Bouwen van Gravel hound

Hallo, ik ben van plan een Gravel Hound van Tamiya te gaan bouwen .
Heeft iemand nog bouwtips voor me ?
Als je zelf een gravel hound gebouwd hebt heb je dan problemen gehad ?

de bouwtekening spreekt altijd voor zich, en even de onderdelen GOED vetten met het geleverder tamiya vet

Groet robo

Tamiya kits zijn over het algemeen erg goed te bouwen, alles zit in genummerde zakjes. Het makkelijkst is voor elk zakje een bakje te pakken, en dan de inhoud in een bakje te kieperen met het nummer van het zakje erbij, dat werkt wel zo handig.

Tamiya heeft goede beschijvingen, volg ze goed op, dan kan het bijna niet fout gaan.

Zoals marvin al zegt, elk zakje is aangegeven met A-B-C etc.
de inhoud heb je bij bepaalde stappen nodig, staat goed aangegeven.
Wees niet bang als je ondelen zoals schroefjes overhoud, dit zijn dan spares.
Naast de stap is ook een 1:1 tekening aangegeven met de schroefjes die je nodig hebt, deze goed volgen.

verder zorg ik dat ik alle braampjes van de onderdelen afhaal.

Verder wat tips:
-neem de tijd, haast is niet goed.

voordat je je stuurservo aansluit op je stuurinrichting deze eerst exact recht positioneren.
Dit doe je door regelaar op ontvanger aan te sluiten, aan te zetten en je zender aan te zetten.
Op je zender zet je de trims neutraal.
Je servo staat dan precies neutraal, dan kun je de servosaver er op schuiven met de stuurinrichting neutraal.

dat was het zo'n beetje, belangrijkste: HAVE FUN!

ik heb ook goede ervaringen met de tamiya bouwdozen, wees niet te zuinig met de smeermiddelen die ze erbij leveren want dat is meer dan genoeg.

wat ook slim is... aangezien tamiya veel zelftappende schroeven heeft moet je niet de schroeven muur vast draaien, VAST IS VAST.....

anders draai je meteen al het plastic dol

Groet robo

Let ook even op met de tandwielen, zorg dat ze niet te dicht en niet tever van elkaar zitten. (Dit had ik met mijn oude tl01 wel een keer.. daag tandwiel :( )

erikderaaf zei:
voordat je je stuurservo aansluit op je stuurinrichting deze eerst exact recht positioneren.
Dit doe je door regelaar op ontvanger aan te sluiten, aan te zetten en je zender aan te zetten.
Op je zender zet je de trims neutraal.
Je servo staat dan precies neutraal, dan kun je de servosaver er op schuiven met de stuurinrichting neutraal.

dat was het zo'n beetje, belangrijkste: HAVE FUN!

Even een bijvulling over die servo, je moet hem wel aan laten staan! Anders kan je weer opnieuw beginnen (die fout heb ik in het verleden nog wel eens gemaakt)

dat is niet waar, je kan als je het servo heveltje gemonteert hebt en de schroef er ingedraaid hebt hem gemakkelijk uitzette, sterker nog het is verstandiger om hem uit te zetten anders blijft je motor kracht zetten en kan hij door branden.

Groet Robo

Roboscan zei:
dat is niet waar, je kan als je het servo heveltje gemonteert hebt en de schroef er ingedraaid hebt hem gemakkelijk uitzette, sterker nog het is verstandiger om hem uit te zetten anders blijft je motor kracht zetten en kan hij door branden.

Groet Robo

Dan ligt het waarschijnlijk aan mij.. maar bij mij moest ik toen de trim wel helemaal "scheef" zetten maarja.. who cares..

vandaar dat Erik al aangaf, eerst zonder iets te monteren je servo aan zetten,
je trim recht zetten, en dan je servo heveltje in het midden monteren, theoreties gezien staat hij dan kaars recht

Groet Robo

als je gewoon een ontvangerpack met aa cellen op je ontvanger zet, je stuurservo en dus je zender...dan hoef je geen rijaccu op te laden gewoon om je servo neutraal te zetten

het gaat hier om een elektro buggy en die gebruiken geen ontvangerpakketen, de ontvanger krijgt spanning van de accu

groet Robo

zo stom ben ik ook niet
maar als je een zender koot zit er vaak een ontvanger pack bij vor AA
gebruik dit met enkele aa die iedereeen wel ergens heeft liggen om je servo op neutraal te zetten.
dan moet je geen rijaccu opladen
of dacht je dat die servo's van brandstofvliegtuigen vanzelf gingen :wink:
het hµgaat hem dus enkel voor tijdens het bouwen robo !

Er zit trouwens ook bij auto's toch nog een voordeel aan die packs hoor: de BEC in mijn ESC bvb bevoordeelt de servo's boven de motor wanneer de spanning onder een bepaald niveau zakt. De auto valt dus ergens stil en je kan sturen wat je wil maar je komt niet meer vooruit.
Sluit je een ontvangerpack aan, dan heb je dit niet en kan je tenminste nog opzij kruipen als er een auto afgereden komt ;-)

jah dat is zo, maar daar in tegen brengt het veel meer gewicht... bij ons elektro 1:10 rijders is het dus absoluut niet nodig.
maar het ligt er aan wat je zelf het handigste vind..
het kost je ook nog eens 4 oplaadbare batt

Groet Robo

even een opmerking, de regelaar van tamiya die standaard bij het pakket werkt maakt geen gebruik van het BEC systeem, deze heeft een losse connector die in de batt aansluiting van de ontvanger gaat.

Een goede regelaar met geschikte motor heeft geen extra voeding nodig, en hebben vaak al een soort van radio prioriteits voorziening zodat de ontvanger zowat altijd werkt als de stroomopname door de motor te hoog zou zijn.

niet waar , ik heb met m'n mech regelaar noit een ontvanger pack nodig gehad
kijk maar onderaan de regelaar, daar zit iets(ik dacht een diode) wat de stroom naar de ontvanger limiteert zodat er geen volle 7.2V heen gaat maar enkel hetgeen de ontvanger kan hebben.

klopt, maar dan krijgt je ontvanger zijn voeding dus door dat losse stekkertje wat in je batt aansluiting moet, en niet via je aansluitstekker naar de regelaar

Back