Bouwproject Keil Kraft Southerner

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Ton van Munsteren, 5 mrt 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Southerner naaml.jpg


    Dit doe ik altijd als volgt:
    - op een snijmat als ondergrond
    - vel printer papier er op zetten met tape
    - stuk tissue er op met tape
    - het sjabloon er op met tape
    - dan (met vaste hand en vooral scherp puntig mestje) priegelsnijden
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Een lastige...deze moet voor het losweken contour gesneden worden...

    KKK logo.jpg


    De wet transfer wordt op wit papier geprint ( dus niet op transparant) want anders wordt het wit in de tekst de zelfde kleur als de bekleding ( in mijn geval dus geel). Het helpt dus niet om de afbeelding aan te passen..want ook dan moet er contour gesneden worden..( om het wit van het vel papier weg te krijgen en dat puur het logo overblijft).

    Moet alleen nog kijken hoe de scherpte van de afbeelding is bij een vergroting (totale lengte van ongeveer 15
    a 20 cm lengte)
     
  3. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Groningen
    Als je dit raster plaatje in een vector formaat converteer kun je het op elk gewenst formaat zonder kwaliteitsverlies vergroten...;)
     
  4. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Groningen
    Originele Keil Kraft logo’s:

    A0B1ACC0-0131-49DF-821A-9EDAB7BB88B3.jpeg EA71DBCC-BF14-4D90-A670-AE5D079A2AB0.jpeg
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor de plaatjes Uwe

    En wat betreft die scherpte...mooi zin heb je daar geschreven.. ik snap de woorden : de, het en een...

    verder is het abracadabra...

    Kun je een pdf maken ( het format waarin het naar de Decalwinkel moet) met een logo lengte van 200 mm?

    De overige zaken waar ik wet transfers van laat maken zijn kwalitatief goed genoeg en gaan op transparant ( o.a. de grote drieklogo's en wat TFA stickers)
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Werken met zijde.


    De eerst lap zit op de vleugel...

    IMG_20200514_125924.jpg



    De profies onder ons weten hoe ze met zijde moeten werken...en diegenen die dat nog nooit gedaan hebben wagen er zich mogelijk niet aan..

    Dus hoe je zijde verwerkt hoef ik niet uit te leggen??:eek::D:p


    Ton en Arthur,
    Het maken van complexe delingen in het hout is natuurlijk een leuke technische gatget....maar bij laser gesneden kits is het voor de puristen een hel..het is niet goed schoon te krijgen.
    Gelukkig valt het meeste bij mij weg onder de later aan te brengen geschilderde (rode) trim maar op een aantal plaatsen moest ik toch kunstgrepen toepassen...met balsahout kleurige verf een aantal plekken aangestipt bv de complexe verbindingen in o.a. het kielvlak en richtingroer.

    Svp overweeg toch om voortaan traditionele delingen toe te passen..zoals bij achterlijsten lange scheve delingen en steggen/ribben van stabilo's en roeren in de lijsten als rechte sleuven...dat is allemaal prima schoon te krijgen.

    Kijk...dit is dus zichtbaar ( maar zoals gezegd hier komt de rode trim overheen)..

    IMG_20200514_125933.jpg
     
    H. de Vries en ArthurP vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Ach..weet je wat..ik zal het toch fff laten zien...


    Wat heb je nodig:

    plantenspuit
    spanlak
    kwassie
    messie
    schaar

    en

    je vingertoppen!!!

    IMG_20200514_133451.jpg

    Lap op maat knippen..nix aantrekken van de vouwen en rimpels...
    IMG_20200514_133725.jpg



    Iets vochtig maken en fff laten intrekken.. IMG_20200514_133830.jpg


    Bij de wortel vastzetten met spanlak...met de vingertoppen de lak er ahw door duwen en blijven wrijven totdat het bijna droog is en..lap weer vochtig maken/houden.. IMG_20200514_134121.jpg


    Bij de tip vastzetten..en lap vochtig houden.. IMG_20200514_134255.jpg

    Knik vastzetten en lap..je weet het...
    IMG_20200514_134432.jpg
     
    RTrider vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    fff geduld dan komt de 2e post er aan...:p
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    zo...daar gaan we weer...

    Een rib halverwege vastzetten en meerde malen lak er op en blijven wrijven met de vingertop tot de lak bijna droog is...en je weet het..de lap...juist ja..vochtig houden..
    IMG_20200514_134631.jpg


    Alle ribben vastgezet...( plakken doorgetrokken tot de voor- en achterrand)..
    IMG_20200514_135332.jpg


    Let op...we gaan de voor- en achterlijst doen...fff wachten totdat de lap bijna droog is en de rimpels bijna weg zijn...en dan de voorlijst vastzetten..
    IMG_20200514_135641.jpg


    Nix aantrekken van de witte vlekken...begint de lap te spannen dan...juist met de plantenspuit...en zodra de rimpels bijna weg zijn de achterlijst vast zetten..laatste rimpeltjes kun je weg wrijven..zijde kun je in elkaar drukken...
    IMG_20200514_140152.jpg


    Randjes trimmen met een scheermesje...
    IMG_20200514_141957.jpg


    Aan de wortel heb ik de zelfkant net voorbij het midden gedaan ( 5 mm) en dan ontstaat een overlap welke helpt bij de sterkte in de V knik...Aan bovenzijde gaat het straks anders... IMG_20200514_142012.jpg



    Nou dat viel wel mee toch..in 15 minuten een lap er op..

    Dan de ingedekte delen vast een laagje spanlak geven MAAR...de "open" delen nog niet..waarom..vertel ik morgen...!!
     
    RTrider en HBZWEEF vinden dit leuk.
  10. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Groningen
    Dit is het originele Keil Kraft logo, hiervan heb ik al een vector bestand gemaakt:
    DA3979E3-3DA7-4635-AD5F-834EC1D9AD2B.jpeg
    Heb je hier iets aan (kan in elk formaat en kleur)?
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  11. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Heerde
    Deze Southerner vleugel is ook klaar. Ik heb de hoeken voor de V-stelling van de tekening bij de kit aangehouden. Deze zijn weliswaar iets anders dan op de originele tekening maar de totale V-stelling onder de tip van 155-160 mm is gelijk.
    Het middengedeelte van de vleugel is versterkt met 105 g/m glasmat en epoxi.

    Southerner vleugel 1.jpg
     
  12. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Heerde
    De romp heb ik op een ondersteuning gebouwd met geschroefde dwarslatten. Zo kun je de gehele romp bouwen met alle stringers etc. naderhand schroefjes uit de ondersteuningslatten halen en uit de romp schuiven en je hebt een kantklare rechte romp.

    Soutehrner romp 1.jpg
     
    RTrider en HBZWEEF vinden dit leuk.
  13. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Heerde
    Weer een stukje verder incl. motordragers, tank in positie en staaldraad cabine ondersteuning.
    southerner  romp 2.jpg
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Uwe...niet die maar die andere van post 62 Keil Kraft Kits..

    Hans...we beginnen een Southerner fabriekje...of gelijk maar een Keil Kraft RTF website? Worden we steenrijk...
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Nog fff een stukkie bekleden..

    De bovenkant...


    Nu geen hele lap tot aan de tip maar tot aan de knik...
    IMG_20200514_152941.jpg

    Een cm over het midden gelegd maar de spanlak slechts een paar mm over het midden...
    IMG_20200514_153551.jpg


    Bij de knik vastzetten...
    IMG_20200514_153925.jpg


    Voor- en achterkant vastzetten...
    IMG_20200514_154153.jpg


    Bij de knik afsnijden...dwz het mes er op zetten en de bekleding wegtrekken...dus niet echt snijden...
    IMG_20200514_154318.jpg


    Voorbereiding voor het omklappen om de achterlijst...spanlak er op zodat het straks niet gaat rafelen...
    IMG_20200514_154439.jpg


    Idem voorzijde...
    IMG_20200514_154602.jpg

    insnijdingen maken het omklappen straks gemakkelijker...
    IMG_20200514_154812.jpg

    Met een latje van de gewenste breedte netjes afsnijden....
    IMG_20200514_154932.jpg


    eerst fff eten en dan de verdere uitleg..
     
    RTrider vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.444
    Locatie:
    Zwolle
    Kan nu omgevouwen worden......
    IMG_20200514_155046.jpg



    Zo dus....
    IMG_20200514_155202.jpg



    Andere middendeel er op...ook met enige overlap.. en dan doorsnijden op de naad...er zit overigens een harde laag onder als knik versterking.

    3 methoden:
    modern: glasmat met epoxy
    vintage: katoen band geimpregneerd met lijm
    combi.: nylon bandje geimpregneerd met cyano..
    IMG_20200514_160535.jpg

    Laatste kant terugklappen en de 1e kant welke ook doorgesneden is van het overtollige ontdoen...
    IMG_20200514_160959.jpg

    hier is dat overtollige weg...
    IMG_20200514_161054.jpg

    en dan ontstaat een overlaploze en naadloze aansluiting...achterlijst rand omvouwen...
    IMG_20200514_162120.jpg

    en de tip kan bekleed worden..zelfkant van het doek exact over de naad van de knik gelegd ( het onderliggende stuk was met enkele mm overlap over de knik gelegd...
    IMG_20200514_163545.jpg



    Zo...vleugel bekleed....nu jullie...zijde kopen en je VRA/VRC heel nostalgisch in de zijde zetten...
    IMG_20200514_171238.jpg
     
    RTrider, Ecstacy, De Mol en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    466
    Locatie:
    Harderwijk
    Netjes Henk!
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Heerde
    Henk het is weer net als in de goede oude tijd. Die van mij wordt denk ik ook geel.

    Heeft trouwens iemand een idee hoe ik aan een complete 1: 1 tekening van de Southerner kan komen voor mijn archief?
     
  19. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hulshout België
  20. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Heerde
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina