Bouwproject Wiesel

leuk, je ziet ook wel dat wieseltje volgens mij ietsje gevoeliger is voor de kleine golfjes dan de andere ;) al met al een leuk filmpje!!!!

hier ook nog even een filmpje van mijn wiesel varend met een 2c lipo.
*tamiya silvercan motor.
*25mm 1.6 schroef.
*75A conrad regelaar.
* 9grams servo op het roer.

Laatst bewerkt door een moderator:
mijn waterkoeling was eigenlijk een soort experimentje...

om sommige elektromotoren zit een mantel welke om de motor geschoven zit, met een snede over de hele lengte om goed te klemmen.
daarop heb ik een aluminium buis pas gemaakt in de hoogte, en het gat bovenop heb ik dichtgemaakt met een messing dekseltje...
doordat de motor in de wiesel schuin ligt en achter hoger heb ik in het aluminium buisje aan de achterkant boven een gat gemaakt en een messing buisje gemaakt zodat daar de ingang voor het water komt.

aan de voorkant heb ik de uitgang zo laag mogelijk gemaakt.
dit alles is gelijmd met 2componenten lijm .....

de bedoeling was om het water in de aluminium buis op de ring van de motor te laten vallen en vervolgens weer een weg naar buiten te zoeken...

het werkt wel, want mijn uitgang in de spiegel van de boot laat constant een straaltje water zien....

als je nog iets niet begrijpt mag je dat nog wel even vragen, zal ik er even een paar detailfoto's van maken...

Meerwaarde is het zeker niet, de koeling is niet zo effectief.
Maar een koelmantel eromheen ging moeilijk doordat ik tussen motor en bodem 2à 3 mm ruimte.
Daarom deze oplossing.

aah ja snap ik!:rolleyes:

ik ben vandaag trouwens weer is verder gegaan met het vaarklaar maken van m'n zeilboot (1 Meter lang 1,7 hoog incl kiel diepgang ~35 cm) de roeren zijn wat vergroot vanwegen niet goed overstag gaan, hij heeft wat wit erop gekregen en de zeilen zijn weer opgeknapt.
h2iq.jpg

op de foto zie je nog een grijze boot staan, dat is de boot die m'n vader dus vroeger rond z'n 13e heeft gemaakt en die gaat ie ook weer vaarklaar maken.

vond t wel leuk om effe te showen ;):rolleyes:
gr. Sam

Meerwaarde is het zeker niet, de koeling is niet zo effectief.
Maar een koelmantel eromheen ging moeilijk doordat ik tussen motor en bodem 2à 3 mm ruimte.
Daarom deze oplossing.

Die ring, die dient om het rendement te verbeteren, alleen helaas is de prijs daarvoor, dat de kV waarde van die motor er ook van omlaag gaat.... Je motor gaat dus minder toeren draaien vanwege die ring. Scheelt meen ik gemiddeld iets van 8% in de kV waarde....

Groet, Bert

mmm, dat had ik nog niet eerder gehoord,

maar een ander soort waterkoeling past er niet in, omdat ik onder de motor een heleboel epoxy heb zitten....
het was een beetje van de zijkanten afgedropen en naar het midden gegaan.

Volgens mij zijn er ook aluminium koelmantels te krijgen die net als die weekijzeren ring om de motor geschoven worden. Heb je geen last van die epoxy onder de motor, en het aluminium beïnvloed de kV waarde van de motor niet. Loopt ie dus harder, én hij koelt beter.

Twee vliegen in een klap....

Alternatief, kun je de motor even losschroeven, en met een Dremel of Proxxon proberen alle overtollige epoxy weg te halen.

Groet, Bert

Hier ben ik weer! ben zojuist op het idee gekomen om een kantelkamer in m'n wieseltje te bouwen. dit omdat hij bij kleine golfjes al begint te jumpen waardoor hij makkelijk omslaat en om nou eleke keer een bootje op te blazen... heb al getest en met 270 gram draait hij (ff afronden naar boven dus 300 gram). nu een vraag, hoe kan je deze 300 gram omreken naar liters, en dan naar cm3?

pfoe zitten rekenenen maar daar gaat m'n hoofd van tollen joh! tjeetje en dan ook nog hoe schuin de boot is enzo..

Back