Bouwen van een voerboot big hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door heli pedro, 1 aug 2015.

  1. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Je zou een servo kunnen nemen en daar de uitslag stop uithalen zodat hij eindeloos door kan draaien. Hoe meer torq de servo heeft hoe beter, gaat dan wel in prijs omhoog maar het is denk ik een makkelijke en relatief goedkope oplossing.

    Je kan die servo dan besturen met een draaiknop op je zender, geen extra electronica nodig :)
     
  2. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    das een goed idee maar hoe de verbinding maken tussen het tandje buiten de servo en de as van de voer vijzel

    bij hobby king valt dit wel mee va prijs nu 2*9kg besteld voor de voerkleppen metal gear 6 euro stuk das best chaep
     
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad, ik wist niet dat ze ook 360 graden servo's verkochten maar dit is een mooie.
    De overbrenging kan je met zo'n askoppelling uitvoeren maar ik zou eens even bij bijvoorbeeld Conrad kijken wat zij allemaal voor koppelstukjes hebben. Misschien doe je daar een idee op. Persoonlijk zou ik een 1:1 gearbox maken maar dan moet je wel de vertanding van het radje op de servo weten en die staat er niet bij vermeld. Da's dan afwachten en zelf tellen als je hem binnen hebt. Er staan genoeg voorbeelden op het forum wat betreft gearboxen dus terwijl je wacht op de servo kan je dat mooi uitzoeken; kan je later direct aan de slag.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wanneer je een servo hebt met een schijf met gaten erop, dan op de vijzel eenzelfde schijf met gaten op dezelfde plek. In de ene schijf M3 boutjes borgen met een moer en de einden van die boutjes los in de gaten van de andere schijf. Wanner je de gaatjes van de aangedreven schijf een 1/2 mm groter boort is het ook nog enigszins flexibel. Gr. Klaas.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    merci is goed idee nu de vijzel nog vinden of zelf maken?
     
  7. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    mal van het deksel om de boot af te dichten morgen nog wat schuur werk en dan polyesteren einde komt in zicht.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  9. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vraagje zit beetje verveeld met men futaba f7 zender heb voor goed te zijn kanalen te kort.
    men zender is nu geregeld dat ik rechts stick vooruit en draaien heb mode1.
    ale das toch de bedoeling er zit mix functie in de zender maar weet niet welke te nemen gaat over kanaal 1en3 die gemixt zouden moeten worden om de 2 motoren dus voorwaarts en te laten draaien.
    wat kan ik mixen v mix1,2,3 , flapern, fla-trm, remklep, hor-flp, flp-hor,vsta,delta,rol-rir,snap
    links stik gebruik ik hoogte om men lichten te bedienen 1 servo die 2 knoppen stuurt.
    nu wil ik met het rol kanaal links men voer klep bedienen dit zijn 2 servo die elk afzonderlijk moeten bediend worden dus links een klep open rechts ook 1 open met een y kabel lukt dit niet is er een mogelijkheid om 2 servo appart te bedienen met dit kanaal.
    een soort relais kaartje of zo die dan zen signaal door heeft aan de servo zelf?

    zou zoiets werken bv
    http://www.conrad.be/ce/nl/product/227390/2-kanaals-schakelaar?ref=list

    mvg pedro
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
  10. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vandaag gezocht en gevonden v mix1 genomen daar de kanalen juist gezet knop gezet en werkt.
    just de uitlijning achterwaarts loopt niet vlot voorwaarts vaart de boot recht.
    de timing van de regelaars moet beter kunnen zodat ze mooi gelijk vertrekken.
    de boot heeft wel gevaren op men vijverke, is snel, geluid arm alles wat ik dus voor ogen had.
    een vriend van mij gaat nu zorgen voor alu plaat versneden op maat en geplooid om de voer kleppen te bouwen.
    zou een mix functie ook werken voor men voerklep regeling gaan dat nog keer moeten uit vissen zeker.
     
  11. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de steun om de kap te monteren en de + van de verlichting door te geven aan de kap
    [​IMG]

    servo steun
    [​IMG]

    bediening aan uit verlichting
    [​IMG]

    de afdekkap met spot en led verlichting
    [​IMG]
     
  12. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    testje gedaan si met de verlichting en alles werkt just ook nieuw steuntje gemaakt voor de servo van de bediening lichten had dit met dubbel zijdige tape gedaan en was niet sterk genoeg nu steun dus.
    ook de servo voor de voerkleppen een kanaal gegeven 7 kanaals zender net genoeg
    kanaal 1&3 moters gemixt
    2 bediening lichten
    4 bediening switch batterij
    5 linkse voerklep
    6 bolie dropper met snelheid bepaling van de voervijzel
    7 rechtse voerklep
    we zijn er dus uit hoe of wat, kan de mal gaan maken voor de voer vijzel nu beetje glasvezel gaan halen en als alles mee zit deze avond beginnen montage voerkleppen.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  13. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    toch nog op zoek achter de juiste mix functie het lukt niet 100%
    heb nu vmix1 in gesteld op kanaal 3/1 ook vmix 2 op kanaal 1/3 dit 100% positief of negatief 1 mixer of 2 mixer alle soorten geprobeerd niks lukt deftig ofwel gaat de boot vooruit recht maar dan achterwaarts wijkt hij af als je draaid enkel dus om de as links bv met 1 moter rechts gebruikt hij beide moters pff zie de bomen door het bos niet meer
    nu gaat zelfs zo ver dat voor waarts gebruikt hij bijde moters achterwaarts gaat maar 1 moter dus draaid de boot in plaats van achterwaarts te varen.
    wie weet raad en oplossing om te proberen de v tail mixer ik kochte werkt niet langs geen kanten de regelaars activeren er zelfs niet mee daarom ik het nu eerst wil proberen met de mix functie in de zender.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Sluit eens twee servo's aan op de kanalen die je wilt mixen.
    Dan zie je meteen wat er gebeurt en begrijp je ook wát gebeurt.
     
  15. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vandaag de test met de servo gedaan
    aangesloten op kanaal 1/3
    v-mix 1 ingesteld kanaal 1master/3 slave 100%+ zowel gas vooruit vanuit half stick als 100% achteruit uit half stick dan de batterij erop servo bij gas vooruit draaien bijde de juiste richting op zoals dat de schroef zou moeten draaien draaien tegenovergesteld van elkaar,
    bij gas achteruit bijde andere kant op dit werkt dus zoals het moet bij de moters moet ik hier enkel 2 draden draaien zodat de moters tegenovergesteld draaien van elkaar hier heb ik kanaal 1 reverse gedaan.
    v-mix 2 ingesteld kanaal 3master/1 slave 100% - zowel links stick vanuit center van de stick als 100%- rechts vanuit center van de stick bijde servo draaien zelfde kant op bij links draaien en andere kant op bij rechts draaien.
    hier doen ze dus ook wat ze zouden moeten doen zoals de moter schroeven moeten om te draaien zelfde richting draaien.

    conclusie met servo doet de mix functie wat hij moet.
    dan de servo afgekoppeld en de regeaars er terug aan en rara weer niet goed stick in het center gezet gebeurt niks gas vooruit naar boven dus gebeurt niks gas naar onder toe tussen half stick en beneden moters draaien goed maar zonder vertrahing dus opeens volle bak eens iets verder naar beneden stick to hans onder zonder stop de andere richting uit ook goed van richting maar zo niet vaar baar.
    half stick zou moeten het center zijn en dus ook neutraal schroeven draaien niet dan dit kan nu niet.

    bij stick naar rechts bewegen draaien de moters zoals ze draaien achteruit in plaats van zelfde richting om
    bij naar links draaid maar 1 moter van de 2.

    conclusie met de servo test is de v mix functie juist met de regelaar test niet wat kan ik hier nu aan doen timing veranderen heb ik de laatste dagen al geprobeerd auto,6sec.10sec.15sec.20sec?
    regelaars zijn ingesteld forward reverse with brake ook al geprobeerd forward en reverse gewoon.

    ook getest met de v mixer die ik los kocht met de servo gebeurt niks zoals ik dacht overleden
     
  16. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Welke regelaars gebruik je?

    Mvg. Richard
     
  17. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  18. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Als het met servo`s wel goed gaat en met de regelaars niet.
    Wat is dan het verschil?
    Heb je een regelaar ingeleerd met een normaal kanaal en de andere met een kanaal MET servo-reverse kanaal?

    Mvg. Richard
     
  19. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    het verschil
    met servo kan je de stick in midden positie zetten mode 1 dus als je dan voor waarts duwt bewegen de servo elk een kant op wat dus zou moeten gebeuren met de moters als je stick terug naar midden zet en dan naar onder bewegen de servo de andere kant op dus ook correct
    als de stick in het midden staat en je beweegt rechts bewegen bijde servo zelfde richting rechts als je de stick links duwt bewegen bijde servo links dus correct
    als je nu zelfde verhaal doet met de regelaars midden stick duw je hem omhoog gebeurt niks midden stick iets omlaag bijde moters starten op juiste richting verder omlaag zonder een brake erin veranderen de moters van richting telkens volle bak dus zonder proportie.
    beweeg je vanuit het center de stick naar rechts draaid 1 moter beweeg je de stick vanuit center naar links beweegt geen moter
    dus degelijk verschil
    de regelaars zijn geprogrameert met de kaart die ervoor dient en niet met de zender methode.
     
  20. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Staat je zender in vliegtuig-mode ? heli mode ? of iets anders?
    Staan er nog ergens mixers aan?
    Ik zou die regelaars eens een keer inleren via de ontvanger!
    Alles nutraal: trims op nul ! servo-uitslag op 100% voor beide kanalen en proberen maar.

    Mvg. Richard
     

Deel Deze Pagina