Bouwbeschrijving ELG 4.0

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 17 okt 2019.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Bouwbeschrijving ELG 4.0

    Deel 1

    Maarten en ik zijn een nieuw project gestart met de titel ELG 4.0
    Nadat we de ELG-MP hebben gebouwd, spanwijdte 1,5 meter, én op dit moment volop genieten van de fantastische vliegeigenschappen, hebben we besloten dat we al onze ervaringen en technieken, opgedaan met de bouw van onze ELG’s nu twee maal een 4 meter ELG gaan bouwen!
    Onze streven is, een zo’n ligt mogelijk model te bouwen!
    Voor de rompboot hebben we de maten bepaald n.a.v. welke motor, servo’s en lipo-pakket erin moeten passen. Voor de romp-buis hebben we gekozen voor een deel van een carbon vishangel. De grootse diameter hiervan is 30 mm en de lengte is 110 cm.
    Samen met de rompboot zal dit totaal uitkomen op ca. 170 cm.
    Na alle maten én vormen te hebben bepaald is Maarten aan de gang gegaan met het 3D tekenen van onze romp. Daarna zijn de gegevens hiervan omgezet in G-code zodat de 3D printer aan de het werk kon. De romp wordt in 3 delen geprint i.v.m. de maximale printmaten van de 3D printer en daarna aan hebben we ze aan elkaar gelijmd. De printer heeft zijn werk reeds gedaan en we hebben met tape de 3 delen aan elkaar gemaakt. Ook de carbon buis hebben we er voor de 1e foto’s aan geschoven! Zie onderstaande foto’s en filmpje.

    ELG-Four 002.jpg ELG-Four 003.jpg ELG-Four 004.jpg
    ELG-Four 005.jpg



    ELG-Four 006.jpg ELG-Four 007.jpg ELG-Four 008.jpg
     
    ISOLA2, aurectar, Ariel en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Gradje 49

    Gradje 49

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Eindhoven
    En dat ga ik ook weer volgen:banana:
     
  3. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.156
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gaaf! Veel succes met de bouw.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Cool!! Succes met de bouw.
     
  5. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 2

    Na het mooie te hebben bewonderd, hebben we de tape eraf gehaald, de lijmvlakken opgeruwd en de 3D delen met cyanoacrylaat aan elkaar gelijmd. Daarna de romp wat opgeschuurd, voorzien van een dikke laag 2 componenten plamuur en toen alles was uitgehard nogmaals geschuurd.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 009.jpg ELG 4.0 - 010.jpg ELG 4.0 - 014.jpg ELG 4.0 - 016.jpg

    Na nog enkele stukjes te hebben bij geplamuurd én geschuurd is de romp voor de eerst keer in de primer gespoten. Na het uitharden, deze geschuurd met waterproef schuurpapier K400 en nog een keer in de plamuur gespoten en voor de laatste keer geschuurd. Toen was de moeder-romp klaar!
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 017.jpg


    Hier gaan we een mal van maken!
    Eerst een plaatje multiplex gehaald en hierop de dwarsdoorsnede van de romp afgetekend. Het aftekenen hebben gedaan met een klein blokhaakje met hieraan een pootlood stiftje gemonteerd met tape.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 019.jpg ELG 4.0 - 020.jpg

    Daarna, met de decoupeerzaag de “romp” eruit gezaagd en met een vijl en schuurpapier alles pas gemaakt zodat de romp half in het opmaat gemaakte “gat” past.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 021.jpg ELG 4.0 - 022.jpg ELG 4.0 - 024.jpg

    Volgende keer gaan we weer verder !
     
    Berrie, tjarko, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.156
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ben benieuwd hoe je de mal gaat maken tpv het kapje over de voorvleugel.
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Hebben we iets voor bedacht Berry, we gaan je verassen! ( Hopen we )
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  8. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 3

    Daar de mal een flens moet hebben gaan we rondom de romp, op het multiplex, een rand aanbrengen. Dit doen d.m.v. een latje van 8x8 mm.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 026.jpg

    Om te voorkomen dat de romp “los” komt, fixeren we hem aan de onderzijde met wat nopjes hotmelt lijm.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 035.jpg ELG 4.0 - 036.jpg


    Omdat het uitzagen van de romp doorsnede nooit 100% kan aansluiten gaan we deze, nog openstaande spleetjes opvullen met boetseerklei. Met een haaks spateltje kun je zo de hoek mooi recht maken.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 029.jpg ELG 4.0 - 030.jpg ELG 4.0 - 032.jpg

    Om het geheel goed op de werkbank te kunnen zetten hebben we aan de onderzijde 2 latten geschroefd.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 037.jpg

    Nu alles nog in de lossing wax (6x ) en we gaan volgende keer beginnen aan de mal!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 033.jpg ELG 4.0 - 034.jpg
     
    aurectar, Berrie, M.l.v.Doesburg en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Bennebroek
    Wat een gaaf project dit! Geweldig:thumbsup:
     
  10. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 4

    Alles is nu 6 x in de wax gezet en we gaan beginnen met de een laag gel-coat aan te brengen. Dit is een stroperige massa die niet naar beneden druipt. Hierdoor kun je een vrij dikke, harde toplaag aanbrengen zonder lucht insluitingen.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 039.jpg ELG 4.0 - 041.jpg

    Op de gel-caot hebben we diverse lagen glasvezel met epoxy gezet. De randen hebben we vol “gestort” met een papje carbonvezel met epoxy. Deze carbonvezels heb ik zoveel liggen dat het hier een uitkomst was om er eens wat van gaan te gebruiken! Deze rand gaat straks de flens van de 1e mal helft worden.
    Zie onderstaande foto’s. (45-46)
    ELG 4.0 - 045.jpg ELG 4.0 - 046.jpg

    Nadat alles is uitgehard hebben we met een Dremel de randen carbon met de latjes gelijk geschuurd en daarna de latjes verwijderd en de romp met halve mal los gemaakt van de bouwplaat.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 047.jpg
    ELG 4.0 - 048.jpg ELG 4.0 - 050.jpg ELG 4.0 - 051.jpg

    Het 1e mal deel is nu klaar! Voor het 2e deel gaan we aan de rand aan de flens, een opstaande kant maken. Dit hebben we gemaakt van een strook formica die we met dubbelzijdige tape hebben vast gelijmd. De hoekjes hebben we extra stevig gemaakt door ze vast te lijmen met maagzout in combinatie met 10 seconden lijm!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 055.jpg ELG 4.0 - 053.jpg


    Alles moet nu nog 6 x in de wax worden gezet en daarna kunnen we verder met mal deel 2
     
    tjarko, M.l.v.Doesburg, flymax en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 5

    Voor de 2e keer alles voor de 2e mal helft, 6 x in de wax gezet!
    Zie onderstaande foto
    ELG 4.0 - 056.jpg

    Alles is nu klaar voor het opbouwen van het 2e mal deel. Dus ook hier de diverse lagen glasmat met epoxy aangebracht en de randen weer opgevuld met de carbonvezels.
    Alles weer laten uitharden en met de Dremel de flens afgewerkt en de hulp randen verwijderd.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 057.jpg

    ELG 4.0 - 058.jpg


    ELG 4.0 - 060.jpg ELG 4.0 - 070.jpg

    De gehele romp is nu ingepakt en we gaan de 1e halve mal van de romp proberen te scheiden! Altijd een spannend moment, hoe ziet alles eruit én lost alles goed!
    Dit doen we door aan beide zijden van de mal, op de hoogte van het brugstuk waar de vleugel komt, een dik plamuurmes te tikken. Als het goed is komt nu de mal los van de moederromp! En ja, het is goed!!! Alles kwam zeer makkelijk los.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 061.jpg ELG 4.0 - 062.jpg ELG 4.0 - 063.jpg ELG 4.0 - 064.jpg
    ELG 4.0 - 066.jpg

    De mal voor de romp is nu klaar. We gaan volgende keer de mal maken voor de cockpit.
     
    Helikapoter, aurectar, DirkSchipper en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.156
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vakwerk! :thumbsup:
     
  13. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.423
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat een leerzaam draadje.
     
  14. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Dank je Berrie,
    binnenkort gaan we de proefjes maken met de geadviseerde tape op de Milar.
    Ik laat het je, zoals beloofd, nog weten wat het resultaat is!!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 6

    Op de bovenzijde van de basis romp gaan we de cockpit-mal maken!
    Hiervoor hebben we dit deel nogmaals opgeschuurd en in de lak gespoten. Dit doen we omdat in deze mal, de carbon cockpit straks gemaakt gaat worden en dus moet glanzen voor een mooi, glanzende cockpit.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 076.jpg

    Daarna hebben we de cockpit vorm bepaald, deze uit papier geknipt en met folie op de romp geplaatst om te zien hoe deze vorm “paste”
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 075.jpg

    Nadat we beide een "akkoord" hebben gegeven konden we verder met de productie van onze cockpit-mal.
    Eerst het gespoten deel weer 6 x in de wax, dan in de gelcoat, diverse lagen glas erover en enkele strookjes carbon voor de stijfheid.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 082.jpg ELG 4.0 - 083.jpg ELG 4.0 - 086.jpg ELG 4.0 - 088.jpg

    Nu kan alles weer uitharden!
    Ná het uitharden hebben we de cockpit-mal van de romp genomen en de papieren cockpit-mal met Prit lijm in de mal gelijmd. We kunnen nu de mal op de juist maat afwerken.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 089.jpg ELG 4.0 - 092.jpg ELG 4.0 - 093.jpg

    Volgende keer gaan we een cockpit maken.
    We gaan kijken of een Kevlar cockpit “mooi” is !!
    p.s.
    12 cm is maat van voorzijde cockpit tot aan de neus van de romp.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
    TheNorb en Berrie vinden dit leuk.
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    811
    Weer prachtig gemaakt allemaal!

    Je zou kunnen overwegen om e mal aan de achterzijde open te laten (maken), en bij de cockpit ook. Om de beide helften nat in nat met elkaar te verbinden..
    Ben benieuwd hoe jullie dat nu willen doen, er zijn meerdere methodes uiteraard.
    En de cockpit kap, op de romp of er verdiept in?
     
  17. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Tjarko,
    mijn eerste rompen maakte ik ook nat in nat en waren natuurlijk op de naad heel sterk!
    Toch hebben Maarten en ik besloten dat we voortaan 2 halve romp-delen in de mallen maken en daarna deze aan elkaar maken.
    Waarom? Wij willen een romp die sterk is en die vooral weinig weegt!
    Daarom werken wij met vacuüm. Al het teveel aan epoxy wordt door de gaatjes in de folie in het keukenpapier "gezogen" en weegt elk romp-deel minimaal!
    Daarna zetten we de 2 romp-delen aan elkaar met een strookje carbon van 45/45 graden. Deze rompen zijn óók heel sterk !!
    En de cockpit gaan we in de romp laten vallen.
    Je gaat het allemaal zien!
     
    M.l.v.Doesburg en tjarko vinden dit leuk.
  18. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 7

    Nadat we de cockpit-mal hebben behandeld met PVA, een vloeibaar lossingsmiddel, dat na het drogen een plastic film achterlaat in de mal, kunnen we verder.
    Over de PVA film smeren we een epoxy laagje waar de Kevlar op gelegd wordt.
    Over de “natte” Kevlar leggen we de plastic gaatjes folie en daarop een laagje van 3 x dikke keukendoek.
    Dit alle gaat in de “ vacuüm-zak “ en dan voor 14 uur in de 40 graden oven!!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 094.jpg ELG 4.0 - 105.jpg ELG 4.0 - 096.jpg

    En dan na 14 uur de cockpit uit de mal!
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 108.jpg

    De cockpit ziet er netjes uit, maar …….je kunt Kevlar na te zijn uitgehard, niet netjes op maat schuren!!!
    Knippen gaat nog wel, met een speciaal geprepareerde schaar, maar schuren gaat echt niet. De Kevlar gaat dan nl pluizen op de randen.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 110.jpg

    We gaan dus maar weer over op de Carbon cockpit, ook best gaaf!

    Tussendoor hebben we ook gewerkt met wat 2 componenten siliconen.
    In de mal van de romp zit het “ kapje “ dat straks over de vleugel valt. Dit deel van de mal is moeilijk, netjes te voorzien van glas-mat, gedrenkt in epoxy. Daarvoor hebben we dit deel van de mal voorzien van een stukje tape en het hoekje vol gegoten met 2 componenten siliconen. Na uitharden hebben de silicoontjes eruit gehaald.
    Bij het maken van de romp, leggen we in deze moeilijke hoekjes de natte glas-mat en drukken hier, ligt de silicoontjes in. Bij het vacuüm trekken worden deze dan goed aangedrukt! Hierover later meer.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 099.jpg
    ELG 4.0 - 100.jpg ELG 4.0 - 102.jpg

    ELG 4.0 - 097.jpg

    Weer een klusje geklaard!
     
    TheNorb en Berrie vinden dit leuk.
  19. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Goirle
    Deel 8


    De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met e.e.a. te bedenken én te testen.
    Zo hebben we de nieuwe software gekocht van devWing Foam. Deze is toch weer een heel stukje complexer als Frofili en vergt toch weer wat proefje met onze nieuwe CNC 4 as bestuurde gloei unit. Ook aan de unit hebben we enkele aanpassing gemaakt en we zijn nu bijna zover dat de eerste vleugeldelen voor ELG 4.0 kunnen gaan gloeien.
    De vleugel gaan we in 3 delen maken, een middelstuk van 170 cm met hieraan 2 tips van 115 cm; totaal dus 400 cm ofwel 4 meters!
    Deze tips gaan we bevestigen met 2 carbon pennen van 10x15 mm en L=120 mm
    Hiervoor hebben we de metalen mal al klaar en ook reeds 6 x in de wax gezet.
    De mal bestaat uit een basisplaat met hierop een strip onder een hoek van 3 graden.
    Tegen deze strip bouten we rechts en links een strip. Hierdoor ontstaat een U-profiel. In deze U komt een bovenplaat waarop óók een strip zit met een hoek van 3 graden. Als we deze bovenplaat in de U plaatsen ontstaat er een ruimt van 10 mm zodat er een totale kamer ontstaan van 15x10 mm. Deze gaan we vooraf vullen met carbon.
    Het voorbereidende werk zit er bijna weer op en we gaan het nieuwe jaar in vol nieuw energie om van ons ELG 4.0 project een succes te maken!
    Hieronder enige foto’s van de proefjes.
    ELG 4.0 - 112.jpg
    ELG 4.0 - 115.jpg ELG 4.0 - 116.jpg ELG 4.0 - 119.jpg
    ELG 4.0 - 124.jpg ELG 4.0 - 126.jpg ELG 4.0 - 128.jpg ELG 4.0 - 129.jpg ELG 4.0 - 122.jpg
     
    TheNorb en Theo P vinden dit leuk.
  20. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.505
    Locatie:
    Gouda
    10x15 is flink ruim bemeten. Je zou er een kern van schuim of balsa in kunnen verwerken waarover je een carbon kouw schuift en daarna inbed in de carbon rovings.
    Als massieve pen zal 8 x 8 mm ook nog zeker ruim voldoende zijn.
    Wel graag na het uitharden een paar uur temperen bij 80 graden.
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina