Bouw verslagje RJX 600Ep

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Blitske, 3 feb 2014.

  1. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen
    Ik zal hier mijn eerste bouwverslagje ook eens proberen neer te schrijven , ga zeker niet te ver in detail treden want een bouwkit heli monteren is uiteindelijk maar de manual volgen .
    Ik wil deze heli vooral eens wat meer toelichten omdat hij volgens mij zeker niet slecht is en je er nog vrij goedkoop kan aangeraken .
    Deze RJX600Ep is vrij nieuw en hoe raar maar ook te bestellen bij onze goedkopere vrienden in het verre oosten .
    Ik wou het zeker eens proberen en heb deze dus daar besteld voor ja nagenoeg de helft van de prijs voor de dichter bij zijnde web shops
    Set-up heb ik ondertussen ook en zal bestaan uit volgende onderdelen ;
    Een Scorpion 4025 -1100kv motor met een Yep 120A regelaar met een ingebouwde Bec van 12A / Savox servo's 1258 op de swash en een 1290 op de staart , deze servo's mede geholpen door een V-bar .
    Zal al paar fototjes plaatsen van de onderdelen en dan trek ik elk onderdeel dat ik opbouw ook eerst in onderdelen en dan gemonteerd
    Als alles meezit zal dit een complete heli worden waar ik hopelijk veel plezier zal aan hebben :)
    Foto's volgen : Grtjs Blitske
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2014
  2. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Al paar foto's

    Eerste foto , eerst de blanco carton box verwijderen en dan krijgen we dit .
    [​IMG]
    Tweede foto , inderdaad een doos van een RJX Extreme 50 maar met dit stickertje .
    [​IMG]
    Derde foto , alles mooi RJX verpakt
    [​IMG]
    Vierde foto , een mooie goede canopy .
    [​IMG]
    Vijfde foto , de Set-up
    [​IMG] Verdere opbouw volgt en volg volledig de manual die op de site van RJX is te downloaden

    Grtjs , see you Blitske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. visser_sjoerd

    visser_sjoerd

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Leeuwarden
    De canopy ziet er vet uit..ben benieuwd na de verdere bouw verslag
     
  4. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hier ben ik even terug , wat verder in de bouw

    Hey Allen .

    Gisteren avond beginnen monteren aan de RJX600Ep .
    Ik moet zeggen dat tot hier toe alles super meevalt , alle onderdelen passen perfect en zijn mooi afgewerkt .
    Het is ook een perfect doordachte heli er zit echt geen boutje of moertje te veel in , uitgezonderd mogelijk het landings gestel dit is wel wat overdreven maar aan de andere kant oogt het wel heel cool ( Allu en carbon samen )
    Ik zal nu wat foto's plaatsen in volgorde van opbouw de manual stap bij stap volgende .
    [​IMG]
    We beginnen bij de opbouw van de hoofd tandwielen , zeer knap en stevig afgewerkt .
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ziet er goed hoor!!

    Ben erg benieuwd naar je vorderingen. Aan je setup zal het niet liggen iig!!!

    Succes!
     
  6. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    oeps , nog foto's

    Hier de riem/tail aandrijving .
    [​IMG] [​IMG]

    Landing gear .
    [​IMG] [​IMG]

    Kleine aanpassing aan carbon van landings gear , kwam anders in de ronding tegen Allu part .
    [​IMG] [​IMG]

    Opbouw stap voor stap van mainframe , dit op glasplaat om de mainshaft zeer lichtlopend in de lagers te positioneren .
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    En uiteindelijk volledig frame op zijn pootjes met hoofdas en gears gemonteerd , taildrive zit nog los om uiteindelijk de riem te kunnen monteren .
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Zo ver zijn we , vanavond nog beetje knutselen ( verdere info volgt )

    Grtjs Blitske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Hey Blitske, tof bouwverslag!

    Op het eerste zicht lijken er nog veel onderdelen hetzelfde met de Xtreme 50?
    Het ziet er allemaal wel netjes uit, ben benieuwd naar hoe hij vliegt!
     
  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Weer laat maar ook wa verder :)

    Nu eerst wat kleine maar belangrijke onderdelen klaar maken in volgorde de swashplate , de komplete kop en de tailunit .
    Alles paste weer perfect en eigenlijk nog niets moeten aanpassen .
    Uitgezonderd toch wel 1 belangrijk ding !
    Voor het bevestigen van de link armen op de blade holders staat in de manual dat dit met 2 M3 x 8 boutjes gebeurt er zitten echter in het zakje 1x M3x8 en 1x M3x6 en deze moet je ook gebruiken want het 8mm lange boutje is te lang als je het zou gebruiken in het buitenste gaatje ( richting blade ) het komt dan tegen de trust bearing , dus zeker het 6mm boutje daar !
    Wil er wel even op wijzen dat je zeker alle ook de reeds gemonteerde boutjes moet verwijderen en voorzien van loctite want dit is echt nergens gebruikt ! Alles moet zeker ook nog goed voorzien worden van het gepaste vet en loopt dus nu al vrij soepel :)
    Ik plaats de foto's in bovenstaande volgorde . ( heb de foto's ook kleiner gemaakt want was hier duidelijk wat te zware bestanden aan het plaatsen . sorry !

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Grtjs en tot de volgende . Blitske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hier zijn we nog maar eens .

    Vandaag vanavond nog beetje gedaan maar we zien een heli joepie :)
    ik heb niet veel foto's genomen omdat ik er niet meer kan uploaden maar de indruk is er al .
    Eerst de tail aan de riem gemonteerd en de tailboom er over geschoven , ook een simpel hulpje om de riem op zijn plaats te hoeden ( een wasspeld / knijper )
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Dan nog de braces voor de tailboom gemonteerd en Yes we zien de kontouren van een heli .
    Ik kon het dus niet laten en de canopy en de blades moesten er even op , wou meer zien en voila met zijn jasje aan .
    [​IMG] [​IMG]

    Hier nog enkele details :
    Het spanlagertje aan de tail achteraan , dit staat niet in de manual maar zat wel in de doos , dus monteren .
    [​IMG]

    Ook deze brace om trillen te vermijden staat nergens vermeld maar zat ook in de doos !
    [​IMG]

    De canopy vast met een schroefje wat ik zeer goed en makkelijk vindt
    ( Deze canopy is dus van de Extreme 50 , ik ga nog wel 2 extra bevestigingen voorzien zoals bij de Extreme 50 want het tandwiel mag gerust wat verder van de canopy komen )
    [​IMG]

    Dit is het voor vandaag even , nu nog al de belangrijke dingen van de set-up erin , ik hoop dat ik nog wat foto's extra kan uploaden zodat ik ook deze vorderingen kan laten zien .
    [​IMG]


    Nu bedje in ! grtjs Blitske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. visser_sjoerd

    visser_sjoerd

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wow..leuke helikopter en een leuk bouwverslagje man!
     
  11. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    En nog even verder gedaan se , heli is klaar om in de lucht te gaan .

    Hey Allen

    Projectje heeft even noodgedwongen stil gelegen , eerst paar dagen weg voor werk en dan paar dagen met vrouwke op stap , beetje goede punten halen he :) :)
    Vandaag de RJX volledig afgemaakt , alle electronica erin en ook de ESC en de V-Bar afgeregeld .
    Ga de V-Bar enkel voorzien van 2 Spektrum satellietjes zo is het echt wel een heel simpele opstelling met heel weinig bedrading wat volgens mij ook zeker de betrouwbaarheid zal goed doen
    Hoe minder verbindingen hoe minder kans op dingen die kunnen loskomen .
    Al het afstellen via de pc wijst zich zelf wel uit maar toch was het wel even uit zoeken, maar alles lijkt te werken .

    Hier een foto hoe mijn helitje er nu voorstaat klaar voor de maiden ( als het weer wa mee wil ! )
    [​IMG]
    De opstelling van de ESC en het beetje bedrading .
    [​IMG]
    De V-Bar met ook een beetje bedrading , de bedrading van de satellieten heb ik in een siliconen darmpje gestoken ter bescherming , ook de draad van de tail servo loopt door het frame in een siliconen darm
    Waar de draden over het frame gaan zit een rubber afscherming
    [​IMG]
    Aan de zijkant van het frame weg van motor en ESC en bedrading satelliet nummer 1
    [​IMG]
    Op de tailboom heb ik satelliet nummer 2 zodat ze vrij ver van elkander staan en ook op een hoek van 90° zoals Spektrum voor schrijft .
    Ik heb ook de heli volledig doorgemeten en van af de tail as zit er een verbinding tot aan de motor . ( zo is een vonk overslag door statische elektriciteit normaal ook uit gesloten )
    [​IMG]
    Tot slot moet ik zeggen dat deze heli voor zijn prijs zeker een aanrader is ; alles past perfect ziet er heel degelijk uit en volgens mij zal hij nog goed vliegen ook ( op hoop van zegen :) .
    Grtjs Blitske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Geslaagde maiden :)

    Vandaag was het weer naar behoren wel beetje wind maar het moest er maar is van komen , de RJX 600Ep moest de lucht in .
    Eerst de heli laten keuren en na een laatste controle beestje optoeren en pitchen maar .
    En wow zonder enig probleem ging het beeste vlot de lucht in , vloog eigenlijk ineens naar behoren alleen bij het laagste toerental zat er iets tailwag op .
    De gain wat aangepast en ook dat was ok , dus eerste vlucht dik ok , spijtig ma geen filmpje van , iedereen was veel te blij en vloog zelf .
    Maar nu de 2e vlucht , bij opstijgen geen prblm beetje rond gevlogen enkele achtjes en plots is de staart niet meer strak , draait steeds tegen de rotor in , raar ma landen en de gain terug wat hoger maar dit hielp niets dus ma landen voor er brokken zijn , alles gecontroleert en niks te vinden , raar ma heli de auto in zal het thuis wel bekijken en ga nog ma wa vliegen met mijn Trex500 die de eerste 3 vluchten van de dag probleemloos rond fladderde maar nu niet , identiek het zelfde prblm als de 600 !!
    Ook nog een paar dingen geprobeerd maar deze heli had dus de zelfde symptomen ???
    Dat kan alleen dus maar in de zender zitten , ook daar niks abnormaal aan te zien ???????? iemand ook al iets van deze prblm gehad ? ik vlieg met een DX18 ,
    Ik post dit probleem ook wel even op het electronica draadje .
    Als er nog van deze bevindingen zijn laat het weten .

    Grtjs Blitske
     

Deel Deze Pagina