bouw waco sre

Oke hier gaat het dan beginnen .
ik wil jullie op de hoogte houden van het bouwen van een peanut van een waco sre.
Nu wil ik dit wel met tekeningen en foto's ondersteunen maar ik weet nog niet hoe ik die kan invoegen maar goed dat komt wel.

begin is er tekening is er en ben begonnen met selectie hout.
Daarna heb ik de ribben voor bovenvleugel al gesneden en geschuurd.
Was nu begonnen met de tips te snijden en te verlijmen.
bestaat uit drie stukjes balsa met verschillende richtingen van houtnerf.

Nu dan ook eerste verandering want heb besloten nadat ik dit had gemaakt.
ik vind het niet strak genoeg en niet sterk genoeg .
Dus ben nu bezig eigen balsa triplex te maken van 1.5 mm dikte.

oke hoop volgende keer te weten hoe ik foto's kan posten

full
full

oke het nu al gelukt dus hier een de 3 aanzichten en een foto van het type

Laatst bewerkt door een moderator:
oke nog een poging

full
ik doe nog een poging om foto's erop te zetten .
  1. wel gek want ik zag ze wel maar ben niet zo handig:(
ik hoor wel of je ze nu wel ziet anders roep ik hard :eek:HELP hoe moet het nu???
full

Mooi toestel! Die foto's gaan prima, zie ze 2keer :rolleyes:. Bij deze een abbo.

freek

ja denk wel dat dit het kleurenschema gaat worden .
dus dat word bij mick japans tisseu bestellen in het geel en zwart en wit
want ik denk dat ik het ga snijden en niet ga spuiten (lukt bij meestal niet zo)
Maar ik vind de rood met zwarte versie van Jiro Sugimoto ook erg mooi.
Maar het zal wel geel worden .
Dit bekleden zal nog wel even duren hoor .
ik heb net de vleugeltips uit het zelf gemaakte triplex gehaald .
moet deze nog wat dunner schuren en dan kan de bouw van de boven vleugel beginnen.

Ha Gert Jan,

Leuk dat je een bouwdraadje bij gaat houden! De SRE is een mooie kist; misschien niet het makkelijkste onderwerp als eerste model, maar zeker een kist met goede proporties. Gebruik je de tekening van Walt Mooney?

Misschien nog wat foto's plaatsen van wat je aan het bouwen bent? Ik neem aan dat je met balsatriplex bedoelt dat je de tippen hebt gelamineerd door een aantral latten rond een malletje te buigen?

Wat betreft het kleurenschema; tja, spuiten of naturel tissue heeft allebei z'n voors en tegens. Maar net wat je wilt. Het is in ieder geval allebei te leren. Het spuiten van schaalmodellen is idd. in eerste instantie ieen vrij lastig klus en is het makkelijk om het verschrikkelijk fout te doen of een mooi model van veel te hoog gewicht over te houden. Ikzelf ben door het vaak verkeerd te hebben gedaan inmiddels iets wijzer op dit vlak geworden... Als je je aan een aantal zaken houd is er geen reden dat je geen goed resultaat kunt bereiken. Als je dit zou willen wil ik je hier best bij helpen; je kan altijd aankloppen! Overigens zit het venijn bij die SRE ( en heel veel WACO's uit die tijd in de "pinstripe" die overal omheen loopt... Of je nou tissue of verf doet; bij beide methode is dit op een model van formaat Peanut erg lastig om te doen... Misschien ook een idee om evt. gewoon weg te laten; als je dit niet netjes voor elkaar krijgt doet het aleen maar afbreuk aan het model...

Grtz,
Roel

Roel, bedoel je met de pinstripe de witte rand rond het zwart? Dat is inderdaad lastig, maar eventueel zou je daarvoor decals kunnen laten maken. Het zwart zelf moet geen probleem opleveren lijkt mij en inderdaad zou het wit kunnen worden weggelaten.

En je noemt "misschien niet het makkelijkste onderwerp als eerste model", maar dat is voor Gert-Jan gelukkig niet aan de orde. Die Spin en E-III die hij bij de Interscale bij zich had waren weliswaar niet vliegklaar, maar ze zagen er wel erg goed uit.

Wout

Laatst bewerkt:
He roel

Bedankt voor al je tips wat betreft de kleurschema's en ja de ervaring wat betreft een verkeerde keuze met spuiten ben ik ook al rijker en wel met de siksin openscale model(is ook nog niet af en dat komt omdat ik weet dat hij te zwaar is geworden door het verfen) .
en ook de Fokker EIII is wat zwaar geworden vind ik .
Dus daar zal ik zeker over denken om jou kennis tzt in te roepen.

wat betreft dat triplex dat waren gewoon drie dunnen plankjes op elkaar en dan gaan snijden .
Maar daar ben ik al achter 2.5 keer zo zwaar dus geen optie om te gebruiken.
Dus gewoon het orginele gebruikt.
het buigen had ik niet aan gedacht iets om te onthouden voor een ander project.

bedankt wout voor je positieve kijk op de spin en EIII bij de volgende gelegenheid wil ik de spin laten invliegen.en de EIII moet nog even afgemaakt worden dus kijken of het wil lukken.
Ga wel gewoon voor de kunstofprop van mike woodhouse op de EIII.

oke ga wat foto's plaatsen als ik de bovenvleugel af heb dus ga weer gauw naar zolder naar mijn vlieg domijn om te bouwen.
Even heel iets anders zijn er al positieve ontwikkelingen op een nieuwe bouwlokatie voor de beste vrije vluchtclub van nederland :Fade-color:confused:

Ha Gert Jan en Wout,

Ah ok! Ik wist niet dat je al een en ander aan schaalmodellen in de laatste tijd had gebouwd. Dan is de Waco zeker een goede keus!

Wat betreft het lamineren van de tipbogen; ik maak meestal een malletje met de vorm van de tipboog van balsa 5mm dik en seal de rand met seconden lijm. Vervolgens even gladschuren. Even met een kaars er over heen wrijven zodat alles er minder makkelijk aan vast kleeft. Daarna wat latjes snijden van 0,5 mm dik en 3mm breed (of als de tipboog dikker is breder.) daarna drie van die latten op elkaar om de mal heen buigen en laten drogen. Kun je evt. versnellen door op de verwarming te leggen.

Evt. kun je ze op deze mal meteen lijmen door lijm op waterbasis er tussen te smeren, ben ik nooit zo'n fan van aangezien de meeste houtlijmen e.d. niet echt lekker schuren. Behangplek schijnt hiervoor ook wel een aardige optie te zijn.
Liever haal ik ze na drogen van het malletje en lijm de voorgevormde latten aan elkaar met dunne UHU hart op de bouwtekening. Overigens zo licht mogelijk hout kiezen hiervoor; buigt makkelijker en het word toch wel hard genoeg door de lijmlaagjes.

Varianten: dikker hout van bv. 1mm ipv. 0,5mm bij grotere modellen of grote radius. Bij peanut is 3 x 0,5 wel voldoende, zeker bij ondersteuning door ribben en/of liggers. Bij staartvlakken voor peanut kun je meestal met 2 lagen wel uit.

Idd. bedoelde ik de pistripping ja, het zwart is wel makkelijk om uit te voeren. Pinstripe kan wel met decals. Of zoeken naar een kleurenschema zonder pinstripe ;) Maar kom eens langs met wat je tot nu toe hebt gebouwd op de club en zaken in aanbouw, vind ik altijd leuk om te zien en om met je naar te kijken. Zoals ik zei, zelf veel geleerd door eigen fouten e.d. maar ook erg veel tips en trucs van de engelse schaalvliegers... Altijd fijn om niet het wiel opnieuw uit te hoeven vinden ;)

Grtz,
Roel

roel

ik ben alleen maar blij dat je zoveel verteld en zal zeker in het nieuwe jaar eens gebruik maken van jou aanbod om weer eens op de club aan te komen met modellen alleen ik word eerst vader over een week of twee .
dus vandaar dat het pas volgend jaar word.
maar wil zeker gebruik maken van het aanbod om jou kennis te mogen gebruiken.
en ja als het niet hoef zal ik wiel zeker niet opnieuw willen uitvinden.
en de tips die jij hebt van de engelse (dat zijn toch wel erg goede bouwers op schaal)gebruik ik graag.

ik hoop dat je dit bouwlijntje met kritische blik blijft volgen en daar ook opmerkingen over geeft want daar leer ik alleen maar van.

Oke hier wat foto's van de grote vleugel .
ook nog wat hoe ik de ribben gelijk maak .
daarnaast geprobeerd een foto te maken van de tip maar goed de foto laat meer de pen zien die ik gebruik om te lijmen 0.2 mm naaldjes.
oke ik zal eerlijk zijn gewicht 0.87 gram :oops:

full
full

full
full

Dat ziet er netjes uit Gert-Jan. En dat gewicht hoef je je geen zorgen over te maken, de Waco heeft een flink vleugeloppervlak en kan wel wat hebben. Ik zou wel de aanzet van de tip aan de achterlijst wat verstevigen, zo te zien op de foto zit daar vrij weinig materiaal terwijl de tip wel eens wat te verduren kan krijgen.

de pen die ik gebruik om te lijmen 0.2 mm naaldjes
Je gebruikt met aceton verdunde UHU Hart in deze pen? Of heb je een ander recept? Hoe zorg je ervoor dat de naald niet verstopt raakt met verdroogde lijm?

Ja wout ik gebruik verdunde uhu lijm met aceton .
Het is een oude insulinepen dus heb een aantal oude ampule uitgespoeld en dan die opnieuw vullen.
je kunt er ook seconde lijm mee lijmen (moet je de zuiger wel goed in de siliconenvet zetten)
De naaldjes raken niet gelijk verstopt meestal kan ik tijdens een bouwsesie het met 1 naaldje doen.
Ik zal eerlijk zijn ik heb ooit een grote voorraad naaldjes gekregen dus kan nog even vooruit.
Ja ik gooi dus naar 1 bouwsesie een naaldje weg.
Ik heb ook al geprobeerd om de ampule te vervangen door een ampule aceton en dan doorspoelen werkt ook.
Is echt een aanrader wout zeker voor het fijne werk.

Oke dan de vleugel zal hem iets versterken maar voelt wel sterk aan.
ga nu verder met de romp denk ik .
maar dat zal ik wel laten zien.

Ha!

Foto's komen mooi over! Allebei de vleugels al klaar! Wat er zo te zien is ziet er inderdaad goed uit. Hoe heb je nu uiteindelijk de tippen gemaakt? Gelamineerd? Gewicht is niks mis mee, zoals Wout al zegt heeft hij een behoorlijk vleugeloppervlak. Bij die tipboog aanhechting een kleine versterking is wel goed idee. Ook lijkt je profile door naschuren of zo iets vervormd (bovenkant beetje vlak?) maar dit kan ook door de foto lijken. Altijd veel tijd besteden aan nawerken en nauwkeurig naschuren. Ook keertje lakken met spanlak met een beetje talkpoeder erin om het wat glader af te werken (alles wat dan "geraakt" word door tissue). Naschuren met korrel 600/800 geeft dan een mooie basis voor bekleding.

Overigens komt er volgend jaar maart een losse peanutwedstrijd in Groesbeek; dus een mooie streefdatum om hem af te hebben; details volgen nog!

Ik had ook nog nafgedacht over je kleurenschema; als je het model zou gaan spuiten dan zou het evt. beter zijn om voor de rood-zwarte ipv. de geel-zwarte te gaan. Geel is een erg vervelende kleur om te spuiten. Dekt slecht en bij sommige typen verf een relatief zwaar pigment. Rood daaraantegen dekt weer erg goed. Soms ook wel iets om in de gaten te houden als je de keuze hebt bij een kleurenschema. Zilver/aluminium is zo'n beetje het lichts; dekt heel erg goed en licht pigment. Bij een peanut vaak maar een gewichtstoename van minder dan 0,5 gram. (bij mijn PZL was het tussen de 0,3 en 0,4 gr. , en deze is niet echt dun gespoten)

Grtz,
Roel

ha roel
nee heb de tips niet gelamineerd maar gewoon zoals op de tekening stond .
Ja die versteviging ben ik al mee bezig .
dat nabewerken met spanlak en talkpoeder kende ik niet ga ik zeker doen.
even nog over de het kleurschema als ik gele esaki bestel bij mike woodhouse dan is dit toch net zo zwaar als de rode?
of spuit je deze dan toch nog na met lak?
Maart oke dat is wel een mooie streef datum hoop wel dat het eind maart is .
Is dit dan ipv jullie jaarlijkse IIFI ?
of staat die ook nog op de planning?
Oja je schrijft of ik beide vleugels af heb maar daar moet ik helaas op antwoorden nee alleen de grote.
Ben nu bezig om de malletjes te maken voor de romp.
ja wil de twee zijkanten exact gelijk maken en dan werk ik met mallen waar ik mijn lijstjes tegenaan zet.
zal wel een foto maken van de bouw

Laatst bewerkt:
Gert Jan,

De gele tissue is inderdaad net zo zwaar als de rode, ik bedoelde alleen als je het model zou spuiten in de kleur met verf. Als het model in naturel tissue houd dan maakt het niet veel uit welk kleurenschema je kiest...

Ga zo door! :)

thanks roel probeer het zo mooi mogelijk te bouwen
even hoever ga je met details bij een peanut?
laat ik zo vragen klinknagels ?
instrumenten paneel ? Ja Fokker EIII wel gemaakt maar bij waco is het moeilijk zichbaar .
bewegende rolroeren?

full

Back