Bouwstrip: PzKpfw VI Tiger II 'Königstiger' ausf. B (1/16)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Droopy'ke, 24 mei 2010.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Droop,

    Bedankt voor je compliment! Jouw Tiger II zal zeker zo mooi worden. Nee, ik heb geen verslag gemaakt van derze tanks. Ik vond het zelf niet nodig aangezien ik een kant-en-klare tank kocht. Daar is geen kunnen aan. Dat weatheren dat is op het forum ook al uit de treuren uitgelegd dus vandaar.

    Maar ik zal met veel plezier je verslag volgen. Bouw ze!

    groeten Paul

    ps. Nog even een vraagje, nu heb ik die ruiter ook op de loop van mijn Tiger staan, weet jij wat het precies inhoudt en wanneer/waar dat toegepast werd?
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De ridder te paard is het marking van sPzAbt.505 (Schwere Panzer Abteilung 505).

    [​IMG]
    Dit battalion bestond uit 20 Tigers en 25 Pz.kpfw. III

    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    sSSPzAbt.501

    De kogel is door de kerk.

    Ik heb besloten om de Königstiger te maken in de kleuren van sSS.PzAbt.501 (Schwere SS PanzerAbteilung 501) die deel uitmaakte van Kampfgruppe Peiper.
    De Tiger behoorde eerst toe aan sPzAbt.509 maar werd net voor de Slag om de Ardennen aan Kampfgrupper Peiper overgedragen.
    Deze tank droeg op de toren de blauwe SS nummers 332 en was één van de 11 Tigers die de noordelijke oever van de Amblève bereikte.
    De tank, onder het commando van SS Unterscharführer Otto Blase, droeg het chassisnummer 280243 en had als torennummer 280093.
    Hij verliet de fabriek op 8 september 1944 en werd door z'n bemanning tussen Coo en Trois Ponts (nabij La Gleize) reeds op 26 december 1944 in de steek gelaten.

    In tegenstelling tot veel andere Duitse Panzers droeg deze tank geen Zimmerit.


    [​IMG]
    Foto: www.ss501panzer.com
    Eén van de eerste foto's van de 332.



    [​IMG]
    Foto: www.ss501panzer.com
    De Tiger op weg naar het museum.


    [​IMG]
    Foto: www.ss501panzer.com
    De tank in het museum in 1951.






    [​IMG]
    Foto: www.ss501panzer.com
    Hier zien we de 332 in 1992 aan het Patton museum.
    Hij kreeg een nieuwe verflaag en de torennummers moeten nog blauw worden ingekleurd.



    Wordt vervolgd.


    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    In de voorlichtingszaal...

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]



    Wordt vervolgd,


    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Droop,

    Bedankt voor je info. Van schepen weten ik meer. Voor mij is de tankhoek vrij nieuw en verdiep me daar al aardig in. Toch heb ik ook Panthers met de ruiter gezien in schaalmodellen. Misschien een foutje...

    groeten Paul
     
  6. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Prachtig :D ik ben benieuwd hoe het verder gaat :p volgens mij heb je ieders volle aandacht al weer :D

    PS: aangezien deze poppen een andere schaal zijn zien we gefreiter Frits niet meer? :(
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Deze figuur is terug een 1/6 -pop hoor. Net zoals gefreiter Frits.
    Dus, het kan gebeuren dat je die hier totaal onverwacht alsnog tegen het lijf loopt. ;)


    Droop
     
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De Tigers van Paul zijn idd. schitterend en machtig geweatherd.
    De camo-patronen zijn ook subliem aangebracht... ik zit hier te kwijlen... zo mooi...
    Echte kunstenaars zitten er hier onder de modelbouwers.

    Gefreiter Frits zie je héél binnenkort terug in mijn volgende helibouwstrip. Kwestie van af en toe eens te gaan piepen op het schaalhelikoptersubforum of het hier goed te volgen. Als ik ermee start zet ik hier wel een linkje...


    Luc, je uitleg was weer boeiend en verhelderend. Ga zo door en maak er een mooie machiene van.

    Heligroeten,

    Nick
     
  9. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Hey Droop je gaat dus niet voor de 213 die bij La Gleize heeft gevochten??

    mvg Roy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2010
  10. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    dag maatje,
    dat word weer een bouwverslag,die myn voledige aandacht heeft.
    ik ben een leek wat tanks betreft,maar de info die ge steeds geeft word zeker op prys
    gesteld.
    waar voor myn dank maatje.
    bouw ze luc,
    de groetjes,ronny
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Paul: Bij mijn weten waren er bij het 505de geen Panthers betrokken.
    Als je hier klikt krijg je een heleboel info over deze compagnie. ;)



    @ Nick: bedankt maatje. Ik ga trachten om er weer iets leuks én leerzaams van te maken. :)



    @ Roy: Het zal inderdaad niet de King worden die op het plein in La Gleize tentoon staat gesteld maar de 332 was ook daar in de buurt aktief. ;)



    @ Ronny: Ik ben blij dat ik jou ook hier terug mag aantreffen, maatje. :)







    Droop
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    kijk, alweer zo'n leuk draadje!! dit gaan volgen!!
     
  13. Nitrojunk

    Nitrojunk

    Lid geworden:
    5 mrt 2005
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Tiel
    PzKpfw VI Tiger II 'Königstiger' ausf. B (1/16)

    Hoi Luc,

    Je bent direct aan het inkopen geslagen voor je KT, een goede zaak.
    Alleen de metalen tracks doen bij mij de wenkbrauwen even omhoog gaan.
    Natuurlijk zijn ze prachtig en realistisch maar er zit een addertje onder het gras. De aandrijvingen van Tamiya (en niet alleen die) hebben niet zoveel op met metalen tracks. Meer in concreto krijgen de tandwielen accute problemen met carriës door het hogere gewicht en de geringere rekbaarheid van metalen tracks. Dus als je nog aan het bestellen bent denk eens aan een extra setje aandrijfunits. Als je alle problemen voor wilt zijn kijk dan eens bij Marcel Rientjes' site Gearbox sets | Mr-Design gearboxes.
    Ikzelf rij mijn KT al ruim 5 jaar met de originele kunststof tracks. En bij de BTN gaan we niet echt zachtzinnig met de tanks om. Één keer een verbindingspen verloren, maar verder nooit problemen gehad.

    Groetjes,
    Ad
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Ad,

    Hartelijk dank voor je tip!!!

    Ik heb daar via je link een prachtige aandrijfset gevonden!
    Toch nog één vraagje: ik ben ook op zoek naar een set kogellagers voor de KT en daarvoor heb ik al het hele net afgezocht en ... ... niets gevonden.
    Is er voor de KT wel zo'n set te verkrijgen?

    Alvast dank.


    Luc
     
  15. Nitrojunk

    Nitrojunk

    Lid geworden:
    5 mrt 2005
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Luc,

    Een kogellagerset voor de diverse Tamiya tanks bestaat bij mijn weten niet.
    Voor de lagering van de draagarmen zijn de meegeleverde bronzen glijbusjes absoluut de beste oplossing. Een kogellager is per definitie niet geschikt voor langzame oscillerende bewegingen. Daarvoor wordt altijd een vorm van glijlager toegepast.

    Nog een aanbeveling voor de KT (misschien ken je ze al)
    - veringsset van Wecohe ( Federungssatz zu Königstiger [TAM0011] - €100.53 : WeCoHe, Shop ), een absolute aanrader zeker in combinatie met metalen tracks. De tank veert heel soepel en natuurgetrouw en stuitert niet meer over obstakels.
    Wecohe heeft nog veel meer mooie spullen.

    Groetjes,
    Ad
     
  16. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Ad: Jij weet de goeie dingen te vinden hoor. :D
    Die veringset is nu ook al op mijn lijstje gekomen. Zou het verschil in rijgedrag -met of zonder die set- nu echt zo groot zijn?

    Ik heb me ondertussen ook al de metalen mud flaps voor de KT besteld.
    Daar heb ik vandaag uit Hong Kong bericht over gekregen: die zouden nu ook op weg naar me zijn.

    Mijn King Tiger Essential Upgrade Deluxe Set is vandaag volgens de mensen van TankZone ook gepost, dus ik hoop dat volgende week uit het UK te mogen ontvangen.
    Om alles over deze Tiger te weten te komen heb ik me ook het nodige leesvoer aangeschaft. :D
    Straks gaan al die extra's me nog meer kosten dan de basis tank zelf.
    Nou ja, zo lang moeder de vrouw ermee instemd is er geen vuiltje aan de lucht. :D :rolleyes::D



    @ Key: Hartelijk dank voor de link. Ik ga die straks eens rustig uitpluizen.
    Hopelijk zit er iets voor me tussen. :p




    Droop
     
  18. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    wauw je moet nu toch weer een hele hoop liggen hebben Droop? :p

    ik wacht vol spanning op je nieuw bouwverhaal :p
     
  19. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Als het kleine Stuartje volledig afgewerkt is, dan zal dit verslag maar pas goed van start gaan, maatje. ;)
    Ondertussen ben ik al druk bezig met me links en rechts alles aan te schaffen om van deze KT een prachtbeestje te kunnen maken. :)




    Droop
     
  20. Nitrojunk

    Nitrojunk

    Lid geworden:
    5 mrt 2005
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Luc,

    De "Corleis" vering van Wecohe is echt een verademing in vergelijking met de standaard Tamiya bladveertjes. In mijn KT zit ook een set, nog uit de prototype periode van Wecohe, en het rijgedrag lijkt veel meer op dat van de echte tank. Geen zenuwachtig gestuiter meer en een rustig in- en uitveren per as bij obstakels. Bovendien kan de vering per as ingesteld worden. Hierbij is het belangrijk is dat de voorste 2 assen en de achterste iets stijler worden afgesteld dan de rest. Dit is nodig om voldoende bodemvrijheid te behouden bij het rijden door greppels e.d.
    Wecohe levert mooie en goede spullen. Kijk ook eens bij Axels-Modellbau-Shop - Sie werden weitergeleitet .
    Tankzone verkoopt artikelen van diverse kleine producenten zoals Wecohe. Daar is niets mis mee maar de prijzen worden op die manier wel erg opgedreven.

    Groetjes,
    Ad
     

Deel Deze Pagina