bouwen van een magin one

Hallo Gunther,

Zit ik goed, als ik denk, dat je de kantelproeven alleen in de badkuip het gedaan?

Dat is alleen maar een indicatie of je in de buurt zit; op open water heb je te meken met golfslag en wind en zul je de gewichtverdeling duidelijk in het voordeel van het terugkantelen moeten doen, dus liever wat meer gewicht aan de buitenzijde dan te weinig.

Verder vind ik het vreemd, dat de 4S zo bizar ver naar voren in de boot moet liggen om het zwaartepunt op 28-30% van de spiegel te krijgen, ligt er lood achterin soms?
Zoals de 4S op de foto ligt komt je zwaartepunt ook onnodig hoog te liggen, wat de werking van het vloedkanaal nadelig beinvloedt.

Heb je zo al gevaren? Zo ja, hoe ging dat?

Ik zou zowel de 4S als de beide 2S lipo's links van de as leggen anders krijg je problemen met het moment van de aandrijving.

Groeten, Jan.
 
Hallo Gunther,

Zit ik goed, als ik denk, dat je de kantelproeven alleen in de badkuip het gedaan?

Dat is alleen maar een indicatie of je in de buurt zit; op open water heb je te meken met golfslag en wind en zul je de gewichtverdeling duidelijk in het voordeel van het terugkantelen moeten doen, dus liever wat meer gewicht aan de buitenzijde dan te weinig.

Verder vind ik het vreemd, dat de 4S zo bizar ver naar voren in de boot moet liggen om het zwaartepunt op 28-30% van de spiegel te krijgen, ligt er lood achterin soms?
Zoals de 4S op de foto ligt komt je zwaartepunt ook onnodig hoog te liggen, wat de werking van het vloedkanaal nadelig beinvloedt.

Heb je zo al gevaren? Zo ja, hoe ging dat?

Ik zou zowel de 4S als de beide 2S lipo's links van de as leggen anders krijg je problemen met het moment van de aandrijving.

Groeten, Jan.

Jan,

De kantelproeven zijn inderdaad in badkuip getest , zal er rekenig mee houden en eventueel wat extra gewicht op de buitenzijde aanbrengen.

De positie van de lipo vind ik zelf ook ver naar voren om in balans te geraken (zwaartepunt ligt op 25,5cm vanaf spiegel romp is 85 cm) , er zit geen lood achterin de boot.

enkele zaken die de romp mogelijk zwaarder maken achteraan zijn :
1) aan de binnenkant van de spiegel zit ipv de pvc versterkingsplaat een epoxy plaat van 2,5mm gelijmd.
epoxy_platen_in_de_romp_gelijmd_1.jpg



2) de aluminium turnvin aan de zijkant van de romp (turnvin + alu latje binnenkant romp dit is met silicoon tegen de romp gelijmd en hierin zit er schroefdraad getapt om de vin te bevestigen , latje dient ook om de bevestiging van de vin op de romp te verstevigen).
bevestiging_turnfinn.JPG


3) richtingsroer mischien aan de grote kant?
roer_2.JPG



4) teveel epoxy lijm + weefsel gebruikt om as af te dichten ?
as_ingeharst.jpg


Ik heb zo nog niet gevaren (4s lipo tegen kantelkamer), wou eerst even jullie mening horen ivm gewichtsverdeling /balmanceren.

Bedoel je met lipo's links leggen de zijkant waar de kantelkamer zit ?

Bij mijn voorige poging om de magin te laten varen (met speed 700 motor)
moest ik ook al gewicht bijplaatsen voorin de romp om het zwaartepunt goed te krijgen , toen dachten we dat dit kwam door de veel te lange aandrijf as en de alu opvulling om de uithouder van het roer te verlengen (was een vierkant blokje vol aluminium).
Blijkbaar zit er nog ergens teveel gewicht achterin , kan ik iets doen om dit op te sporen? of gewoon negeren en eerst de boot vaarklaar maken en testen?

Gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Zo te horen heb je een 'tank' gebouwd waarbij de Magin One op plaatsen waar je het liever niet hebt wat te zwaar is geworden.

Ik zou de boot eerst eens vaarklaar maken en testen, spullen eruit halen/slijpen om gewicht te besparen kan altijd nog.

Groeten, Jan.
 
Ok Jan,

Morgen wordt deze verder vaarklaar gemaakt , donderdag of vrijdag hoop ik te kunnen testvaren , zal starten met een 40mm K prop en we zien wel wat het wordt , duimen maar.

@ Leon thanx voor je raadgeving knap project jou wasabi.

groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
HET MISTERY GERAAKT OPGELOST:

Omdat ik het ook niet kon vatten waarom ik de gewichtsverdeling zo ver voorin moest plaatsen om romp uit te balanceren ben ik even één en ander gaan checken , (de extra verstevigingen die ik aangebracht heb zijn niet noemenswaardig zwaar dat deze het zwaartepunt zo negatief zouden kunnen beinvloeden volgens mij).

Omdat ik bij de vorige setup (speed 700) ook al problemen had met het balanceren toch even verder gaan kijken of er geen algemene fout gemaakt werd , en wat blijkt nu : ik nam aan dat de lengte van de romp 85cm is zoals beschreven door de fabrikant : http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-1174.pdf (zie pagina 2)
Wat blijkt nu , de romp is geen 85 cm lang maar deze meet vanaf de achterkant spiegel tot voorkant punt vd romp 70 cm !!!!!????

Stom stom van mij dat ik dit niet eerder nagemeten heb , waar Robbe die 85cm lengte vandaan haalt god mag het weten se.

Dus zwaartepunt komt op 21cm vanaf de spiegel gemeten te liggen ipv op 25,5cm lipo kan dus een flink stuk naar achteren geschoven worden , waarschijnlijk is dit ook één van de hoofdredenen waarom mijn speed 700 motor zo heet werd en opgefikt is.

De lengte van de as gemeten tussen spiegel en voorkant prop is (zoals de as nu opgebouw is) 8,8cm dit is zo'n 12,6% van de bootlengte ipv de 10-12% marge.
Vermoedelijk zal dit wel geen problemen geven zeker?

tjonge tjonge eigenlijk ben ik wel opgelucht dat ik erachter gekomen ben waar de fout zit , dit verklaard ineens een hele hoop van de trail en error.

groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Het is toch wat dat zo iets onnozels als het niet nameten van de romplengte voor zoveel gedoe kan zorgen.

Goed dat het is opgelost.

Jammer dat ik niet dichter in de buurt woon, als ik de romp vaarklaar eens in de handen had kunnen houden had ik direct gevoeld, dat het zwaartepunt te ver naar voren had gelegen...
Dat extreme nat lopen heeft inderdaad met hoge waarschijnlijkheid je 700 motor gekost.

Groeten, Jan.
 
Hallo,

Ondanks het winderige weer vandaag toch maar even m'n magin gaan testvaren , woooow , wat een verandering , snelheid zit er behoorlijk in (40mm prop) , even wennen want het gaat rap...
Na 2min volgas te varen even naar de kant gekomen om te checken of er niets te heet geworden was , motor en regelaar waren handwarm , kap dichtgeplakt en nog 4 min fun gevaren.

1)Wat me al direct opviel was dat er uit de water-uitlaat weinig of bijna geen water komt , koeling zal dus miniem zijn ,wat kan ik doen om dit te verbeteren?
2)Op volle snelheid zie je de boot links-rechts dansen terwijl hij rechtdoor vaart , betekend dit dat de romp te los vaart en dat het zwaartepunt verder naar voor moet?
Volgende keer ga ik (proberen) een cameraman mee te nemen om het te filmen zodat jullie hiervan een beter beeld.

Wat de kantelkamer betreft , in de badkuip draaide deze perfect zonder extra lood , doch was dit moeizaam , op aanraden van Jan dan zeker gespeeld en 25 gram extra lood aangebracht (zijkant kantelkamer) , gelukkig dat ik dit gedaan had want 2x keerde m'n romp bijna niet (op de vijver) moest helpen (beetje gas gegeven) en flip daar was ie weer , conclusie mag dus nog wat lood bij om deze goed vlot te laten draaien (heb er nog 15 gram extra bijgeplakt ) wordt volgende keer uitgetest.
De vinnen van de V spoiler op het kapje waren bij de eerste klapper al meteen afgebroken , deze sierstukken laten we er dus maar af.
De turnvin is volgens mij ook nog niet optimaal , hierop zal ik terugkomen als ik wat beeldmateriaal heb.

groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Wat er waarschijnlijk gebeurt, is dat er in de punt van het vloedkanaal lucht blijft hangen, waardoor het vloedkanaal niet 100% gevuld wordt en het terugkantelen moeizaam gaat.
Had je hier al niet eens een ontluchting naar de rechterkant van de boot voor gemaakt?

1) Is de doorlaat in het roer vrij van spanen? Laat eens een foto zien van de vorm van de inlaat in het roerblad.

2) Chinewalk noemen ze dat verschijnsel, het kan een aantal oorzaken hebben:
- boot te licht (en overgemotoriseerd)
- zwaartepunt te hoog
- zwaartepunt te ver naar achteren, hoewel dat laatste minder invloed heeft op het wiebelen op snelheid.
- onderzijde romp niet vlak op de plaatsen waar die het water raakt, je zult er versteld van staan wat een, op het oog miniem, deukje in het loopvlak voor invloed op het vaarbeeld kan hebben.

Een filmpje maakt het beoordelen van het vaargedrag gemakkelijker.

Doe dan, mits de waterkoeling goed werkt(!), ook een run met een 42K, als na twee minuten de zaak al handwarm is bij deze buitentemperaturen, dan werkt de koeling zeker niet optimaal...

Groeten, Jan.
 
Hallo Gunther,

Wat er waarschijnlijk gebeurt, is dat er in de punt van het vloedkanaal lucht blijft hangen, waardoor het vloedkanaal niet 100% gevuld wordt en het terugkantelen moeizaam gaat.
Had je hier al niet eens een ontluchting naar de rechterkant van de boot voor gemaakt?

1) Is de doorlaat in het roer vrij van spanen? Laat eens een foto zien van de vorm van de inlaat in het roerblad.

2) Chinewalk noemen ze dat verschijnsel, het kan een aantal oorzaken hebben:
- boot te licht (en overgemotoriseerd)
- zwaartepunt te hoog
- zwaartepunt te ver naar achteren, hoewel dat laatste minder invloed heeft op het wiebelen op snelheid.
- onderzijde romp niet vlak op de plaatsen waar die het water raakt, je zult er versteld van staan wat een, op het oog miniem, deukje in het loopvlak voor invloed op het vaarbeeld kan hebben

Groeten, Jan.

Jan,

Ik heb inderdaad een extra ontluchting van het vloedkanaal naar de zijkant van m'n romp , als ik de romp onderste boven op het water leg en ze onderduw en dan terwijl deze onder water zit de uitlaat van het vloedkanaal omhoog richt komt er geen luchtbel uit , ik denk dus dat de kamer volledig met water gevuld wordt en dat alle lucht eruit is.
extra_ontluchting_kantelkamer_1.JPG


De messing - aluminium buisjes die ik gebruikt heb voor de koeling zijn dia 3 mm binnenkant en dia 4mm buitenkant , ziehier de foto's van het roerblad:
waterinlaat_1.JPG


waterinlaat_2.JPG


waterinlaat_3.JPG


waterinlaat_4.JPG


Wat beterft het chinewalken denk ik dat de grootste factor die dit veroorzaakt het te hoge zwaartepunt zal zijn (lipo staat rechtop tegen wand kantelkamer), onderzijde romp heeft op het eerste zicht geen kappen of beschadigingen , (voor de zekerheid heb ik de loppvlakken nog eens opgeschuurd).
ziehier wat foto's van de indeling (zoals er gevaren werd).
indeling_in_romp_1.JPG


indeling_in_romp_2.JPG


En hier nog ééntje van het extra gewicht in de kantelkamer.
lood_in_kantelkamer.JPG


ik hoor het wel van je ,
groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Dat je maar weinig koelwater oppikt met je roerblad is geen wonder; de sleuf in het blad loopt verder door dan het gat waardoor het water omhoog gestuwd moet worden, een deel van het voorbijstromende water schiet voorbij het gat en is weg naar achteren.

Een oplossing hiervoor is het achterste deel tot aan het gat opvullen, zodat er méér water naar boven wordt gestuwd.
Je kunt hiervoor ingedikte epoxy gebruiken, of een ander tweekomponenten vulmiddel dat hecht op aluminium.

Een andere manier is om een klein dun plaatje metaal op het blad te lijmen, zodanig, dat de voorzijde van dat plaatje gelijk is met het gat naar boven en de achterzijde van de sleuf afsluit.
Op die manier dwing je alle water, dat de gleuf instroomt omhoog in het roerblad.

Een stukje van een stalen wegwerp scheermesje is geschikt (lekker dun), bij wijze van proef met secondenlijm vasthechten, als het verkeerd zit of het werkt onvoldoende tik je het er zó weer af.

Van de laatste manier heb ik je een mailtje gestuurd met een foto.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Aan de hand van de info van Jan heb ik het volgende aangepast aan de waterinlaat:

aangepaste_inlaat_1.JPG


aangepaste_inlaat_2.JPG


De inlaatsleuf liep dus te ver door , deze ruimte is opgevuld met vloeibaar metaal (2K van soudal) , ook is er aan de zijkant een laagje gelegd , dit heb ik scherp (naar binnen toe) aangevijld , water dat er nu passeerd zou nu dus door de waterinlaat moeten zonder veel af te buigen ,kanalen zijn vrij van braam/spanen , hopelijk is het weer morgen beter (vandaag heel de dag regen gehad) en dan kan ik het eens gaan testen.

grtz Gunther.
 
Laatst bewerkt:
Mooi!

Ik ben benieuwd hoeveel beter dit gaat werken.

Houdt ook de bogen in de slangen zo laag mogelijk in de boot, ook die op het roerblad.

Groeten, Jan.
 
Hallo,

Gisteren nog eens gaan testvaren , ondanks de mist was het rustig weer , water was als een spiegel , eerst bekeken of de koeling werkte , op volle snelhied kan ik het niet goed zien , op halve gas voorbij gevaren en er komt een straaltje water uit de wateruitlaat (spuit er zeker niet uit , is maar een zwak straaltje) , kwasie werking van de koeling ben ik er niet zeker van of deze voldoende werkt, dan toch maar even een 42K prop eropgezet en dan de lipo leeg gevaren circa 5 min doorgevaren (rechte stukken max gas en in de bochten wa minder) .
Nadat deze lipo eruit kwam de temperaturen gemeten met een ir thermometer ( lipo was 41° , motor 32° , regelaar 30° ).
De boot vaarde super strak en van chinewalken was er geen sprake meer (romp werd onderaan op de draagvlakken nog eens nageschuurd en ik had ook opgemerkt dat het roerblad niet haaks tov de V in de romp stond dit heb ik even moeten corrigeren).
Om het bochtenwerk wat te verbeteren heb ik een andere turnvin gemonteerd (zelfde model maar dan 1 cm langer , wat een verbetering , de nog ruim genomen bochten kunnen nu (als ik het durf) vol gas genomen worden , romp snijd over het gladde water alsof het niets is , bij nemen van iets bruskere bocht bij volgas krijg ik soms een flip of gaat de boot haaks de bocht in , vermoedelijk moet ik wat leren insturen en even gas terugnemen om dit te voorkomen.
Na de eerste vaart de 2e lipo erin gelegd en de GPS want ik was zeer benieuwd met wat voor een snelheid de boot nu tekeer ging , na ongeveer 3 minuten speedtesten even naar de kant gekomen en gekeken naar de resultaten ervan ziehier een foto van de opgeslagen data op m'n gps:
GPS_snelheid_magin-one_K-42_prop.JPG


Zoals jullie kunnen zien haalde mijn boot een max snelheid van 70,5 km/h :banana: dit op spiegelglad water , en er stond bijna geen wind , zwaartepunt ligt op zo'n 30%.


Nadien de lipo verder leeg gevaren en terug de temperaturen nagekeken , motor en regelaar waren niet warmer dan 35° lipo was terug een 40° warm.

De beloofde filmkes zullen voor in het week-end zijn (ik had hier een filmke van maar er bleek iets mis te zijn met de camera want ik kreeg het beeld niet scherp , filmke stelde niks voor want eigenlijk zag je alleen maar een gele wazige stip op het beeld , hieruit kon je zeker niets opmaken , vaststellen ivm vaargedrag) , volgend weekend meer dus , want ik ben benieuwd naar jullie eventuele opmerkingen tips bij het zien van een filmke.

Tot zover het verhaal,
groeten gunther
 
Hallo Gunther,

Mooi man!

Met ruim 70 km/h op vlak water zit er met iets meer kabbeltjes nog meer snelheids potentieel in (dan loopt de boot wat meer vrij).

Ik ben blij voor je dat de boot eindelijk eens vaart zoals het hoort!

Met de temperaturen van lucht en water is het geen wonder dat de motor en regelaar koel blijven, zodra het weer warmer wordt moet je het goed in de gaten houden.

Ik ben benieuwd naar de filmpjes.

Groeten, Jan.
 
Vandaag terug gaan testen,
Magin gaat naar mijn gevoel redelijk goed , de waterkoeling is ok , ook op volle snelheid komt er water uit de wateruitlaat gelopen.
Bij de eerste run bleek de romp terug een beetje last te hebben van chinewalken , toen ik mijn gps installeerde (zonder lipo te verplaatsen) bleek de romp hiervan minder last te hebben --> zwaartepunt meer vooraan geeft blijkbaar minder last van chinewalken , boot vaart beter (zwaartepunt ligt nu op zo'n 29,5 a 30%).
ziehier wat bewegende beelden:




en nog een foto van de gps gegevens :
GPS_snelheid_magin-one_K-42_prop2.JPG


ziehier een foto van het totale gewicht van de magin (incl de lipo):
totale_gewicht.JPG


@ Jan , graag uw mening over de filmkes , denk je dat een 45K prop zou kunnen of best bij de 42K blijven?
Enig idee waar ik aan gebalanceerde en geslepen octura props kan komen , ik ga deze zeker aanschaffen want m'n k-prop blijkt al een beetje gekarteld te zijn (moet in het water zeker iets geraakt hebben??).
groeten Gunther.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gunther,
een grotere prop, kan je doen als je huidige setup koel blijft
motor/esc/lipo blijven deze koel kan je een maatje groter.

mijn carbon prop was ook beschadigt na 1 keer varen, komt door de toeren
daar kunnen ze niet echt goed tegen.

pas een metalenprop nemen als je weet welke maat prop het beste vaart

gr, Leon.
 
Hallo Gunther,

Aan de toeren te oordelen heeft de motor niet echt moeite met een 42K, dus je zou een 43,5K kunnen steken en zien welk vaargedrag dat oplevert.

Op wedstrijddagen op afgesloten water kan ik de hele dag toe met één prop zonder schade, in deze tijd van het jaar vaar ik amper vanwege de hoeveelheid troep die er in het water ligt, een steel van een fors blad zorgt al voor een beschadiging aan je prop.
Ik heb dan ook altijd een doosje reserve mee, anders kun je niet fatsoenlijk testen als je prop beschadigd is.

Zoals Leon al zei, als de boel niet overmatig warm wordt kun je groter proppen.
Houdt daarbij wel de omgevingstemperatuur in de gaten, met de huidige watertemperatuur is het koelend vermogen aanzienlijk groter dan in de zomer, dus een set-up die vandaag koel blijft kan je in de zomer een motor kosten...

Op de filmpjes loopt de boot mooi, misschien een fractie te los, dus het zwaartepunt inderdaad wat naar voren, maar dat moet je toch aanpassen aan de situatie.
Bij meer wind en golfjes moet het zwaartepunt nog wat meer naar voren, anders houdt je de boot niet op het water, maar daar kom je al proefvarend wel achter.

Groeten, Jan.
 
Oké ,

Thanks voor jullie vele reacties , vooral aan jou Jan ne dikke merciekes :worship: , jij hebt mee mijn boot gemaakt tot wat hij vandaag geworden is , ik ben hier ondanks alle trial en error zeer tevreden mee ik heb weer een hoop bijgeleerd en heb het gevoel dat ik aan dit bootje nog een hoop plezier ga beleven , tegen dat ik de snelheid en besturen ervan gewoon ben wordt het mischien tijd voor een andere boot maar zover zijn we nog niet ik ga me eerst hiermee verder amuseren , en ook de romp van Barry ga ik terug opbouwen (is ook een magin-one) --> motor , regelaar erin en varen , dit gaat een china setup worden....

De propgrote daar ga ik inderdaad nog mee testen , jullie horen het wel.
ps, ik heb hier ooit op het forum in een toppic eens gelezen dat een firma van England octura props verkoopt en mits meer betaling deze balaceerd en slijpt hebben jullie enig idee welke firma dat is??

groeten Gunther.
 
Hallo Gunther,

Vanwege het gifige Beryllium in de messing props ben ik opgehouden met het zelf slijpen en balanceren van deze props.
Als ik metalen props nodig heb, dan gebruik ik deze:
Edelstahl Schrauben für Mono / Hydro, 10,96 €

Barry zou daar misschien een adres in België voor kunnen hebben.

Deze props hoeven maar minimaal nabewerkt te worden (balanceren en eventueel de bladen ietsje scherpen).

Groeten, Jan.
 
Back
Top