Het frezen kan starten
Het tekenwerk van de Challenge is nu afgerond. Wat er eventueel nog aan te doen valt is waarschijnlijk eenvoudiger op te lossen tijdens de bouw met een mesje en schuurpapier. Het betreft wat afschuiningen her en der en wat versterkingen. Wat het de bijgevoegde screenshot niet is te zien is dat het staartdeel van de romp ook is opengewerkt om hem lichter te maken.
De afgelopen week zijn de puntjes op de i gezet. Zo zijn de aansluitingen van de romp op vleugel, stabilo en kielvlak nagelopen. Hier en daar was wat ruimte ontstaan en pasten onderdelen niet exact. Waarschijnlijk valt dit tijdens de bouw niet op, maar voor de zekerheid her en der de onderdelen exact passen gemaakt. Ook de cockpitkap is opnieuw opgezet. Hij loopt nu verder door naar voren en heeft meer body gekregen. De vorige versie was wel erg spits uitgevallen. Overigens is het door de opzet van de Challenge eenvoudig er een nog verder naar voren doorlopende kap op te zetten.
Met name de afgelopen weken veel last gehad van een erg langzaam systeem. aan het sleutelen geweest met de instellingen van Solidworks, maar het lijkt er op dat dit toch wel het maximale is wat te tekenen is met op een stevig uitgevoerde PC. Kan ook komen doordat ik niet echt een ervaren tekenaar ben en al worstelend verder kom. Niet alle onderdelen zitten, achteraf gezien, slim in elkaar. Maar het doel is bereikt.
Zijn er geen vraagtekens meer? Zeker wel. Voor het onderstel is uitgegaan van de specs van een CFK onderstel van Hochstein-modellbau. Ik hoop dat ie past. Verder zijn we nog op zoek naar een geschikt staartwiel. Bij HobbyCity er wel een gevonden, maar die is niet leverbaar. Wat we zoeken is een staartwiel dat niet vast gekoppeld is aan het richtingsroer, maar er flexibel via een veer aan gekoppeld is. Mijn Oxalys heeft een geschikte, maar ik kan hem als onderdeel niet vinden bij leveranciers. Alternatief is een vaste constructie zoals die door Hochstein-modellbau wordt geleverd.
Het ontwerp is afgerond
Een andere uitdaging zijn de hulzen voor de vleugel- en stabilo pennen. Van de bouwer van de Passion het adres gekregen van de Ebay-shop van HM-modelbau. Daar maar een kijken. Alternatief is zelf maken. Dat heb ik ooit eens gedaan voor een X-tra 40. Was geen onverdeeld succes. De vleugelpen paste alleen na "sterk aandringen" Een volgende keer maar iets meer ruimte creëren tussen huls en pen.
Hoe nu verder? De volgende stap is alle onderdelen frezen. Van alle relevante onderdelen zijn waar nodig meerdere versies gemaakt. Zo is er een bouwversie (b.v. een rib met bouwlippen), een te frezen versie (liggers), een bewerkte versie (afgeschuind) en een beklede versie (zijkant romp). Alle te frezen onderdelen zijn geprojecteerd op freesplaten, waarvan hiernaast een screenshot is te zien. Deze wordt omgezet naar freesfiles die de freestafel snapt.
De komende week de spullen bestellen. Daarna frezen en dan "even" de proto even in elkaar zetten.
Een screenshot van de freeesplaten:
En dit moet hem dan worden (maar dan met twee vleugels en een volledig stabilo):