bouwen van een magin one

Hallo Gunther,

De snelheid valt me niet tegen, al is dat op filmpjes altijd moeilijk in te schatten.
Het nat lopen van de romp zal een boel snelheid schelen, als je dat kunt oplossen, zal de boot sneller varen.

Groeten, Jan.
 
Ok ,dat was dan even verkeerd begrepen van mij, excuses daarvoor.

Vanmorgen toen ik bezig was met de foto's van de ashoek te maken , dacht ik ook maar eens te gaan varen en zoals je me vertelde , zou het de bedoeling geweest zijn om het zwaartepunt verder naar achteren te leggen , had de boot even op de balanceerschaal gehangen en m'n cellen max achteruit geschoven , om zo het zwaartepunt te kunnen opmeten , was dat even schrikken , zwaartepunt ligt zo op 27,5% vanaf de spiegel ( dit is dezelfde positie als in filmke testrun 2 , man man waar da'k die 26,5% zoals in filmke staat gehaald heb god mag het weten) :hammer:
da's dus ook de reden waarom er bij testrun zo weinig verschil te zien is.

Dan ook dit nog even : om de kantelkamer gunstig te krijgen heb ik lood moeten bijsteken aan de linkse zijkant en dit zit dan ook nog eens voorin de romp , (zo'n 150 gram) , dit zal zeker bijdragen waarom de voorkant niet echt wil liften denk ik , straks post ik de foto's van de ashoek , als dit door de beugel kan dan ga ik beginnen met al het extra gewicht eruit te halen en terug beginnen met het zwaartepunt te zoeken en dit al varende testen (Sorry , Jan want je had het me nogthans gezegt te wachten met dat extra gewicht , maar ja ik was zo bezig met die kantelkamer dat de rest me ontgaan is.)

grtz gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hé??Lood bijsteken & dan nog 150gram???Mijne magin one draait mega snel om,en heb er niets moeten bijsteken!!

Anders kom eens naar Hombeek(Mechelen & vergelijk de Uwe eens met de mijne.
En dan zien we ineens de ashoek,enz..........

Wat je maar wil natuurlijk.
 
Hé??Lood bijsteken & dan nog 150gram???Mijne magin one draait mega snel om,en heb er niets moeten bijsteken!!

Anders kom eens naar Hombeek(Mechelen & vergelijk de Uwe eens met de mijne.
En dan zien we ineens de ashoek,enz..........

Wat je maar wil natuurlijk.


Barry ,

Wat is uw setup dan ?
motor , hoeveel lipo's , zwaartepunt.

ps : ik heb je een pb gestuurd.

grtz gunther.
 
Laatst bewerkt:
Ziehier de foto's van de ashoek :

ashoek_1.JPG


ashoek_2.JPG


ashoek_4.JPG


ashoek_5.JPG


ashoek_6.JPG


ashoek_8.JPG



Wat denken jullie , zou dit goed zijn of toch niet?

Even mededelen dat de volmantelkoeling van de motor op 0,8mm van de bodem ligt (gemeten door er verschillende dikteplaatjes onder te schuiven).

@Jan , ik heb de foto's ook doorgemaild naar jou (je kan ze dan mischien iets duidelijker zien omdat je dan kan in uitzomen).

Groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Ik kan er niet zoveel mis aan zien, de propnaaf ligt keurig boven de gedachte lijn van step en spiegel, alleen de as wijst t.o.v. de waterlijn naar beneden en zal waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor het te nat lopen.
Als het verschuiven van het zwaartepunt niet helpt, zal de schroefas toch hoger in de spiegel moeten...

Groeten, Jan.
 
Jan,
de lengte van de as (gemeten van achterkant spiegel tot voorkant prop) is 11,8cm
normaal zou 8,5cm (10% van de lengte van de romp) al genoeg zijn ,
als ik nu de as inkort dan komt m'n prop toch ook hoger te liggen , kan ik dit niet beter doen , as omhoog verplaatsen zal heel wat werk vergen (aangezien deze er zeer goed ingelijmd zit) , als dit misloopt is mischien m'n romp en as om zeep.

ps: het gat waar m'n as uit de romp komt is al redelijk ver naar boven uitgevijld tov het originele gat (zo'n halve diameter van de askoker is het extra omhoog gevijld) anders was m'n ashoek zeker te groot geweest.

grtz gunther.
 
Hallo Gunther,

Je kunt het proberen, maar de hoek van de schroefas wordt hier natuurlijk niet vlakker door, als het nat lopen hierdoor veroorzaakt wordt, zal het weinig uithalen, ben ik bang.

Ik zou eens bij Barry gaan kijken en de set-ups vergelijken, als dat mogelijk is.

Groeten, Jan.
 
Barry ,

Wat is uw setup dan ?
motor , hoeveel lipo's , zwaartepunt.

ps : ik heb je een pb gestuurd.

grtz gunther.

Pb terug.

Ik vaar met 2x2s LiPo in serie gezet.Tegen elke kant van de boot een pack.Helemaal achteraan.
Motor is een brushless welke een 2300 Kv draait.Prop is een 45mm.
Super snel & stabiel.
Ik zou er zo een mono2 wedstrijd met meevaren.
Ook wel veel trial & error om deze zo goed te krijgen.
 
En Gunther,nu al iets gedaan met me'n romp??Of lig je even stil?:sleepy:

Hey Barry ,

Watte stilliggen nee nee , alle bakstenen zijn uit m'n boot verwijderd .
Voordat ik m'n huidige motor (spd 700) ging overbouwen had ik hem even open gedaan om te controleren dat de borstels nog ok waren dit omdat de motor overhit geraakt was bij m'n maiden run (borstels waren stukjes uitgesprongen) , dan maar besloten om hiermee niet verder te testen.
Enfin de nest eruit gezwierd en net gaan afspeuren naar brushless setup.

Ik heb even getwijfeld tussen de ETTI / FEIGAO setup en een alternatieve (veel goedkopere) chinese setup , maar heb gisteren de knoop doorgehakt en de ETTI en FEIGAO zijn besteld , deze zullen volgende week wel aankomen zeker (moet maar van Engeland komen)
Eens de setup binnen is ga ik deze uiteraard eens inbouwen in jou romp en in de mijne om dan te vergelijken.

Wordt zeker vervolgd.......

grtz gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Na een (veel te lange) pauze even de draad terug opgepikt en terug begonnen aan m'n Magin-one, aangezien m'n ashoek niet goed was heb ik de schroefas uit m'n romp gehaald , as tegen de spiegel afgezaagd en dan deze uitgeboord , nadien de servosteun verwijderd (stond in de weg voor m'n nieuwe as) en de stabilit lijm weggedremeld , ziehier enkele foto's:

as_en_servosteun_verwijderd_1.jpg


as_en_servosteun_verwijderd_2.jpg


Om de oneffenheden in de romp weg te werken (deze zijn veroorzaakt door dremelen)
een epoxy plaat van 0,3mm op maat gemaakt en deze op de bodem van de romp gelijmd , zelfde voor de spiegel gedaan:

epoxy_plaat_voor_bodem_romp.jpg


epoxy_platen_in_de_romp_gelijmd_1.jpg


epoxy_platen_in_de_romp_gelijmd_2.jpg


Het motorspant zal ik ook moeten aanpassen , ik ga hier ook een epoxy plaat tegen lijmen (0,5mm dik) met de juiste boorgaten voor de motor en koppeling , de oude gaten worden zo overbodig en doch blijft het spant dan stevig genoeg (denk ik).

Om de propwerking tegen te gaan moet ik dan mijn as naar links of naar rechts opschuiven (gezien achterop de spiegel zie foto) en hoeveel mm, ik denk naar rechts opschuiven en ongeveer 4mm ??
prop die ik gebruik zijn rechts draaiende k-props (later zullen dit metalen props worden).

achterkant_spiegel.jpg


m'n setup wordt:

feigao 540L12
etti 150A regelaar
2 apparte lipo's van 2s/5000mA (in serie geschakeld) motor komt dus op 4s te staan.

groeten Gunther.
 
Hallo Gunther,

Mooi dat de Magin een tweede kans krijgt.

Ik zou de motor én de as 4 mm rechts (van af de spiegel gezien) van het midden plaatsen om de wielwerking van de aandrijving tegen te gaan.

Alleen de as naar rechts zetten werkt (tot op zekere hoogte) averechts.

Groeten, Jan.
 
Hoi Gunther,

Dat is nou geweldig van dit forum, voordat je gaat bouwen krijg je de juiste tips!!
Suc6 met opbouwen , zal je draadje zeker volgen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Even een post ivm de vorderingen , vandaag werd het motorspant aangepast
en een nieuw gat in de spiegel gemaakt om de nieuwe as door te voeren.
ziehier wat foto's:

positie_van_motor.jpg


positie_van_aandrijfas.jpg


positie_van_as_tov_spiegel.jpg


De motor ligt net niet op de bodem van de romp (speling van 0,2/0,3mm) zoals je kan zien op de eerste foto (zie oude koelsleuven) zit deze motor een flink stuk lager ingebouwd dan de 700 motor dit komt vooral door de kleinere diameter van de feigao.
De as zit 4mm offcenter.

Nu even een vraagje ivm de aandrijfas:
dit zijn de onderdelen die ik hiervoor heb:

materiaal_aandrijfas.jpg


Een motorflens , een koppeling 5mm-4mm , de 4mm as met schroefdraad , de geanodiseerde alu buitenbuis 8mm buitendiameter , druklager , eindstuk dubbel gelagerd , teflon bus (deze komt in de alu buis aan de motor kant) en een smeernippel.
Wat mijn bedoeling was om te maken is een geanodiseerde buis op maat inkorten en aan de motor zijde er een teflon busje inzetten , en aan de prop zijde er het dubbel gelagerde eindstuk met loctite opzetten , dit geheel in de motorflens bevestigen , dan de as 4mm (verenstaal) op maat maken en via de rollementen deze tot aan de motoras er door steken , hier een koppeling tussen zetten en aan de andere kant eerst het druklager bevestigen en dan de prop ertegen.

Klopt deze redenering volgens jullie?
Hebben jullie mischien foto's van een voorbeeld?
Later is het de bedoeling om metalen props te gaan gebruiken , zijn deze er met M4 schroefdraad op? of moet ik dan overgaan naar een drive-dog koppelstuk?

groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Je verhaal klopt helemaal.

Het enige waarmee je zou kunnen experimenteren is de plaats van het druklager; als het roestvrij staal is kan het inderdaad aan de propzijde geplaatst, anders wordt het ook wel tussen de motor en de koppeling geplaatst, dan vang je de stuwdruk aan de motorzijde op.

Eventueel heb je dan een vulring nodig, die het motorlager afdekt, zodat het druklager niet daar tegenaan kan drukken.

Als de motor goed uitgelijnd aan de koppelingsklok zit, dan is het teflon busje niet nodig als lager, maar wél nuttig om vettigheid en water, dat altijd een beetje uit de schroefaskoker zal lekken, tegen te houden (kogellagers zijn meestal niet 100% waterdicht).

De smeernippel is een kwestie van smaak; je wilt de schroefaskoker niet voldrukken met vet, hoe dun ook, het zal altijd veel weerstand hebben, ik gebruik olie, en dan nog heel weinig.
De smeernippels, die ik in sommige van mijn boten heb worden in ieder geval niet gebruikt om er vet mee in de schroefaskoker te drukken, hooguit een paar druppen olie, en dat kun je ook vanaf de achterzijde op de lagers laten lopen...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Later is het de bedoeling om metalen props te gaan gebruiken , zijn deze er met M4 schroefdraad op? of moet ik dan overgaan naar een drive-dog koppelstuk?

groeten gunther.

Jan ,

Hierbij quote ik even een deel van mijn vraag omdat dit nog niet helemaal duidelijk is voor me.

Mijn vorige as was er één met glijlagers (gundert) is dit een betere optie tov met kogellagers te werken? wat zijn uw ondervindingen hiermee (voor-nadelen?)

groeten gunther.
 
Hallo Gunther,

Graupner (o.a.) heeft dogdrive adaptors in het programma, die op een M4 as passen, dus alles is mogelijk, Graupner 2318.xxK-serie props en dogdrive props van alle andere merken.

Tenshock heeft een aantal ss props met M4 in het programma, die ook goed werken.

Momenteel heb ik ook glijlagers in m'n wedstrijdboten (aanbieding in de assen) en mits voldoende gesmeerd werkt dat goed, alleen ik merk wel dat er sneller ruimte op komt; bij een kogelgelagerde as vervang je dan de lagers, bij mijn boten komt er dan een eindstuk met kogellagers op, probleem ook opgelost.

Groeten, Jan.
 
Hallo,

Vandaag even de alu buitenbuis voor de aandrijfas op maat gemaakt , hiervoor heb ik 10% van de lengte van de romp genomen dwz 8,5 cm gemeten vanaf de spiegel tot tegen de propbladen (incl druklager en lagerhuls).

Zoals eerder omschreven ligt de motor bijna op de bodem voorin de step (0,2 a 0,3mm speling).

Het gat in de spiegel is geboord op 4mm gemeten vanaf puntje van de spiegel tot onderkant buitenbuis van de as.

De lengte van de as zoals op de foto's is 7,9cm (komt nog een druklager bij 4mm en 2mm voorkant prop tot tegen de propbladen) , totaal is dus 8,5cm spiegel-->voorkant propbladen.

Als ik nu de romp met de step en de spiegel op de tafel leg dan raakt de lagerhuls juist de tafel (asdikte is 8mm lagerhuls is 10mm buitenkant) , komt er dus op neer dat de as (8mm) eigenlijk op 1mm van de tafel ligt --> verschil tussen dikte lagerhuls en as is 2mm dit gedeeld door 2 komt op 1 mm (aslengte is 7,9cm gemeten vanaf spiegel tot achterkant lagerhuls).

ashoek_1.jpg


Op de volgende foto's probeer ik de ashoek te tonen:

ashoek_2.jpg


ashoek_3.jpg


M'n vragen aan jullie:

1) klopt mijn denkwijze ivm de aslengte (lengte as wordt gemeten vanaf spiegel tot voorkant propblad dus incl alle tussenstukken)?
2) moet ik 2mm speling onder het einde van de lagerhuls hebben als de romp op de step spiegel ligt of mag ik deze laten liggen zoals op de foto? (als je de lijn van de as denkbeeldig doortrekt tot einde lagerhuls komt het erop neer dat deze op 1mm van de tafel ligt).
3)als ik meer ruimte moet geven tussen de speling as tov het tafelblad mag ik hiervoor het gat dan uitvijlen naar boven?
4)worden de lagers (2 stuks) vastgelijmd in de lagerhuls?
5)hoelang moet de schroefdraad (M4) uitsteken (gemeten vanaf het druklager)?

ziezo dit was het alweer hopelijk begrijpen jullie m'n uitleg en hebben jullie passende antwoorden op mijn vragen alvast bedankt .

groeten , gunther.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top