    Zoeken en nadenken zijn je grootste bezigheden denk ik zo ...
    Maar , het komt goed , alles op zijn tijd , en misschien eens het internet afschuimen naar eventuele filmpjes en of voorbeelden van zo iets ...
    Ik ben ook zeer benieuwd naar je volgende stappen ...

    Grtz
    Ron
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hey John,

    Ik heb bij mijn plug in dit stadium er behoorlijk tegenaan lopen hikken. Ik ben toen op een zomerse dag er lekker in de tuin mee aan de gang gegaan; schuren tot ik een ons woog. Ik heb trouwens een 150 korrels band van mijn bandschuurmachine om een 18mm plank getrokken zodat die er strak omheen zit. De 2 kanten waar de band omheen ligt heb ik afgerond. Dat was een praktische schuurhulp.
    Dus gewoon lekker doorgaan met schuren. Het kost wat tijd maar de vorm komt er wel in. Maak em zo glad mogelijk , daar heb je later wat voordeel van.
    Als je een fors eind terugbladerd in mijn dagboek dan vind je daar nog wel foto's van.

    Succes maar weer!


    oja,

    Als jij er een kleiner kielvlak aan maakt dan laat ik de mijne een groter kielvlak houden. Ik weet nog niet hoe ik de romp in voor en achterzijde ga delen maar ik wil het wel mogelijk houden om de accu's van achteren in de slede te kunnen blijven duwen. Dat wordt een taaie.

    S.
     

Deel Deze Pagina