bouw waco sre

Hola,

Ik heb nog wat gespit in m'n digitale archieven en wat info ten aanzien van SRE en de "E" serie in het algemeen gevonden; zal het even jouw kant opsturen.

Wat betreft details e.d.; tja, ligt er maar aan wat je wilt... Zowiezo geen details in gaan bouwen die je uiteindelijk niet meer ziet... Instrumentenpaneeltje er in bouwen is nog wel een detail wat je een beetje ziet en hoeft ook niet veel gewicht te kosten. Verder is een pilootje wel leuk. Klinknagels kan, maar ziet er snel overkill en groot uit op deze schaal. Wat motordetail doet het altijd goed. Zowiezo proberen op de staart niet teveel gewicht toe te voegen; op de neus is dit niet zo'n probleem, moet je doorgaans toch lood toevoegen om het zwaartepunt op z'n plek te krijgen.

Wat betreft ailerons en dergelijke; tja, dit levert wat meer punten op en het kan bij afstellen soms ook wel handig zijn. Hoef je geen trimvlakjes op je model te plakken. Wel is het zo dat dit bij de constructie van de vleugel moet passen; de vleugel van de Waco zoals op jouw bouwtekening heeft niet zoveel ribben. Als je hier ailerons inbouwt dan verzwak je de boel behoorlijk. De originele SRE had nml. een vleugel die met triplex was bekleed. Wel kun je evt. de staartvlakken scharnierend maken.

O ja, dit is wel een leuke site:

Vintage Aircraft Photo Library Search Results

stonden nog fot's op van een groen/gele SRE met een rode pinstripe...

Grtz,
Roel

Gert Jan,

lijkt er op dat ik een oud email adres heb van jou, als je mij even een mailtje stuurt dan krijg je het SRE materiaal.

Thanks Roel

Ja die geel/groene is voor mij steeds een kleurstelling die me aanspreekt.
maar deze foto,s had ik niet .
Al had ik er al wat van op het forum gezien van grote schaal model gezien.
want kim vlasblom bouwt een groot schaalmodel en houdt dit ook bij op dit forum.
erg leuk om dat te zien.

Gert-Jan, als het gaat om details en modificaties die punten kunnen opleveren is het handig om te kijken op de scorelijst voor peanut. Hiermee kan je van te voren al berekenen hoeveel punten je statisch kan ontvangen. Maar oppassen voor extra gewicht, peanut wordt ook beoordeeld op vliegduur.

dank je wout

ja het is natuurlijk handig als je die lijst hanteerd .
zal dan ook niet overdrijven en zeker letten op het gewicht.
Heb talkpoeder gehaald en ga zorgen dat hij nog strakker word .
Het kleurschema blijft even een twijfel punt.
Maar als ik dan op de puntenlijst kijk begrijp ik dan goed als je verft(airbrusch ofzo) meer punten krijgt dan als je hem met diverse stukjes tissue opbouw?

ja dat is wat ik ook dacht dat we dat wel in huis hadden maar vrouw lief vroeg waarvoor?:p
nee dat hebben we niet nodig voor de baby dus speciaal voor de vliegtuigen gehaald.
Heb net ook de tips versterkt en deze nu dan ook in de spanlak met talkpoeder gezet.
na het drogen heb ik het geheel geschuurd met korrel 800.
toen gewogen is 0.13 gr zwaarder geworden dus net 1 gr .
dus nog even een vraag kan je spanlak beter nog verdunnen en zoja waarmee?

Laatst bewerkt:
Dus al hard met de talkpoeder aan het oefenen ;) Als je het frame spanlakt met talkpoeder schuur je het af totdat je net weer houtkleur ziet (als je het net gelakt hebt ziet het er wit uit, door de talkpoeder) met wat witte streepjes her en der. Meestal is het verschil duidelijk voelbaar, moet een stuk gladder aanvoelen. Alhowel dit wat gewicht toevoegt win je later weer wat terug; de lijm/lak waarmee je de bekleding vastzet trekt niet of minder in het hout. Per saldo voegt het dus niet echt veel toe... Wel ziet de bekleding er wat strakker uit doordat het niet in kiertjes en de houtnerf trekt.

Wat betreft verf met de airbrush of naturel tissue; ja, een geverfd model scoort statisch wat hoger. Het benadert immers het origineel beter en verhoogt de bouwcomplexiteit wat. Nadeel is natuurlijk weer dat je wat gewicht toevoegt waardoor in theorie je vliegtijd wat korter word. Is maar net wat je zelf wilt! Als je een model gaat spuiten moet je wel goed in de gaten wat voor een verdunningmiddelen e.d. je gaat gebruiken en welke verf. En kleine modellen zoals peanuts en pistachio's NIET met spuitbussen e.d. gaan spuiten. Het is belangrijk om dikte van verf, spuitdruk, dosering en afstand nauwkeurig te kunnen reguleren om een mooi en vooral licht resultaat te krijgen. Bij grotere modellen kunnen spuitbussen evt. wel. Verder is het model met een penseel schilderen ook evt. een optie; ik heb hier voorbeelden van gezien die er schitterend uitzagen (schuimen schaalmodellen van John Valliant, zie Mike Stuart site), maar is wel moeilijker om een mooi resultaat te krijgen en bovendien meestal toch ook wel weer iets zwaarder.

Knap natuurlijk van mensen als Andre Petit en Richard Crossley is dat ze een model compleet gespoten met alle toeters en bellen toch nog 1 min 20 sec laten vliegen. Zowel statisch als vliegen erg goed. Knap, knap! Bedenk wel dat die mensen veel ervaring hebben; oefening baart kunst enzo!

oke maar als ik nu eens al gekleurd tissue gebruik (dus al rood als model rood moet zijn) en dan heel dun met airbrusch nawerk .
dan heb ik hem gespoten toch?
heb je dat al eens gedaan dus op kleur papier gebruiken en dan spuiten.
ja ziet er wit uit na talkpoeder gebruik maar net wat je zegt moet blijven proberen .
maar verdunnen van spanlak dus niet nodig ?
meer talkpoeder gebruiken is dat lichter?
ja jongens ik blijf vragen want daar leer ik ook weer van

oja roel ik heb je een prive bericht op forum gestuurt met mailadres zoals je vroeg

Inderdaad, blijven vragen! Zeker doen... Dat is de manier waarop iedereen de fijne kneepjes leert... Je moest eens weten hoe vaak ik als 18 jarige op zo'n wedstrijd de engelsen aan het uithoren was over hoe/wat enz. ;)

Wat betreft het spuiten; ja als je bv. rood zou moeten hebben kun je met rode tissue bekleden en dan dunnetjes overspuiten. Op deze manier doe je dit eigenlijk altijd; je hebt dan immers al de juiste kleur eronder en minder verf nodig; lichter eindresultaat! Meestal gebruiken we Esaki voor peanuts en dit kun je in redelijk wat tinten krijgen. Vind ik eigenlijk voor Peanuts e.d. het fijnst om mee te werken... Ik zal de volgende keer als ik een model ga spuiten dit eens bij houden met foto's en hier een draadje openen.

Als je de spanlak uit het blik gebruikt en dan talkpoeder erbij doet zal het wat aan de dikke kant zijn; beetje thinner erbij is wat fijner. Zou er niet al teveel talkpoeder bij doen; krijg je meer een soort van plamuur ;) (wat overigens soms fijn kan zijn als je deukje/krasje weg moet werken.) Ik heb niet echt een een dosering wat betreft hoeveelheid en dikte; doe ik altijd beetje op gevoel...

Waco info is onderweg!

zal ik zeker blijf vragen maar ben blij dat ik bij diverse nederlandse deskundige (jij en wout) terrecht die ik kan die ik dan ook nog ken.
kijk al weer een tip dus dikkere talkpoeder spanlak als plamuur.
Je moet een tip boek gaan maken :)

Volgende vragen :
Moet je tijdens wedstrijden foto's van het model kunnen laten zien in de kleur die je hem hebt gemaakt?
Want er is een goodyear uitvoering maar die is alleen maar in zwart/wit te vinden.
En is 1 van jullie bekent met het maken decalfolie voor het maken van de letters goodyear .
Ja ik wil hem dan wel heeeeeel strak hebben:rolleyes:
Dus ja ik blijf vooruit denken en ondertussen is de romp al aardig aan het vorderen.

hoop dat jullie mijn weer goede tips kunnen geven

Laatst bewerkt:
zo even een opdate van de bouw vorderingen
hier een paar foto's van de bouw van de romp
hij staat nu te drogen want voor het buigen heb ik natuurlijk de liggers nat gemaakt
Om hem vlak te kunnen buigen heb ik een wigje gesneden van schuim.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit Gert-Jan. Dat pak je mooi aan met zo'n wigje. Alleen lijkt onder in de romp de voorste dwarssteun niet mooi vlak te liggen. Is deze nog niet gelijmd?

Hola,

Zier er goed uit met zo'n wigje ja! Voorste lat lijkt niet inderdaad niet helemaal ok te liggen. Ook is het meestal wel handig om bij het vak waar het landingsgestel komt de boel voldoende te verstevigen. Een staand schotje zou hier opzich wel mooi zijn; kun je het landingsgestel tegenaan lijmen. Verder ziet alles er netjes uit!

Die Goodyear uitvoering is inderdaad wel mooi, ik weet welke je het over hebt. Zou een best aardige zijn omdat je dan geen pinstripes hoeft te doen maar toch er leuk uitziet. Verder van deze ook nog niet zoveel modellen gezien, dus ook origineel! Goodyear logo zou met een decal evt. wel te doen zijn... Ik zal over de kleuren van die uitvoering eens een lijntje uitgooien bij een kennis.

Want inderdaad moet je je model voldoende documentatie meegeven bij de statische beoordeling. Gelukkig valt het bij peanut wel mee! Tenminste het volgende:

-Een 3view of schaaltekening (dus geen bouwtekening)
-Foto van het vliegtuig
-Kleureninformatie ( mag kleurenfoto zijn, geschreven verklaring van de kleuren, enz.)

Het is raadzaam als je meer informatie hebt om wat meer mee te geven. Bijvoorbeeld een paar foto's ipv. eentje, evt. wat detailfoto's van bv. motor, cockpit, enz. Zeker bij een toestel als de SRE is dit allemaal goed te vinden op het net.

bedankt heren voor jullie oplettend oog en informatie.
ik ga zeker even kijken naar het voorste lijstje.
de aanhechting voor het landingsgestel is al aangebracht en is van sterker hout gemaakt.
maar zal ook daar nog even extra na kijken .
ja het voorste gedeelte moet nu nog verder naar binnen worden gebouwd maar dat is de volgende fase.
ik hou jullie op de hoogte
oja roel de kleuren van de goodyear ben ik al achter .
ik heb van kim die op dit forum een grote schaal model aan het bouwen is van een waco.
al heel wat info gekregen met onderandere een lijst met nummers van de goodyear met de kleuren erbij.
Hij is geel met de letters in het blauw .
Dat vliegtuig heeft nu een andere kleur is nu rood met wit
heb ook nog geprobeerd een kleuren foto te krijgen maar helaas is er niet.
ook niet bij goodyear .

Nog even roel had jij jou info al naar mijn mail verstuurd want ik heb het nog niet gezien??:(

Laatst bewerkt:
Ha Gert Jan,

Ik heb de info opnieuw verstuurd, is kennelijk eerste keer wat mis gegaan. Ik heb het nu in wat kleinere stukken gestuurd, werkt nu misschien wel...

Wat betreft de Waco; ik had al mailtje teruggehad ja, idd. geel met donkerblauwe markings. Had je iets van een artikel uit een tijdschrift of iets dergelijks waar dit in vermeld stond? Normaler wege moet je kleurbeschrijving uit iets van een gepubliceerde bron komen of een vergelijkbaar iets. Anders zou iedereen zomaar kunnen zeggen wat de kleuren van iets was... De origenele aankoopformulieren van deze Waco's bestaan nog, zou bv. een prima bron zijn.

Verder goed bezig, wij kijken verder vrolijk mee!

ja die foto,s ik blijf maar stoeien om te kunnen typen .
maar goed ze staan erop en dan nu de tekst nog:p
Ja de romp is raamwerk af .
en nu de neus dus even een mooie cillinder gemaakt en nu gaan afwerken.

Back