Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

Mijn eerste gebagde vleugeldeeltje is een feit! Het ziet er zeer strak uit! O een naar voren gelopen carbonneusje bij de wortel na. Van een goed vleugeldeel is echter nog lang geen sprake. De huid laat bij de minste belasing los van de kern. Daar zijn, denk ik, een aantal redenen voor.

Te droog gelamineerd.
Het vacuum in de zak was niet goed genoeg.


Weten jullie meer redenen?

Er is nu een proefstukje aan het uitharden met meer hars. Daarnaast heb ik een schuimmiddel toegediend! Ik heb, na het inrollen van de hars, een doekje gedipt met schuimmiddel, over het ingerolde glasdoek geveegd. Volgens EMC-VEGA was dat voldoende om een zeer innige verbinding tussen schuim en huid te krijgen. We zullen zien. Ik heb ook een stukje glas ingerold en voorzien van het schuimmiddel. Het ligt naast de vacuumzak, zo kan ik zien wat deze toevoeging doet.

Vraagjes:

hoe kan je de leadingedge fraai afwerken? Op zo’n manier dat de mooie glans over het carbonneusje behouden blijft?

Mijn vacuumzak knelt zichzelf af. Ik heb het als volgt zitten. De kern zit tussen een dubbelgeslagen stuk plastic. Daarop zit een dunne stof die als breather moet dienen. Dat zit dan aan de zak, waar aan een zijde vacuumgezogen wordt. Hoe hebben jullie dat uitgevoerd?

Vliegmaat Dennis was getuige, en maakte wat foto’s:
Spulletjes gereed
Spulletjes%20gereed.jpg

Leading edge inrollen
Leading%20edge%20inrollen.jpg

Eerste laag inrollen
Eerste%20laag%20inrollen.jpg

Hars verwijderen met mijn oude Traispas. (teveel verwijderd?!?)
hars%20verwijderen.jpg


En dan gaat de schuimkern tussen de Mylars. In de vaccuumzak, en laaang wachten.

Voila!! Gereed
Voila%21.jpg
 
heb je de kernen wel licht geschuurd na het snijden?
Bij het snijden van een kern heb je altijd zo'n dun smelt laagje.. daar hecht eigenlijk niets echt goed aan. Ik heb geleerd dat je altijd je kernen moet schuren en afborstelen (of zuigen) voordat je ze lamineerd.. anders is het vragen om problemen.
Dat doe ik dan ook netjes, en heb nooit problemen met hechting met epoxy en schuimmiddel.


Peter
 
Berrie,

Leuke fotoserie, en spreek/spoort ook mensen aan.
Waarom ben je met je bankpas in de weer?

Is dat om het overtollige hars uit de koolstof te rollen?

Als het is om de hars uit het glas te verwijderen, moet je er minder opsmeren ( ik weet het klinkt logisch, maar je even het gevoel krijgen hoeveel je moet gebruiken. Te nat is ook zonde).

Probeer het eens zonder schuimmiddel, alleen het glas voldoende in rollen met hars (en wat Peter zei "het schuim ligt te schuren en goed "stofvrij te maken.)

Ik neem aan dat je aan 2 kanten koolstofstrengen hebt liggen? Dit kan ik niet goed zien op de foto...
 
De lay-up is als volgt. Uitwendig 54grams glas onder 45°, daaronder, onder 90°, ook 54grams glas. Het proefstukje woog 21 gram.

Boven en onder is zit een carbonstreng. (nu nog zonder een balsa ligger! Ook de vleugelwortel krijgt straks een balsarib)

De vleugelkern is licht geschuurd geweest. Vanavond komt een ander teststukje, alleen met twee lagen glas, uit de zak. Daarop ben ik niet met mijn oude ziekenfondspas mee in de weer geweest. Er zit dus meer hars op.

Het schuimmiddel aanbrengen met een doekje heeft niet gewerkt. Daar kan ik beter een kwastje voor gebruiken.
 
Het teveel aan aangebrachte hars, kun je ook verwijderen met keukenpapier. Gewoon een laag aanbrengen en met de roller eroverheen. Het teveel aan hars trekt nu in het keukenpapier.
Daarna het keukenpapier verwijderen en klaar ben je.
 
berry, dat schuimmiddel is alleen voor het indekken van een vleugel met bv abachi of balsa.
Ik gebruik dat schuimmiddel ook. Als je het zo kaal op een schuimkern gebruk met glasdoek etc word je buitenhuid wel erg bros vind ik.. ik zou dat schuimmiddel niet geruiken hier als ik jouw was.

Peter
 
Hey Berrie misschien moet je je dvd nog een keer bekijken :lol:
Hij gebruikte ook geen pasje volgens mij.
Maar het ziet er al wel mooi uit
en oefening baat kunst denk ik.
Veel succes
 
Ha die bert!! Goed dat je er weer bent!

ik heb net proefstuk twee bevrijdt van het vacuum. Die is STUKKEN beter! Ha, zo krijg ik de moed er weer in!

Nu ga ik voor het "eggie"

DVD twee kan ik niet bekijken, die was beschadigd of zoiets... En daar laat hij net zien hoe je een stabilo maakt!
 
haha ik heb hem :wink:
Ik kom snel de servo's bij je halen dan neem ik de dvd even mee.
Ik versta er toch niets van.
Maar het ga wel hetzelfde als de vleugels volgens mij.
Hij rolt het na met een houten roller zodat het kleine beetje hars naar boven komt.
Dan plakt het weer aan het schuim.
Tenminste zo heb ik het begrepen
 
Hoi berrie,

Te droog kan bijna niet,ik weet van phil barnes dat hij bij het maken van vleugels met kevlarweefsel,de weefsels eerst inrolt op de mylars dan bedekt met papier, vervolgens in de vacuumzak om alles eruit te persen wat er niet in thuishoort.
Dan haalt hij het papier eraf en gaat dan met deze "droge"weefsels verder met verwerken,kernen erop en weer terug in de zak.
De plaatsen die wat zwaarder belast worden zoals de plaats van de ligger,scharnierlijn,neus en achterlijst krijgen en erg dun laagje extra op de kern met een rollertje.

Succes Ruud
 
@ Ruud. Te weinig kan niet?! Ik weet het niet meer. Met de laatste proefstuk heb ik bijna 1:1 hars/doek gebruikt. Als ik dit doorreken voor de hele zwever scheelt dat ongeveer 125 gram. (Een verhouding van 40% hars of 100% hars ten opzichte van het weefsel.)

Voor ik de definitieve stabilo’s maak, probeer ik maar eens een liggerdeel te maken. Ik begin met de ligger van het buitenpaneel. Deze gaat bestaan uit een hardschuimen kern en wordt 725mm lang. Daarop komen, onder en boven 8 strengen carbon (HTA roving, rekentechnische doorsnede 1.4-1.6mm^2) Aan zowel de onder als bovenzijde lopen er 2 rovings over de volle lengte door. Daarna per 100mm afbouwend. Om de kern en de rovings komt een carbonkous. Ter plaatse van de vleugelverbinding wordt Dynema draad gewikkeld. Die vleugelverbinding bezorgde me nog wat hoofdpijn. Ik heb gekozen voor een kant en klaar oplossing van EMC Vega. Een rechthoekige carbonbalk met een V-stelling van 5 graden. (die bepaald dus gelijk de V-stelling van de vleugelbuitendelen.) De Carbonbalk past met een “plop” in een glashuls. En die is eigenlijk 2mm te hoog om in de vleugel te passen. Daar moet ik dus nog wat van afschuren. Als de vleugels helemaal klaar zullen zijn, dan peuter ik de schuimkern van de ligger zover leeg dat deze huls er in past. Dan kan ik de vleugeldelen perfect uitlijnen. De glashulzen hebben namelijk geen V-stelling. Na het verlijmen van de hulzen kunnen ze doorgezaagd worden. Het veel eerder aangebrachte kevlar/dynema draad vangt de krachten van de vleugelpennen op.

De onderdelen:
Ligger%201.jpg

De te hoge glashuls:
schuimkern%20en%20glashuls.jpg
 
Hoi Berry,

Voor de liggers van mijn f3B vleugel in aanbouw had ik hetzelfde probleem, De glaskouzen/ bussen waren te hoog.
Hiervoor heb ik een plaatje multiplex gemaakt van de gewenste hoogte met een rechthoekig gat waar de bussen in passen.
De bussen steken dus een stukje boven de multiplex plaat uit.
Vervolgens dit met een bovenfrees in een haal weggehaald.
Ditzelfde aan de andere kant van de glasbus gedaan, de plaat ligt nu vlak op de werkbank zonder onderleg plaatjes van triplex.(aan de boven en onderkant haal je evenveel weg)

De rovings heb ik over de glasbus heen laten lopen, anders breekt de ligger waar de glasbus begint.
Voor 3m spanwijdte heb ik 14 rovings gebruikt, 2400 tex (de gebruikelijke soort), aan het begin van de 1m lange tip, deze loopt naar 4 rovings aan het einde. Op aerodesign.de staat een plaatje van een optimale rovingverdeling.

De liggers heb ik taps toelopend in een mal van latten gebouwd.De latten zijn beplakt met verpakkingstape en ingewaxed+PVA. Epoxy hecht bij mij soms te goed op tape helaas. Verder veel abreissgewebe gebruiken voor de overtollige epoxy en de naderhand goede hechting!

groet Sander
 
Ik het anders gedaan. Maar of dat slimmer was.........

Dat was een gedoe zeg! Die ligger lamineren. Sodeju.

Eerst de rovings inrollen. Dat heb ik maar aan een zijde gedaan. Dan de rovings op de kromme liggerkern leggen. Die kern wordt gewoon krom van het snijden met de hete draad. Niets aan de te doen. Tussendoor een enkele keer met de roller nog wat hars op de rovings aanbrengen. Net genoeg om te zien dat de roving gedrenkt is. Als je dan aan een zijde de rovings aangebracht heb, kan je het zaakje omdraaien en aan de andere zijde het kunstje herhalen. Dan moet je de ligger op tillen. Natuurlijk zit de roving vast aan het zeil en niet aan de kern. Daar begint het gedonder. Je moet maar zien dat de rovings niet rond gaan draaien. Anders word de ligger lokaal te dik. Vervolgens moet je de kous erover zien te krijgen. Die moet je duwen, NIET trekken. Blijkt tot overmaat van het gestress de kous precies lang genoeg te zijn voor de kern. En dat terwijl ik aan elke zijde minstens 4cm extra wilde hebben!!! Die lengtes zijn nodig om de ligger in te klemmen. Nu hangt de ligger aan een paar draadjes klem in de bankschroef. De ligger wordt misschien een cm te kort. Pech, geeft echter niets. Maar toen meette ik even de dikte ter plaatse van de vleugelverbinding. Die was net een paar tienden te dik om straks in de vleugel te passen. Dus snel een paar latten voorzien van een strook plastic en deze tegen de ligger geklemt met kleine lijmklemmen. En nu maar hopen dat de glashulzen van de vleugelverbindingen er nog in passen.

Alle begin is moeilijk zullen we maar denken………….

normal_Ligger%202.jpg
 
Zojuist heb ik het liggerdeel losgemaakt. Het gewicht viel me mee! Zo’n 45 gram voor een lengte van 725mm. De stijfheid maakte me blij!

Om een aantal redenen is dit deel echter niet bruikbaar. En dat heeft vooral te maken met de maattolerantie. Zo is de ligger bijna 1.5mm krom. Dat kan ik niet wegwerken in de vleugel. Het is namelijk zo dat deze ligger voorzien wordt van een balsacap. Als de ligger verwerkt wordt in de schuimkern zal deze cap met het profiel mee worden geschuurd. Daar komen over onbepaalde tijd nog foto’s van….

Er was nog een manco. De inwendige maat, daar waar de glashuls voor de vleugelverbinding in de ligger komt, was te krap. Om precies te zijn, 14.45 mm hoog. De carbon vleugelpen is 14mm hoog. Er zou een glasdikte van 0.225 mm overblijven. Om nog maar niet te spreken van de plaatstolerantie van deze ligger van het buitenpaneel tegenover de ligger in het middenpaneel. Met deze vleugelverbindingen verder gaan is een heilloze weg. Jammer.

Wie zoekt nog twee sets vleugelverbinders? Graag een bod. Nieuwwaarde is E34,-.

Wat doe ik de volgende keer:

-De ligger minder hoog maken zodat ik hem makkelijker kan verwerken in de schuimkern.
-Bouwen in een mal van latten.
-Kiezen voor een andere vleugelverbinding (Ø10 massief carbonstaf in een glashuls die weer in een kopsbalsa. Deze vleugel is niet voor een powerlierstart o.i.d. gedacht dus lijkt me zeer goed kunnen!!)

Ik heb op de centimeter nauwkeurig nog genoeg carbonkous. Hoe het met de rovings zit durf ik niet te zeggen….. We zien wel. Ook de nieuw te maken vleugelpennen moet ik dan nog aanschaffen.

Ik bouw eerst de buitenpanelen. Als het goed gaat hoef ik dan niets te bestellen voor het middenpaneel van de driedelige vleugel.

Voorlopig horen jullie even niet zoveel meer van mij. Ik moet snijmallen maken en de schuimkernen snijden. Da’s een boel werk………
 
Berrie, dat is mooi kl...te voor je. Maar zoals je zelf al zegt: alle begin is moeilijk.

Hou vol! (en bedankt voor je linkjes)..
 
Ha Berrie!

Je bent nu dus echt onderweg. Ik heb (tijdens het vorige draadje over deze zwevers) de zaak even laten rusten toen de oren gereed waren. Zit nu even wat krap in tijd, maar wil toch weer verder gaan bouwen. Leuk draadje in ieder geval en ik vermoed dat je me in gaat halen :D.

Succes met de bouw en ontwikkel geen epoxy sensitivering!
 
Hallo Berrie,

Waarom gebruik je voor de ligger niet de techniek van de Genie? Dat lijkt me iets makkelijker om recht te krijgen. Is ook goed uitgelegd in zijn pdf bouwbeschrijving.
 
Back
Top