bouwprobleem van een beginner

Heb wederom een vraag aan een ieder van de modelbouwers.
Ik was met beplanking bezig en zag laatst dat de plankjes losgetrokken worden door de sterkte van de planken. :? 8O
De lijm zit er nog wel steeds tussen.
Welke lijm gebruiken jullie met de beplanking???

Anders moet ik een andere beplankingmethode gaan gebruiken. :cry:

Thanx voor een ieder die een plank in de strijd wil gooien. ;-) ;-)

Groeten Rempie

hallo

mijn kameraad en ik wij gebruiken poluerethaen lijm
als die los komt dan ben je zeker verkeerd bezig

die komt dus nooit of te nimmer los wel het onder liggende houd dat van elkaar scheurt
maar zoals ik hier boven reeds zei dan ben je verkeerd bezig

sporitvegroeten raf

Hoi Rempie,

Ik ben nu ook begonnen met het beplanken van mijn Smitwijs Singapore. Ik gebruik nu een plaat 3mm triplex, dat zaag ik dan in latjes van 1cm. De spanten en latjes smeer ik in met Konstructielijm (bruislijm). Daarna pak ik de boormachine en boor ik een gaatje (1mm) in het latje en de spant, anders splijt of het latje of het spant wanneer ik er een messing spijkertje in sla.

Ik heb er nu al behoorlijk wat latjes opzitten en alles zit perfect.

Als je het wilt zien, kom dan maar weer een keer langs :wink: .

Groetjes Danny.

@ Raf en Danny

Waar halen jullie die lijmsoorten?
Is dat ook in een (kleine) doe het zelfzaak te halen?
Of moet ik het laten importeren? ;-)

En Danny? Hoever boor je?

Groeten Rempie

Hoi Rempie,

De konstructielijm (Bison) die ik gebruik heb ik bij de Praxis in Nieuwegein gehaald, maar hier in IJsselstein hebben ze die waarschijnlijk ook wel.

Groetjes Danny.

Berichtje niet helemaal gelezen :oops: .

Maar goed, hoe diep ik boor, dat maakt volgens niet zo gek veel uit. De messing spijkertjes die ik gebruik (van de Gamma hier) zijn dikker dan 1mm dus ze houden het hout toch wel vast, ik denk alleen dat het latje wat jij op je Hunter hebt gebruikt iets te stug is. Toen je bij mij was zat er nog maar één latje op je romp, misschien is het dan toch een idee om over te stappen op 3mm triplex.

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Hoi Rempie,

De konstructielijm (Bison) die ik gebruik heb ik bij de Praxis in Nieuwegein gehaald, maar hier in IJsselstein hebben ze die waarschijnlijk ook wel.

Groetjes Danny.

Bruislijm kan je volgens mij bij elke bouwwinkel halen hoor. Ik heb het iig bij de Karwei gehaald.

Succes ermee :wink:

de lijm dat Raf aankaart gebruik ik ook voor mijn rompen , het moet aan de Europese Normen "D4" beantwoorden , het is meestal een polyurethane lijm , niet wit van kleur , maar donker doorzichtig bruin , en dat plakt niet alleen aan hout , maar ook aan de vingers ( en ook aan metaal , plastiek , enz... ):lol:

voor het vastzetten van de beplanking aan de spanten terwijl de lijm droogt , niet ik de planken aan de spanten , met zo'n een krachtig handnieter ( er bestaan ook van die elektriesche nieters , je weet wel ) , en verwijder ik nadien de nietjes , eens de lijm volledig afgedroogd is ( na 24 uren , meestal ...)

Inderdaad is het gemakkelijker met blokjes te werken om de boeg gedeelte af te maken , maar toch moet er opgelet worden met deze manier van werken , ik heb al teveel bootjes gezien waar deze methode toegepast werd , en waar de boeg niet genoeg afgeschuurd werd , en de neus was te "rond" , niet genoeg "snijdend" , zoals het hoort op het echt schip , zeker op de waterlijn hoogte...

de groetjes ,

Laurent

hallo

inderdaad een wat bruinige lijm die alles vast plakt
als je geen handschoenen draagd krijg je van die mooie zwarte vinger die zo toch wel 14 dagen mooi zwart blijven

wij nagelen die latjes ook maar omdat we de rompen die we maken als mal voor een polyester negatief te maken gebruiken doen we inplaats van messing gewoon dunnen ijzeren spijkers

niet vergeten aan de zijkant van het latje ook lijm te doen
dit zorgd vooe een stevig geheel als je aan het schuren bent
doe je dit niet dan buigen de latjes door de druk van de schuurklos /machine door en krijg je nooit een gladde romp

sportieve groeten raf

gamma en gb hebben die lijm ook in hun gamma zitten

Hoi Allemaal,

Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier allemaal over dezelfde lijm. Ik noem het konstruktielijm (omdat dat op de fles staat) en bruislijm.
Jullie noemen het polyurethane lijm, bruine doorzichtige lijm en lijm die voldoet aan de D4-norm (dan is het o.a. zeewatervast en dat is wel handig als je een zeesleper aan het bouwen bent :wink: ).

Ik gebruik dit type lijm van Bison en ben daar tot nu toe erg tevreden over :D . En het is inderdaad geen slecht idee om een doosje handschoenen te kopen als je met deze lijm aan de slag gaat (ik loop ook nog steeds met half zwarte vingers rond :) )

Groetjes Danny.

Thanx aan alle die op mijn berichtje gereageerd hebben.
Ik ga jullie adviezen bekijken en proberen die toe te passen.

Groeten Rempie

beplanken romp

hallo

ja dat kan
maar das verdomd hardt om te schuren kerel
en daar moet ge zeker polyester of G4 op zetten want meestal is dien triplex niet watervast verlijmt en dan krijg je later als er ergens ook maar een barstje in je lak laag is gegarandeerd problemen

ik bouw altijd in balsahout
schuurt makkelijk en als je er later G4 opzet dringt dat in de balsa en krijg je een heeeeeel steving romp
op de buitenkant een laagje dunne glasdoek
schuren en spuitplamuur er overheen
daarna tweekomponenten laklaagje en klaar ben je
mooi strakke romp en oerdegelijk

sportieve groeten raf
Hallo raf,
Ik ben nog betrekkelijk nieuw op het forum. Ik bekijk de forums zeer aandachtig en heb daar al veel uit geleerd.
Heb mij het bauwplan " Calypso" gekocht bij VTH en ben vorige week met de bouw gestart.
Ik heb uit een vorige topic van u gelezen dat u de romp beplankt met mahonie latjes van 1 mm. Mogen deze ook dikker zijn?
Ook gezien dat deze aangekocht kunnen worden in verschillende maten bij "Cap maquettes" in nederland. Is wel nogal duur, maar ja het is een hobby hé.
Kunt u mij nog goede raad geven betreffende het bouwen. Alles is welkom hoor.

dank

Rudy

hallo

ik mahonie latjes en een romp er mee beplanken?????
das zeker een andere raf
de enige mahonie latjes die ik ga gebruiken zijn er die mark nog moet zagen en die komen op het dek van een duikboot te liggen mooi met 5 latjes naast elkaar

mijn oude boot die in atlantis hangt die heeft een mahonie dek maar die latjes waren dikker dan 1 mm en die zitten er reeds een jaar of 30 op

balsa hout en dan G4 zetten dat schuurt makkelijk (voor de G4 )en daarna wordt het oer degelijk met als bescherming een matje met epoxy of polyester

gr raf

Back