Bouwproject DLG

Posted via Mobile Device
ehm ok als ze zo kritisch zijn voor high speed stalls waarom worden ze dan toegepast op f16 's en dergelijke ?

Posted via Mobile Device
ehm ok als ze zo kritisch zijn voor high speed stalls waarom worden ze dan toegepast op f16 's en dergelijke ?

Die dingen worden volledig computer gestuurd . Bij hoge snelheden zullen daar over het algemeen geen grote invalshoeken getrokken worden. Dat zou lijden tot een blackout van de piloot. Modellen trekken veel meer G krachten en zijn daar dus veel gevoeliger voor.

En de Supra dan?

Dan vraag ik me toch af waarom de Supra (ontworpen door mijnheer Drela zelf) en andere F3J kisten allemaal een pendelstabilo hebben.

Als het aërodynamisch geen voordeel heeft, waarom wordt het dan wel gebruikt?

Dan vraag ik me toch af waarom de Supra (ontworpen door mijnheer Drela zelf) en andere F3J kisten allemaal een pendelstabilo hebben.

Als het aërodynamisch geen voordeel heeft, waarom wordt het dan wel gebruikt?

Tja ik vraag me ook af als het juist zwaarder is waarom ze het dan wel toepassen op die kisten die voor prestaties gebouwd zijn.

Dit gaat zo nog een leuke discussie worden ;)

*edit

Ik denk dat je bij een pendelroer heeeel erg op je uitslagen moet letten aangezien 1mm al genoeg verschil is om te reageren.
bij teveel uitslag word het geheel denk ik dan een grote remklep op je staart en dat wil je natuurlijk niet.

Groeten Yannic

Laatst bewerkt:
Pendel roer

Wubbe,

Volgens mij hebben pendelroeren wel een aerodynamisch voordeel, maar dan wel bij kleine uitslagen (+/- 3 tot 5 graden, schat ik), want zoals Alex aangeeft bij grotere uitslagen kan het roer maar zo overtrekken.

Het voordeel van een pendelroer is dat het meer lineair stuurt dan een gedeeld roer, een bij kleinere uitslagen mijn inzins minder weerstand heeft.

Yannic,

Zoals Bas al min of meer aangaf is met name de ophanging van pendel roeren moeilijk te construeren....de krachten op een stabilo tijdens de lancering zijn aanzienlijk (ik heb er niet aan gerekend maar het kan maar zo meer dan 10 N zijn), dus een in het midden gedeeld pendel stabilo is zeker niet aan te raden...verder het is bijna niet mogelijk om de ophanging spelingsvrij te krijgen.

In het begin heb ik een pendelroer geprobeerd maar ben er om bovenstaande redenen weer van afgestapt.

Cheers,

Bart

Ik ga bij mijn volgende Mini wel proberen om een pendel stabilo te maken. Mede omdat ik de kist dan makkelijker kan vervoeren.
Ik denk dat ik gebruik ga maken van de F1B pendel stabilo ophangingen van koolstof die je wel eens ziet. Hierbij monteer je een koolstof plaatje in je stabilo wat je vast kan klikken aan een steuntje op je romp.

Kevin

Kevin, goed idee om een dergelijke constructie uit te voeren. Ik hoop alleen voor je dat de F1B constructie wel stijf/sterk genoeg is. Er komen ook best wat torsie krachten op je stabilo tijdens de lancering en als je dan tilt trekt, gaat je kist niet rechtdoor omhoog. Vraag maar eens aan Martijn hoe dat eruit ziet.

Erik heeft ook een keer een F1B steun erop gezet, maar deze bleek niet stijf genoeg te zijn, waardoor hij extra koolstof dwarsbalkjes heeft geplaatst.

Zelf ben ik van plan om een keer een A2 stabilosteun toe te gaan passen op een DLG. Hier heb ik op zich meer vertrouwen in qua sterkte en stijfheid.
Kijk nog maar eens naar onderstaande link om te zien hoe dat eruit komt te zien:
[29852] ofa-anders

Greetz,
Jurgen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vandaag van een van de clubleden de tekening voor de MIMI 1:1 gekregen.
We willen hem waarschijnlijk met 3 man gaan bouwen.
Maar weet iemand die hem ook heeft gebouwd wat het verschil is tussen revisie B en revisie C ?? de tekeningen zijn hetzelfde voor zover ik kan zien.

Groeten Yannic

Ik heb vandaag van een van de clubleden de tekening voor de MIMI 1:1 gekregen.
We willen hem waarschijnlijk met 3 man gaan bouwen.
Maar weet iemand die hem ook heeft gebouwd wat het verschil is tussen revisie B en revisie C ?? de tekeningen zijn hetzelfde voor zover ik kan zien.

Da's zou leuk zijn weer 3 MiMi's erbij.

Het verschil tussen Rev B en C is alleen de engelse tekst.

Groet

Frans

Back