Mijn eerste gebagde vleugeldeeltje is een feit! Het ziet er zeer strak uit! O een naar voren gelopen carbonneusje bij de wortel na. Van een goed vleugeldeel is echter nog lang geen sprake. De huid laat bij de minste belasing los van de kern. Daar zijn, denk ik, een aantal redenen voor.
Te droog gelamineerd.
Het vacuum in de zak was niet goed genoeg.
Weten jullie meer redenen?
Er is nu een proefstukje aan het uitharden met meer hars. Daarnaast heb ik een schuimmiddel toegediend! Ik heb, na het inrollen van de hars, een doekje gedipt met schuimmiddel, over het ingerolde glasdoek geveegd. Volgens EMC-VEGA was dat voldoende om een zeer innige verbinding tussen schuim en huid te krijgen. We zullen zien. Ik heb ook een stukje glas ingerold en voorzien van het schuimmiddel. Het ligt naast de vacuumzak, zo kan ik zien wat deze toevoeging doet.
Vraagjes:
hoe kan je de leadingedge fraai afwerken? Op zo’n manier dat de mooie glans over het carbonneusje behouden blijft?
Mijn vacuumzak knelt zichzelf af. Ik heb het als volgt zitten. De kern zit tussen een dubbelgeslagen stuk plastic. Daarop zit een dunne stof die als breather moet dienen. Dat zit dan aan de zak, waar aan een zijde vacuumgezogen wordt. Hoe hebben jullie dat uitgevoerd?
Vliegmaat Dennis was getuige, en maakte wat foto’s:
Spulletjes gereed
Leading edge inrollen
Eerste laag inrollen
Hars verwijderen met mijn oude Traispas. (teveel verwijderd?!?)
En dan gaat de schuimkern tussen de Mylars. In de vaccuumzak, en laaang wachten.
Voila!! Gereed