Hallo,
Ik meld me weer eens een keer.
Ik had de laatste 2 maanden heel erg veel te doen en helaas bijna geen tijd meer voor m’n hobby.
De Super AVA Pro 4 Flaps (versie 2) is nog steeds niet klaar en de ELF ligt ook nog steeds te wachten totdat ik de servo’s inbouw.
Er zijn ook nog eens 2 nieuwe projecten erbij gekomen, namelijk:
Een Just Friendly (3 meter zwever zelfbouw)
en een
Waneer houd het op.... Het vervolg!!! draadje van Douglas

Omdat ik ook nog eens van Graupner naar Jeti ben geswitched, bleef van m’n vrije tijd nog minder over omdat ik eerst het Jeti systeem moest leren kennen.
Na lang wachten heb ik gisteren eindelijk m’n NAN Orion (Insider) gekregen.
Ik had het model begin November besteld en heb er dus bijna een half jaar op moeten wachten.
De Orion wordt de opvolger en tevens ook een upgrade van m’n goede oude Multiplex Cularis.
Hier is nog een link naar het draadje van mijn „zoektocht“
ik-ben-op-zoek-naar-een-opvolger-voor-mijn-cularis-gevonden-het-wordt-een-orion-e-zie-pagina-3-a
De Orion moet mijn thermiek zwevertje worden en stevig genoeg zijn voor als er meer wind is.
Tevens wil ik dit model vaker mee nemen als ik met m’n vrouw en zoontje in de Zwitserse bergen aan het wandelen ben.
Dat doen wij best wel vaak en de Orion past goed in m’n rugzak.
De Orion bestaat compleet uit GFK-CFK en de vleugels zijn behoorlijk stevig.
Toch ist de zwever erg licht en niet te groot en met ca. 2,4 meter span en ca. 1,3 meter lengte ook nog ééns makkelijk te transporteren
Ik heb tijd genoeg gehad om te overleggen wat ik er nu alles in ga bouwen.
Ik was begonnen met een goedkope set-up, maar daar was ik eigenlijk toch niet zo gelukkig mee.
Het is dan toch maar weer „high-end“ geworden.
Hier de actuele set-up:
Motor: Florion Schambeck Powerline Micro 1025/F5J
ESC: YGE 60A
RFM-CFK Spinner en 16x8 CFK klapschroef
Lipo: SLS 3s 1250mah
Ontvanger: Jeti R8
Telemetrie: Unisens-E
Ailerons: 2 x MKS DS6100 met servoraampjes
Flaps: 2 x MKS DS6100 met servoraampjes
Hoogetroer: 1 x MKS DS6125
Zijroer: MKS DS65K
Het gewicht van de Orion schat ik op ca. 1450-1500 gram kant en klaar.
Ik heb nog ééns alle delen gewogen en hier het resultaat:
Romp: 235 gram
Vleugel rechts: 306 gram
Vleugel links: 303 gram
Hoogteroer: 52 gram
Vleugelverbinder: 36 gram
Servokapjes: 12 gram
Dat is een totaal leeg gewicht van 944 gram
De aandrijving incl. Lipo, Spinner, Klapschroef, motor, ESC, UniSens-E en ontvanger wegen samen 339 gram.
De servo’s met raampjes wegen 76 gram.
De stangetjes, klemmen etc. wegen 16 gram.
Kloddertje epoxy en een servoraampje voor hoogte en zijroer (zelfbouw): ca. 75 gram.
Eventueel nog 50 gram lood in de neus
Dat is dan ongeveer 1450-1500 gram start gewicht.
Ik ga dit keer niet op elke gram letten.
Dat heb ik bij de AVA en de ELF al meer als genoeg gedaan.
De Orion vliegt heel goed tussen de 1400-1800 gram dus dat zit wel lekker.
Tot slot nog een paar foto’s van de Orion zoals ik het gisteren heb gekregen.
Ik heb het model besteld zonder alle kleine stangetjes, klemmen en kogelkopje.
Die heb ik vandaag dus nog erbij gekocht.-
De bouw gaat vanaf volgende week beginnen en ik hoop er snel mee klaar te zijn.
Zoals altijd doe ik de foto’s weer met 800x600 hoogladen en een link erbij voor een 1600x1200 foto (sorry Ron) zodat alle details nog beter te zien zijn.
Hier is de Orion.
]
Klik hier voor een grote foto!
Ik heb een wit-rode Orion besteld omdat ik dat wel een leuke combinatie vindt voor zo’n zwevertje.
Klik hier voor een grote foto!
Klik hier voor een grote foto!
De kwaliteit is echt heel erg goed en er is niet te zuinig met CFK omgegaan.
Klik hier voor een grote foto!
De vleugelpen is zo hard als staal. Dat breekt nooit of te nimmer in de lucht.
Klik hier voor een grote foto!
Ook in de romp zit meer als genoeg CFK.
]
Klik hier voor een grote foto!
]
Klik hier voor een grote foto!
]
Klik hier voor een grote foto!
En zo ziet het er uit als ie klaar is, nouja, bijna dan
]
Klik hier voor een grote foto!
]
Klik hier voor een grote foto!
Ik vind de kleur best wel mooi.
]
Klik hier voor een grote foto!
En ik zal de Orion van de onderkant zeker goed kunnen herkennen in de lucht.
]
Klik hier voor een grote foto!
Hier nog een paar foto’s van het materiaal wat ik vandaag heb gekocht.
]
Klik hier voor een grote foto!
Het is degelijk spul en dat mag ook wel met zo’n mooie zwever.
]
Klik hier voor een grote foto!
Tot slot nog een paar foto’s van de complete RC die ik ga inbouwen.
De servo’s zijn allemaal van MKS.
]
Klik hier voor een grote foto!
De aandrijving, die ik eigenlijk voor m’n nieuwe AVA had gedacht, heb ik compleet van Schambeck gekocht.
]
Klik hier voor een grote foto!
Zo, genoeg geschreven.
Ik hoop dat de „bouw“ snel gaat.
Het is tevens ook een mooi leer object voor mij omdat het m’n eerste GFK-CFK model is.
Groetjes en weltrusten,
Jordy
Ik meld me weer eens een keer.
Ik had de laatste 2 maanden heel erg veel te doen en helaas bijna geen tijd meer voor m’n hobby.
De Super AVA Pro 4 Flaps (versie 2) is nog steeds niet klaar en de ELF ligt ook nog steeds te wachten totdat ik de servo’s inbouw.
Er zijn ook nog eens 2 nieuwe projecten erbij gekomen, namelijk:
Een Just Friendly (3 meter zwever zelfbouw)
en een
Waneer houd het op.... Het vervolg!!! draadje van Douglas


Omdat ik ook nog eens van Graupner naar Jeti ben geswitched, bleef van m’n vrije tijd nog minder over omdat ik eerst het Jeti systeem moest leren kennen.
Na lang wachten heb ik gisteren eindelijk m’n NAN Orion (Insider) gekregen.
Ik had het model begin November besteld en heb er dus bijna een half jaar op moeten wachten.
De Orion wordt de opvolger en tevens ook een upgrade van m’n goede oude Multiplex Cularis.
Hier is nog een link naar het draadje van mijn „zoektocht“
ik-ben-op-zoek-naar-een-opvolger-voor-mijn-cularis-gevonden-het-wordt-een-orion-e-zie-pagina-3-a
De Orion moet mijn thermiek zwevertje worden en stevig genoeg zijn voor als er meer wind is.
Tevens wil ik dit model vaker mee nemen als ik met m’n vrouw en zoontje in de Zwitserse bergen aan het wandelen ben.
Dat doen wij best wel vaak en de Orion past goed in m’n rugzak.
De Orion bestaat compleet uit GFK-CFK en de vleugels zijn behoorlijk stevig.
Toch ist de zwever erg licht en niet te groot en met ca. 2,4 meter span en ca. 1,3 meter lengte ook nog ééns makkelijk te transporteren
Ik heb tijd genoeg gehad om te overleggen wat ik er nu alles in ga bouwen.
Ik was begonnen met een goedkope set-up, maar daar was ik eigenlijk toch niet zo gelukkig mee.
Het is dan toch maar weer „high-end“ geworden.
Hier de actuele set-up:
Motor: Florion Schambeck Powerline Micro 1025/F5J
ESC: YGE 60A
RFM-CFK Spinner en 16x8 CFK klapschroef
Lipo: SLS 3s 1250mah
Ontvanger: Jeti R8
Telemetrie: Unisens-E
Ailerons: 2 x MKS DS6100 met servoraampjes
Flaps: 2 x MKS DS6100 met servoraampjes
Hoogetroer: 1 x MKS DS6125
Zijroer: MKS DS65K
Het gewicht van de Orion schat ik op ca. 1450-1500 gram kant en klaar.
Ik heb nog ééns alle delen gewogen en hier het resultaat:
Romp: 235 gram
Vleugel rechts: 306 gram
Vleugel links: 303 gram
Hoogteroer: 52 gram
Vleugelverbinder: 36 gram
Servokapjes: 12 gram
Dat is een totaal leeg gewicht van 944 gram
De aandrijving incl. Lipo, Spinner, Klapschroef, motor, ESC, UniSens-E en ontvanger wegen samen 339 gram.
De servo’s met raampjes wegen 76 gram.
De stangetjes, klemmen etc. wegen 16 gram.
Kloddertje epoxy en een servoraampje voor hoogte en zijroer (zelfbouw): ca. 75 gram.
Eventueel nog 50 gram lood in de neus
Dat is dan ongeveer 1450-1500 gram start gewicht.
Ik ga dit keer niet op elke gram letten.
Dat heb ik bij de AVA en de ELF al meer als genoeg gedaan.
De Orion vliegt heel goed tussen de 1400-1800 gram dus dat zit wel lekker.
Tot slot nog een paar foto’s van de Orion zoals ik het gisteren heb gekregen.
Ik heb het model besteld zonder alle kleine stangetjes, klemmen en kogelkopje.
Die heb ik vandaag dus nog erbij gekocht.-
De bouw gaat vanaf volgende week beginnen en ik hoop er snel mee klaar te zijn.
Zoals altijd doe ik de foto’s weer met 800x600 hoogladen en een link erbij voor een 1600x1200 foto (sorry Ron) zodat alle details nog beter te zien zijn.
Hier is de Orion.

Klik hier voor een grote foto!
Ik heb een wit-rode Orion besteld omdat ik dat wel een leuke combinatie vindt voor zo’n zwevertje.

Klik hier voor een grote foto!

Klik hier voor een grote foto!
De kwaliteit is echt heel erg goed en er is niet te zuinig met CFK omgegaan.

Klik hier voor een grote foto!
De vleugelpen is zo hard als staal. Dat breekt nooit of te nimmer in de lucht.

Klik hier voor een grote foto!
Ook in de romp zit meer als genoeg CFK.

Klik hier voor een grote foto!

Klik hier voor een grote foto!

Klik hier voor een grote foto!
En zo ziet het er uit als ie klaar is, nouja, bijna dan


Klik hier voor een grote foto!

Klik hier voor een grote foto!
Ik vind de kleur best wel mooi.

Klik hier voor een grote foto!
En ik zal de Orion van de onderkant zeker goed kunnen herkennen in de lucht.

Klik hier voor een grote foto!
Hier nog een paar foto’s van het materiaal wat ik vandaag heb gekocht.

Klik hier voor een grote foto!
Het is degelijk spul en dat mag ook wel met zo’n mooie zwever.

Klik hier voor een grote foto!
Tot slot nog een paar foto’s van de complete RC die ik ga inbouwen.
De servo’s zijn allemaal van MKS.

Klik hier voor een grote foto!
De aandrijving, die ik eigenlijk voor m’n nieuwe AVA had gedacht, heb ik compleet van Schambeck gekocht.

Klik hier voor een grote foto!
Zo, genoeg geschreven.
Ik hoop dat de „bouw“ snel gaat.
Het is tevens ook een mooi leer object voor mij omdat het m’n eerste GFK-CFK model is.
Groetjes en weltrusten,
Jordy
Laatst bewerkt door een moderator: