Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

@jeroens en Carbonglider,

Ik dank jullie voor de antwoorden, al dan niet via de mail, mij gegeven.

De speciale schaar heb ik, dus da's geen punt.nl

De komende weken zal ik verder werken aan romp en kielvlak.

Er is een bestelling gedaan bij EMC VEGA. Geen idee wat de leverbetrouwbaarheid is van die jongens. We zien wel. Vast staat dat ik een versnellinkje lager ga. Ik kom anders in de knoop met mijn LPI cursus, overname QA en gezinsleven.......... :|

Even over kevlar. Doordat het moeilijk bewerkbaar blijkt, zal ik geen kevlar aan de buitenzijde van de romp verwerken.

het tipje van de sluier: lost foam.... :yes:
 
Zodra de kevlar (met epoxy) droog is, is het prima te bewerken met een mes. Schuren levert meestal "fus" of pluisjes op.

Tip: bij de Action verkopen ze soms verbazend goede huishoudscharen voor een paar €, deze knippen kevlar ook perfect.
 
Berrie zei:
Even over kevlar. Doordat het moeilijk bewerkbaar blijkt, zal ik geen kevlar aan de buitenzijde van de romp verwerken.

het tipje van de sluier: lost foam.... :yes:

Kevlar kun je beter aan de binnenkant doen, de buitenkant van glas. Dit kun je nog een beetje (bij)schuren, zodat je het kan plamuren/verfen of spuiten.
 
In afwachting van de zending van EMC-VEGA ben ik met het kielvlak verder gegaan. Deze wordt op de zelfde wijze opgebouwd als het stabilo. Een schuimkern met daarover een laag onder 90° en een laag onder 45° 50 grams glas. Bij het draaipunt van het stabilo komt, onder 45°, een laag 160grams carbon. Hieronder kan ik dan een ruimte maken waar het “wipje” van het pendelstabilo inpast. Dat zal wel een gepiel worden om dat pas te maken. Het richtingsroer wordt later van het kielvlak losgesneden.
Ik hoop dat deze opzet robuust genoeg is. Ik heb er 50 gram voor gereserveerd.

Kielvlak.jpg




Vraagje tussendoor: Hoelang kan je epoxy en harder bewaren?
 
Ligt eraan welke epoxy............
Ik gebruik ook die van EMC -Vega en die is zeker lang houdbaar.
De hars blijft zeker meer dan een jaar goed.
De harder is het probleem ( de blauwe).
Op een gegeven moment beginnen er kristallen in te ontstaan en dan is het einde in zicht. Je kunt ze dan nog oplossen door het geheel in een pannetje warm water te zetten, maar dit kun je niet blijven doen.

Zet de epoxy, donker en bij een niet te hoge temperatuur weg...
 
Wat dacht je van een koolstofbuisje vertikaal in je kielvlak?

weegt niets, heb je veel stijfheid van in de links / rechts richting en kun je je tuimelaar aan bevestigen. Op die manier hoeft je schuim geen krachten op te nemen..

weer een weg naar rome ;-)
 
jeroens zei:
weer een weg naar rome ;-)

Als er iets is wat deze manier van bouwen, voor een nieuweling (zoals ik)onoverzichtelijk maakt, is het wel dat er vele wegen zijn die naar het zelfde doel leiden.

"Het beste" is hier vaak vijand van "het goede".
 
Hoewel de snelheid uit de bouw is gaat het gestaag voort. Het pendelhoogteroer zit in het kielvlak. Er wordt nu gewerkt aan het richtingsroer. Dat moet mooi als in een kogelgewricht in het kielvlak scharnieren.
Het totaalgewicht van het kielvlak, stabilo komt op net geen 110gram uit. Daar zitten alle "aanhangsels" bij. Ter vergelijk. Een V-staart van de Zenith weegt 83 gram (schaalbouw). Op mijn huidige E F3J zwever zit een zeer lichte V staart van 55 gram (ribbenbouw koolligger Ø4mm) Het stabilo van de zweefversie van mijn F3J weegt 92 gram. Daar moet dus ook nog een kompleet kielvlak bijgeteld worden.

Gezien het zeer solide eindresultaat ben ik erg tevreden met dit gewicht. Het past in het totaalgewichtstaatje. Het kan natuuurlijk altijd lichter........

Ook moet gezegt worden dat het toevoegen van versterkend cabron op strategische plekken flink invloed heeft op de stabiliteit, maar ook erg op het gewicht!

Foto's volgen nog.

Speciaal voor Dennis: het volgende kleurenschema wordt aangehouden:

normal_Bird%20of%20paradise%20kleurenschema.jpg


Het spierwit is wel parelmoerwit. Dat staat naast een witte zwever overigens een beetje "vies" Door veel rood in dit schema te gebruiken komt het beter over.
 
Berrie zei:
Er is een bestelling gedaan bij EMC VEGA. Geen idee wat de leverbetrouwbaarheid is van die jongens. We zien wel.
Zit wel snor!

Even een linkje tussendoor, wat basics, misschien al eerder gepost.
http://members.cox.net/davidfee/techniques.htm

Misschien kan Ruud Z. even de nat-in-nat methode toelichten voor de rompbouw; iemand vroeg hoe 2 helften worden samengevoegd en hoe die verbonden worden.

Fijn draadje, keep it up!

grtzzzz, rZ :wink:
 
Het kielvlak met stabilo. Richtingsroer nog los, omdat het ook nog in de romp gepast moet worden en ik niet weet waar exact de hevel voor het richtingsroer terecht komt.

normal_Kielvlak%202.jpg

normal_Kielvlak%7E0.jpg



Laatst heb ik EMC Vega maar even gebeld…. Ik zag namelijk dat ik vergeten was diameters bij rohre und stabe op te geven en ja, dan leveren ze niet ………….. Neem je er nog 3 weken bedrijfsvakantie bij dan dauert het etwas……………

Vandaag is een weekje vakantie begonnen. Ik zit dus wat ruimer in mijn tijd en neem deze kans om wat vooruitgang te boeken. Belangrijkste is dat ik nu een goede ligger wil maken. Bij de doehetzelfzaak heb ik latten gekocht waar ik de liggers nu tussen wil maken. Zo heb ik de meeste kans op een rechte en maatvaste ligger. De eerste ligger is voor het linkse deel van de vleugel. De liggerkern is van hardschuim, ter plaatse van de vleugelpennen zit kops balsa, over een lengte van 100mm.

normal_Ligger%20tweede%20poging.jpg


Die boor, frees en frot ik later uit zodat de glasbuis erin past. Dat gat wordt dan natuurlijk nooit 100% zuigend passend. Daarom heb ik eerst een expirementje uitgevoerd met hars, katoenvlokken en schuimmiddel. Het resultaat is een geschuimde lijmverbinding die door de katoenvlokken erg sterk is geworden. Volume toenamen bedroeg ongeveer 100%.

Beetje vies plaatje:

Schuimlijm.jpg


Nog een “truukje”. Na het vacuumbaggen heb je natuurlijk de voorrand van de vleugel bij te werken middels vijlen/schuren. De mooie carbon look gaat verloren door dat je met relatief grof schuurpapier het oppervlakte grof maakt. Door de voorrand met waterproofschuurpapier korrel 1000 en met water te schuren/polijsten krijg je weer een acceptabele voorrand!
 
Zo, dat schiet op! Zojuist heb ik de laatste lijmklem aangedraaid om de ligger in vorm te houden. Het procede dat ik nu aanhield is een stuk relaxter.

Van te voren zorgen dat klaar ligt:
- Opgekropte kous. Van te voren OVER DE KERN GESCHOVEN en met een stukje overlengte op maat geknipt. Zo voorkom je dat de kous wel eens korter is dan je verwacht…
- Op maat geknipte rovings. Onder en boven 8. Per 100mm teruglopend.
- De klemlatten, voorzien van verpakkingstape en abreissgewebe.
- Plastic op de werkbank
- En natuurlijk alle “gewone” epoxymiddelen.

Dan de werkmethode.

Ik houdt, gezien vanaf de rand van de werkbank naar achteren toe, het volgende aan. Direct aan de rand van de werkbank een (1) klemlat met twee lijmklemmen op de werkbank. Dan een strook abreissgewebe op het plastic, de tweede lat ligt er nog los tegen. Over de lengte van de ligger heb ik 5 smalle strookjes tape met de plakkant naar BOVEN liggen. Natuurlijk liggen ze met een ander strookje plankband vast op het plastic. Dan komt een cm of 30 “sopruimte”. Hier rol ik de eerste rovings, tevens de langste, aan twee zijden in. Daarachter liggen de rovings uitgelegt in de volgorde van werken. Dus van lang naar kort, voor boven en onderzijde van de ligger.
Dan voldoende epoxy aanmengen. Voor dit klusje maakte ik 35 gram aan. Dit verdwijnt nooit allemaal in de ligger!
Het grote soppen kan dan beginnen. Een zijde van de schuimkern wordt ingerold. De eerste lange roving sop ik aan twee zijden in. Die leg ik vervolgens op de ligger. De tweede roving komt hier, ongesopt, bovenop. Dan sop ik de tweede roving in met epoxy. Ik ga er vanuit dat de overmaat aan epoxy die ik in de onderliggende roving gesopt hen voldoende is om de tweede roving van onderen vandaan te impregneren. De tweede roving sop ik dan ook “rijk” in. Dit systeempje gaat door tot de laatste roving. Zo kan de alles goed impregneren. Als laatste haal ik nog even de kunststof bankpas over het pakket rovings. Hiermee trek ik de overtollige epoxy eruit, maar het belangrijkste is dat ik de rovings zo nog strakker kan trekken. De overtollige epoxy wordt toch de kous ingezogen!! Dan draai ik de ligger om, met de rovingzijde midden op de strookjes tape. De andere zijde van de ligger wordt op dezelfde wijze voorzien van rovings. Zodra dit klaar is plak je de strookjes tape om de ligger. Dit zorgt ervoor dat de rovings niet aan het plastic blijven plakken als je de ligger optilt om de kous erom te schuiven. Ze plakken evenwel aan het plastic, maar de rovings zijn nu beter beheers baar. Het is zeer ergelijk als de rovings en in elkaar gedraaide natte kleffe troep worden!!

Goed, de ligger ligt op zijn zijde, de opgetrompte kous kan gepakt worden en om de ligger geschoven worden. Duwen, niet trekken, want dan klemt de kous onmiddellijk om de ligger. Dat is ook ergelijk! Als de kous gelijkzijdig om de ligger zit kan je eraan trekken en ervoor zorgen dat de kous strak om de ligger komt. Dit is leuk werk want het vervelenste werk zit erop. De kous kan nu ingesopt worden met epoxy. Hierbij let ik niet op hoeveel ik erin breng. Gewoon flink tekeer gaan met de roller! Nadien pak je een tisseu en trek je er al weer veel epoxy uit. Als je fatsoenlijk te keer bent gegaan breng je ook echt niet zoveel epoxy in. Ik ben eerder bang voor niet voldoende epoxy. Ik vertrouw maar op de zuigende werking van de vezels, die trekken het epoxy wel waar het zijn moet.

De ligger is nu gereed om in te klemmen. De eerste klemlat ligt al klaar. Da’s makkelijk. De ligger in het hoekje duwen en de tweede klemlat ertegen aan. Met lijmklemmen vastzetten tegen de eerste lat, de ligger goed op de werkbank drukken zodat deze aanligt. De lijmklemmen niet te vast zetten bij de schuimkern, want dan druk je deze in. Het balsadeel krijgt van mij wat meer druk voor de kiezen, simpel omdat ik wil dat alle vezels daar goed aanliggen om straks ook een goede vleugelverbinding te vormen. Holle plaatsen vormen een potentieel breekpunt. (alsof ik zo wild vlieg…….) Ik plaats een lat op de opening op de twee klemlatten, die drukt dan weer de ligger goed op de werkbank. Ook zorgen loodaccus voor een goede aanligging van het hele pakket.

Pffffffffff, wat een verhaal. Met deze manier van bouwen (in het algemeen) is het meer het voorbereidende werk dan dat het verwerken zelf tijd kost. Met mijn zeldzame gave nooit iets in een keer goed te doen schat ik deze tweede poging om een goede ligger te maken kansrijker in. Morgenavond weet ik meer!
 
Zo hehe, eindelijk. Een bruikbare ligger, 57 gram voor een lengte van 900mm. Nu kan ik een vleugeldeel af gaan maken. 8)
 
Zojuist heb ik de ligger in de kern gelijmd. Voordat dit kon gebeuren heb ik de eerste 6cm van de ligger, waar de vleugelpen in komt, omwikkeld met kevlardraad. Voor de zekerheid. Ook moesten er twee balsaribben geschuurd worden. Een voor het buitenste vleugeldeel en een voor het middelste vleugeldeel. Door ze aan elkaar te lijmen en gelijktijdig te schuren krijg je een perfecte overgang tussen de vleugeldelen.
normal_wortelribben.jpg

Dan de ligger uit de kern snijden.
Insnijden%20ligger.jpg

De ligger, op plaatjes van 0.5mm, zodat er straks een balsa cap op gelijmd kan worden. De tweede balsarib wordt hier ook als meetmiddel toegepast.
Ligger%20inlijmen.jpg

En dan de vleugelkern tussen de schuimbedden, vol met gewichten. En nu maar wachten. Voor het verlijmen van de ligger in de kern gebruik ik schuimende polyurethaanlijm.
Ligger%20inlijmen%20%2B%20gewichten.jpg
 
Eric bedankt. Blij dat er nog iemand af en toe reageerd.......

Het linkervleugeldeel is een feit. Met 249 gram is dit goed geslaagd!

De layup: 54 en 80 grams glas onder 45°. Een strookje 80 grams glas van 5cm breed bij de wortel. De neus is weer van 90grams carbon.

Dit geheel is zo stijf geworden dat ik een andere layup overweeg van het midden paneel. Deze wil ik van 54 grams glas en 90grams carbon onder 45° maken. Wellicht is het voldoende van de neus tot de ligger 90 grams carbon te nemen. Van de ligger tot de achterzijde is dan 80 grams glas voldoende. Dit scheelt namelijk enorm in prijs. 90grams carbon kost ongeveer E 55 m^2 Ik heb het al in huis, maar dat is dan voor de volgende………

Een paar nadelen aan deze methode: 5x een grotere mylar in waxen en uitpoetsen is een rotklus. Het nabewerken van de neuslijst is ook aardig wat werk. Daar kan je zomaar een uur of twee voor uittrekken. Maar dan heb je ook wat.

Niet doen:

Nooit van te voren de mylar met hars in smeren. Dat geeft een hoop ge-etter met het op de plek leggen van de op maat gesneden stukken glasdoek.

Wel doen:

Nodig een maatje uit die je even een handje kan helpen als je in de klit raakt met glasmatten.

Verder blijft het een prachtig procede. Ik ben blij dat ik niet een zwever gekocht heb. Het is echt veel leuker er zelf een zwever te maken voor de prijs van twee!

normal_eerste%20vleugeldeel%201.jpg

eerste%20vleugeldeel%202.jpg

eerste%20vleugeldeel%203.jpg


Het scharnier voor de aileron moet nog vrij gemaakt worden. Hoe kan je dit op de allerstrakste manier voor elkaar krijgen?
 
Berrie, ik reageer maar niet om de thread niet te vervuilen, maar het ziet er geweldig uit.. ik zou zo zeggen: Berrie Sailplanes Inc. en bouwen op bestelling!


Als je nog een paar handen nodig hebt om een matje in de lucht te houden hoor ik het wel.. de ene dienst is de ander waard ;-)

Jeroen van Bemmel
 
Back
Top