Bouw Waterlady 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 19 mrt 2011.

  1. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hallo forumleden,

    Na een tijdje lang nadenken begon het toch wel erg te kriebelen.

    Ik ben langzaam aan begonnen aan de bouw van de Waterlady.
    Er waren geen bouwtekeningen van of niet te krijgen.. daarom heb ik zelf een bouw tekening gemaakt van dit schip. Getekend op 1:50 ben ik gaan proberen alles na te tekenen van diverse foto's die ik had gemaakt.

    Allereerst even wat Technische gegevens en een tweetal foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lxbxhxdg.: 15,65 x 4,76 x 2,00 x 2,10 meter, kruiphoogte 6,30 kijkhoogte 6,80

    De boot is een dubbelschroever, dit zal voordelen opleveren tijdens het varen ermee, maar misschien wel wat uitdagingen tijdens de bouw, aangezien ik gewend ben meer ruimte hiervoor te hebben. Maar ik heb er zin in dus proberen en proberen tot ik tevreden ben.
    Ik wil hem uiteindelijk gaan bouwen in schaal 1:25
    De afmetingen worden dan:

    Lengte: 52,6 cm
    Breedte 19 cm
    Diepte heb ik op 8,4 cm gehouden.

    Voor de mensen die zelf varen in de binnenvaart. Deze vaart vaker in de Mercurius haven te Amsterdam. Daar kwam ik hem een paar jaar geleden al tegen en had zoiets, ok die wil ik ooit gaan bouwen..
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2011
  2. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hier zijn wat foto's van de tekening..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik geen idee er van had hoe ik nu een spanten plan moest gaan maken, heb ik het volgende bedacht.

    Ik heb met OASE een romp proberen te maken. De tekening die ik had gemaakt is schaal 1:50 en dus is de romp dat ik gemaakt heb ook in deze schaal. Dit om eens te proberen een onderwaterschip te maken. Ik gebruik deze dus om de tekening verder af te maken. en eventueel kan er ook nog een malletje van gemaakt worden.

    Hieronder het resultaat van een dagje creatief bezig zijn met een linieaal en een broodmes, waarna de afwerking met een stukje schuurpapier volgde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even de romp bij de tekening gehouden, ter controle
    [​IMG]

    Even ter informatie, ik heb dit dus eerst eens geprobeerd in de schaal 1:50, uiteindelijk wordt alles vergroot naar 1:25.
    Voor mezelf heb ik nu een veel duidelijker beeld van hoe de vormen onder water moeten gaan lopen :)

    Volgende keer meer, ik bouw er niet hard aan, geduld is een schone zaak maar levert het mooiste resultaat op. De andere rede is, er zijn nog 2 andere projecten die ik aan het afronden ben ;)
     
  3. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Krommenie
    He, dat is leuk, vroeger vaak mee geweest toen de boot nog van GvD was.
    Vaar je er zelf op?

    Ga het draadje zeker volgen.
     
  4. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hallo,

    Nee ik vaar hier zelf niet op, kom hem wel meer tegen als ik bij mijn ouders aan boord ben. Vind het persoonlijk wel een mooie boot, vandaar dat ik deze wilde bouwen. Niet standaard te noemen en het model spraken mij aan. En de kracht die in het beestje staat, ook behoorlijk :D

    dankje
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoi Stephan, leuk zo'n nieuw project.
    Zal overigens wel een stuk wiebeliger zijn dan je vrachtschepen, zo'n eierdopje.

    Staat weer bij de abo's.
     
  6. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Mooi projectje!!

    Mijn sleper is ook in deze schaal dus ik volg haar!!

    Wel een goed idee dat oase!! Wilde nog een romp van een Amsterdammer of een opduwer maken maar hier mee kan dat uitstekend!!
     
  7. Roaldo

    Roaldo

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Rotterdam
    mooi projectje, leuk om te zien!
     
  8. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Heren,

    Allemaal al bedankt ;), het is nog een begin stadium. Met andere woorden ben nog van alles aan het uitzoeken hoe en wat, maar probeer zoveel mogelijk te delen hier, iedereen baat bij naar mijn mening

    @ Harm

    Het is zeker wat anders dan mijn vrachtschepen, zal ook wel wennen worden haha. Hoe groot je hem ook bouwt (1:25) het blijft een klein bootje ten opzichte van mijn schepen, maar dat zal de pret niet drukken en een uitdaging wordt het zeker :D

    @ Koen

    als je een romp van oase maakt, ben er heel voorzichtig mee, het deukt al als je er naar kijkt haha. Het is wel erg goed te lijmen met huis tuin en keuken lijm trouwens. Ben me nu nog eens aan het bedenken of ik er nog wat mee kan doen om het eventueel steviger te maken. Al is het maar een modelletje.
    Stiekem wil ik hem ook wel bouwen in 1:50 maar dan als plank modelletje. Al is het maar om te zien of alles een beetje klopt van mijn tekening. Het begin is er..
     
  9. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik probeerde eens een opduwertje van ongeveer 5 meter te maken in deze schaal maar dat is ook klein hoor!

    Ben zeer benieuwd wat je hier van gaat maken!
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Met delftship kan je als je een zij en bovenaanzicht hebt gemakkelijk een spantenplan maken, als je het toch op het zicht doet dan een half schip gebruiken om de spanten te tekenen dan krig je een symetrisch schip :)
     
  11. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Krommenie
  12. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ga hem volgen, alles wat jij tot nu toe gebouwd hebt ziet er geweldig uit, dus dit beloofd wat!
    Met welk programma heb je de tekeningen gemaakt? Ze zien er namelijk zeer knap uit!

    Bart
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik had dus willen zeggen:"Is dit niet een zusterschip van de Otter van de EBS?".
    Maar dit was dus de Otter van de GEM.
    Heb je voor de tekeningen al bij de originele werf geïnformeerd? Zal misschien lastig worden want volgens mij is dit nu een jachtwerf geworden.

    Is het misschien een idee om de oase te verzadigen met verdunde lijm waardoor het wat steviger wordt?

    Succes met de bouw ik zal het in de gaten houden.
     
  14. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    @ Watergeus

    Het is inderdaad de Otter, heb er nog een oude foto van gevonden.

    Dat is inderdaad een jachtwerf tegenwoordig. Maar ze hebben nooit terug gereageerd. Van Slooten Group, waarvan ik tegenwoordig is, heb ik ook al eens benaderd, die vonden het wel leuk dat ik haar ging bouwen maar verder konden ze mij niet meer helpen dan alleen met foto's.

    Achja, zelf hobbiën aan het voorwerk heeft ook zijn voordelen. En geeft me hier en daar ook wat vrijheid haha.

    Wat het oase betreft, dat ga ik me nog eens uit proberen, heb nog wat rest stukken, eens verschillende dingen proberen, zo kom je er pas achter.

    @ Bart
    Allereerst dank je wel :). Ik heb de tekeningen gemaakt met Adobe illustrator, Daarna pdf's ervan gemaakt. heb tot nu toe 6 vellen, hierbij moet dus nog een spantenplan bij.

    @ Isola
    Daar heb ik ook al eens over nagedacht, maar ik werk op een apple, en ik meen dat dat niet ging werken. Nu ben ik ook al zover dat ik een redelijke bouwtekening heb, dus de spanten zal met een beetje proberen ook wel goed moeten komen.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Delftship heeft inderdaad geen free download voor apple, wel de pro. versie. Is ook de rede dat ik bij windows ben gebleven toe ik een jaar geleden een nieuwe PC kocht. Als het te erdoen was zou ik de pro. versie kopen en met linux gaan werken Win 7 loopt regelmatig vast en somige oudere prog werken ook niet meer:(
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ik werk normaal op een Apple, maar heb ook een windows computer staan, gebruik hem alleen niet zoveel.

    Ieder systeem heeft wel iets.. doe je ook niks aan.



    Momenteel ben ik eens aan het kijken of 2 componenten lijm het oase weg vreet, gebeurt dit niet dan kan ik het ook eens proberen met hars, is ongeveer hetzelfde spul
     
  17. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ok terugkomend op mijn bevindingen.

    Gisteren heb ik het oase geprobeerd te lijmen met 2 componenten lijm. Dit gaat wel goed het blijft bestaan en vreet niet weg. Op zich tot zover gaat dat goed.

    Het nadeel ervan is dat oase een zachte structuur heeft en wanneer je het dus uit elkaar trekt je als het ware een dun laagje mee neemt.

    wellicht heeft iemand hier iets aan.

    Wat ik me nu dus af vraag.. Stel je legt hier een matje met polyster overheen en je zorgt dat dit goed stevig is, dan kun je in theorie dus, later al het oase weer weghalen aan de binnenkant en je heb een romp als resultaat..toch

    Binnenkort meer :)
     
  18. Hallo Stephan,

    Ik vind je bevinding heel creatief met dat oase. Zelf modeleerde ik met purschuim, wordt hard, kan het goed snijden en schuren en je kan er polyester overheen doen zonder dat het wegvreet, nadeel vond ik wel dat je steeds moest wachten op het schuim totdat het uitgehard was.
    Oase werkt daarom denkt ik prettiger/sneller.

    Ik blijf je volgen.

    Mvg Edwin.
     
  19. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Ha Stephan,

    Mooi project!,zal best een mooi model worden.

    Succes!,ik blijf t volgen.

    (Neemt minder ruimte in,wel makkelijk als je weer naar Goes komt:p,of je vader moet groter gaan rijden als zn Zafira;))

    Groeten Herman
     
  20. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Herman,

    Haha nog groter?? dat zal ie niet doen..
    Ik ga nu de hoogte in haha, het is een vrij hoge opbouw voor dat bootje.

    Maar dat moet geen probleem zijn haha
     

Deel Deze Pagina