Bouwen op buget 1:75

IMG-20151207-WA0009[1].jpg IMG-20151208-WA0007[1].jpg IMG-20151210-WA0005[1].jpg

IMG-20151116-WA0004[1].jpg IMG-20151116-WA0006[1].jpg IMG-20151210-WA0001[1].jpg

een paar foto's hij staat nu ook voor het eerst op blokken recht op een ; kleinbeetje een mijlpaal ,

1 helft bijna dicht en de andere kant ook hier en daar wat huid,
krijg er nu ook handigheid in en begin langzaam aan de invulling en elektronica te denken ,

groetjes Raymond

schiet aardig op, de vorm word reeds goed zichtbaar.
Ik zou de romp wel opnieuw onderste boven vastzetten op de bouw plank.
Vooral omdat je 1 zijde reeds beplankt hebt is de kans nu groot dat je romp gaat krom trekken als hij niet vast zit.
En kromtrekken is wel het laatste dat je nu wil na al dat werk.
vgr Marc

Wordt een heel schip Raymond! Heb wel een vraag. Op de foto zie ik dat de sleper een behoorlijke zeeg in het dek heeft. Op je model lijkt het dek recht te zijn, of vertekenen de foto's? Succes verder met de bouw en met je werk op de tankvaart begrijp ik. Van 1962 tot 1972 ook mijn brood verdiend in die branche. Gr. Klaas.

Wordt een heel schip Raymond! Heb wel een vraag. Op de foto zie ik dat de sleper een behoorlijke zeeg in het dek heeft. Op je model lijkt het dek recht te zijn, of vertekenen de foto's? Succes verder met de bouw en met je werk op de tankvaart begrijp ik. Van 1962 tot 1972 ook mijn brood verdiend in die branche. Gr. Klaas.

bedankt klaas,

ja klopt die zeeg zit er nu niet in maar er komt een 2e dek op het voorschip waardoor hij optisch wel een zeeg heeft deze lijn die ik nu heb is eigenlijks het achterdek recht over de lengte doorgetrokken mijn idee is daar een dek overheen te zetten want ik kreeg die zeeg er zo niet mooi in ,

in plaats van een heleboel frustratie en geweld heb ik dan gekozen voor de "wat makkelijkere" oplossing,
en ik werk Idd op een tanker , ik ben schipper op een Chemietanker van 110m x 11,40m wat waarschijnlijk dus ook mijn volgende project word

groetjes Raymond

schiet aardig op, de vorm word reeds goed zichtbaar.
Ik zou de romp wel opnieuw onderste boven vastzetten op de bouw plank.
Vooral omdat je 1 zijde reeds beplankt hebt is de kans nu groot dat je romp gaat krom trekken als hij niet vast zit.
En kromtrekken is wel het laatste dat je nu wil na al dat werk.
vgr Marc

hij staat alweer op de kop hoor , maar moest even voor de foto en aan de andere kant heb ik nu ook 3of 4 rijen met planken , dus zal niet erg snel krom trekken,

ben nu trouwens bezig met de kraan op het achterdek die wil ik volledig functioneel maken en dus een aardig hoofdpijn project,
na veel rommelen een goede stabiele basis gevonden voor men david , en geloof het of niet nog geen 2 euro

IMG-20151213-WA0007[1].jpg
IMG-20151213-WA0013[1].jpg IMG-20151213-WA0015[1].jpg

daarnaast nog even met het roer bezig geweest ,
deze wil ik proberen van messing te maken heb de spullen nog liggen van een ouder project, dus heb ik van een stuk multiplex een malletje gemaakt van een half roer,
daar heb ik nog wel een vraag , k heb nog een plaat messing van 1mm liggen als ik daar me roer van ga maken zou ik daar binnen nog wat spantjes moeten zetten of is dat stijf genoeg hiervoor ?
IMG-20151212-WA0010[1].jpg roer + hak dit is een ruwe vorm maar geeft een idee hoogte roer wordt ongv 90mm breedte ongv 80mm

Goed bezig, het is vooral in het begin moeilijk om bruikbare onderdelen te zien in dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Als de bouw vordert word het steeds makkelijker om eventueel bruikbare spullen te vinden.

Ik vermoed dat je roer toch een beetje bol zal staan.
Enkel al om het mooi in vorm te houden zou ik in het midden een spantje voorzien, dit geeft dan ook meteen meer dan voldoende stevigheid zodat het niet meer samendrukbaar is.

succes verder
Marc

Raymond , 1 mm messing is dik genoeg om zonder spantjes te solderen. Buig de buitenkanten om de roerkoning opdat je een soort druppelvorm krijgt. Voor breed en achter smal. Voor boven en onderkant maak je een spievormig deel om de "doos" af te sluiten. In principe kan je die ook als spant zien. Zorg dat je de koning goed vast zet in het roer. Anders draait later de koning, maar het roerblad niet. Kijk maar even bij mijn verslag van een knikspant coastertje hoe ik het roertje heb gemaakt van dunne kunststof plaat. Het principe blijft gelijk. Boven en onderkant heb ik dicht gemaakt met 2-C lijm. Zou bij jouw roer ook kunnen. Succes verder. Gr. Klas.

Back