"Bouwbericht" van een NAN Orion-E

Hallo,

Ik meld me weer eens een keer.
Ik had de laatste 2 maanden heel erg veel te doen en helaas bijna geen tijd meer voor m’n hobby.
De Super AVA Pro 4 Flaps (versie 2) is nog steeds niet klaar en de ELF ligt ook nog steeds te wachten totdat ik de servo’s inbouw.

Er zijn ook nog eens 2 nieuwe projecten erbij gekomen, namelijk:
Een Just Friendly (3 meter zwever zelfbouw)
en een
Waneer houd het op.... Het vervolg!!! draadje van Douglas;):D

Omdat ik ook nog eens van Graupner naar Jeti ben geswitched, bleef van m’n vrije tijd nog minder over omdat ik eerst het Jeti systeem moest leren kennen.


Na lang wachten heb ik gisteren eindelijk m’n NAN Orion (Insider) gekregen.
Ik had het model begin November besteld en heb er dus bijna een half jaar op moeten wachten.

De Orion wordt de opvolger en tevens ook een upgrade van m’n goede oude Multiplex Cularis.
Hier is nog een link naar het draadje van mijn „zoektocht“
ik-ben-op-zoek-naar-een-opvolger-voor-mijn-cularis-gevonden-het-wordt-een-orion-e-zie-pagina-3-a

De Orion moet mijn thermiek zwevertje worden en stevig genoeg zijn voor als er meer wind is.
Tevens wil ik dit model vaker mee nemen als ik met m’n vrouw en zoontje in de Zwitserse bergen aan het wandelen ben.
Dat doen wij best wel vaak en de Orion past goed in m’n rugzak.

De Orion bestaat compleet uit GFK-CFK en de vleugels zijn behoorlijk stevig.
Toch ist de zwever erg licht en niet te groot en met ca. 2,4 meter span en ca. 1,3 meter lengte ook nog ééns makkelijk te transporteren

Ik heb tijd genoeg gehad om te overleggen wat ik er nu alles in ga bouwen.
Ik was begonnen met een goedkope set-up, maar daar was ik eigenlijk toch niet zo gelukkig mee.
Het is dan toch maar weer „high-end“ geworden.


Hier de actuele set-up:

Motor: Florion Schambeck Powerline Micro 1025/F5J
ESC: YGE 60A
RFM-CFK Spinner en 16x8 CFK klapschroef
Lipo: SLS 3s 1250mah
Ontvanger: Jeti R8
Telemetrie: Unisens-E
Ailerons: 2 x MKS DS6100 met servoraampjes
Flaps: 2 x MKS DS6100 met servoraampjes
Hoogetroer: 1 x MKS DS6125
Zijroer: MKS DS65K

Het gewicht van de Orion schat ik op ca. 1450-1500 gram kant en klaar.
Ik heb nog ééns alle delen gewogen en hier het resultaat:

Romp: 235 gram
Vleugel rechts: 306 gram
Vleugel links: 303 gram
Hoogteroer: 52 gram
Vleugelverbinder: 36 gram
Servokapjes: 12 gram

Dat is een totaal leeg gewicht van 944 gram

De aandrijving incl. Lipo, Spinner, Klapschroef, motor, ESC, UniSens-E en ontvanger wegen samen 339 gram.
De servo’s met raampjes wegen 76 gram.
De stangetjes, klemmen etc. wegen 16 gram.
Kloddertje epoxy en een servoraampje voor hoogte en zijroer (zelfbouw): ca. 75 gram.
Eventueel nog 50 gram lood in de neus

Dat is dan ongeveer 1450-1500 gram start gewicht.
Ik ga dit keer niet op elke gram letten.
Dat heb ik bij de AVA en de ELF al meer als genoeg gedaan.
De Orion vliegt heel goed tussen de 1400-1800 gram dus dat zit wel lekker.
Tot slot nog een paar foto’s van de Orion zoals ik het gisteren heb gekregen.
Ik heb het model besteld zonder alle kleine stangetjes, klemmen en kogelkopje.
Die heb ik vandaag dus nog erbij gekocht.-
De bouw gaat vanaf volgende week beginnen en ik hoop er snel mee klaar te zijn.

Zoals altijd doe ik de foto’s weer met 800x600 hoogladen en een link erbij voor een 1600x1200 foto (sorry Ron) zodat alle details nog beter te zien zijn.


Hier is de Orion.

Orion-s-01.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Ik heb een wit-rode Orion besteld omdat ik dat wel een leuke combinatie vindt voor zo’n zwevertje.


Orion-s-02.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Orion-s-04.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De kwaliteit is echt heel erg goed en er is niet te zuinig met CFK omgegaan.

Orion-s-03.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De vleugelpen is zo hard als staal. Dat breekt nooit of te nimmer in de lucht.

Orion-s-05.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ook in de romp zit meer als genoeg CFK.

Orion-s-06.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Orion-s-08.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Orion-s-09.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


En zo ziet het er uit als ie klaar is, nouja, bijna dan ;)

Orion-s-10.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Orion-s-11.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Ik vind de kleur best wel mooi.

Orion-s-12.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


En ik zal de Orion van de onderkant zeker goed kunnen herkennen in de lucht.

Orion-s-13.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Hier nog een paar foto’s van het materiaal wat ik vandaag heb gekocht.

Orion-s-14.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Het is degelijk spul en dat mag ook wel met zo’n mooie zwever.

Orion-s-15.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


Tot slot nog een paar foto’s van de complete RC die ik ga inbouwen.
De servo’s zijn allemaal van MKS.

Orion-s-16.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!


De aandrijving, die ik eigenlijk voor m’n nieuwe AVA had gedacht, heb ik compleet van Schambeck gekocht.

Orion-s-17.jpg
]

Klik hier voor een grote foto!



Zo, genoeg geschreven.
Ik hoop dat de „bouw“ snel gaat.
Het is tevens ook een mooi leer object voor mij omdat het m’n eerste GFK-CFK model is.


Groetjes en weltrusten,

Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi model..............

en ook mooi om te zien, dat er niet bespaard wordt op de set-up!
Succes met de bouw!
 
Hier dus ook geen half werk... Ik ben benieuwd naar de vliegeigenschappen, Alsook naar jouw bouwervaring/beleving van de Just Friendly. En nee, bij houd het ook nooit op... ;-)
 
klein "probleempje"

Hallo,

Eventjes een tussenvraag.
Ik weet niet precies wat de beste methode is om een gleuf in de vleugel te maken.
Ik heb namelijk 2 opties.
Voordat ik ga lopen knoeien, en zo de vleugel min of meer kapot maak, zou ik willen vragen of iemand mij een tip kan geven wat nu de beste methode is.

De flaps en de ailerons worden aan de bovenkant van de vleugel aangestuurd.
De eerste mogelijkheid is om met een dremelschijf de gleuf aan beide kanten in te snijden.

probleem-1.jpg



Het probleem zit hem dan in de „dwarsgleuf“.
Hoe los ik dat het beste op?
Misschien dmv. een gat boren en eerst dan de 2 lange kanten van de gleuf met de dremel snijden?

probleem-2.jpg



Of zal ik gewoon gelijk met een vijltje alles stukje voor stukje eruit vijlen?

probleem-3.jpg


probleem-4.jpg


probleem-5.jpg



:help:


Ik hoop dat ik me een beetje duidelijk heb kunnen uitdrukken.
Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes,

Jordy
 
ik zou een gaatje boren/dremelen en dan recht dremelen optie 1 dus

scherpe rechte hoeken scheuren eerder dan ronde hoeken(bochten)
 
Hallo Jordy

Gisteren heb ik voor het eerst mijn Orion gevlogen. De gemiddelde snelheid ligt iets hoger bij deze zwever en hij is behoorlijk bewegelijk.
De sleufjes voor de servostangen, bij mij een stukje M2 tapeind, heb ik gedremeld met een puntig steentje. Daardoor is het wel moeilijk om recht te blijven. Onder de huid zit in de lengte richting een verstevigings balkje. Let daar voor op.

Bij het vliegen of liever gezegt het landen krijgen de remflaps het zwaar. De witte spleetafdichting is een beetje beschadigt. Verstandiger zou zijn als je die zou afschuinen. Terug keren naar de gesloten stand verbeterd dan. Bij mij bleven ze af en toe hangen.

Verder weet ik niet of je voldoende ruimte hebt voor servo dragers. De inbouwdiepte is beperkt en de dekseltjes zijn vlak. Succes met de bouw.
 
ik zou een gaatje boren/dremelen en dan recht dremelen optie 1 dus

scherpe rechte hoeken scheuren eerder dan ronde hoeken(bochten)

+1.

Kopse kanten (korte kanten) kun je het best rond (of zo rond mogelijk) houden. Is sterker.



Mannen.... Bedankt!
Ik had daar helemaal niet aan gedacht dat een ronde "hoek" steviger is als een vierkante.
Alweer wat geleerd; ik zuig zulke info letterlijk in me op.
Ik ben af en toe net een spons, ..... maar wel een hele grote hoor ;)

Ook bedankt Frans voor de tips!
Ik zal er rekening mee houden.
Ik denk dat ik volgende week maandag eindelijk kan beginnen met de bouw.
Dan heb ik veel tijd.
Mijn doel is voor Pinksteren te gaan vliegen met de Orion.

Groetjes,

Jordy
 
Hoi Jordy

Ik heb de Orion vandaag weer gevlogen en ik wordt er steeds vrolijker van. Met een 12 x 6 prop gaat het verticaal na een aanloopje. Binnen de 20 seconden heb ik hem uitgezet en was naar schatting op 250 meter. Dan begint het allemaal klein te worden mede omdat je in zijn staart kijkt. Thuis nagemeten bleek dat zo'n 400 Watt te zijn.
Met het vooruitzicht van een F5J wedstrijd heb ik de proppellor geleidelijk verkleind tot 9 x 5 en haal dan ruim 200 meter hoogte binnen 30 seconden motorlooptijd. Daar hoort een 240 Watt bij zo heb ik thuis gemeten. 22 Ampere uit een 3S lipo. Voor het oog een prima klim en met wat wind lijkt het 60 graden.

De wind wakkerde aan tot windkracht 4 schatte ik. Hier blijkt de bewegelijkheid heel prettig te zijn en met een beetje prikken komt hij netjes naar je toe vliegen om met behulp van de flaps te kunnen landen. Kortom een fijn toestel die er voor zorgde dat het andere meegenomen F5J toestel in de auto bleef liggen. Hier ga je veel plezier aan beleven. Lekker compact, zit snel in elkaar en vliegt perfect. Met een beetje warmte boven een geploegde akker kwam ik op 2 maal 9 min. 30 seconden. De laatste met een afdaling van 300 meter in 30 seconden hangend aan de flaps en duikend onder een hoek van ca. 70 graden. Leuk hoor.
 
Voor een 2,5 meter spanwijdte had hij prima F5J eigenschappen. Helaas was er iets met een "distibutsiesnaartje" .......

Dat jij met die vraag komt op zo'n tijdstip is verdacht. Ik heb de wedstrijd met een Mibo Electra gevlogen en had de Orion mee als reserve. Na de wedstrijd even raggen en dat liep verkeert af. Z'n neus stak door een vliegersfout (ja, ja :Fade-color) 12 cm in de grond. De romp heeft scheuren en de vleugel verbinder is gebroken. Ook heeft één vleugel een paar rimpeltjes. Van de electronica is alleen de lipo iets vervorm maar alles werkt nog goed. Misschien dat ie weer over drie weken weer vliegt, dan is jou auto waarschijnlijk ook weer in orde. Je hebt wel wat gemist.
 
dat is zonde fans had het nog niet gehoord toen ik het poste.
ik dacht dat je er de wedstrijd mee zou gaan vliegen vandaar de vraag.
mijn auto was gelukkig niet de distributie riem maar de multiriem (stuurbekrachter aircopomp dynamo waterpomp) maar dat is allemaal al weer gefixt
 
Oh, dat is rot om te horen Frans.
Heel jammer!

Ik denk wel dat de Orion een goede F5J kist is.
Ik hoop het tenminste.
Ik ga de Orion dan gebruiken als er te veel wind staat voor de Super AVA.
We zullen zien.
Vanaf vrijdag heb ik tijd om aan de (in)bouw te beginnen.

Groetjes,

Jordy
 
Servo's?

Goeden middag,

Ik heb weer eens een kleine tussen vraag.
Ik heb hier nog verschillende servo's rondslingeren:

2 x MKS DS65K (met raampjes)
2 x MKS DS6125
4 x MKS DS6100 (met raampjes)

Mijn vraag is of ik het niet beter met de volgende setup kan doen?:

Ailerons 2 x MKS DS65K met servo raampjes
Flaps 2 x MKS DS6100 met servo raampjes
Hoogte en zijroer 2 x MKS DS6100 of 2 x MKS 6125?

Ik denk wel dat de 6125 een beetje erg overkill zijn voor hoogte en/of zijroer.
De Ailerons worden ook niet erg sterk belast en een 65K op zijroer leek me toch niet zo'n goed idee omdat het zijroer best wel eens een stootje bij het landen zou kunnen krijgen.
Dan zijn de 6100 (of de 6125) toch sterker.

De gewichst besparing is dit keer niet belangrijk, maar ik kan er wel een beetje plaats door sparen, wat veel belangrijker is.
Wat denken jullie? beter zo of toch nog een andere versie?


Ik heb trouwens de motor met de 16x8 schroef ééns een paar rondjes laten draaien.
Ik weet wel zeker dat de Orion daarmee loodrecht naar boven gaat totdat ik de kist niet meer kan zien ;)
Met een volle 3s-1250 mAh trekt het motortje 52A.

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy

ps. Leve de Koning ;):p
 
Laatst bewerkt:
Back
Top