Hallo Gunther,
Het zelfklevende schuim, dat ik gebruik komt bij een installatiebedrijf van koelinstallaties vandaan (je treft wel eens een monteur op het werk, en dan vraag ik een stukje, heb ik weer voldoende voor vele koelingen).
Er zijn inderdaad verschillende soorten; de één is drukgevoelig en komt slecht weer terug in vorm (die zal dus gaan lekken) en een andere soort blijft veerkrachtig en zal dus wél afdichten.
Een dikkere messingplaat moet je heel goed in vorm brengen, zodat het rubber kan afdichten, bij de dunnere versie (machine werkplaats, of draaierij) is het andersom; daar dicteert de stugheid van het rubber de vorm van het latoenkoper.
Als je de motor van Modelbauregler hebt aangeschaft, heeft die één kogellager aan de uitgaande as zijde, ja? het achterlager is meestal een bronzen glijlager
In dat geval kun je het net zo doen als met mijn 700 Neodym.
Als achteraan óók een kogellager zit, moet je de motor droog laten inlopen; enige uren op het laagst mogelijke voltage, vonkvorming aan de collector vermijden!
Nat inlopen:
Ik maak een beugeltje, waar ik de motor met de bevestigingsbouten aan vast kan schroeven, en dat de motor vertikaal in een bakje, waterglas, o.i.d. laat hangen.
Ik vul het water zover, dat de collector ondergedompeld is, niet verder!
De motor laat ik op 2-3V lopen, tot het water donker van kleur begint te worden, afhankelijk van de hardheid van de koolborstels duurt dat uren.
Dan haal ik de motor eruit en controleer, of de koolborstels grotendeels aanliggen op de collector. Kijk ook even vóór je met inlopen begint, dan zie je dat de koolborstels maar met twee kleine vlakjes contact hebben met de collector (dat zal dus subiet gaan inbranden, als je de motor met volgas in de boot gebruikt, wég, mooie nieuwe collector...).
Als je tevreden bent, de motor goed uitspoelen onder de lopende kraan, het water er eventueel uitblazen met perslucht en laten drogen (ik leg de motor een nacht op de warme radiator, zodat 'ie lekker doorwarmt).
De volgende dag een drupje olie op je achterlager en de motor is klaar voor gebruik.
Aanvullende tuningtip: als de motor droog is, een drupje Brasso (koperpoets) in het achterlager en de as in de boormachine een minuutje laten draaien (motor met de hand vasthouden); je slijpt dan het bronzen lager in op de stalen as, dat scheelt je zó weer een beetje weerstand en dus méér toeren aan de prop.
Lager smeren, laten draaien, restanten Brasso en olie verwijderen en een klein drupje olie erop en klaar ben je.
Groeten, Jan.