Bouwproject MBC Weert: 13 Geiers

Als je de spanwijdte vergroot maar niet de koorde, dan zal het CG niet meer (procentueel) op dezelfde plaats zitten denk ik. Die spanwijdte vergroting zit immers helamaal achteraan, terwijl de root rib (waar je het CG op afmeet) helemaal vooraan zit. Er zijn wél rekenprogramma's voor het berekenen van het CG aan een vliegende vleugel, daar zou ik wat mee gaan rekenen als ik jou was.

Twee andere aspecten... bij het origineel worden de twee vleugelhelften botweg tegen elkaar gelijmd, en over die naad wordt een bandje glas rondom gelegd. Hoewel de krachten op dit punt bij een vliegende vleugel lager zijn dan bij een klassiek model, en de standaard Geiervleugel alle denkbare vliegbewegingen (en crashes) probleemloos weerstaat, houdt het natuurlijk ergens op... ik heb geen idee waar... :rolleyes:
Zelf denk ik af en toe ook over het bouwen van een nieuwe Geier (maar gewoon op standaard grootte). Wel zou ik dan de winglets naar de tippen verhuizen. Waarom? Om te beginnen kunnen ze daar kleiner zijn (hoe verder naar achteren, hoe effectiever). De montage/demontage kan dan bijvoorbeeld met nylon boutjes. Bij mijn huidige Geier worden de winglets tussen die dubbele rib gestoken en locken daar met een magneetje. Maar de Oracover heeft de neiging die dubbele ribben uit elkaar te trekken (kan je ook indekken, zoals ergens in dit draadje ter sprake komt). Mocht hij ooit op z'n kop terecht komen, dan krijgen die ribben ook erg op hun donder. Bij nader inzien vind ik het gewoon niet praktisch om de winglets ergens halverwege de vleugel te hebben; mijn idee is, zet ze aan de tip, óf maak een carbon rompstaart met een kielvlak....

Mocht je interesse hebben in het rompje dat ik bij de Geier heb gemaakt, PB maar dan kan je de tekening sturen.
Ik ben zelf voorlopig even met een andere vliegende vleugel bezig (Parabola 2, een echte Horten zonder verticale vlakken, binnenkort als ik echt begonnen ben komt er wel een bouwdraadje).

(edit) en ja, bij mij kwam de gedachte ook op: zou een Hai 2 geen logischer keuze zijn voor Rick?

@Fotor Quote:''Hoeken gelijk houden, en cg ook op (procentueel! niet mm!) dezelfde plaats''
Het CG procentueel veranderen zoals jij omschrijft, waarvan is dat dan een percentage? (Als je dezelfde koordes blijft gebruiken)

@Ton
De Hai ken ik zeker, toch lijkt een klein experimentje me niet verkeerd!

@Bart
Bedankt voor je verhaal! Het feit dat je meer gewicht achter het zwaartepunt krijgt realiseerde ik me ook. Vandaar ook mijn idee om de hoek tussen de vleugelhelften qua percentage van de vleugellengte gelijk te houden. Andere optie is dat als je de gehele tekening nou x1.3 vergroot (150cm naar 195cm) Dan wordt de koorde schat ik zo'n 20x1,3= 26cm Dat lijkt me ook nog best wel te behappen. Zal met zo'n groot oppervlak en gering gewicht een beste vleugelbelasting krijgen!

Het is maar een hersenspinsel hoor;)

Groeten Rick

...Vandaar ook mijn idee om de hoek tussen de vleugelhelften qua percentage van de vleugellengte gelijk te houden.
Ik geloof niet dat ik dit begrijp....

Overigens: Je krijgt niet meer gewicht achter het zwaartepunt... :cool: want dan zou het zwaartepunt het zwaartepunt niet meer zijn :p
En: niet alleen krijg je meer gewicht aan de achterzijde... maar ook meer lift. Hoe dat uitpakt, geen idee...

Ik geloof niet dat ik dit begrijp....

Overigens: Je krijgt niet meer gewicht achter het zwaartepunt... :cool: want dan zou het zwaartepunt het zwaartepunt niet meer zijn :p
En: niet alleen krijg je meer gewicht aan de achterzijde... maar ook meer lift. Hoe dat uitpakt, geen idee...

Stel: De lengte van de vleugel is 150cm en de achterlijsten staan met een hoek van 160' tot elkaar. Hier kun je dan een percentage uit bereken tussen de lengte van de vleugel en de hoek die ze ten opzichte van elkaar hebben. Als je nu een vleugel van 200cm maakt kun je door middel van dit percentage een/de hoek berekenen waarbij de totale hoeveelheid ''vleugel'' die achter het gewenste CG ligt hetzelfde blijft.

Op deze site helemaal onderaan staat dat de schrijver ooit eens een 200cm versie gebouwd heeft. De maker van deze site (Frans Hoppenbouwer) is dacht ik ook actief hier op het forum. En volgens mij heb ik hem zelfs al eens ontmoet tijdens het 'wildvliegen' in Twente met een groep forumgenoten. Ben zijn forumnaam even kwijt.....

Stel: De lengte van de vleugel is 150cm en de achterlijsten staan met een hoek van 160' tot elkaar. Hier kun je dan een percentage uit bereken tussen de lengte van de vleugel en de hoek die ze ten opzichte van elkaar hebben. Als je nu een vleugel van 200cm maakt kun je door middel van dit percentage een/de hoek berekenen waarbij de totale hoeveelheid ''vleugel'' die achter het gewenste CG ligt hetzelfde blijft.
Als ik het goed begrijp... dan klopt het niet. Als het klopt dan begrijp ik het niet :D
Als je de pijlstelling verandert, dan verandert niet alleen de hoeveelheid vleugel achter het gewenste CG, maar ook ervóór.
Er is ergens op inernet een tool om het CG voor een vliegende vleuglel te berekenen... ik denk dat je dat beter kan gebruiken.

Het wordt een lastig verhaal zo:)
Ik denk dat (mocht ik het plan doorzetten) ik de hele tekening x1,3 doe of nog een factor kleiner. Welke koordes(n?) de vleugel dan krijgt zal ik zo even gaan bekijken. Mocht het allemaal net iets te groot en lomp worden dan bouw ik eerst maar eens het origineel na!

Zo'n tooltje heb ook al eens een keer gezien, maar eens even kijken of die nog tussen mijn favorieten staat.

Groeten Rick

@Fotor Quote:''Hoeken gelijk houden, en cg ook op (procentueel! niet mm!) dezelfde plaats''
Het CG procentueel veranderen zoals jij omschrijft, waarvan is dat dan een percentage? (Als je dezelfde koordes blijft gebruiken)
Ik ging uit van een complete vergroting van het model, dus ook de koorde. Maar je plan was dus alleen het vergroten van de spanwijdte. Klein interpretatiefoutje van mijn kant.

Op deze pagina staat een programma waarmee je aan nurflügels kunt rekenen. Moet me er nog even in verdiepen maar het ziet er goed uit!

Groeten Rick

Hallo Geier-fanaten!

Ik heb na wat Googlen de site gevonden van een Duitser die succesvol een grotere versie van de Geier gebouwd heeft na aanleiding van dit artikel uit de FMT. Bij deze versie is het profiel aangepast en zijn ook de winglets verplaatst naar de vleugeltippen. Alle info is hier te vinden: Stephan Brunker's Website

Het mooie is dat bij deze versie de koorde gelijk blijft aan die van de originele Robbe Geier (30cm), maar dat de spanwijdte vergroot wordt naar 200cm. Zoals mij idee;) En bij deze geometrie is het exacte CG gegeven in de tekst!

Veel 'Geier' is er niet meer aan. Maar het lijkt me een leuk en uitdagend project, echter ben ik sinds kort ook erg gecharmeerd geworden door de Holiday van Robert Schweissgut

Groeten Rick

Nee dat vind ik ook... ik denk dat hij op allerlei andere toestellen méér lijkt dan op de Geier!

Maar een gaaf ding is het natuurlijk wel:D Heb best wel zin om hem te gaan bouwen. Klein rompje eronder voor een elektro motor en je hebt een ontzettend veelzijdige kist...

Groeten Rick

raar dat ik het nog niet gezien had, ik sta op de aller eerste foto :D
mijne is ook nog steeds vliegend

Haha Cas...

00000030.JPG

00000031.JPG

Op de tweede sta je nog een keer op de achtergrond. Op de voorgrond zit Milan met een brede grijns.. ;-)

Ook nog een Geier

full
[mod]Overbodige quote verwijderd[/mod]

big smile
Hey Geier fanaten , ik heb ook enekel weken geleden een Geier te pakken gekregen en ondertussen omgebouwd met een elektro tje achterin vind het echt wel een toffe kist .
De re-maiden moet nog volgen maar met dit rare weer toch even afwachten .
Wat is volgens jullie nu het juiste zwaartepunt ?
Ik zit momenteel op een 110 mm van de voorlijst in het midden gemeten .
Hier nog een fotoke , als het lukt .

Grtjs Blitske

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Blitske,

daar ga je een fijn toestelleke aan hebben.
Ik weet niet of je slepers binnen de club hebt, maar dat is helemaal fun.
E-motor eraf, zware accu eruit en een 4cel NimH erin.
Sleepkoppeling voor in het neusje, opslepen en vooral NIET lossen. Samen low passes maken geeft een extra kick.

Veel plezier met deze gier.

Frank

Back