bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

full


Na het voorbeeld van dit model op spoor 184mm (7.25") ook reeds door mij gemaakt, ben ik begonnen met een model geheel in rvs op spoor 127mm (5").
full

met het afronden straks van dit model ben ik in het bezit van de modellen op alle 3 de gangbare sporen.
full

hierbij de kleinste kolen gestookte uitvoering op spoor 89.5mm ( 3.5").
 
  • Like
Reactions: mac
De locomotief is van het type smalspoor en werd vroeger gebruikt door aannemers van grootte bouwprojecten zoals het maken van het Amsterdam-Rijnkanaal en dan voor het aan en afvoeren van zand en grond.
Verder werkten ze bijvoorbeeld in de mijnbouw en steenfabrieken.
De rails kon door een paar man makkelijk worden neer gelegd bij de des betreffende projecten.
De locomotieven waren makkelijk te bedienen net zoals de door mij gebouwde kleine versie.

Het model is de vierde van deze serie die ik maak en wordt grotendeels in rvs gemaakt omdat ik hem niet wil schilderen.
Bij een ongelakt model komen de details naar mijn mening mooi naar voren en is de metaaltechniek goed zichtbaar.

De bouw gaat tegenwoordig wel wat sneller, vroeger veel boren en vijlen van de plaatdelen,nu
lasersnijden.

Momenteel ben ik bezig met het maken van de mallen voor het zelf gietenvan bronzen cilinders.
full
 
René,
Die serie stoompompjes die je aan het produceren bent, zijn voor de verkoop denk ik?
Heb jhe al een verkoopprijs?
 
klopt John, ben bezig met een serie van 9 stuks waarvan er 5 al bestemming hebben.
ze moeten €375,00 gaan kosten maar worden later in het jaar afgeleverd.
 
DSC_0048.JPG


Ik heb er nog 1 op de kast staan... ( rijd perfect)

En nog 1 in aanbouw, gemodificeerd naar 3 cylinders ( project staat stil, net papa geworden....)
 
195444-c9730b6db211e78fe29ac07ac1b5008f.jpg
195443-0038ebfca90a3ea58d71de5d0c49701e.jpg
195442-7ca13540a49626dc6d45bc2a01272e3a.jpg
195441-7e5d1317c50a4325df859d0adf3ce1c4.jpg
even een foto update van de werkzaamheden tot nu toe: de lampen, ganghandel voor voor en achteruit rijden en de kappen boven de draairamen.
 
Mooie details erop gemaakt, ik vind volmetaal erg mooi hoor hee....

Renee, wat is eigenlijk het doel van die extra pomp, ten opzichte van de "kale" gea?
 
Beste monster diesel,
De pomp is mijn enige manier om water in de ketel te krijgen.
Ik gebruik bij deze kleine modellen alleen stoompompen.
Bij de grote 7.25" versie zit er nog een injecteur bij in combinatie met de pomp.
Ik maak er nooit een aspomp op omdat je toch heel vaak stil staat en bovenstaande toestellen werken altijd.
.
stoomgroet rene
 
Oke ik snap het. Ik heb op de oude gea nog een aspomp onderin zitten idd, en ik dacht dat dat wel afdoende zou zijn, als je dan in je tender maar wel een handpomp hebt. Ik heb het ooit zo gekocht, en wil er niet te veel aan prutsen, de oude gea is mooi origineel zo.

Maar je hebt het mooi opgelost zo, die pomp ziet er heel mooi uit op die trein.

Dank voor je antwoord!

(zag ik ergens foto's van jouw werkplaats....heb jij nou een duitser onder een kap staan....? Graag zou ik die eens bekijken, volgens mij komen wij uit dezelfde buurt)
 
full

klopt mijn 2e loc gebouwd in de jaren 90.
Heeft rond de 180 echte kilometers gereden en is nu al weer zo'n paar jaar uit de running.
Ik ben jaren geleden begonnen met een grote revisie, maar ben er mee gestopt door nieuwe projecten.
De loc staat en draait nu op miniatuur kogellagers ,maar is nog niet rijvaardig.
Alle op de ketel aangesloten toestellen en toebehoren waren in die tijd van messing hard gesoldeerd maar in de loop der jaren ontzinkt.
Bij het demonteren hiervan draai je alles stuk. Dus genoeg werk.
 
Hij is prachtig zeg, schitterende machine. Ik ben al een tijd bezig spullen te verzamelen om zoiets te bouwen, ik ben helemaal weg van die br 50 en 52, kriegsloc. Het schiet aardig op. Ik heb er wielen voor, mooi staal voor een frame en assen, lagerbrons en veel kilo's messing etc maar het kan nog meer. Mooie ketelmateriaal zoek ik nog, beplating, goeie schaal, tijd/zin... Je kent t wel.
 
Alle op de ketel aangesloten toestellen en toebehoren waren in die tijd van messing hard gesoldeerd maar in de loop der jaren ontzinkt.
Bij het demonteren hiervan draai je alles stuk.
Wat fijn dat je dit deelt.
Er wordt namelijk extreem veel commentaar gegeven als je het ontraadt om messing aan de ketel te solderen en wordt je voor van alles en nog wat uitgemaakt.

Zie je kans wat foto's (detail) te plaatsen van het materiaal oppervlak?
 
Ik leer snel bij he mannen.....

Maakt het zo veel verschil dan, met dat hardsolderen van messing delen aan de ketel,

En,

Wat is dan de oplossing? Hoe kun je het beter doen, wat zijn de alternatieven?

Ik wist dit niet, en zou er zo intrappen idd, alles mooi messing draaiwerk, en dan mooi zilversoldeer, is dus het begin van de ellende?

Mvg
 
Wat is dan de oplossing?
Appendages maken van brons.
Staat ook overal in de ketelzelfbouwboeken.
Helaas koop je ook afsluiters en veiligheden (die zijn vast van messing, brons is duurder) en dan moet je maar een draadbus van brons in de ketel plaatsen waarin je dat (makkelijk te vervangen) messing schroeft.
Gaat dan het messing stuk, hoef je in ieder geval niet te repareren aan de ketel (met herkeur als gevolg) (hoewel.... als die ketel onder keur is, had die niet gebouwd mogen worden met die messing appendages gesoldeerd aan de ketel)
 
Klopt baggeraar,
Op zich gaat messing best lang mee in "onze" stoomtechniek, maar gaat niet eeuwig mee.
De appendages welke alleen met koud voedingswater in aanraking komen kunnen goed van messing gemaakt worden zonder problemen. ( zie ook thuis in de koud en warme waterleiding)
Maar inderdaad de delen welke met stoom en de daarbij behorende warmte in aanraking komen zorgen ervoor dat het zink langzaam verdwijnt en je er een bros onderdeel overblijft. Te vergelijken met een chocolade Bros reep.
De verzwakking van het messing gebeurd ook deels door het hardsoldeer proces van ca. 628 graden.
Maar een jaar of 15 heeft het messing er bij mij wel uit gehouden.

overigens waren de aansluitpunten op de ketel WEL van brons , deze zijn inderdaad lastiger te vervangen.

groet rene
 
Laatst bewerkt:
Back
Top