Bouwproject: Fossett N277sf

• Topicstarter Topicstarter L U U K
  • Startdatum Startdatum
De ruwbouw van 2 van de drie vleugels is inmiddels al klaar. Samen wegen ze nu pas 100 gram, wat gewicht betreft komt er alleen nog maar folie bij, deze delen zijn beide 90 cm lang. Dus het gewicht gaat wel de goede kant op.
Voor het derde en laatste vleugeldeel (middenstuk) heb ik de meeste onderdelen al klaar. Dit is overgins wel het lastigste deel, want hier komen de 3 rompjes op, de verbinding met de andere vleugels en impeller moet er op een mooie manier op bevestigd worden. De meeste onderdelen voor de rompjes zijn ook al klaar.
Tot 5 maart ga ik rustig verder met de afbouw etc, want dan krijg ik de impeller pas (voor mijn verjaardag).

Ik ben begonnen met het folieën van het model.
Als alles meezit is hij zaterdag vliegklaar...

L U U K zei:
Als alles meezit is hij zaterdag vliegklaar...

Het "Alles meezitten" zal niet meer lukken, ik moet volgende week een presentatie houden en daar zal ik het nog wel druk mee hebben.
Het is ook mijn voettekst... "Alles wat mis kan gaan, zal mis gaan."
Ik kan nog even kijken of anderen uit mijn groepje iets meer 'willen' doen :wink:
Ik zal wel een serie foto's plaatsen als hij helemaal klaar is, en wanneer ik wat meer tijd heb.

Nog niet helemaal vliegklaar, maar hier alvast de foto's van het vliegtuig tot nu toe:

PICT0002.JPG

PICT0006.JPG

PICT0007.JPG

PICT0008.JPG

De hoogte- en richtingsroer zijn inderdaad vrij klein, maar zijn wel op schaal t.o.v. de rest van het vliegtuig.

Ik geef maar aan dat je bij het invliegen (nog) voorzichtiger moet zijn.

Dat het op schaal is wil nog niet zeggen dat het vliegt. ;-(

LUUK!

Cool ding! :P

Laat 'em maar effe door een zeeeeeeer ervaren rot invliegen. :wink:

En een goeie werper ook! :yes:

Ik vraag me af of je niet een verbinding tussen de twee staartbomen moet maken.

Is de zaak wel een beetje torsie-stijf?

(Waarom is er geen draadje van dit model op het schaalforum?? :? )

Enne, filmen he!! :P

jan.

Het 'voorzichtig vliegen' moet zeker gebeuren, mede doordat de vleugels niet erg sterk (wel redelijk buigzaam) zijn. Maar dat was ook wel de bedoeling. De vleugel is zonder v-stelling gebouwd, met in de 2 zijstukken een 6 mm koolstof buis als hoofdligger, 1,5 mm glasfiber als neuslijst, en 1 mm dik triplex voor de achterlijst.
Dit zorgt samen voor een buigzame, licht gewicht vleugel.

Het midenstuk is overigens wel torsiestijf, want dat is helemaal ingedekt.

Gewoon met enkele voorzichtige werppogingen kijken wat hij wil doen en dan met minimaal vermogen proberen te gaan vliegen.

Het hoogte en richtingsroer zou ik mij geen zorgen over maken, dat werkt wel. Alleen die rolroeren daar zou ik mij zorgen over maken als er teveel flex in die tippen zit. voor het bochtenwerk wel gecombineerd sturen met richting en rolroeren zodat je niet te schuin door de bochten gaat.

Back