bouwen vanaf tekening

ik bouwde mijn schaalmodellen vanaf tekening ,brian tailer, altijd op glas.
tekening geheel uitleggen op een grote tafel ,daaroverheen een glasplaat 3a 4 m,m en daarop bouwen.
gegarandeerd zuiver rechte bouw .
bouw vleugel ,onderligger zuiver via tekening op 2 punten sporadisch vast zetten met druppel secondelijm .en later voorzichtig [scheermesje] losmaken.

Ik bouw sinds een tijdje (als ik bouw . . .) op metaal. :p

Met steuntjes die met magneetjes blijven staan.

Als je de afstanden tussen de spanten of ribben correct hebt, heb je de tekening als 'onderlegger' meestal verder niet meer nodig.

Zo heeft eenieder zijn voorkeuren . . . :)

jan.

tja ik bouw op de yke metode romp in een kist te zien in men spitfire draatje
vleugols op de kist kan de ligers dan vastzetten met beugols
aangezoen er rolmaten op de kist gespijkerd zijn kun je makelijk de afstanden bepalen

yke metode romp in een kist

Maar of dat de Yke methode heet? ... ik zie Engelsen en Amerikanen ook op een kist bouwen.

Ik heb bedacht dat ik per keer een bouwplank maak, naar gelang nodig is voor het model. In het huidige geval een aluminium ladder van drie meter die ik al had, daarop met dubbelzijdige tape gipsplaat vastgezet en het geheel uitgericht met vulstukjes en lijmtangen. (De ladder was niet super recht)

04ribshingebeams.jpg

De Avia wordt over een tijdje weer hervat ... zit in een verbouwing thuis, die met veel tegenslag verliep.

Zo heeft eenieder zijn voorkeuren . . . :)

Helemaal juist! :)

Laatst bewerkt:
in een kist niet op soals bij de brian tailor
de brian tailor spit is ijgelijk een doosconstuctie waar vormers omheen gaan waar dan de beplanking op komt
bij het bouwen in een kist is de kist dus gewoon een lijdraad om alle losse spanten uit te richten daarna de langslatten er in
de kist houd de boel recht tijdens het bouwen
foto,s te zien bij het draadje van mijn spitfire
yke bouwd al een eeuwighijd zo
of hij het bedacht heb weet ik niet
maar ik heb het van hem geleerd
dus voor mij de yke metode :rolleyes::mrgreen:

Back