Bouwpakketje R/C switch???

Ik heb voor mijn 4 takt motoren, die op hun kop hangen, een gloeiautomaatje nodig om bij te gloeien op een lager toerental.
De voor en tegens zijn elders op dit Forum al uitgebreid uit de doeken gedaan.

Ik heb hier een goed werkend schema. Geschikt voor diverse doeleinde, o.a. een gloeiplug, een camera, of een bommen luik, relais o.i.d. te bedienen.

full

Ik heb hier ook een toelichting in een Word.doc

Ik heb er alwel een gebouwd en dat werkt prima maar het is een kluwe van draadjes op de gaatjesprintplaat etc. Niet mooi dus.
full

full

Het rode schakelaartje was voor de keuze "on" - "off" schakelen maar is eigenlijk niet direct nodig.

Het zou mooi zijn als dit een leuk bouwpakketje zou worden met een kant en klaar ge-etst printplaatje, onderdeeltjes etc.

Welke electronicus met een hart voor modelvliegen :worship: zou een printplaatje kunnen ontwerpen en eventueel etsen.
Een volgende stap zou dan zijn om er een compleet pakketje van te maken. (Geschikt voor 4,8 en 6 volt en een ledje om te zien of de automaat "on" staat.)

Misschien zijn er meer modelvliegers die zeggen, daar zit ik ook op te wachten.

Ik ben benieuwd!

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een jaartje geleden samen met een maatje van mij, een 2 kanaals rc switch gemaakt, hierop zitten 2 potentiaal vrije contacten door middel van relais, en is compleet in te stellen door middel van een druk knop.

MSR-RCR.gif

MSR-RCR%20Dual%20RC-Switch%20V1.0.jpg

misschien zijn er mensen die hier interesse in hebben en kunnen we misschien weer een aantal gaan maken.

stef

Het voordeel van mijn optie voor een switch is dat je hem laat meelopen met je gas-servo. Bijv. gasstand op 1/4 dan gaat de switch "on" en gaat de gloeiplug gloeien.
Een ander nadeel is dat een relais trillingsgevoelig is.

Dit draadje is begonnen met het idee om een switch te maken voor een gloei-regeling van de gloeiplug.

Ik heb al heel wat van dit soort projectjes gedaan, maar er zit altijd een risico aan.
Iemand moet er tijd en geld in stoppen en dat is altijd een probleem.
Niet zo zeer de tijd, maar wel het geld om de pakketjes te maken.
De vraag daarvan is of je alle pakketjes die je gaat maken kan verkopen.
Je kan moeilijk elke keer één printje gaan maken of één setje onderdelen gaan kopen.
Ten eerste schiet dat niet op en ten tweede kost dat veel meer dan dat je een x-aantal tegelijk maakt.
Ik wil best een printje voor je ontwerpen / tekenen, maar een x-aantal printjes (setjes) op de bonnefooi maken doe ik niet meer.

PDF downloaden:

Kleine aanpassing, schakelaartje toegevoegd voor keuze NO of NC

Bedankt BigBoat

:worship:
Even bedankje aan het adres van BigBoat.

Snelle en effectieve reactie.
Dan bewijst het MBF toch wel zijn waarde.

Fijne aanpassing. Zeer bruikbaar in de modelbouw! :thumbsup:

Ik ga er een paar (4) bouwen voor eigen gebruik.
Mocht er belangstelling zijn voor een compleet printje of een bouwpakketje dan hoor ik dat wel.
Het originele schema werkte al prima en met de aanpassingen moet het 200% werken.
Zodra ik de kosten berekend heb, dan zal ik dat ook vermelden.

kleine aanpassing nodig.

Hoi BigBoat

Led D2 gaat nooit branden (polariteit). Ik zou hem weghalen.

Ik stel ook voor om de 220 ohm weerstand naar 1k ohm ter veranderen (de LED D1 brand dan wel wat zachter, maar de FET krijgt meer spanning omdat de CD4013 op 4.8V een vrij hoge uitgangsweerstand heeft). Je kunt ook R3 nog van 10k naar 100k veranderen om meer spanning voor de FET te krijgen. Ik meen me ter herinneren dat de 74HC4013 (dus niet CD4013) een lagere uitgangsweerstand heeft. In dit schema zal die goed (beter) werken.

Een IRFZ42 is geen "logic FET" en heeft minstens 4V op de gate nodig (@0.25mA ID) en wordt normaal gebruikt bij 10V op de gate. Die 4V is kritisch bij 4.8V accu en de huidige waarden voor R2 en R3.

Zoals jij het hebt gaat het misschien net (een NiCD pack is vol meer dan 5V), maar dan moet je eigenlijk geen LED'je parallel aan de gate hangen. Dat belast de CD4013 te veel, waardoor de uitgangsspanning inzakt, en de FET te weinig spanning krijgt.

Volhout

P.S. de CD4013 is trouwens een IC wat hier niet voor bedoeld is (pin 4 wordt als een analoge ingang gebruikt, en is een digitale ingang). Ik heb dit schema zelf ook wel gebruikt (in een zelfbouw snelheidsregelaar voor een boot), en kwam tot de ontdekking dat er wel een kleine verschuiving in het schakelpunt zat als de temperatuur veranderde (mijn boot ging in palle zon zachtjes achteruit varen). Met wat trim was het gelijk weer goed, maar ik wilde je dit toch vertellen. Daarnaast zal de instelling ook wat veranderen als de accuspanning daalt (ik had daar geen last van want ik gebruikte een vaste 5V voeding). Ik weet niet hoe kritisch je schakelfunctie is ? Dus goed testen !!

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen het schema over genomen, niet getest.
LED2 kan er gewoon uitgenomen worden, heeft geen invloed op de rest van het schema.
Opzich vond ik het al vreemd met die LED, maar zo stond hij in het orginele schema wie ben ik om daaraan te twijfelen.
Heb vreemdere schakelingen gezien die ook werkte terwijl alle logica ervoor ontbrak.

Ook in het 1e schema gaat de LED nooit branden.

Hoi Roelof,

Ik ga me niet met deze discussie bemoeien maar als jij aangeeft dat het niet werkt. Hoe gaat het dan wel werken?:???:
Een afkeuring zonder oplossing zet toch ook geen zoden aan de de dijk!

Het uiteindelijk doel is toch dat we uiteindelijk gezamenlijk tot een mooi schemaatje en een bruikbaar printje komen.:D

In het eerste schema is de LED gewoon verkeerd om getekend. Gewoon omdraaien en hij werkt wel.
In het tweede (bouwpakket) schema zitten er twee LED's in. Daarvan kan er eentje niet branden. Gewoon weglaten dus.

PDF voor 1:1 maten

Bedankt BigBoat

Hierbij een bedankje aan BB voor alle moeite achter je PC. :pc:
Een waardevolle aanvulling voor de model-electronica. Temeer omdat we er nu ook een print layoutje hebben. Zo kan ik mijn 4 taktjes laten snorren zonder het risico te lopen van een "flame-out" tijdens de landing.

Dit is een mooi schema wat perfect werkt.

Laatst bewerkt:
potmeter01.jpg

Zoals je ziet heb ik een iets grotere potmeter genomen zodat er een stiftje in geplaatst kan worden.

potmeter03.jpg

Arnold,
ik weet niet hoeveel mensen zich al hebben aangemeld maar ik heb wel interesse in 3 van die bouwpakketjes!
Ik lees wel wat het gaat worden of het mogenlijk is om dit in bouwpakket vorm te leveren!

Mvgr Hans

R/C Switch klaar

We zijn inmiddels zover dat er een mooi schema / printlayout van een goed ontwerp is.

BigBoat gaat een aantal printjes voor mij maken. :D

Ik ga een paar printjes in elkaar solderen voor eigen gebruik.

Verder wil ik ook een aantal bouwpakketjes maken die voor belangstellende (tegen kostprijs en verzendkosten) ter beschikking staan.

Heb je belangstelling, stuur dan een PBtje.

Back