Bouwproject Challenge 110, F3A model

ZO goed bezig! Je kunt straks de plannen zo door verkopen aan een fabrikant. Of je begint zelf massaproductie want dat toestel ziet er goed uit.

Het is niet de bedoeling om dit model commercieel uit te baten. We zoeken een model om volgend jaar F3A-C wedstrijden mee te vliegen. En als bouwend vlieger wil ik kunnen veranderen. Bouwdozen van dit soort modellen zijn er nauwelijks. Dus de uitdaging maar aangegaan om er zelf een op te zetten.

Zoals ik al had aangegeven is de Sebart WindS uitgangspunt geweest voor dit model. Dus als je de vorm van WindS herkent: 100 punten!. Maar als je andere ARF houtbouw F3A modellen neemt: constructief gezien zitten ze allemaal vrijwel identiek in elkaar. Waar Sebart in afwijkt is de constructie van de cockpitkap aan de romp. Ik heb een AngelS 30 gehad en die had een vergelijkbare constructie als de WindS. En die beviel perfect. Ruime toegang naar naar de setup. De AngelS 50 die ik heb heeft een andere toegang. Bevalt minder.

Wat ik zocht als uitgangspunt was een model dat goed vloog. En verder is zo ongeveer alles verandert:
- Materiaal voor de basis constructie is waarschijnlijk zwaarder gekozen; voorkant van de romp is sterker;
- Bevestiging onderstel is zwaar uitgevoerd;
- Profielen van vleugels / stabilo / kielvlak komen uit mijn eigen bibliotheek. Daar waar in diverse fora iets gezegd wordt over profielkeuzes, lees je trouwens dat vaak gekozen wordt voor gemodificeerde symmetrische NACA profielen. Heb ik ook gebruikt;
- Constructie van de vleugel is conform de constructie van de vleugel van mijn vorige modellen; Hier zit niets Sebart specifieks in;
- Instelhoeken van vleugels/stabilo komen uit eigen keuken;
- Vorm van de romp is slanker (denk ik). Meer rechte zijkant;
- De optie is voorzien om de aansturing van de hoogteroeren met kabels uit te voeren. Proto wordt uitgevoerd met servo's in het stabilo. reden: is eenvoudiger zelf te bouwen;
- Cockpitkap loopt verder door naar voren conform nieuwere F3A inzichten.

Het plan is om de proto te bouwen, te testen hoe die vliegt. Daarna evalueren en waar nodig aanpassen. En de volgende twee bouwen.

@Nando: bij deze uitgenodigd als testvlieger.

Ik loop momenteel zo'n twee weken achter op het tijdschema dat ik bij de start van dit project voor ogen had. Maiden is nu voorzien in de tweede helft van oktober. We houden contact.

Taart als je dat gaat halen!!! :-)

voor ons beider begrip: medio okto = 15 oktober, taart is hazelnootcrême taart.

Ik loop momenteel zo'n twee weken achter op het tijdschema dat ik bij de start van dit project voor ogen had. Maiden is nu voorzien in de tweede helft van oktober. We houden contact.

Alle onderdelen voor de Challenge zijn de afgelopen dagen gefreesd. We mochten een grote freestafel gebruiken. De gefreesde onderdelen zien er perfect uit.

We hadden het werk verdeelt: Wim bediende de tafel, ik bereidde de freesfiles en de te frezen materialen voor. Na wat aanloop perikelen liep het als een trein. Met name was de quiz: hoe krijg je het te frezen materiaal op de tafel vast. Het idee was om hier dubbelzijdig tape voor te gebruiken. Resultaat: de eerste plaat zat erg goed vast. Met geen mogelijkheid los te krijgen, hele plaat aan flarden. Dus een tweede criterium geïntroduceerd: nadat er gefreesd is, moet de plaat onbeschadigd weer los kunnen. Na een uurtje experimenteren was de juiste dosering voor de tape gevonden.

Al met al zijn we een uur of 6 continue aan de slag geweest om alle 1 meter delen te frezen.

Tijdens het frezen raakten we in gesprek over hoe de romp recht te bouwen. Dat heeft er toe geleid dat ik een zestal 4x4 mm balsa liggers alsnog vervangen heb door zes 6x4 mm liggers met 2 mm sleufjes. Ik ga er van uit dat nu de romp eigenelijk alleen nog maar recht in elkaar gezet kan worden. Ben benieuwd of het ook zo uitpakt.

Gisteren heb ik de kleinere delen op mijn eigen tafel gedaan. Dat liep minder soepel. Foutjes in freesfiles, gebroken frees door vergeten nul te stellen voor het beginnen, vergeten een lijn mee te pikken, de binnenkant frezen i.p.v een buitenkant. Een hoop geneuzel dus. Maar nu is alles klaar. En ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Het bouwen is nu teruggebracht tot een puzzel. Een paar honderd stukjes in elkaar passen.

full

full

Meer foto's zijn te vinden op mijn website via de link Foto's -> Nieuw -> Bouwproject Challenge.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er allemaal erg netjes uit, en je laat er geen gras over groeien zeg :P

Bijgevoegd wat een foto van het frame van de romp. Ter referentie: de aluminium strip op de voorgrond is een meter lang. Alles is met behulp van een paar stukjes tape bij elkaar gehouden. Er is, op de liggers na die uit stukken is opgebouwd, nog niets gelijmd.

De meeste onderdelen passen. Ik wil nog even kijken naar de constructie van de servoplaat waar de servo voor het richtingsroer op komt te zitten. Zit wat simpel in elkaar, niet zelfdragend. Ik denk dat ik daar wat anders voor verzin en opnieuw frees.

En ik moet nog uitzoeken hoe ik had bedacht om de schuine plaat onder aan de achterkant van de cockpit vast te zetten. Er zit wel een lipje, maar nergens een gat.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Willy, petje af! Dit is echt een heel mooi project. Mijn complimenten hoe jij met je 3D programma's omgaat. Afgezien van de prachtige vormen..je gebruikt wel traditionele materialen. Een verbetering in een model gericht op prestatie zou misschien materiaal keuze ook nog een optie kunnen zijn? Daar doel ik meer op al het houtwerk..stel je voert je kist compleet uit in kunstof? Is het niet zo dat hout nog steeds gebruikt wordt uit commercieel oogpunt?

Ben erg benieuwd hoe het eindresultaat eruit ziet.

Om het model in kunststof te kunnen maken heb ik eerst een goed vliegend moeder model nodig. De versie die nu op de plank staat is (hoop ik, er zijn altijd zaken die tegenvallen) eenvoudig aan te passen. De voornaamste reden om met hout aan de slag te gaan. Een andere belangrijke reden om niet niet voor kunststof te kiezen, en dan denk ik aan glas met epoxy, is dat ik met de verwerking daarvan totaal geen ervaring mee heb.

Aan dat laatste wordt overigens gewerkt. Als de motorkap en waarschijnlijk de cockpitkap klaar zijn heb ik daar ook een beeld bij. Mijn inschatting vooralsnog is dat het maken van mallen wel eens erg tijdrovend kan zijn.

Als je dat voor jezelf wilt doen zal het wel gaan, maar let op dat zodra je wat commercieels met dit ontwerp zou willen, dat je wel eens problemen zou kunnen gaan krijgen met Silvestri..

Weet ik, weet ik, het was meer voor diegenen die er wel brood in zagen ;)

Voor diegenen die denken dat dat niet gebeurd, Protech had een tijd geleden een wedstrijdkist hoegenaamd laten ontwerpen door een belgische F3A piloot. Het bleek gewoon een 100% kopie, inclusief kleurenschema en alles, van een Smaragd. Daar hebben ze wel gezeik over gehad.

Ben jaloers op je solidworks-skills Willy! Ben ook al een tijd bezig met een echt eigen ontwerp, maar ben daarmee begonnen in Rhino, fout 1. Wat een rotpakket is dat. Ga het nu opnieuw doen in Autodesk Inventor.

Ik denk dat iedereen zo z'n voorkeur heeft voor een pakket. Ik ken mensen die zweren bij Rhino en daar zeer tevreden over zijn. Of Pro-Engineer.

Ik heb zo'n kleine 20 jaar modellen getekend in 2D AutoCad. Begonnen met Release 8 onder DOS. De "goede" oude tijd. Ik kan, voor zover ik het pakket gebruik voor modelvliegtuig tekeningen, lezen en schrijven met AutoCad. Eens wat geprobeerd in 2.5 D van AutoCad. Was niet echt een succes.

Ben een jaar of 4 geleden op zoek gegaan naar een 3D pakket. Kon toen beschikken over Inventor en Solidworks. Ik heb Inventor toen laten vallen, mat name omdat het op mijn PC niet vooruit te branden was. Erg langzaam. En dus blijven hangen op Solidworks.

Maar anderen zullen andere ervaringen hebben.

Ik werk zelf met Solidworks meer dan 10 jaar, daarom mijn complimenten. Eigenlijk dacht ik niet aan een epoxy romp en of vleugels. nee, bijvoorbeeld koolstofprofielspanten, gelamineerde kunstof schotten...gesneden kunstofvleugeldelen. Maar ik begrijp je standpunt.

Back