bouwen van een magin one

dag allemaal ik ben hier nieuw op dit forum en heb enkele vragen over het bouwen van de magin one.
ik heb zonet een bouwdoos van de magin gekocht omdat ik het een mooie speedboot vond , ik heb al wat ervaring met modelbouw nl vliegtuigen , vroeger heb ik nog een cat raceboot van kyosho gehad met verbr motor (ik vond dit nogal een vettige boel en was er niet echt tevreden over).
nu heb ik hier op het forum al veel gelezen over de magin en blijkbaar mag ik hem niet bouwen volgens de instructie van robbe , lengte van de uitstekende as achter de boot moet langer (hoeveel is het 8a10cm zoals ik al gelezen heb), andere props , motoras platter leggen (hier ook weer hoeveel platter?)......
graag had ik hierover wat ideën uitgewisseld alvoor ik begin met bouwen (een kwestie van het meteen zo goed mogelijk te doen)
een motor heb ik nog niet gekocht zou er de brushless set die robbe hiervoor verkoopt willen inzetten met lipo cellen wat denken jullie hiervan,
indien mogelijk had ik graag enkele tips gekregen.:D
 
Goedemorgen Flightpower,

Welkom bij de snelle natte sector!

Als eerste kan ik je de zoekfunctie aanraden, dan heb je al veel info:
Modelbouwforum.nl - Zoekresultaten

De snelste Magin One's varen/voeren in Duitsland, als je het Duits een beetje machtig bent moet je de zoekfunctie op RC-Raceboats Forum en HYDROWORLD-FORUM - Powered by vBulletin eens proberen, langs die weg zou je voldoende informatie moeten kunnen vinden.

Mocht je dan nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Heb je een link naar de motor die robbe aanbeveelt?

Groeten, Jan.

P.S.: Vul je profiel even helemaal in, dan krijg je (nog) meer respons.
 
Goedemorgen Flightpower.

Sneller dan de 'standaard' versie? Ja, dat kan ongetwijfeld.
Ik heb de Magin One een aantal jaren geleden als recensiemodel voor MbA gebouwd, gewoon standaard zoals de fabrikant haar beschrijft.
Ze ging voor mij snel genoeg!
Maar... toen waren er nog geen lipo's en brushless was alleen nog maar voor de zeer gefortuneerden onder ons weggelegd. Ik voer haar met de standaard motor en 14,4V nicads.
Als je die nicads vervangt door lipo's scheelt te dat al veel gewicht, en als je er een BL in legt met een passende schroef, ja dan zal ze ongetwijfeld veel sneller gaan.
De vraag is alleen: wil je dat? Als het je eerste speedboot is...
Zorg in ieder geval dat je een ervaren speedbootchauffeur bij de hand hebt als je haar bouwt en voor de eerste keer in het water legt. 't Is net een vliegtuig: je zal alles af moeten trimmen, zeker met een opgevoerde versie.
Voor de rest: Een leuk model!
Succes.
 
Ik heb de 'Antrieb' al gevonden.

De Magin One is met z'n 85 cm een forse romp, de door robbe aanbevolen motor lijkt mij wat aan de kleine kant (het is de grootste in hun assortiment...)
Daarnaast is de aanbeveling van 5S Lipo niet direkt de goedkoopste.

De andere onderdelen zijn bruikbaar, maar meer ook niet;
- Een koelspiraaltje van alu-buis is bij benadering niet zo effectief als een volmantelkoeling.
- de schroefaskoker heeft zo te zien glijlagers, in plaats van kogellagers, dat moet goed gesmeerd blijven bij 30.000 toeren, anders is het gauw versleten.
- een plastic koppelingshuis voert geen motorwarmte af zoals een aluminium exemplaar en de luchtgaten in het motorschild worden afgedekt, niet goed.

Robbe merkt terecht op, dat de kantelkamer bij het gebruik van lipo's en een borstelloze motor zonder extra lood niet zal werken.
Zoals je in de blaartrekkende video op de site kunt zien, draait de boot in de standaard uitvoering al uitgesproken traag, en dan heb ik het nog niet eens over het constant linksom varen van een boot, die voor rechterbochten ontworpen is...

Hier een posting over de aandrijfset:
http://www.rc-raceboats-world.de/forum/showthread.php?t=1153&highlight=Magin+One
Let op de noodzakelijke aanpassing aan het onderwaterschip (Laufschuh).

En eentje van Hydroworld:
http://www.hydroworld.de/vb/showthread.php?t=1513&highlight=Magin+One

En een (om)bouwbeschrijving:
http://home.arcor.de/holger.bodewig/maginone/maginone.html
Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Roel , Pompebled bedankt voor jullie reactie's en links ik ga eerst die links eens bekijken en op die duitse forums wat neuzen m'n duits is niet zo best maar waar een wil is is een weg hé .

@Pompebled ik heb m'n profiel aangevuld (het is de eerst keer dat ik gebruik maak van een forum dus zal in het begin wa stuntelen zijn alle raadgevingen hierover zijn dus welkom) , alvast bedankt.
ps waar heb je die info over het lood bijplatsen bij gebruik lipo's om goed functionnernde kantelkamer te krijgen gelezen?

@Roel , het is de bedoeling om deze boot aangenaam te laten varen , ik heb hiervoor nog geen motor gekocht , had gezien dat robbe een extra aandrijfset voor deze heeft een brushless ipv de 700 serie , ik dacht ook direct aan de lipo's omdat deze
een stuk minder wegen , en de extra snelheid is mooi meegenomen , ik heb eigenlijk op het vlak van boten bouwen en afstellen weinig ervaring , ben ook niet in een club of zo en heb eigenlijk niet direct iemand in de buurt die me raad kan geven 'k heb deze boot gekocht om op een nabijgelegen plas (is voldoende groot) ermee uit te pakken , en natuurlijk vind ik het kikken als ie lekker hard over het water kan scheuren , 'k ga de links eens wat bekijken en hopelijk lukt de rest van het bouwen me via dit forum .


ziehier een link voor de brushless aandrijving, bij robbe site is deze uiteaard ook te vinden:
http://www.mscomposit.com/bl-power-set-magin-one.html

jullie horen nog van me.


groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunter,

Als je de links doorleest (en met name de laatste), dan zie je, dat de algemene mening is, dat een borstelloze aandrijving in een plastieken romp, zoals de Magin One, niet als erg zinvol wordt ervaren.
Met de juiste (700) motor, deugdelijke componenten en afstelling kom je al ruim over de door robbe aangegeven snelheden heen.

Boven de 60 km/h beginnen de beperkingen van het rompontwerp (en het gebrek aan materiaalstijfheid) zich nadelig op het vaargedrag uit te werken (de boot wordt domweg onvaarbaar); dit is alleen met het verstijven van de romp door middel van lamineren en het aanbrengen van een Laufschuh (runpad) te verhelpen.

Dan ben je al zóver van een beginnersboot verwijderd, dat je dan beter gelijk een hoogwaardige epoxy romp had kunnen aanschaffen...

Voor wat betreft de link; het bijschrift is, behalve de motor en koppeling, absoluut niet van toepassing op de beschreven set...
Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
na het bekijken van de links denk ik dat het verstandig is om niet voor de brushless set up te gaan het zal dus een goede 700 motor worden zoals pompebled me al aangeraden heeft , als ik het goed begrijp wordt er in de volgende link omschreven hoe je de materialen en bouw set up kan verfijnen (is link die pompebled gepost heeft)
Die Magin One von Robbe
zou het verstandig zijn als ik deze setup zou gebruiken? (zoals omschreven op einde van de link)
zou ik lipo's kunnen gebruiken ipv 14 nimh cellen of is dit ook niet aan te raden?
 
Laatst bewerkt:
Met een 700 Neodym. zoals in de link aangegeven, en de schroefas zo vlak mogelijk in de romp, de voorzijde prop zo'n 9-10 cm vanaf de spiegel, zou het moeten gaan als de 'pompiers'.

Met Lipo's wordt de boot een stuk lichter en zul je óf de kantelkamer fors moeten vergroten, of met extra gewicht (plaklood) moeten gaan werken om te zorgen, dat de boot ook daadwerkelijk terugkantelt na een flip.

Het ontwerp van de Magin One is gebaseerd op NiMH, dus zul je wat aanpassingen moeten maken.

Maak een lijstje van wat je wilt aanschaffen en toon dat hier , vóór je dingen koopt, die niet zullen gaan werken.

Hier nog een tip voor een motor-regelaar combinatie:
Modellbau-Regler.de Shop - AS16-100 BEC Lipo & 700er

Groeten, Jan.
 
Jan , ik heb even één en ander opgezocht ik denk erover om volgende delen te bestellen :
set met as en koppelingen(powerdirect aantriebe midi):
http://www.gundert.de/katalog/38direktantriebstarr.jpg
set met stabil ruder (Stabil Ruderanlage Gr.1):
Neue Seite 1
over de motor wil ik nog even iets vragen de viper 700 neodym heeft een nom toerental van 1650 tr/volt ,aan 14 cellen geeft dit 27720tr/min
http://www.gundert.de/katalog/x46elektromotoren1.jpg
de motorset in de link die je gepost hebt heeft een nom toerental van 22000 tr/min
doch is van de motor geen merk bekend ,
welke motor(set) zou ik best nemen ?
de regelaar (en de cellen)die erin gaat komen zal van de motor afhangen -->hierop wordt nog op teruggekomen.
zoals je kan zien is dit eigenlijk een identieke setup van deze:
Die Magin One von Robbe
volgens het verslag in de link moet dit meer dan behoorlijk varen hé
alvast bedankt gunther.
 
Laatst bewerkt:
Môge Gunther,

Die 22000 rpm is bij 9,6V, per volt kom je dan op 2200 rpm.
Bij een rendement van 75% kom je op 14 cellen dan aan ruim 28000 rpm aan de prop.
Aan het geluid van de video kun je horen, dat de motor flink toeren maakt, méér dan een 700 Neodym.

De schroefas is goed, zorg ervoor dat je de goede lengte besteld, voorkant prop moet tussen de 85 en 100 mm vanaf de spiegel komen, terwijl de motor vóór/in de step moet rusten, zodat de ashoek zo vlak mogelijk wordt.
De Gundert oplossing van een spiegeldoorvoer met een rubbertje zal in een enigzins flexibele ABS romp niet de beste zijn, ik hars mijn schroefaskoker altijd vast, ook vanwege de stuwdruk van de prop; als de as niet vastzit in de spiegel, moet de motorsteun alle krachten opnemen, in een ABS-romp is dat niet de beste oplossing.

Motorsteun: ik zou, in plaats van een aluminium motorsteun, een motorspant maken, dat de krachten over een zo groot mogelijk oppervlak spreidt.
Een alu steun heeft maar een heel klein grondvlak en ik heb er al eens eentje dwars door de bodem heen gehad, door het voortdurend op de golven slaan, met een motorspant loop je dat risico niet.

Als je wilt, kan ik vanavond wat foto's plaatsen van een motorspant.

Je wilt je roerblad ter hoogte van de prop hebben, dit stuurt het beste, en je gaat ook de propwalk enigzins tegen.
Bestel dus een roergarnituur met een voldoende lange uithouder.

Groeten, Jan.
 
hallo, jan
indien mogelijk dan mag le enkele foto's poste ivm motorspant
zou ik ook trimflaps moeten bestellen ?
en wat is uw idee ivm de cellen ,lipo of nicd
ik ga ervan uit dat een lipo cel gemakkelijker te laden valt en lichter is
een nimh weegt meer en moet je (indien 1 pack van 6 en 1 pack van 8 laden )
op een duo lader als je ze gelijk wil laden.
als ik kies voor lipo's zal ik zoals eerder al gezecht was moeten lood bijsteken om de kantelkamer goed te laten werken , maar deze kan ik in 1 keer laden deze heeft ook geen ontlading bij langer niet gebruiken ervan.
als ik dan even naar de specs zie van de regelaar (uit de motorset die jij gepost hebt)
dan staat hier 6-16 Zellen bzw. 2-4 Lipos (ohne BEC bis zu 20 Zellen bzw. 6 Lipos) ik had graag gebruik gemaakt van die bec , dat bespaard me weeral wat in gewicht aangezien ik dan geen ontvangerbattery nodig heb maar als ik dan even reken dan komen 14 cellenpack's op 16,8V en een 4 cellen lipo op
14,8v wat een verschil is van 2volt dit komt dan het toerental weer niet ten goede tenzij ik een 5s lipo pack koop maar dan is het voordeel van m'n bec weeral weg , misschien is het verstandiger om sub-c cellen te kopen ik weet het allemaal niet zo goed meer,
graag uw ervaren mening hierover,
groeten gunther
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

In onze boten met regelaars zonder BEC, gebruik ik er zo eentje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction $7.83
Weegt bijna niks en je kunt je regelaar maximaal gebruiken.

Wat betreft cellenkeuze; NiCads zijn alleen als Sanyo 2400 een bruikbare optie, ze worden echter weinig meer verkocht (in verhouding tot de andere accutypen) en zijn eigenlijk achterhaald.
Hetzelfde geld eigenlijk voor de NiMH; de hoogbelastbare typen, 4000 - 4500mAh, zijn behoorlijk gevoelig voor een verkeerde behandeling en (op enkele uitzonderingen na) duur.
In het wedstrijdgebeuren zijn we bezig alles om te zetten van NiMH naar Lipo's, mede door het hogere stroomverbruik van de borstelloze motoren; de NiMH kunnen de gevraagde vermogens domweg niet leveren.

'Nadeel' is het lagere gewicht, je moet met lood gaan werken, om het vloedkanaal z'n werk te laten doen.
Vaak moet het Lipo pakket uiterst links tegen de vloedkanaal wand staan, om een goede balans te krijgen, maar da's van boot tot boot verschillend.
Lipo's is de toekomst, zoveel is wel zeker.

Groeten, Jan.
 
dit is dus m'n setup geworden vooraleer ik deze delen bestel graag bevindingen over totaal pakket,

set met as en koppelingen(powerdirect aantriebe midi):
http://www.gundert.de/katalog/38direktantriebstarr.jpg

set met stabil ruder (Stabil Ruderanlage Gr.1):
Neue Seite 1

motor:
Modellbau-Regler.de Shop - 700er Rennbootmotor

regelaar:
Modellbau-Regler.de Shop - AS18-100WK BEC Lipo

trimflaps:
Hobbydirekt Modellbau - TRIMMKLAPPENSET Robbe 1-1352 1352 Boote Zubehör TRIMMKLAPPENSET Robbe 1-1352 1352 R1-1352

lipo:
EVO20 5000mAh Coenraad Accu Lipo

schroef wordt een k type van graupner ga verschillende maten kopen om te testen ( zeker een 45 proberen en nog enkele kleinere maten)

@Jan, zou ik de turnfin moeten installeren en wat is uw mening over de trimflaps en deze setup?
Alvast bedankt voor uw hulp Jan.

grtz gunther.




 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Eerst de plaatjes van het motorspant even plaatsen, dat was ik gisteren vergeten, sorry...

Gezien van voren, met rechts de vloedkanaalwand. Materiaal: 1,5mm epoxyplaat (electronicawinkel)

Hier van achteren gezien, let op de sleuven voor de luchtkoeling door de motor. Deze sleuven moet je ook in je aluminium koppelingsklok boren/vijlen, voor de noodzakelijke verluchting van je motor.

Nog een paar plaatjes van mijn mono II, de Xcalibur van BK.

Gelijk een illustratie van mijn idee over de trimvlakken; alleen als het niet anders kan.

Trimvlakken zijn een lapmiddel voor een slecht gebouwde boot, als je de zaken goed hebt op- en ingebouwd zouden ze niet nodig moeten zijn.
Bovendien kosten ze snelheid.

De spullen die je hebt uitgezocht zijn goed (behalve de trimvlakken...), zorg er voor een voldoende lange schroefasinstallatie te bestellen, zoals ik eerder al vermeldde.

Zonder turnfin zal je boot op snelheid geen fatsoenlijke bocht kunnen maken zonder te spinnen, een turnfin is dus een must.

Bij mijn boten zit de turnfin niet aan de spiegel, maar aan de zijde van de romp, net zichtbaar op de beide foto's (op de foto is 'ie nog recht, inmiddels staat 'ie haaks op de V van de romp).

Daar je een vrij heftige aandrijving hebt uitgezocht, kan ik je dit type motorkoeling aanbevelen; een volmantelkoeling om het motorhuis en messing pijpjes als borstelkoeling op de motoraansluitingen, in combinatie met de luchtstroom door de motor werkt dit het beste.

Als je wilt, kan ik je een tutorial sturen met foto's, PM me dan even je mailadres.

Groeten, Jan.
 
Jan , 'k heb m'n PM doorgestuurd
de lijm waarmee je het motorspant in de romp hebt gelijmd is dat stabilit-express lijm,kan ik hiermee ook de aandrijfas verlijmen in de romp?
kan ik zowel links als rechts een turnfin plaatsen ,dit zodat hij in beide stuurrichtingen (L+R bochten) stabiel blijft?
 
Laatst bewerkt:
De romp van de Xcalibur is epoxy, dus dat is ook verlijmd met (jawel) epoxy (24h).

Stabilit zou moeten werken op ABS, wél vooraf opruwen en ontvetten.

Door de wielwerking van de prop, zal je boot rechter bochten 'prettiger' vinden dan linker, onze wedstrijdboten hebben maar één turnfin (rechts), toch kun je hiermee ook linker bochten varen, hoewel niet zo krap en bij voorkeur niet op volle snelheid.

Een tweede turnfin links is het proberen waard, verwacht er echter geen wonderen van (wel snelheids verlies).

Groeten, Jan.
 
Jan , ik had nog een vraag/opmerking ivm het richtingsroer,
dit is origineel bevestigd op een verlengstuk gemaakt uit ABS , het richtingsroer dat gebruikt wordt op uw speedboot ziet er me een stuk steviger en fijner uit , zou ik niet beter zo één bestellen ipv datgene dat ik al voorzien had in m'n setup?
ik ga ervan uit dat ik de achterflank (spiegel) zal moeten verstevigen hiervoor.
welke van de 2 zou jij me aanbevelen ? (de as zal worden gemonteerd zoals jij me aanbevolen hebt 8,5 a 10 cm vanaf spiegel tot voorkant schroef)
Graupner Online-Shop
Graupner Online-Shop
groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Gunther,

De roergarnituren van Graupner komen hier vandaan:
Bootszubehör, Ruderanlagen: Hopf Fertigungstechnik

Jammer genoeg zijn de spullen van Hopf niet meer zo gunstig geprijsd als een paar jaar geleden...

Wat betreft de lengte van het roerblad moet je deze hebben:
Graupner Online-Shop

Een konisch roerblad stuurt lekker stevig, maar heeft iets meer weerstand dan bijvoorbeeld het roerblad op de foto's van m'n Xcalibur; da's namelijk een mes, met een dikte van 1,3 mm tegen 3 mm van het konische roerblad.

De aangebouwde uithouder van de Magin One is stevig genoeg, alleen het bevestigen van een roergarnituur is een friemelige aangelegenheid; je kunt er slecht bij.
Ik zou sowieso een verstevigingsplaatje erin maken, waar de boutjes van het roer doorheen gaan, dan heb je zo weinig mogelijk/geen beweging erin.

Je zou ook voor deze kunnen gaan, als je de uitbouw op de MO wilt vervangen:
aluminum rudder with water pickup 45-67 engine rc boat on eBay, also Boats, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies (end time 21-Nov-08 09:10:29 GMT)
Je hebt dan gelijk een koelwateraanvoer in je roerblad.
Dat roerblad is rijkelijk lang, maar dat kun je inkorten tot vlak onder de koelwater inlaat.

Groeten, Jan.
 
Back
Top