Bouwbeschrijving X-29

He mensen.

Als ik was begonnen met het bouwen van mijn eigen ontwerp vliegtuig zou ik hier een nieuw topic beginnen, nou bij deze dan.

De bouwbeschrijving staat op de site van de vliegclub : http://www.emvcnieuwkerk.nl/ Onder het tapje bouwactiviteiten, dan bouwbeschrijving X-29 Glider.
De layout is nadat het op internet gezet is een beetje veranderd maar daar moeten jullie dan maar niet naar kijken.

Als je vragen hebt of tips dan zou ik die graag willen horen en beantwoord ik die zover ik kan.

Groeten, Maarten

Verdere links:
- http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=197991&highlight=#197991
- http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=134825&highlight=#134825

Sorry Maarten maar blijkbaar werkt de site van jou club niet bij mij, bij het aanklikken van bouwactiviteiten gebeurd er niets. Ik gebruik wel Mozilla als browser, mogelijks is dit de oorzaak, oh well never mind.

Stevo

Als ik het met Mozilla Firefox open werkt het inderdaad niet.
Misschien heb je er explorer opstaan?
Waarschijnlijk niet want dat is de reden tot firefox.

Dat ziet er goed uit Maarten. :)
Wat weegt die vleugel nu?

Ik las overigens ook ergens dat je de instelhoek niet wist te berekenen;
In mijn Global Hawk draadje staan de berekeningen die ik voor de instelhoek heb gedaan en de gebruikte formules.
Ik heb ook een exceltooltje (gemaakt door forumgebruiker Appie) die dit voor je doet, dus laat maar weten als je er behoefte aan hebt. :)

Je bent verder volgens mij ook wel geinteresseerd in aerodynamica zo te zien. Ik weet niet of je het boek al hebt, maar anders zou ik zeker het boek 'R/C Model Aircraft Design' door Andy Lennon aanschaffen. :)

De vleugel is nu ingedekt en er ligt koolstof in de achterlijst zodat hij mooi strak blijft. Hij weegt nu 350 gram en zal denk ik ongeveer 400 gram gaan wegen. Twee vleugels dus dat is 800 gram en de vleugelpen weegt ook nog eens 200 gram dus dat is al één kilo voor de vleugels. Ik weet niet of dat dat zwaar is of niet, maar het gaat mij er meer om dat hij sterk genoeg is.
De vleugelpen ga ik terzijner tijd vervangen door er een van koolstof met een stalen buitenmantel.

Echt veel kan ik op het moment niet doen want ik zit midden in mijn tentame week.

Ik heb zo eens even op het internet gekeken, maar ik denk dat ik dat boek maar eens ga bestellen. Dat is zeker wel interessant.

Je hebt trouwens een mailtje jonathan :D

beetje late reactie...mja... :oops:
één kilo voor de vleugels.
Dat vind ik wel veel...voor alleen de vleugels. Ik kon de spanwijdte niet zo snel vinden, maar op wat voor vleugelbelasting hoop je uit te komen?

De vleugels van mijn Global Hawk (span. 2.6m) wegen iets van 250g per helft incl servo's en 8/6mm CF-buis. De vleugelpennen zullen iets van 75g per helft wegen, dus voor beide vleugels iets van 650g. En dit is een schuimvleugel...

Het vleugeloppervlakte is 40.3 vierkante dm. Als je dit op internet opzoekt kom je voor een traag model uit op maximaal 20 g/dm2 (tot de tweede) uit, voor een snel model is het 20 t/m maximaal 80 g/dm2. (Maar of dat dat betrouwbare info is weet ik niet)
Waarschijnlijk, tenminste dat zegt mijn gevoel moet hij snel vliegen wil hij in de lucht blijven. Het valt dus onder een snel model. Het maximale gewicht wat hij mag hebben is dus 80*40.3=3224gram Dat zal hij dus never nooit niet gaan wegen. Want er komt een borstelloze motor in met 10 cellen. Dus ik denk/hoop dat ik zo rond de 60g/dm2 uit kom. Het is best wel veel ja dat klopt.
Maar ik wil zo en zo eerst kijken of hij wel echt kan vliegen en als hij het goed doet dan kan ik kijken wat ik nog kan verbeteren. En dan eventueel lichtere en sterkere vleugels maken.
Nu heb ik alles gewoon in 1.5 mm balsa gemaakt.
Bij het ontwerpen heb ik niet overal rekening mee gehouden waardoor ik daarna een zware oplossing moest toepassen om het sterk genoeg te krijgen.
Als hij vliegt komt er zo en zo een sterke lichte koolstof romp voor dus dat scheel dan ook wel weer.

Als je nog suggesties hebt dan wil ik die graag horen.

Groeten Maarten.

En ik dacht dat het een zwever moest worden. :lol: ;)
Ik zou het in ieder geval vanaf nu wel zo licht mogelijk proberen te houden....60g/dm2 is toch wel flink imo...

Sorry dat ik zo laat reageer Igwe.
Nou ik ben bezig met de hele handel te folieen. Dan moet ik nog twee servotjes in de vleugel bouwen.
Er is alleen één tegenvaller, de motor die ik wilde gebruiken samen met de ontvanger en accu zijn naar zijn gort. Afgelopen dinsdag brak de vleugel van mijn stuntzwever doormidden en was het einde oefening.
Maar voor een handstart hoeft alleen het zwaartepunt ff te kloppen. Een andere ontvanger heb ik nog wel.
Vanavond krijg ik de foto's die gemaakt zijn met de mail binnen, die zal ik er morgen proberen op te zetten.

Natuurlijk kun je volgende week zaterdag naar onze jaarlijkse vliegdag (De Funrise) komen, maar Groningen ligt wel een end weg van Tilburg dus....

Groeten, Maarten
en bedankt voor de interessen, doet me goed :D

Maakt niet uit joh...we komen niet allemaal elke dag op het forum. ;)
Maar zonde van de kapotte electronica...hoort erbij he. :evil:
Ik ben benieuwd naar de foto's! Op wat voor gewicht ben je nu uiteindelijk uitgekomen?

En Tilburg is helaas iets te ver vanaf Groningen ja... :)

Hier de beloofde foto's.

PICT0001-1.jpg

PICT0003-1.jpg

Nog niet helemaal gefolied en de recht-links mist een maar toch een mooi gezicht al zeg ik het zelf.

Groeten Maarten

Ja klopt de romp is inderdaad houtbouw.
Hij is 7 bij 7 cm, in de hoeken zijn driehoekige latjes van 15 bij 15 mm ingelijmt, waarna ik de romp heb kunnen afronden. Er zitten ook twee schotten in de romp ter versteveging.

Vanmiddag zijn we begonnen met het handstarten van het vliegtuig. Daaruit bleek dus dat het berekende zwaartepunt voor geen meter klopte. Het moest een heel stuk naar voren.
De instelhoek hebben we -4 graden genomen. Dit omdat de canard eerder moet overtrekken dan de hoofdvleugel.
Het probleem alleen was dat je hem niet kon gooien, tijdens de handstart was hij ook niet echt losgelaten, er was alleen maar gekeken hoe hij reageerde.
Ik had er geen haak onder zitten voor aan de elastiek. Maar dat hebben we even geimproviseerd.

Stapje voor stapje meer spanning op de lier totdat hij los kwam van de grond.
En hij kwam los dat was erg mooi om te zien, maar die vreugde was van korte duur. Hij schiet ineens kaarsrecht omhoog (want zo'n elastiek blijft trekken). En wat omhoog gaat komt ook weer naar beneden. Dus kabats zo recht op de grond.
Rompje doormidden. Zwaartepunt moet dus NOG verder naar voren.

Kan geen foto's laten zien want ik was het fototoestel vergeten.
Komende zaterdag is hij weer gerepareerd, de schade valt opzich mee dus. En dan zorg ik ervoor dat er een fototoestel is

Groeten Maarten.

Back