bouw wijsmuller utrecht 1:200

Hallo,

Ben sinds een tijdje in bezit van een wijsmuller utrecht van heller. Maar ik zit nu te denken wat ik als aandrijving regelaar en accu moet gaan aanschaven. Ik zat te denken aan een lipo accu. Kan iemand mij iets aanraden? En dit is ze:
utrecht4.1.jpg

tim

Hoi Tim,

Een regelaar wordt in ieder geval te groot. Als je een servo sloopt zit daar al gelijk een regelaar bij. Je moet ook op zoek naar een kleine servo voor je roer. Als accu moet je inderdaad waarschijnlijk een Lipo nemen. Hoe lang is het model?

Greetz,
Bart

Yes nog een 1:200 model, die gaan we volgen ;).

Wat betreft de aandrijving is een servo slopen de eenvoudigste, maar na mijn ervaring met de Waker(1:200) voorlopig de laatste keer.

In mijn geval zat er een nadeel aan deze aandrijving, kan zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan. Als iemand het weet hoor ik het graag ;).

Maar als de accu leeg is gaan servo's nog wel eens ongecontroleerd bewegen of dan blijven ze vast staan in 1 positie. Met als gevolg dat je kleine bootje op dat ''grote water'' er gewoon vandoor gaat, zonder dat je hier iets aan kunt doen.

Beide opties zijn uiteraard wel goed te doen, heb je misschien een paar fotos met de inhoud van de doos. En wat vergelijkings materiaal naast de romp? Een liniaal of aansteker ofzo?

Succes met de bouw,

Gr robin

Hoi,

Ik heb al een servo gesloopt en er een draadje aan gemaakt want de oude had geen stekker.
Foto-GRR7RK7O.jpg

de romp met een schuifmaat.
Foto-8YWS8FQ8.jpg

de doos.
Foto-S3KYY4NF.jpg

de achterkant.
Foto-RSLOOLWG.jpg

voorkant
Foto-ZXR447YT.jpg

De kleine onderdeeltjes
Foto-LSLZRWR6.jpg

de servo als aandrijving.

Binnekort bestel ik de as en koop ik een micro servo. Ik zal dan wel weer wat posten.

tim

Foto's Utrecht

Hoi Tim,

Hierbij een link naar Tugspotters Tugspotters.com

Onder de U in de fotolijst staan nog twee extra foto's, één heb je er al.

bouwjaar : 1956
gebouwd bij : ATELIERS & CHANTIERS de FRANCE, Duinkerken
bouwnummer : 218
machine-vermogen : 3750 ipk
machine-installatie : 2x 4tact enkelw. 8cil. WERKSPOOR dieselmotoren
snelheid : 17 knopen
trekkracht : 34 ton
bruto register ton : 638 ton
lengte over alles : 52,80 m
lengte tussen loodlijnen : 49,07 m
breedte : 9,75 m
holte : 4,90 m
diepgang : 4,29 m
roepletters : P I C

De sleepboot is in juli 1965 aangekocht van het Franse Société de Remorquage et de Sauvetage du Nord te Duinkerken. Voor dit sleepvaartbedrijf was de sleepboot in de vaart als JEAN BART.
In 1969 werd het motorvermogen van de sleepboot opgevoerd tot 4100 ipk.
De UTRECHT werd in 1977 naar Griekenland verkocht als KRITI. Het Griekse Archirodon Construction Co. te Athene werd eigenaar. Zij bracht haar aanwinst onder Panamese-vlag in de vaart.
In 1993 werd de sleepboot als KRITI onder Hondurese vlag ingebracht bij Architug Shipping S.A. Thuishaven werd San Lorenzo.

mvg Paul​
http://www.tugspotters.com/foto.u.htm

Hoi paul,

Heel erg bedankt voor de info;) Ik ga waarschijnlijk deze week de as bestellen. Heb al gekeken naar welke en het word een graupner 413 van 68mm lang. Maar hoe kan ik goed een roer maken die kan sturen en die onderin de hak kan?

tim

Hoi Tim,

Ik denk dat je als roer of een stukje printplaat van 0,1mm aan een messing as moet solderen. Je moet een buisje waar de as precies in past vast lijmen in het achterschip. Maar als je hem zaterdag (of misschien woensdag) mee neemt naar de club dan kijk ik wel even voor je.

Greetz,
Bart

Wijsmuller Utrecht 1:200

Ha die tim had een tijdje geleden je forum zitten volgen over de bouw van de Utrecht in 1:200. Heb hem zelf ook nog in de kast liggen en was benieuwd hoe het met de bouw was.??

Zat net wat te serven op internet en kwam een link tegen over de jean bart 1:200 varend. te gek dat alles in zo'n klein bootje past.

Link is Christians Schiffsmodellwerft.

Verder staat hier ook andere schepen op in kleine schaal.

Groetjes

Laatst bewerkt:
Utrecht 1:200

Heb net een mailtje gekregen van de bouwer. Deze had een boegschroef geinstaleerd voor het sturen van het schip. Via de serva en stuurstang ging het niet lukken dus vandaar dat de boegschroef was ingebouwd.

gr kappie

Toevallig kwam ik op deze site en ben geen modelbouwer. Ik heb echter wel op de 'Utrecht' gevaren in de jaren 1966 en 1967. Afbeeldingen kan je vinden op mijn site www.beting.nl Indien er vragen zijn beantwoord ik ze graag. Er wordt ook in Frankrijk een model van de Jean Bart gemaakt, de site weet ik even niet meer.

Toevallig kwam ik op deze site en ben geen modelbouwer. Ik heb echter wel op de 'Utrecht' gevaren in de jaren 1966 en 1967. Afbeeldingen kan je vinden op mijn site www.beting.nl Indien er vragen zijn beantwoord ik ze graag. Er wordt ook in Frankrijk een model van de Jean Bart gemaakt, de site weet ik even niet meer.
Hier de Franse site van modelbouwerd van 'Utrecht' de ex 'Jean Bart'.
http://modelismenavalradioc.nouvellestar6.com
zoeken onder Messian le dim

Back