Bouwplannen Catalina PBY-5A

Voor de liefhebber heb ik de originele bouwplannen van een Catalina PBY-5A liggen (getekend door Yke Rusticus).

Ik ben er aan begonnen en een groot gedeelte van de ribben (balsa en multiplex) zitten erbij.

Het model heeft een spanwijdte van 3.26 meter. Voor een schappelijk bod zou ik ze graag overdoen naar iemand die deze kist leven in gaat blazen.

Mocht je interesse hebben of meer informatie willen hebben stuur dan een mailtje naar Dodulation@hotmail.com.

Na lange tijd weer even een upje... Ze zijn er nog steeds, inclusief de al reeds gezaagde vleugeldelen.
Wie heeft er genoeg geduld voor deze kist? :D

Gr, Jeroen

Catalina watervliegtuig als showmodel

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw lid onder de naam hanshinf in het Modelbouwforum, met name in jullie groep van watervliegtuigbouwers. Stom toevallig was ik aan het zoeken naar een nieuw onderwerp om te gaan bouwen, en toen ik een week geleden op het vliegveld Weeze en in Kevelaer in Duitsland was kwam ik een reclamefolder tegen over de Catalina die op het vliegveld Lelystad staat. Je kunt er rondvluchten mee maken.
Ik heb geen ervaring met modelbouw die is uitgerust met motoren, wel heb ik diverse scheepsmodellen gemaakt de laatste jaren (zie het deel SCHEPEN in deze website waar ik wat foto's plaats). Die staan her en der om mij heen. Ook teken en schilder ik al heel lang en heb ik vroeger een donkere kamer gehad, maar dit is voorbij nu het afdrukken en foto's bewerken zo eenvoudig is geworden.
Bij mijn zoektocht naar verdere informatie over de Catalina kwam ik Jeroen (Dodulation) tegen, die mij heel snel aan een set bouwtekeningen hielp. Deze heb ik inmiddels wat laten verkleinen, en mijn plan is nu om een model met een romplengte van ca. 72 cm en een spanwijdte van ca. 115 cm te gaan maken. Ik wil wel motortjes monteren om de propellors te laten draaien, boordverlichting en landingslichten. En natuurlijk moeten de vleugeldelen die dat moeten kunnen ook bij mijn model beweegbaar worden. Maar de lucht gaat hij niet in!
Ik houd ons Modelbouwforum goed in de gaten, erg leuk om dat allemaal te zien gebeuren, en kom als het kan in de toekomst natuurlijk naar demonstraties en dergelijke.
Ik ben allang gepensioneerd dus kan veel tijd hieraan besteden.

Met vriendelijke groet, Hans.

Hans, succes met de bouw. Als je hem toch netjes volgens de tekening bouwt, waarom dan niet vliegend maken? Het geeft zoveel meer voldoening wanneer je je zelfgebouwde model ziet vliegen!
Mocht je nog niet bekend zijn met het vliegen: gewoon gaan oefenen op de simulator. Bij ons op de club zijn er meerderen met dezelfde leeftijd die het ook nog leren. En mocht je zelf niet veel verder komen dan een trainer, dan kunnen anderen je model vliegen.

Anyway, statisch is hij ook mooi hoor!
(kijk vooral ook eens in het vliegende schaalmodellen forum)

Dank je, Jitze, voor je snelle reactie. Ik zal eraan denken, maar moet op dit moment de eerste rib nog gaan snijden!
groeten, Hans.

Hallo Jitze, in mijn vorige reactie schreef ik dat ik de eerste rib nog moest gaan snijden, maar inmiddels ben ik al aardig met de romp gevorderd. Alle ribben zijn met tussenverbindingen geplaatst en nu ben ik de onderzijde van het toestel eronder aan het lijmen. Ook de passagierscabine krijgt al vorm. Hierna komt de bestuurderscabine aan de beurt en delen van de dakzijde van de romp. Gevolgd door de staart, een nauwkeurig te vormen gedeelte.
Jij ook succes met het project dat je onderhanden hebt!
Met vriendelijke groet, Hans.

Back