Bouwbeschrijving rookgenerator

  • Topicstarter Topicstarter davincituning
  • Startdatum Startdatum
D

davincituning

Guest
Rookgenerator

Zoals beloofd hier het bouwverslag van mijn rookgenerator.

Waarschuwing
Tijdens het lezen van dit topic mag er gerookt worden!!

full

Zo ziet het er ongeveer uit, tekening gekregen van een bevriend hobby genoot uit de USA.






Wat heb je nodig:
  • Rookvloeistof voor prof. rookmachines
  • Glasvezelkoord 8 of 10 mm (wordt gebruikt in houtkachels)
  • Weerstandsdraad ( uit oude haarföhn )
  • Kleine ventilator (40 x 40)
  • Keramische kroonsteen
  • Warmte bestendige behuizing
  • Diverse metaalwaren (hebben de meeste wel in huis)
Als eerste beginnen we met het verwarmings element.

Hiervoor gebruik ik een haarföhn, hierin bevind zich een weerstandsdraad die zeer geschikt is voor het maken van een verwarmings element, deze is meestal wel ergens in huis te vinden of op rommelmarkten en kringloop winkels voor heel weinig geld. Ook kun je weerstandsdraad natuurlijk bestellen bij conrad.

Het bepalen van de lengte van de draad is vrij simpel, neem een goede 12V accu (wel eerst goed opladen).
Haarföhn demonteren en weerstandsdraad er uithalen. Sluit een kant van deze draag aan op een accupool, en op de andere pool van de accu een testsnoer met krokodillenbekjes.
Klem nu het vrije krokodillenbekje aan op het andere eind van het stuk weerstandsdraad.
Houd hierbij rekening dat je minimaaal een stuk van 30cm weerstandsdraad gebruikt, schuif nu het klemmetje over de draad richting de accu tot dat de draad begint te gloeien , nu heb je ongeveer de juiste lengte die je nodig hebt. Meet dit op, is makkelijk voor later.

Nu kun je beginnen met het bouwen van het element.
Neem een stukje buis (messing ,staal alu) met een diameter van 4mm en wind hierop je stuk weerstands draad in een mooie spiraal. Dit gedaan te hebben komt er nu even iets lastigs, je moet dit spiraaltje in een stuk glasvezelkoord zien te krijgen. Zelf gebruik ik hiervoor een een bic balpen en een stuk buis(+/- diam.8mm). Eerst het koord over de balpen schuiven om het koord op te rekken , balpen voorzichtig er uit trekken en het buisje nu in het koord schuiven.
Nu kun je het spiraaltje via het buisje in het koord laten glijden en het buisje er weer uithalen, en zit het spiraaltje in het koord.

full


full


full


Nu haal je met een klein punt tangetje de beide uitenden van het spiraaltje door het koord voorzichtig naar buiten. Neem nu een stukje messing buis(dunwandig binnendiam 8mm)
en schuif voorzichtig het koord met het spiraaltje erin door het messing buisje.
Zorg dat de uiteindjes van het spiraal nu ongeveer 5mm buiten het buisje steken, hier aan komen de aansluitingen voor de stroom straks op gekrompen. Knip het koord wat nu nog onder het element uitsteekt op lengte, ongeveer 5cm uitstekend.

Om het element van stroom te kunnen voorzien, gebruik je dunne messing buis. Met een krimptangetje of gewoon tangetje knel je aan beide uiteinden een stukje buis. Van een stuk
hitte bestendige silicone draad strip je twee stukjes mantel en schuif deze aan over de aansluitingen zodat de aansluitingen zijn geïsoleerd t.o.v de buis om het element.

full


Je hebt nu de aansluitingen gereed. en je element is nu klaar, eventueel kun je het element nu testen met de rookvloeistof. Solderen van de aansluitingen is niet mogelijk i.v.m de hitte van de draad, daarom klem je deze vast. De rookvloeistof die ik gebruik is van Eurolite en je moet dan de C of E versie hebben. C is normale rook en E is dichte rook. Het testen van het element kun je gewoon in een tupperware doosje ofzo doen. Vullen met een beetje rookvloeistof en het element er inhangen met het uitstekende koord naar beneden in de vloeistof gericht. Het onderste stuk van de messingbuis die om het element zit moet ook in de vloeistof zitten om het zogenaamde capillair effect te verbeteren , dus de werking is in principe het zelfde als een ouderwetse olielamp. Let op bij het testen het element wordt heet!!
Als het goed is zie je een rookpluimpje verschijnen, blaas je een beetje lucht over de bovenkant van het element zal je zien dat er meer rook ontstaat.

Dit is het eerste deel ik hoop dat je er wijs uit kunt worden.
Binnenkort de behuizing en de aansluitingen.

full

uiteindelijk moet het dit worden.

Groeten Vincent
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat is er dan jammer?

verder een heel mooi project, ik heb zelf gewone rookmachines, dus weet hoe ze werken. zou het alleen, als je iets meer ruimte hebt, en hem dus groter kunt maken, niet beter voor de rookoutput zijn om er een pompje op te zetten ipv met het olielamp systeem?

groet vincent
 
Laatst bewerkt:
zou het alleen, als je iets meer ruimte hebt, en hem dus groter kunt maken, niet beter voor de rookoutput zijn om er een pompje op te zetten ipv met het olielamp systeem?

groet vincent

Je hebt maar weinig rookvloeistof nodig om rook te krijgen, dus zou je een pompje gaan gebruiken zal je ook de temperatuur van het element moeten verhogen. Dit betekend meer stroom verbruik en een hoger vloeistof verbruik. Het is de bedoeling om een eenvoudig systeem te maken met een laag energie verbruik, en wat er niet inzit kan ook niet kapot gaan.

Groeten Vincent
 
zeer mooie uitleg.

bedankt voor deze info.

Wel nog een vraagje. Is het mogelijk rook op te slaan in een fles bv.

Waarom?
Ik zou rook willen maken die uit een verschillende kanonslopen tegelijkertijd moet komen.
Dus beperkt in hoeveelheid en tijd !!!
 
dan zou ik meerdere rookmachientjes maken, rook uit de fles krijgen gaat lastig, alleen miss met iets van een zuiger systeem ofzo, maar denk dat dat veel te groot/omslachtig word
 
Pasop ,ik ben nog aan het nadenken/fantaseren.
Is begonnen toen ik het werkend scheepsgeschut zag.


Bedoeling is dat een 12-tal kanonnen (gelijktijdig) per dek (behalve het bovenste) gaan vuren dmv heldere leds, geluid erbij en via 4 kanonnen rook naar buiten laten komen.

Geluid en leds is te doen,denk ik.Maar de rook?

Ipv van een zuigersysteem kan ik ook bv een ballon vullen met rook.
Deze ballon zit in een fles ter bescherming.

Mijn vraag is nu veranderd de rook niet in de fles. bv condenceren.

1_Afbeelding_249.jpg



Voor alle duidelijkheid.
Dit is nog maar een fantasietje.
 
rook blijft wel even goed, alleen weet ik niet precies wanneer het condenseert, ik denk na een tijdje wel, om dat het vloeistof is die warm is
 
zeer mooie uitleg.

bedankt voor deze info.

Wel nog een vraagje. Is het mogelijk rook op te slaan in een fles bv.

Waarom?
Ik zou rook willen maken die uit een verschillende kanonslopen tegelijkertijd moet komen.
Dus beperkt in hoeveelheid en tijd !!!

Dit zette mij ook even aan het denken, als je een klein druppeltje van de vloeistof op een hete soldeerbout laat vallen, krijg je een vrij hevig rook pluimpje.
Dit is een soort van brainstorm op de vroege ochtend (na een nachtdienst) .
soldeerbout is heet + druppel rookvloeistof = rook burst
Gloeiplug(nitro motor) ook heet past mischien in een kanon + druppel = rook burst.
Rest alleen nog de vraag hoe krijg je een druppeltje in het kanon ?

Na het weekend komt het vervolg van het bouwverslag.
iedereen bedankt voor de leuke reacties.
 
je kan kanon deel vullen met vloeistof, en door stroom op de gloeiplug te zetten warmt het pas op en komt er rook.
 
kun je dan niet gewoon de rook in een vlesje uit laten komen en dan zo snel mogelijk naar je kannonen met kleine buisjes???
lijkt mij kunnne.
 
bedankt allemaal om mee te denken. :p:p

Ik zat ook te denken om allemaal buisjes te leiden naar de kannonnen.
Een 12Vwaterpomp( die 12u mag droogdraaien) gebruiken om de rook ergens uit te zuigen.Alleen moet er dan van ergens lucht bijkomen anders trek ik vacuum.

Gloeidraad of bougie om de rook op te wekken.

Hoe druppellen daar ben ik nog niet uit.
Eens googlen of er geen (elektromagnetische) kleppen bestaan in de modelbouw om de leiding af te sluiten /openen.

't Zal nog niet voor morgen zijn denk ik :p:p
 
Pasop ,ik ben nog aan het nadenken/fantaseren.
Is begonnen toen ik het werkend scheepsgeschut zag

Denk eens aan een simpel compressortje op de wal. Drukvaatje aan boord. Vloeistof en verwarmingskamer onder druk direct gekoppelt aan drukvaatje. Één elektrisch bediende klep naar een uitlaat waar meerdere kanonnen op aangesloten zijn.

Vraag is allen of er van de "burst" veroorzaakt door de klep nog wat overblijft bij de kanonnen. Benodigde capaciteit drukvat. En hoe de rookvloeistof zich gedraagt onder druk. Dat laatste voegt waarschijnlijk nog wat extra druk toe.

En hoe je drukvaatjes moet maken weten ze wel op het stoomforum.
 
dat zou je eventueel met een servo kunnen doen, de de slang dichtdrukt. heb een keer in een mba volgens mij zo een plaatje gezien hoe dat werkte, zal straks ff kijken.
 
De truc zit 'm in een beetje snelle klep.
servootje of electromagneetje er aan om te bedienen.
Dat moeten ze ook op het stoomforum al 's gedaan hebben
 
IDEE: Een blaasbalgje (langzaam) vol zuigen met rook en dan in één keer leegblazen via de kanonnen (d.m.v. veer o.i.d.)
 
Zelfbouw rook generator

Hallo Vincent,
Ik volg met belangstelling je project.
Ik ga deze gebruiken voor mijn Happy Hunter.
Als ik je voorbeeld zie, moet het beter werken als de kleine Graupner rookgenerator.

Weet je al wanneer het volgende deel op het forum komt?

Gr.

Wim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top