Zo, eindelijk is het zover. Met het gereedkomen van:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=355820#355820
heb ik eindelijk tijd voor het maken van een “electroduurvluchtzwever”
Ik heb al, lang geleden het een en ander aangekaart in een ander draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15232&start=0
Daarin dwaalde ik ernstig af. Nu een schone start. De bouw is begonnen!!
Eerst maar eens voorstellen wat het gaat worden: (02-08-2006: er zijn inmiddels een paar kleine wijzigingen op deze "setup")
Spanwijdte: 3340mm
Vleugelopp:70.79 dm^2
Stabilo opp: 6.9 dm^2
Tailboom: 938mm
Aspectratio: 15.76
Gem. koorde: 212mm
TVR: 0.431
Profiel: wortel HQW-025-085 , naar tip HQW030-090 (misschien nog een verloopje naar HQW-030-010, wie zal het zeggen?!)
Profiel stabilo: HT12mod (6%)
Profiel Winglet: HQ winglet
Instelhoek: 2.2graden
Zwaartepunt: 98-110mm
Vlieggewicht: 2400gram (dit is een streven)
Min. Vliegsnelheid: 8 m/s (niet geflapt)
Vleugelbelasting: 33.9 gr/dm^2
Even wat verklaringen afleggen (“bronvermeldingen………”):
De vleugelgeometrie is gepikt van de Stratos 2000.
De V-stelling van de Pike Superior.
Staartgeometrie is van de Pike Perfect.
Profielkeuze is gebaseerd op de resultaten van diverse goed presterende zwevers uit het wedstrijdsegment. (Ik heb nevernienooitniegeen wedstrijd aspiraties. Ik wil een lekkere zwever bouwen. That’s it!) Dit kan allemaal niet missen.
Waarom winglets? Al was het alleen maar om te provoceren. Het toepassingsgebied van deze zwever is: Cirkelen en steken. Geen snelheidstaken, zoomstarts, dynamicsoaren, F3F ragwerk of “doelcrashen”. Wat brengt een winglet? Vriend en vijand zijn het er overeens. Stabiler cirkelen. En dat is dan mijn hoofdreden. Ook vermindering van de geinduceerde weerstand. Al zijn de geleerden daar minder over eensgezind in voor dit toepassingsgebied. Je kan ook verminderde geinduceerde weerstand creeren door de spanwijdte te vergroten. Als je de winglets netjes bouwt, goede instelhoeken en twist toepast, de winglet niet te klein maakt (min. Reynoldsgetal!!) dan ondervindt je bij lagere Cl coefficienten (hogere snelheden) minder of geen last van die dingen.
Andere fijnheden:
Ailerons aan de bovenzijde gescharniert.
Gigaflaps, doorlopend tot aan de winglet.
Flaps aan de onderzijde scharnieren.
Spleetafdekking dmv inlooplippen
Rotarydrives. (Jawel, dat wordt nog een mechanisch kunststukje! Bovendien kan ik alle vier de servo’s in het middenpaneel onder brengen. Dat levert kortere snoeren op, lager traagheidsmoment, twee stekkerverbindingen minder en geen uitstekende delen. Al met al moet de vleugel straks snotglad zijn! Je moet wat te dromen hebben….)
Pendelhoogteroer (zo krijg ik geen gedoe met instelhoeken..)
Zo dit zijn aardig wat doelen om de mens van straat te houden.
Ik ga me eerst op de vleugelbouw concenteren. Deze gaat gemaakt worden middels VACUUMTECNIEK. Voor mij is dit een geheel nieuwe wereld. En het tegenovergestelde van mijn Grunau baby waar hout, papier en zijde toegepast werden.
Dit draadje gaat vast lang duren!!
Goed. Om te beginnen moest er een vacuumunit komen. Daar vroeg ik lang geleden al naar. Vervolgens moest ik goed schuim kunnnen snijden. Op www.extremflug.de staat een goede beschrijving van een regelbare stroombron. Deze werkt inmiddels ook naar behoren. Laatst zag ik een draadje van Erik van Dijken een donders handig snijhulpmiddel. Een zwaartekrachtsnijder. Inmiddels is deze ook operationeel. Het werkt geweldig!
Lange tijd was het verkrijgen van Mylar, hulpmiddel voor het verkrijgen van een strak oppervlak, onder vaccuum, een probleem. Ook dat is opgelost en nu is de weg vrij om te gaan bouwen.
Waar te starten bij zoveel nieuwe dingen?! Het stabilo lijkt me een goed punt. Het is een afspiegeling van de vleugelbouw. Met dit verschil dat fouten minder kostbaar zijn. Inmiddels heb ik een helft van het stabilo gesneden liggen. Prachtig, zo’n strak schuimkerntje van 7.2mm dik….. Deze kern zal ook als eerste worden voorzien van glas. Maar zover is het nog niet.
Vanavond heb ik materiaal gekocht voor de vacuumzak. Dit wordt van 0.06mm schildersfolie. Ben benieuwd of het werkt.
Morgen hoop ik bij Hobbyinn langs te gaan om div. kunststoffen in te slaan.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=355820#355820
heb ik eindelijk tijd voor het maken van een “electroduurvluchtzwever”
Ik heb al, lang geleden het een en ander aangekaart in een ander draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15232&start=0
Daarin dwaalde ik ernstig af. Nu een schone start. De bouw is begonnen!!
Eerst maar eens voorstellen wat het gaat worden: (02-08-2006: er zijn inmiddels een paar kleine wijzigingen op deze "setup")

Spanwijdte: 3340mm
Vleugelopp:70.79 dm^2
Stabilo opp: 6.9 dm^2
Tailboom: 938mm
Aspectratio: 15.76
Gem. koorde: 212mm
TVR: 0.431
Profiel: wortel HQW-025-085 , naar tip HQW030-090 (misschien nog een verloopje naar HQW-030-010, wie zal het zeggen?!)
Profiel stabilo: HT12mod (6%)
Profiel Winglet: HQ winglet
Instelhoek: 2.2graden
Zwaartepunt: 98-110mm
Vlieggewicht: 2400gram (dit is een streven)
Min. Vliegsnelheid: 8 m/s (niet geflapt)
Vleugelbelasting: 33.9 gr/dm^2
Even wat verklaringen afleggen (“bronvermeldingen………”):
De vleugelgeometrie is gepikt van de Stratos 2000.
De V-stelling van de Pike Superior.
Staartgeometrie is van de Pike Perfect.
Profielkeuze is gebaseerd op de resultaten van diverse goed presterende zwevers uit het wedstrijdsegment. (Ik heb nevernienooitniegeen wedstrijd aspiraties. Ik wil een lekkere zwever bouwen. That’s it!) Dit kan allemaal niet missen.
Waarom winglets? Al was het alleen maar om te provoceren. Het toepassingsgebied van deze zwever is: Cirkelen en steken. Geen snelheidstaken, zoomstarts, dynamicsoaren, F3F ragwerk of “doelcrashen”. Wat brengt een winglet? Vriend en vijand zijn het er overeens. Stabiler cirkelen. En dat is dan mijn hoofdreden. Ook vermindering van de geinduceerde weerstand. Al zijn de geleerden daar minder over eensgezind in voor dit toepassingsgebied. Je kan ook verminderde geinduceerde weerstand creeren door de spanwijdte te vergroten. Als je de winglets netjes bouwt, goede instelhoeken en twist toepast, de winglet niet te klein maakt (min. Reynoldsgetal!!) dan ondervindt je bij lagere Cl coefficienten (hogere snelheden) minder of geen last van die dingen.
Andere fijnheden:
Ailerons aan de bovenzijde gescharniert.
Gigaflaps, doorlopend tot aan de winglet.
Flaps aan de onderzijde scharnieren.
Spleetafdekking dmv inlooplippen
Rotarydrives. (Jawel, dat wordt nog een mechanisch kunststukje! Bovendien kan ik alle vier de servo’s in het middenpaneel onder brengen. Dat levert kortere snoeren op, lager traagheidsmoment, twee stekkerverbindingen minder en geen uitstekende delen. Al met al moet de vleugel straks snotglad zijn! Je moet wat te dromen hebben….)
Pendelhoogteroer (zo krijg ik geen gedoe met instelhoeken..)
Zo dit zijn aardig wat doelen om de mens van straat te houden.
Ik ga me eerst op de vleugelbouw concenteren. Deze gaat gemaakt worden middels VACUUMTECNIEK. Voor mij is dit een geheel nieuwe wereld. En het tegenovergestelde van mijn Grunau baby waar hout, papier en zijde toegepast werden.
Dit draadje gaat vast lang duren!!
Goed. Om te beginnen moest er een vacuumunit komen. Daar vroeg ik lang geleden al naar. Vervolgens moest ik goed schuim kunnnen snijden. Op www.extremflug.de staat een goede beschrijving van een regelbare stroombron. Deze werkt inmiddels ook naar behoren. Laatst zag ik een draadje van Erik van Dijken een donders handig snijhulpmiddel. Een zwaartekrachtsnijder. Inmiddels is deze ook operationeel. Het werkt geweldig!
Lange tijd was het verkrijgen van Mylar, hulpmiddel voor het verkrijgen van een strak oppervlak, onder vaccuum, een probleem. Ook dat is opgelost en nu is de weg vrij om te gaan bouwen.
Waar te starten bij zoveel nieuwe dingen?! Het stabilo lijkt me een goed punt. Het is een afspiegeling van de vleugelbouw. Met dit verschil dat fouten minder kostbaar zijn. Inmiddels heb ik een helft van het stabilo gesneden liggen. Prachtig, zo’n strak schuimkerntje van 7.2mm dik….. Deze kern zal ook als eerste worden voorzien van glas. Maar zover is het nog niet.
Vanavond heb ik materiaal gekocht voor de vacuumzak. Dit wordt van 0.06mm schildersfolie. Ben benieuwd of het werkt.
Morgen hoop ik bij Hobbyinn langs te gaan om div. kunststoffen in te slaan.